hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jada, eligj, kan ikke sammenlignes 100%, men hesten er jo ENDA mer følsom i munnen visstnok enn våre underarmer er!!! JEG tror faktisk at denne testen kan bevise hvordan bittet er i hestens munn sånn noenlunde... Og selv om DU mener trinse er best og ingenting er som et *mildt og tjukt trinsebitt* tror jeg du skal prøve dette på deg selv... Hva er problemet med stang? Så lenge stang blir brukt med vett og forstand, er det bedre å putte i munnen på hesten en trinse uten vett og forstand...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beauty: jeg tror ikke den ene hesten hadde tatt lengre tid enn den andre, det kommer helt ann på hvor frekk/usikker den er... men det er to helt forskjellige måter å gjøre det på min hest er helt 100% sikkert uoppdragen og frekk, det ser jeg på uttrykket i det brune øyet og på ørene. når hun braste gjennom døra var ørene helt spisset og hele kroppen sa UUUUUUUUUUUUUT! derfor følte jeg meg trygg nok til å gi henne et smekk med leietaue neste gangen. men jeg skal fortelle deg en annen ting, når jeg skulle leie henne inn så streiket hun igjen. og da var det mer usikkerhet i blikket hennes, ørene var vridd bakover og hodet var høyt hevet. dette vet jeg er fordi hun har en tendens til å slå opp hodet når det er noe hun ikke vil (i dette tilfellet: inn i boksen igjen), og da har hun fått seg noen smell... da var det ikke på plass med straff, da var det tålmodighet som skulle til. når hun strittet mot så pratet jeg med henne, la et lite press på tauet, og hvis hun ikke gikk inn så gikk vi rundt. og vi gikk og gikk og gikk, til gulvet var hvitt og det luktet svidd på grunn av broddene, men vi fikk da oss inn igjen. og da var det på plass med masse ros og beroligende klapp. denne metoden er langvarig, og til tider stressende (for meg, og dermed for hesten), pluss at det er trangt i gangen, så når det er folk i stallen har vi en annen metode: jeg beholder et svakt press på tauet, og noen andre går bak og dytter henne. da senker hun hodet og slapper av, og går inn. masse ros. er dette en metode du også ville brukt?

jeg tenker også hvorfor hesten gjør ditt og datt. jeg ser mye på ørene og uttrykket i øynene til hestene (litt vanskelig med Lolita da, siden hun har et hvitt øye som hun ser konstant vettskremt ut på). jeg ser også litt på mulen, siden den forrige hesten min rynket veldig på mulen når hun ble usikker (og det var ofte). men på Lolita så ser jeg at hun som oftest ikke er usikker, bare frekk. og da er det "ok" å "ta" henne litt.

Kopi av melding:
og da er den bestestraffen(i MIN mening selvsagt), aa rygge den baklengst inn i boksen igjen, og proove igjen. Vis dette ikke har effekt etter ett par ganger med ookt press fra meg, faar den ett smekk.

rygge ja... det er ikke lett når en hest som er nesten like høy som meg å veier nesten 600kg braser forbi

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/01/2004 :  22:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nøtteknekkern er jeg helt med på. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette før jeg leste om det her i forumet, og senere hørte Balkenhol advare mot det. Men nå vet jeg bedre :).

Cowgirls: Det høres jo ut som du lyktes med ditt "stangeksperiment", og godt er det.. Men jeg må jo si at jeg fremdeles holder på at du sannsynligvis burde hatt en helt annen hest, fordi det med litt uflaks kunne gått riktig ille. Uansett: Kanskje var dette et av de tilfellene hvor det var helt riktig å sette hardt mot hardt. Jeg sier ikke at de tilfellene ikke finnes. Jeg sier bare at jeg har sett at en del hjelpemidler er overbrukt, og at det faktisk ofte viser seg enten å ikke ha ønsket effekt, og kanskje til og med virker mot sin hensikt.

Ellers er det jo sånn at alle bitt egentlig er sterke. Vi putter tross alt metall i munnen på hesten! Det kan være lett å glemme det når hesten toger av gårde, både du og hesten har en dårlig dag, "han gjorde det jo helt riktig i går" osv. Noen som kjenner seg igjen? Da er det lett røske til i frustrasjon, jeg har jo gjort det selv. Men jeg prøver å stadig minne meg selv på hva jeg holder i hendene, og jeg tror og håper jeg er blitt bedre på det med årene.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/01/2004 :  22:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Det er ikke følsomheten jeg snakker om, det er utformingen til hestens munn. Den er jo ikke i det heletatt sammenliknbar med en arm, eller et bein for den sakens skyld. Nei, dette kaller jeg pølsevev. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:44:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke følsomheten som er "cluet" men hvordan styrken nærmest forplanter seg - mer virkningen av bittet.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:47:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Godeste eligj: Pølsevev ja... Er du redd for at kansje dette med trinsen kan stemme eller noe? Som sagt, armen blir som ladene og tungen... Visste du at midten på en trinse stikker opp i hestens gane når man gjerne tar i tøylene for å gjøre et holdt? Tror også at professorene som har utviklet mylers har ganske mange års erfaring og grunnlag til å basere sine påstander på... Selvfølgelig er det et slags salgstriks, men betyr det at det ikke stemmer??? Eller...???
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/01/2004 :  23:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Du kan ikke sammenlikne hummer og kanari. Det funker ikke. Armen likner ikke på ladene og tungen i det hele tatt. Jeg har i hvert fall ikke lader på min arm.

Dette med midten på trinsen, er ikke det hva vi andre kaller for nøtteknekkeren da? Hvis bittet blir for langt kan det i alle fall knipe rundt munnen og ladende, men brekkes det egentlig oppover? Jeg tror jammen jeg må kikke litt nærmere neste gang jeg er i stallen. Uansett: Hvis det er passelig langt, legger det trykk på ladene, og det er akkurat det vi ønsker. Men det er klart at hvis man haler og drar i bittet, så kan det flytte seg ut av posisjon. Man har vel sett hester som går og gaper med bittet halveis trekt igjennom munnen. Det ser ikke videre trivelig ut, uansett bitt. Men så skal man jo helst ikke hale og dra i bittet da.

Redigert av - eligj den 05/01/2004 23:09:35 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/01/2004 :  23:42:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig tror jeg ikke vi kommer noe videre i akkurat denne diskusjonen. Jeg mener altså at hvordan trinsen føles på en arm, ikke kan sammenliknes med hvordan det føles i munne til hesten på grunn av hvor forskjellige disse kroppsdelene er.

Men la meg foreslå et alternativt eksperiment som jeg mener passer bedre.

Hvis man holder underarmene foran kroppen, inntil hverandre, slik at håndflatene vender mot hverandre. Hvis man beveger på tomlene, ser man en sene som går fra armen og oppover mot tommelen. Det er en sene som spesielt stikker seg frem her. Hvis man eksperimenterer litt ved å vende på tomlene, finner man den stillingen hvor hendene holdes i en slik vinkel at denne senen kommer mest mulig tydelig frem.

Hvis vi holder hendene slik, og passelig langt fra hverandre. Hva nå hvis vi later som at disse to senene er ladene? Vi kan la tommelen peke litt bakover slik at vi får en liten grop, en "lade", mellom armen og tommelen. Da synes jeg vi nærmer oss. Så kan vi legge bittet over disse "ladene", og få en annen person til å ta i det. Da kan vi også eksperimentere med hva som skjer hvis vi tar hendene tettere sammen ("for langt bitt"), eller lengre fra hverandre ("for kort bitt"). Vi mangler riktignok en tunge, men her kan man jo improvisere litt.

Var dette forståelig tro? Jeg har ikke prøvd det ut selv, men skal gjøre det ved neste anledning. Dere kan jo gjøre det samme, så kan vi se om det fungerer, og hvordan det føles.

Som sagt, jeg er ikke uvillig til å diskutere disse tingene, men hvis man skal trekke konklusjoner ut i fra et eksperiment, må eksperimentet være realistisk. Det vet ikke hvor realistisk dette forslaget mitt er, men jeg tror det må være mer realistisk enn dette andre eksperimentet.

Wow.. nå er vi *virkelig* langt utenfor debatten..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  23:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Tror nok at professorene bak *Myler Bits* har LITT mer peiling på dette enn hva både du og jeg har. Ikke haler eller drar jeg i bittene, og ikke bruker jeg trinsebitt, så for meg er jo den saken grei... Syns bare LITT for mange er så opphengt i det snille trinsebittet... som egentlig ikke er snilt i det hele tatt... Men ja, dette er litt off-topic...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  23:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Gjetter på at det føles værre i hestens munn enn i vår arm. Men ikke ta denne testen så bokstavelig da... er da ingen som tror at hestens munn kan sammenlignes 100% med en underarm, men det gjelder å kjenne styrken av hva som skjer med ulikt trykk i tøylene.

Tror fortsatt at rett bitt eller tredelt er best! Det som gjør en stangbitt skarpt er jo også "kjettingen" da. Har da ridd på gummi pelham tidligere, og hestens respekt var veldig avhengig av lengden på "kjettingen".

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/01/2004 :  08:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sukk.. Professorene på internett. Ikke alt er sant fordi det står på internett.. Og btw. så er ikke disse Myler-folka professorer i det hele tatt, i alle fall ikke i følge den nettsiden. De er helt vanlige dødelige selgere som vil tjene penger på forretningsideen sin. Og de vet helt sikkert at en arm og en hestemunn er totalt forskjellige ting, men de legger ut dette allikevel for å påvirke velmenende mennesker til å kjøpe produktene sine.

Men bare bruk stangen din du Stormy, siden du tror det er best. Eller du kan bruke opp pengene dine på Myler-bitt.

Jeg har faktisk ridd hovedsakelig på trinse i ca. 15 år nå, også på unge, ferske hester, men selvfølgelig har alle disse hestene hatt uutholdelige smerter i munnen hele tiden. Det høres virkelig sannsynlig ut. Jeg har ikke tenkt å tro på det bare fordi man får vondt i armen av å klype seg selv med et trinsebitt nei. Fordi det henger ikke på greip, sorry.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  10:05:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har også ridd 15 år med vanlig trinse - og har nå skiftet! Helt annen hest. Hesten fikk et bitt som tidligere har vært forbundet med "fy" - tynt, tynt tredelt. Ingen tvil om at hesten trives bedre med dette bittet enn det den har gått med tidligere (trinse og eplebitt).

Men, uansett så er det jo den berømmelige hånda som avgjør styrken da... syndes mer der enn med feil bittbruk...

Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 06/01/2004 :  12:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg synes heller ikke hesten skal få gjøre akkurat som den vil. Den må få beskjed når den gjør noe som er galt, men man trenger ikke gjøre det slik at den frykter sin eier! Mange hester blir ofte ekkel pga tidligere opplevelser. Selv snakker jeg hardt til hestene mine hvis de virkelig ikke oppfører seg, og det hender de får en smekk, men de vet at det gjelder den situasjonen de er i akkurat da, og vet at det de nettopp gjorde ikke var noe jeg eller andre synes noe om. De vet når de får en sjennepreken, men er like glade når jeg kommer for det. Man må skille litt på dette mener jeg. Selv rir jeg ikke med noe "ekstra" utstyr, som hardt bitt eller hjelpetøyler. Den ene hesten min er veldig flink til å slå opp med hodet, og jeg har vurdert martingal, men jeg har mer eller mindre slått det fra meg. Jeg jobber heller med at han skal slutte med dette, og som regel gjør han dette fordi han er lykkelig og vil løpe fort på tur. Han hører likevel når jeg ber han slakke av farten og på den måten kan vi samarbeide på tur. Jeg vet ikke helt hva andre mener, men man må takle alle hester litt forskjellig, for ingen er like.

Hilsen meg:)
Gå til toppen av siden

lorkness
» VIP

Skrevet - 06/01/2004 :  19:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm. Er på en måte enig, men dersom en er for streng med hesten blir den ofte litt sur og lei. En må ikke glemme belønningen en gang i blandt heller. En hest liker ikke å bli tvunget til noe. Det aller beste er å få hesten til å arbeide for oss frivillig. Er ikke uening i at det ikke er noe gale i en liten klaps en gang i blandt, men. Er og enig i at det verste er pysete folk, og folk som ikke vil straffe hesten for de ser på den som et kjæledyr. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  23:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
KJÆRE eligj:

JA, jeg bruker stangen min, fordi jeg VET at det er best. På MIN hest! Lurer på hvilke hester du har erfaring med eligj, som mener at trinse er det eneste ene som kan brukes... Eller har du erfaring i det hele tatt???
Jeg må bare lure... Har du noengang trent travere, med EGEN vilje, som er stive i trynet??? Prøv, og se hvor mye du stoler på trinsebittet ditt etterpå. Sånn som du snakker skjønner jeg at du ikke har noen bred erfaring med forskjellige hester... Jeg mener for all del ikke å være nebbete, men kan ikke fatte og begripe at du kan skrive noe sånt... Jeg rådfører meg med en dame med TREDVE års erfaring med både det ene og det andre, og regner virkelig med at hun kan sakene sine... Samtidig bruker jeg vett og forstand, og har kommet frem til hav som funker best etter feiling og prøving.

Mylerbrødrene er faktisk professorer eller har en eller annen doktorgrad, det leste jeg i en artikkel om bitt! Jeg er veldig opptatt av dette med bitt, og leser alt jeg kommer over, og sammenligner det med egne og andres erfaringer!

Som jeg sa, KLART man ikke kan sammenligne det, men man kan få en feeling av virkningen. Ikke skal jeg bruke opp pengene mine på mylerbitt heller, når jeg har pelhambitt, crescendo og tredelte bitt som fungerer utmerket!

Du må se realiteten i øynene, ikke alle hester er trinsehester... selv om du liker å tro det

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.