hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  00:17:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har etter utallige diskusjoner sett etter hva jeg vil påstå kan kalles en urovekkende behandling av hester...

Jeg ser flere innlegg om fortvilede personer som ikke har dreis på hestene sine, hester som er regelrett uoppdragne! Er ikke hestens oppdragelse viktig lengre??? Her på forumet er vel alle enige i at hesten ikke er laget av *porselen*, men en smekk for frekk oppførsel tåler den ikke??? Og mange er utrolig motvillige når det gjelder noe sterkere bitt en trinsebitt, har alt imot å gi hesten en god smekk når den trenger det, og å sette på den hjelpetøyler for å unngå å ri den ihjel i feil form og gi hesten beskjed om at den SKAL er jo blitt heeeelt på grensen til misshandling.

Men hva er egentlig best for hesten???

Er det ikke verre å ende opp med en frekk og tverr, gjerne til og med farlig hest på grunn av dumsnille, velmenende mennesker? Er det ikke verre å ende opp med en hest som tar kommandoen og bestemmer alt fra farten hjem fra tur pga et jaktkandahar er utenkelig, eller den gjør som det passer seg, gjerne snur ræva til deg og sparker deg eller truer med det??? Jeg har fått inntrykk av at spesielt hester som slår slipper unna med et *stakkars hesten, den har nok en god grunn...*

Selv hører jeg til den kategorien jeg først skrev om, sammen med mange andre... Jeg har sett meg trett på såkalte *problemhester og nervøse hester* som egentlig er hester som har tatt rangen og skremmer dermed vettet av eieren sin og gjerne flere. Mange av disse hestene er gjerne hos feil eier, eller får feil oppdragelse... Jeg støter til stadighet på uoppdragne hester som både biter og slår, og eiernes ofte tafatte svar er at "den bare er sånn"! Det er da rart at når det endelig smeller fra eieren, at hesten nesten snur om på hælen og blir verdens snilleste lam??? Klarer ikke vi mennesker å ta på oss skylden for at hestene blir sånn???

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 02/01/2004 :  00:51:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Forsiktig naa Stormy... Jeg synes man skal proove mest mulig foor man tyr til vold. Jeg tror jeg har sett mer av de som banker hesten for unoodvendige ting noe som gjoor at hesten BLIR en problemhest. Det tror jeg er ett stoorre problem, og innlegg som disse oppmuntrer folk til aa gjoore det. Det skal nemlig en veldig erfaren person til aa se NAAR det er noodvendig med smekk.

Selv har jeg en hest som har faatt alt for mye juling naar han nettopp kom av banen, noe som hadde faele ettereffekter. Han er naa veldig negativ til alt, og gidder ikke bestandig aa proove nye ting fordi han er redd han blir smekket til om han gjoor feil. Denne hesten tok det meg mye ekstra tid aa rette paa, og han er fortsatt ikke normal. Naa har vi nye problemer, og han proover aa ta over ledelsen, fordi han fant ut at han kunne bli lederen over en hest som han nettopp har begynt aa gaa ute med. Det er ett problem, og jeg velger aa rette paa det minst voldlig. Det gaar fremover, selv om jeg korrigerer han ved aa bruke stemme, kroppspraak og press. Innimellom naar han er tullete og sparker etter meg, da faar han ett smekk, for dette er uakseptabelt, men jeg har faktisk funnet ut at om jeg smekker til han gjoor dette han bare sint, og jeg synes det er mer effektivt aa faa han til aa vike unna.
Hva hadde du gjort i denne situasjonen?'

Jeg synes det er unoodvendig aa smekke til hesten i en hver situasjon. Har du ett barn slaar du det ikke hver gang det gjoor noe galt. Foorest boor man ihvertfall finne grunnen. Jeg har, som sikkert mange andre, tatt feil naar jeg har korrigert hesten, fordi jeg ikke saa hele situasjonen(for eksempel aa smekke til hesten naar den stopper og baesjer paa tur). Jeg tror det er bedre aa la vaere aa korrigere hesten helt til du vet nooyaktig hva situasjonen er.

En annen ting er at om du slaar hesten for hver minste lille feil, og naar biting har samme korrigering som aa ikke gaa ved siden av deg, da faar du ett problem, fordi hesten lurer "Kan du ikke gjoore noe mer". Dessuten er det mange hester som tar etter vaar oppfoorsel, saa om vi smekker til dem, smekker de til oss. Dette er ganske vanlig faktisk! Jeg vil heller spare min smekk til naar hesten virkelig gjoor noe galt, som bite for eksempel.

Nei, synes ikke det er bedre aa vaere litt strenge med hestene. Husk at de ER sterkere enn oss, og da er den beste maaten aa "slaa" dem paa mentalt.

Det er forresten faa hester som er "mannevonde", og bare frekke. Alt har sin grunn. Rideskolehester er "frekke" fordi de er lei av aa gaa i rideskolen rund paa runde paa runde med rytter som humper opp og ned og river i munnen hver dag. Hesten min er sint naar jeg pusser han fordi han har veldig tynn hud og er kilen. Det er slike ting man tar hensyn til, gi hesten den respekten han fortjener, saa vil hesten gi oss den respekten vi trenger.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2004 :  01:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er veldig enig med deg, Stormy.

Min erfaring tilsier at; "De blir som det du gjør dem til"...

Skal du gjøre deg fortjent til å være hestens leder,DA MÅ DU TENKE OG OPPFØRE DEG SLIK EN LEDERHEST VILLE HA GJORT, 24 t.I DØGNET

Dessverre ser man til stadighet hesteeiere som i ene øyeblikket korrigerer å setter hesten på plass,mens i andre øyeblikket lar hesten ta fullstendig styringa

En leder, ER en leder uansett situasjon, og i hvilket sinnslag hesten befinner seg i...En leder, "puselanker" ikke med de andre hestene i flokken,men er konsekvent, og rettferdig.

En hest søker seg alltid til en leder,pga .at de er flokkdyr, og da kan man ikke bare være bestemt "noen ganger,og noen ganger ikke"! Det er frustrerende og urettferdig ovenfor hesten,og bli håndtert på en slik måteDessuten vil da en slik person heller ALDRI bli en leder i hestens øyne,fordi denne personen har opptrådt ubestemt og straffet ved gale tidspunkt.Det handler om å "gjøre seg fortjent"....

Dette er det største problemet,tror jeg. Selv PRØVER jeg alltid å være konsekvent samt hestens leder og støttespiller.Om jeg så bare leier hesten inne i stallgangen,ut/inn,forer,tenker jeg "hestepsykologi",og det har jeg igjen for nå som hesten har akseptert meg

Det er en veldig god følelse å ha det slik,man slapper av bedre sammen med hesten,og det blir mer harmoni.MEN, det har/er et omfattende tålmodighetsarbeid som krever masse konsentrasjon, og derfor blir ikke ridningen første prioritet.Men er hesten først oppdratt fra bakken,blir det sjelden noe store problem fra salen.

He,he og ringer mobilen,eller noen prøver å prate til meg, overhører jeg det og gjør meg ferdig med hesten først. Det er slik det må være,ellers blir det feil. Rett timing har ALT å si,derfor får evt.andre "forstyrrelsesmomenter" vente....

Og skal vi få litt,må vi jo også gi litt...

Redigert av - xxxx den 05/02/2004 03:29:43 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  13:47:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Er helt enig med Stormy at det er mye urovekkende håndtering av hest innenfor alle ridegrener. Natural horsemanship betyr ikke at hesten skal leve et naturlig hesteliv hvor vi må tilpasse oss dens ønsker. Det er til hestens beste, ikke bare vår, om oppdragelsen er iorden!

Den beste investeringen man kan gjøre, enten man skal beholde eller selge en hest, er å gi den grunnleggende trening (oppdragelse). En hest som oppfører seg pent vil stort sett bli behandlet bra...
Enhver hest skal kunne tas inn fra beite/paddock, leies, bindes fast, stå stille, vike unna når vi vil at den skal flytte på seg i boks eller spilt, ikke true med bitt eller spark etc.

Det er viktig å huske at hesten lærer HELE TIDEN og ikke bare når vi bestemmer oss for å lære den noe. Det vil si at måten vi, og andre som omgås hesten, behandler den på til enhver tid er med på å forme hesten.
Konsekvens og repetisjon er magiske ingredienser. Man skal ikke straffe hesten unødig, men det er livsfarlig å la hesten tro at den kan bestemme alt!

Med tålmodighet og fasthet kan man få til det utroligste, men jeg er fullstendig enig med Stormy om at altfor mange har for "mye hest" og rett og slett ikke forutsetninger for å takle den utfordringen det er.

Hjelpemidler som sterke bitt, innspenningstøyler mm er nettopp det - hjelpemidler - og kan være svært nyttige hvis de brukes riktig.
En hest skal ikke skremmes eller tvinges til å oppføre seg slik som vi vil, men de er store og sterke dyr, med uvaner og egen vilje, så noen ganger må vi bruke alle de hjelpemidler vi har for å komme på riktig spor...

Personlig føler jeg at det jeg, etterhvert, har opparbeidet med mine hester er et samarbeide. Men et samarbeide hvor jeg er sjefen!
Henter inspirasjon og informasjon fra erfarne og dyktige trenere og hestefolk, samt både "natural" og "intelligent horsemanship".
Føler at det kan hjelpe meg å løse problemer og gjøre min kommunikasjon med hesten bedre. Men jeg forstår også at jeg ikke kan "omvende" en hest på 1-2-3.

I likhet med de fleste andre gjør jeg feil, og de avspeiler seg i hestens i oppførsel. Og da må jeg tilbake og "ulære" både meg og hesten - og det tar tid. Hester lærer utrolig raskt, men de "ulærer" saaaaakte!

Man må lære seg å innse sine egne, og hestens, begrensninger og søke hjelp, eller kanskje tilogmed gi opp (!), hvis det er nødvendig! Det er både dumt og farlig å sitte igjen med en hest som rett og slett ikke er trygg å omgås.

Hestevett er jo noe vi skal ha, ikke bare hesten

(NB - dette er IKKE ment som kritikk av natural horsemanship og dens utøvere, jeg føler vel bare at mange som overhodet ikke har satt seg skikkelig inn i det fjaser rundt og skal gjøre alt "natural" uten at de har satt seg skikkelig inn i det. Og kreerer flere problemer enn de løser...)

Redigert av - elx den 02/01/2004 16:54:16 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  15:46:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Flink jente Stormy... fikk det til du!

Er bare så enig, så enig... Vi "slemme" som oppdrar hestene med en forholdsvis fast hånd vet forhåpentligvis hvor grensen går. Tror jeg vet det selv, og for de som fortsatt tror at en smekk dreier seg om grisebank er det vel intet håp.... det er ikke det vi driver med.

Den gyldne middelvei er et fint sted... for mye eller for lite - samme sak, galt blir det.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  00:42:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nei, vi grisebanker da ikke hesten... Ikke er vi for snille heller, det er nok dessverre for snille folk som lager de verste problemhestene vil jeg tro om man skulle sette statistikk på hele greia... Hester etter mitt syn skal oppdras og behandles med fast hånd, som en hest øverst på rangstigen ville behandlet den. Som vixi sier, en ting midt i mellom. Håper på enda mere respons, ettersom JEG iallefall ser på dette med oppdragelse som MEGET viktig:)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  02:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de fleste andre forestående innlegg - og særlig mange kloke ord synes jeg det kom fra Elx. (Som vanlig)
Og ja; 'Riktig' oppdragelse av hesten helt fra første stund er faktisk det viktigste vi gjør med den. - Og ikke minst må vi hele tiden 'vedlikeholde' oppdragelsen og respekten.
Hesten vil hele tiden se etter muligheter for å ta over leder-rollen, og hvis ikke vi reagerer på dette fra første stund risikerer vi at den til slutt lykkes.
For å få en positiv og samarbeidsvillig hest er det viktig at den veit nøyaktig hvor grensene går, og at den kan føle seg trygg på at vi er en god og rettferdig leder for den.

Dessverre er det ofte et problem at de som omgår hesten rett og slett har null snøring på hvordan kommunikasjon foregår hester i mellom - og hvordan vi best kommuniserer med hesten for å lettest få den til å forstå hva vi ønsker av den. Ofte snakker hester og mennesker 'rett forbi hverandre', og misforstålsene kan bli relativt omfattende over tid. Dette går vel værst ut over de som er 'for snille', og de som er 'for strenge' i sitt hestehold.
Underdriving er sjelden positivt - ei heller overdriving.
Som noen sa over: Den gyldne middelvei er et fint sted... Og ja; den veien er faktisk, omtrent alltid, best!
Ser mange problemer som skyldes akkurat misforståelser mellom hest og menneske, og den evinnelige 'underdrivinga' eller 'overdrivinga' (Kall det gjerne dulling vs. hersing)
- Både her på forumet, i stallen der jeg holder til nå, og andre steder jeg har vært opp gjennom åra, så har jeg altfor ofte sett eller hørt om hester som har blitt ødelagt, enten på ene eller andre måten. Enten at hesten har blitt så tøff i trynet pga. utydelig grensesetting at den er en fare for omgivelsene, eller at hesten har blitt totalt ødelagt pga. ukyndig bruk av 'tvangsmidler' (- være seg brems, binding, bitt, hack m.m. Ødeleggelsene kan like gjerne være fysiske som psykiske)
De som sliter med problemene har ikke bare problemer med å innse at de faktisk har et problem - de har også problemer med å forstå hvordan et trivelig samhold med hest faktisk skal og bør være, og ikke minst hvordan de skal opptre for å få det!
De fleste har også store problemer med å fatte at det faktisk er hos dem problemene ligger. Omtrent uten unntak er det hesten som får skylda - hesten er sprø, gal, vil ikke gå fra vennene sine, er overfølsom - you name it!

Hmm.. Og hesten var ofte kjempesnill da de kjøpte den, men ble totalt forvandla etter et par-tre måneder...
Plutselig er hesten umulig å ri, bukker, er hard i munnen, og umulig å få inn fra beitet... Er det 'noe hesten plutselig bare fikk for seg'...??? Hvorfor det tro?
Bare slenger et spørsmål ut i luften jeg...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  13:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.. Men også tja.. Nå ser jeg selvfølgelig dette innlegget litt i lys av andre debatter som har gått her i forumet, så jeg er ikke helt enig.

Jeg er i alle fall enig i en ting: Misforstått snillhet med hest kan bli farlig. Og det aller viktigste, det er selvføgelig sikkerheten.

Problemet er hvordan man løser et problem i praksis. Jeg tror at hjelpemidler ofte ikke er det lureste - fordi det ofte ikke løser problemet på en varig måte. Hvis hesten først mangler respekt og vi setter på den et hjelpemiddel, så finner hesten gjerne en utvei slik at vi må til med et nytt hjelpemiddel. Har vi vunnet da? Neppe.

La meg ta et eksempel: Jeg red en hest for en tid tilbake som hadde en periode hvor den bare fant på kødd på tur. Vet enda ikke hva som var ulydighet, hva som var sprekhet og hva som var redsel, men den gjorde nå engang det. Jeg tenkte faen heller, jeg prøver med hjelpetøyler. Da greier jeg i alle fall å stoppe den hvis den finner på noe. Dette gikk veldig bra, helt til vi skulle galoppere, sakte og pent, opp en liten bakke. Hesten bukka, og jeg gikk rett i grøfta. Flaks gjorde at hesten ikke løp ut på veien og hjemover.

I ettertid ser jeg at jeg aldri burde vært ute på tur med den hesten i den perioden. Etter dette red jeg den kun på ridebanen i en lang periode, inntil den av en eller annen grunn kom på andre tanker. Etter det var jeg på tur med den igjen, men jeg kom aldri så langt at jeg galopperte den.

Jeg er i den tro at det finnes svært få snarveier når det gjelder hest. Og hvis jeg tenker over alle de situasjonene jeg har sett hvor folk (innkludert meg selv) har brukt diverse hjelpemidler på hester, så har det i flertallet av situasjonene (men ikke alle) enten vært unødvendig, eller direkte uheldig og i lengden vist seg å virke mot sin hensikt. Det er med denne erfaringen i bakhodet, jeg kommer til at tålmodighet og trening er den beste veien. I noen tilfeller kan kanskje bitt, hjelpetøyler eller liknende brukes i en periode, men jeg tror disse er veldig overbrukt fordi rytteren ønsker en snarvei til å løse problemet.

For eksempel: Stikker hesten på tur, så er ikke hest og rytter sammen klar for tur. Da får man heller holde seg på banen eller gjordet eller gården eller hva man har til rådighet inntil man har mer styr på hesten. Det er en sikker utvei, om en kanskje litt kjedelig. Men kjedelig er etter min mening bedre enn farlig.

Men når det er sagt, må jeg bare si at hvis man sitter med en stri hest, og man må ri den ut på tur, og den eneste måten og stoppe den er å sette på den en pelhamstang, så sett på den pelhamstangen. MEN da mener jeg at da rir man feil hest! Sikkerhet ligger også i å velge en hest man kan mestre uten å sette seg selv og andre i fare. Jeg tror mange ulykker kunne vært unngått hvis vi ryttere hadde vært flinkere til å velge hester vi passer til, både når det gjelder hestens størrelse, mentalitet og utdannelsesnivå.

Redigert av - eligj den 03/01/2004 13:20:32 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  13:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Misforstått NHS er opphavet til mye dumsnille mennesker. Når skal de forstå at NHS ikke dreier seg om en "dilldall" vei frem til alle mål man måtte ha.

Min store frustrasjon; Porselenshestene - som vi har mange av. I manges øyne har jeg slike, fordi de utsettes for masse fysisk dulling (dekken, bandasjer, belegg m.m.). Men porselenshestene mine tåler faktisk å bli satt på plass, og det ganske hardt også.

Men så har vi den andre typen porselenshester da. Med eiere som ikke for allt i verden kan tenke seg å gi hesten noen form for fysisk straff, fordi da kan hesten bli redd. Eh... hallo? Mange av disse påberoper seg gjerne å trene etter NHS metoder. Ja riktig. NHS skaper ikke porselenshester.

Derfor; alltid en glede å lese svar fra spes. Cowgirlchris, som jeg tror virkelig vet hva hun snakker om!!! Lite dull-dall-dikk der i gården, så tusen takk Line.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:04:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Eligj:
Hvilke erfaring kan få deg til å si at ALLE hester kan ries ut på tur med milde bitt, hvis ikke er det feil rytter???

Jeg må innrømme, jeg bruker gjerne pelhamstang på tur, ettersom hoppa mi blir SYKELIG stiv i trynet! Og det har ingenting med manglende skolering å gjøre, i banen gjøres det flotte holdt og andre øvelser i fleng på tredelt.men dere som ikke har erfaring med slike hester, syns jeg heller ikke bør komme å fortelle OSS, som faktisk VET at en hest er stor og sterk,også i munnen uansett skolering om det passer den der og da, at hesten ikke er riktig om vi må sette på feks pelhamstang eller noe lignende for å ha litt bremser... Vi misbruker da ikke bittene!!!

Men dette var ikke en bittdebatt.

Mine hester får også tepper på når det er kaldt, belegg under kjøring, og jeg og diller litt fysisk sett. Men mine og tåler en klaps... Og mine hester er faktisk de minst nervøse og kveppete på hele stallen av privathestene. De har god psyke, ikke redd for noe som helst, de er veloppdragne og skolerte, og blir faktisk glad for å se meg(og det burde de jo ikke bli om jeg tydde til vold, eller????)
Men slik er de fordi jeg ville ha de sånn. Du får hva du lager...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  14:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg må innrømme, jeg bruker gjerne pelhamstang på tur, ettersom hoppa mi blir SYKELIG stiv i trynet! Og det har ingenting med manglende skolering å gjøre(..........)

Men slik er de fordi jeg ville ha de sånn. Du får hva du lager...

Opprinnelig postet av Stormy

Til Stormy: Unnskyld at jeg 'klipper i stykker' innlegget når jeg legger det inn på nytt, men det var bare for å tydeliggjøre to, etter min mening, svært selvmotsigende påstander fra deg... Og selvom dette var tatt ut av to forskjellige sammenhenger, så motsier du jo egentlig deg selv....
Men jeg er absolutt enig: Du får hva du lager...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  14:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Jeg sa ikke akkurat det, jeg snakket om at eneste måten å stoppe hesten på er å sette på pelham. Det er mange som rir på pelham selv om de greier å stoppe hesten sin på trinse. Da har man i alle fall en viss kontroll over hesten som ikke kun beror på ren kraft i bittet. Mener forresten å huske at du har sagt at du er en av dem. Det jeg mener, er at hvis pelham er det eneste som hindrer hesten i å beine av gårde, kommer en vakker dag den dagen hesten gir f.. i både deg og pelhamen og beiner av gårde allikevel.

Jeg har forresten ikke sagt noe om misbruk av hverken ditt og datt i forhold til "stakkars hesten". Det jeg er opptatt av, er hva som fungerer i lengden og hva som ikke gjør det. Hvis ditt pelham har vist seg å fungere for både deg og hesten, så er det det viktigste.

Og hva betyr forresten "stiv i trynet" egentlig? Det lurer jeg litt på..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Veldig mange sitter med feil hest, men folk kjøper ofte hest etter erfaring og lommebok. Når problemene dukker opp (problemer vil alltid dukke opp) så er det ikke alltid like lett å finne løsninger.

Ang. å sette på sterke bitt (klassiker i diskusjoner) så må man jo bare se "stort" på det. Tenk på hvor mange som har hester rundt om i landet som ikke har tilgang på bane og instruksjon. Mennesker som er avhengig av å ri på tur - og det er på tur de vil ri. Om de da har en hest de sliter med å kontrollere så er det vel jammen bedre at de smekker på en skarpt bitt!? Bytte hest er for mange helt uaktuelt. De bryr seg også om sine hester, selv om de velger å prøve noe skarpt. Her inne får jeg ofte inntrykk av at man stempler folk på en negativ måte når noen bruker skarpt/ vil prøve skarpt.

Vi må se et litt større perspektiv enn våre "dressurhjerner". Alle har ikke mulighet til å ri en superfølsom hest med silkemunn. Alle hester kan ikke bli slike individer.

Min 4 åring (stolt, hesten har blitt 4!!!!) vil nok aldri få en silkemunn. Jeg tror på instruktøren når hun sier at den hesten er født med en veeeeldig vanskelig munn. Den er, og har alltid vært - helt ufølsom. Nå kan den riktignok ris på vekt - men hva med alle som ikke kan det?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  22:16:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Det er en VISS forskjell på manglende skolering, og STÅLKJEFT! Det er også stor forskjell på ren, pur glede over å få komme på tur enn manglende skolering! Har en hest med litt futt og fart, som hun gjerne bruker... Tidligere kunne jeg ri henne på hva som helst, men det har vist seg nå, etter tre år med div. blodprøver og alt mulig, at hesten har faktisk vært syk. Vi har alltid visst at noe var galt, men det ble ikke avdekket før nå... Og nå som hun er frisk og har mye overskudd, kan hun bli en smule ivrig for å si det mildt... Men nok om det.

Jeg vil sitere en jeg kjenner:
"Det er folk med manglende erfaring som kommer med alle teoriene"

Syns denne frasen var skikkelig bra sagt jeg...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  22:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da vil jeg sitere en som jeg kjenner:

"Det er folk med manglende erfaring som avviser alle andres erfaringer som dumme teorier".

Men nå er vi kanskje litt langt ute på landet i forhold til diskusjonen..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  23:04:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, det kommer jo egentlig an på hvilke part som har mest erfaring, men JEG skal ikke være den som snakker om å være proppfull i visdom. JEG snakker alltid ut ifra mine egne erfaringer... Og jef vet også at det finnes forskjellige typer hest, bla. hester med både egen vilje og styrke... Uansett hvilke bitt de rides på og hvor skolerte de er... Hvilket mange personer rundt om kring later til å ha glemt...
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.