hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Don´t try this at home, kids!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Don´t try this at home, kids!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ElleM

Skrevet - 01/01/2004 :  23:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet en fin metode å rekke å mosjonere begge hestene på; ridetur med håndhest!
Jeg gjorde dette masse før, da jeg gjerne tok min søsters hest som håndhest på tur. Nå har jeg jo gamle, stødige Faustino som er lettridd og (forholdsvis) fornuftig, samt lille Labrina som trenger å komme ut i verden.

Forrige uke satte jeg da ut på tur som vanlig med begge to. Det gikk fint helt til jeg skulle ri bak naboens låve. Der var det en liten flagrende plastbit som IKKE var der sist vi red. Fautino bestemte seg raskt og greit for at denne dagen var han faktisk bare fire år han også, og så begynte kaoset. De sirklet hverandre for å prøve å snike seg avgårde i retning hjem, og jeg kavet for å holde styr på dem. Så bestemte labrina seg for at nok var nok, og satte avgårde hjemover.
Jeg fikk meg et rykk, og havnet ute av balanse, samtidig som Faustino fikk panikk og hoppet over noen busker for å følge etter Labrina.
Han ser nemlig dårlig, og var skråsikker på at Labrina hadde sett en løve eller noe sånt, og her var det best å ta beina fatt.

Så jeg dundret i bakken med hodet, eller lykksalig nok, HJELMEN først. Sammenstøtet var så kraftig at jeg ble liggende med armene knugende rundt hjelmen i en halv evighet. Det var så grusomt vondt, og det eneste jeg tenkte på var hvor bra det var at jeg bruker hjelm.

Faustino syntes han var litt kul, som klarte å få meg av, samtidig som han var litt bekymret for at jeg skulle være sint, så ham fikk jeg ikke fanget inn. Labrina, derimot, kom meg imøte, undrende på hva dette var for slags ridetur. Så tuslet vi hjem, jeg leiende på Labrina med skritteteppet over skulderen, og med Faustino hakk i hæl.

Moralen er; erfaring betyr ikke en dritt den dagen man har maks uflaks.

Og det er ikke mange som klarer å falle av en 18 år gammel, giktisk og halvblind dressurhest...

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  00:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, huff, hvor fælt... du hadde utrolig mye til flaks i denne uflaksen da, du kunne skadet deg mye verre...

dette viser vel ganske tydelig at alle hester kan bli skremt

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  00:05:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ønsker meg også den treningsformen, ulempen min er at jeg må da ri en småvilter 4 åring (Hurra, hun har blitt 4) med en 3 åring som håndhest - en 3 åring med spiralfjører under høvene. Men, prøve skal jeg nå i hvertfall - om noen måneder!

Hadde med meg den nåværende 4 åringen som håndhest sammen med moren hennes en periode. Gikk stort sett bra når hun begynte å bli litt eldre. Værre når hun var føll. Husker jeg mistet henne på hjemveien. Hun forsvant tilbake til stallen - kan tro det var gøy å sitte igjen på den desperate moren med "dyyyyyp" angst.

Vil tro det var en syn for guder Arwen. Kaos har lett for å være det. Så lenge alle lever videre i beste velgående er det greit å se litt humor i det.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2004 :  01:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Enig med deg der Arwen,at erfaring betyr ikke en dritt, når først uhellet er ute.....Godt det ikke gikk verre da...
Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 02/01/2004 :  12:06:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med alle sammen :)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  13:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
GODT DET GIKK BRA!
Er også fan av å kunne ha med leiehest på tur, og gjorde det ofte da jeg hadde "gamlefar".
Men selv da var jeg usedvanlig kresen på hvem jeg tok sjansen på å ta med meg.
Selvsagt er det viktig at rytteren er rutinert, men her er det faktisk hestene og deres "oppdragelse" som er mest avgjørende.
Hvis ulykken først er ute så kan man ende opp med å måtte slippe/miste en eller begge hester...
Ettersom min nye - ikke 100% rolige - hest blir greiere kan det godt hende at jeg forsøker henne som håndhest, eller evt som lederhest, men det ligger nok et stykke inn i fremtiden foreløbig.
Ihvertfall etter en sånn påminnelse!
Igjen, veldig glad det gikk så bra som det gjorde - og takk og pris for at du bruker hjelm!

Redigert av - elx den 02/01/2004 13:14:50 Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  14:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Så godt at det gikk bra.
Er enig med alle sammen her.
Selv har jeg aldri prøvd å ha med hånhest på tur, og etter denne historien vil jeg ikke prøve det heller.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/01/2004 :  22:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Arwen: Hadde du vest på? ;)

Hilsen Eli - som reklamerer mye for sikkerhetsvest for tiden.
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 03/01/2004 :  00:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, faktisk ikke akkurat da. Men vanligvis sitter den også på, og alltid heretter. ;) Gå til toppen av siden

Campari

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  10:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja stusset fælt da damen kom tuslende tilbake til stallen - hadde nettop møtt dem på tur ut... Faustino ble jo rene unghesten igjen sååå stolt av seg selv

Vi har så smått planer om å prøve å ha Amba som håndhest når jeg rir Campari på tur - men der skal det tørrtrenes på banen og det nærmeste jordet først

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  11:38:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har inntrykk av at mange mer erfarne tar slike treningsmetoder i bruk. Og sant som dere sier.. Det er praktisk! Men sant som det også nevnes.. Dette kan skje selv den erfarne.

Selv om endel er veldig praktisk. Det er vel ganske vanlig å gjøre saker og ting for å spare tid, eller gjøre ting mer lettvindt. Som å ta med håndhest på tur, leier flere hester inn og ut samtidig, slippe hesten fra luftegården rett før foring for den løper jo hjem i stallen sin likevel, ri i grime fra beite, ha hesten i leietauet rundt håndleddet for å ha frie hender til f.eks. bæring osv, osv..

Egentlig vil jeg påstå at en bør takke hesten for at det skjer så få ulykker som det gjør. Og at når ulykken først inntreffer, så går det som regel bra. Problemet er når ulykken inntreffer og det ikke går bra. Og som en ser så kan uhellet inntreffe selv den mest erfarne rytter på den snilleste hest. Å være på tur med håndhest som plutselig reagerer litt uventet kan raskt få langt mer dramatiske utfall enn her, og det synes jeg en bør tenke over. Selv ville jeg ergret meg grønn over at en ulykke eventuelt ville skjedd på en slik måte, da den forårsakes av ren "latskap" fordi en ønsker å gjøre ting mer lettvindt. Så jeg ville aldri valgt denne "treningsmetoden" selv. Dessuten har jeg i alle år holdt på med hest i miljøer hvor yngre gjerne tar av de eldre, og da synes jeg det er viktig med fokus på sikkerhet.

Vil forøvrig kommentere at det er fint at erfarne ryttere tørr å innrømme sine "feil". Alt for mange av de mindre erfarne tror så og si at erfaring er veien til å kunne mestre alt. Nå mestrer en riktignok endel mer, men akkurat sikkerheten bør en ta i betraktning likevel. Som f.eks. å ri med hjelm, og kanskje være litt mindre lat når man holder på med hest. Selv om det vanligvis går bra, så gjør det ikke alltid det..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/01/2004 :  12:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Enig spoff. Jeg skal virkelig skjerpe meg! Alle nesten ulykkene jeg og Nick har hatt har stortsett hvert ut av min egen lathet! Red meg longeutstyr opp til ridehuset, hadde ikke nok hender til aa lukke grinden, gadd ikke stige av, naar jeg hoppet av, loop nick ut paa veien. Satte nick i paddocken ENGANG uten kopper, og han faar balletraak! Gidder ikke ta paa stryksokker, vi skal jo bare skritte opp bakken, og nick har saar. Gidder ikke ta en hest ut i paddocken om gangen, tar begge sammen, de drar nesten armene av meg. Og jeg var saa dum for litt siden at jeg tenkte paa aa ta med en annen hest som handhest fordi det tok saa mye tid aa ri begge! Dumme meg! Takk for en oppvekker spoff! Jeg tar forresten etter de eldre, men likevel; DUMME, LATE, MEG!
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 07/01/2004 :  17:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har selv også ridd mye med håndhest. Startet med føllet jeg hadde, i begynnelsen festet jeg han til fortøyet på salen, og på den måten lærte han å oppføre seg pent når vi var på tur. jeg brukte dressurpisken til å flytte på bakparten hans når dette var nødvendig, det fungerte kjempebra. Når han ble større hadde jeg han som håndhest på vanlig måte, og det var aldri noe problem. Syklet også på tur med ham, og han oppførte seg alltid eksemplarisk, men brukte da hodelag under grima for sikkerhets skyld (og sykkelhjelm!)

Synes det å ri med håndhest er en kjempefin metode å lære føll og unghester å oppføre seg på tur, spessielt når man står på egen stall, og ikke har noen til å gå på tur med og hjelpe seg. Men man skal selvfølgelig være oppmerksom og forsiktig. Jeg har aldri ridd med håndhest for å spare tid, bare brukt det i trening.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/01/2004 :  20:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
pus: Er det ikke litt skummelt å feste hesten til noe du eller hesten din henger fast i? Jeg synes generelt det er skummelt å binde hester i ting som ikke lett lar seg løse ut under press, og i hvert fall i mennesker, andre hester og slike ting. Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 07/01/2004 :  21:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uuuæææh! Man skal ALDRI leie hest fra sykkel! Big no-no!
Og et føll kan selvsagt bindes til salhornet, men IKKE en eldre, og atskillig sterkere hest!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/01/2004 :  21:50:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bra det gikk fint med dere alle tre .
Ser jo av andre debatter at "gamlegutten" bare tok opp gamle bedrifter...

Syns som spoff det er fint når dere med lassevis mer med erfaring enn meg også forteller at "det kan gå galt" innimellom, samme hva man gjør etc. Blir litt "beroliget" da, samtidig som at noen og enhver kanskje skjønner at selv med deres laaaange erfaring (som ofte består av 3 år på rideskole) ikke vet alt

Positiv ting: Nå _må_ du jo kjøpe ny hjelm *hihi*

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.