hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor rir DU på tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hvorfor rir DU på tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 18/07/2003 :  12:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste er enig i at hesten bør gå på tur i det minste av og til. Men hvorfor rir du på tur? Og hva gjør du når du rir på tur?

Jeg kan tenke meg hovedsakelig tre grunner til å ri tur:

- Man rir bare, eller hovedsakelig, på tur. Da er tur hovedtreningsformen til hesten.

- Man rir på tur som trening i tillegg til annen trening. Da kan man bruke turridning til å bygge muskler, trene opp kondisjon, løsgjøre hesten og trene hesten mentalt (altså hestens selvtillit, mot, selvstendighet osv.)

- Man rir på tur for å gi hesten fri. Hvis man trener seriøst og hardt innenfor en gren, kan det være at hesten får tilstrekkelig styrke- og mosjonstrening når man rir på bane. Turer blir da hovedsakelig fritid for hesten.

"Hvorfor" henger jo ofte sammen med "hvordan" man gjør noe. Så hva man gjør på tur (bare skritter, traver og galopperer på grusveier, kontrollert intervalltrening med stoppeklokka, klatrer, rir i bushen, bader osv), burde henge sammen med hvorfor man rir på tur. Hvis man bare rir tur, bør man variere turene så mye som mulig. Noen turer kan være hard trening med mye tung klatring eller flere lange intervaller i trav eller galopp. Andre turer kan være rene skritteturer. Hvis rir på tur for å gi hesten fri, bør man kanskje bare skritte, fordi hesten allerede får nok mosjon på banen ellers.

Så kort sagt: Hvorfor rir du på tur, hva gjør du og hvordan henger dette sammen for deg?

Og et bonusspørsmål: Er det sikkert at alle hester liker å gå på tur? Har hørt om eksempler på hester som har kommet fra oppdrettsstaller hvor hestene aldri går på tur som rett og slett ikke skjønte poenget med tur, og som ikke viste noen som helst glede ved å komme utenfor stallområdet. Hva med hester som viser sterk motvilje mot å gå ut på tur? Og som fungerer godt på banen? Bør de få slippe, eller må de lære seg å like det? Tilbake til hvorfor igjen: Hvorfor skal man absolutt tvinge en slik hest ut? :)

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 19/07/2003 :  09:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hvorfor? Vel jeg rir mest på rur i mangel på ridebane, så det blir enten en kjøre eller ridetur langs veien eller en ridetur i skogen. Trener allsidig for det, rir dressur og intervall på veien når jeg føler for det eller klatrer i bakker i skogen hvis jeg føler for det en dag. Det er vel turrudnining som er hovedtreningen til hestene..
Alle hester som liker tur MÅ få lov til å komme seg ut på tur. Det er viktig spesielt for unghester å se seg om, unghester er jo ganske så nysgjerrige..

Klem fra Cecilie

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/07/2003 :  01:14:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hvorfor jeg rir paa tur... vel, hesten min er ganske skvetten av seg, og paa tur ser han saa mye rart, og det gjoor selv tilitten hansbedre naar han klarer aa komme seg trygt forbi alle "monstrene". Dessuten er tur en fin maate aa bygge muskler og balanse paa. Og saa er det litt fint med avveksling fra banen.

Hvordan: Her er det ikke saa mye omraader der hestene kan loope. Enten rir vi paa krunglete stier, eller paa en asfalt vei. Saa turene foregaar stort sett i skritt, og av og til i litt rolig trav. Skal jeg galoppere full galopp drar jeg heller til polobanen(vi har det vi), og lar hesten loope litt.

Paa tur rir jeg som oftest med hodelag, martingal, alroundsal og stryksokker. Dette fordi hesten min ikke er helt trygg paa tur enda. Men noen ganger er han veldig rolig, og da hender det jeg legger igjen salen paa stallen. Men da rir jeg aldri ut fra stallomraade(det gaar ann aa ri paa tur innenfor stallomraade).

Er det sikkert at alle hester liker aa gaa paa tur? Dette er noe jeg har en del erfaringer med. Da jeg fikk hesten min rett fra galoppbanen, hadde han aldri vaert paa tur foor. Og siden han var i ett veldig nytt omraade(byttet stall), lot jeg det vente omtrent 8 maaneder. Saa begynte jeg saa smaatt aa ri paa tur, bare litt og litt om gangen. Han var veldig skvetten og vrien, men ettervaert gikk det bedre. Saa naar han foolte seg trygg paa asfalt veien, red jeg han der en stund. Naa har jeg saavidt begynt aa ri han inn jungelen, men det er veldig skummelt for han. Og det er klart han ikke trives naar alt kommer for aa ta han, og han er livredd. Men om en stund vil han laere at det ikke er noe som lurker i buskene, og trives paa tur. Saa hester som ikke er trygge paa tur, trives sannsynligvis heller ikke paa tur. Men man maa ri dem paa tur for aa venne dem til det, saa det er vel ingen hester(som jeg kommer paa), som aldri boor bli ridd paa tur!

Hester som stopper paa tur og vil snu til stallen av andre grunner enn redsel, er mest sannsynlig lei. De vet kanskje at de maa gaa den samme kjedelige looypa hver dag, og gidder ikke mer. Hester gaar like lei av tur som av banen. Man maa bare variere. Med en slik hest boor man gjoore noe spennende, som den ikke har gjort foor. Og da blir den nysjerrig og vil gaa igjen. Noen hester trenger mer variasjon en andre, men for en hest jeg red en gang hjalp det faktisk aa ri sikksakk paa veien. Da maatte han konsentrere seg litt og det var gooy nok for han...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 30/07/2003 :  17:55:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg rir på tur fordi både hesten og jeg elsker det!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2003 :  18:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir på tur fordi at hesten skal få gjøre noe annet enn å springe rundt omkring på banen, å få litt avlasting, synes d er gøy, å hesten å meg digger d!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2003 :  01:37:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tidligere gikk hesten min på tur som oppvarming - avskritting etter banetrening, rett og slett for avveksling. Ellers har jeg brukt turridning til mer målrettet kondisjonstrening (intervall).

Nå har jeg bare unghester, så de skal nok gå en god del på tur for å "se på skumle greier".

Sikkert godt for hesten å se noe annet enn gjerdet rundt banen eller ridehusvegger hver gang den får noen på ryggen. Tror man får en mer lykkelig og harmonisk hest av å la den gå litt variert.

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  10:28:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Tur kan brukes til så mangt, den mest allsidige treningsbanen.
Du kan ri en liten tur som oppvarming eller nedkjøling, trene intervaller (kondisjon), klatre(muskler) ut på skogstur i skritt oh halvlange tøyler (avkobling for både hest OG rytter).
Tur i forskjellig terreng minsker faren for overbelastning da det ikke er en gjennomgående lik belastning, men konstant variasjon hvor bena styureks (hvis du rir ut i terrenget iallefall).
Jeg bruker tur som aveksling, trening, belønning og når banen ikke er et alternativ.

har enda ikke møtt på en hest som ikke liker tur, så det spørsmålet kan jeg nok ikke svare så mye på.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/08/2003 :  17:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir mer på tur en jeg trener på bane. Variert terreng som hauger og mark, stier og veier, skog og vann og litt i folksomme områder som boligfelt.

Å ri på tur var grunnen til jeg skaffet meg hest, selv om jeg ble mer inntresert i å trene på bane (dressur og sprang) senere. Turridning var den første grunnen til jeg skaffet meg hest, og det blir nok den siste grunnen når eg blir gammel.
Gå til toppen av siden

Weid

Skrevet - 08/08/2003 :  22:12:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en skikkelig "innbarka" turrytter, og kommer nok alltid til å være det, selv om jeg i senere tid har begynt så vidt å ri litt på banen for å trene litt grunnleggende dressur og sprang.
Man kan får ofte bruk for disse "bane-kunnskapene" på tur også (!)
Som den turrytteren jeg er rir jeg stort sett de Norske rasene (for det meste døl) De er veldig flinke til å plassere bena sine på stier og veier i alle gangarter (med trening selvsagt)

Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn en lang tur i skogen (gjerne 4-5timer) med variert terreng og mulighet for å bruke alle gangartene

Scottxplosive

Gå til toppen av siden

Lindus
» VIP

Skrevet - 24/08/2003 :  19:32:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på tur fordi jeg mener at hesten har det mye bedre ute i skog og mark. Da er den i sitt rette element, der den hører hjemme. Hestene er ikke 'lagd' for å se pene ut der de tripper rundt på en liten firkantet bane. Jeg syntes det ser helt teit ut, og hva er egentli vitsen i dressur? Men det er smak og behag. Jeg må si jeg støtter Sprang litt mer, selv om det har tatt litt av. Jeg rir innimellom litt sprang fordi det er jo gøy å prøve på noe nytt, men ellers rir jeg kun på tur, og vi storkoser oss!

Derfor syntes jeg at alle de som kun rir på banen, skal vise såppass respekt for dyre sitt at de rir ihvertfall en gang i uka på tur.

Det er min mening.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  21:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg red nesten aldri på tur, men når jeg gjorde det, var det for at heten kunne:
1. slappe av
2. gjøre no annet enn bare være på banen

jeg pleide som regel bare å skritte eller småtrave jeg da...

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  22:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hei du/dere
jeg rir mest på tur p.g.a at hesten "min" liker ikke så veldig godt å gå på bane. vi trener på banen noen dager i uka, men det beste er tur....
når jeg/vi rir på tur skritter vi der vi må, traver der det kan komme følk og galopperer der vi er ganske sikkre på at det ikke kommer noen, men vi galopperer jo ofte der det kan komm følk også, men så lenge vi VET vi har kontroll går det bra, vi utsetter ikke følk og dyr for fare....
vi rir ofte sammen flere fordi det er jo så kjedelig å ri alene....

koziz@

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 14/09/2003 :  20:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på tur i skogen for at hestene skal få miljøtrening,samt litt variasjon fra ridehus/bane.Det er også koselig for meg som rytter å være ute i skogen.
Jeg har veldig fine rideveier her jeg bor så det passer også fint å legge endel dressurøvelser inn i turen.Mange er av den oppfattning av at å jobbe med dressur hører hjemme i ridehuset,men min oppfattning er at det er en fin variasjon og trene det på tur.
Det hender også at jeg tar rene skritteturer før eller etter trening i ridehuset.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  21:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir på tur for at hesten "min" skal få variasjon... såklart, det går an å variere på banen også, men det er nå engang bane da, og 4 vegger å holde seg innom... når jeg rir på tur så rir jeg skritt, trav og galopp, hele pakka, for at hesten skal få strekke på bena... passer alltid på at det er en bakke/veistrekning som det nesten aldri kommer folk på så hesten kan få løpe av seg... har en ganske gira og stresset hest, så hun må få løpe av seg litt hver dag... prøver å ikke slippe henne hver gang, og hvis hun girer seg opp bare på på den plassen så skritter jeg eller traver der til hun roer seg. en gang i uken så rir jeg på bane, og siden banen vår er så liten, så får hun ikke strukket utt skikkelig der, så da passer jeg på å ri en tur hvor hun kan bli slippt dagen etter for at hun skal få ut litt innestengt energi fra dagen før... rir varierte turer også, med både flatmark, vei og klatring... hesten min elsker å gå på tur, hun takter og vil løpe hele tiden (ganske irriterende det faktisk... noen som vet råd?)... når jeg lar henne løpe så formelig eksloderer hun i ren glede, og i skogen er ørene spisset hele tiden. hun legger virkelig kraft i stege sine, noe jeg savner litt på banen...

så, for å summere det hele: jeg rir på tur for at hesten min skal få strekke på bena og for at hun (og jeg) skal ha det gøy

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  17:46:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Jeg rir på tur pga dette:

- Trening for hesten , i den grad at hun får aveksling
- Jeg OG hun har det morro sammen!

Tenker ikke så mye på kondistrening og sånt, noen ganger gjør jeg det, men jeg rir for at vi skal ha det artig sammen =) Det er kjempedigg her jeg bor å ri på tur på fjellet og ha med seg hester flere i lag og overnatte, leve et "fritt" liv [:I) Det er morrsomt =) det synes hesten oxo, det merker jeg på henne. Det er da hun er i toppform =) hesten min elsker å gå på tur,hun blir helt gira og oppvakt, og er en helt anna hest der en på bane. Hun går mye tur selv oxo, men hun liksom "lyser" av glede når hu8n får gå på tur sammen med mg. Trenger ikke å ri, bare jeg leier henne er hu like glad=)

ble litt rotete dette, men pytt pytt :P dere skjønner kanskje tankiegangen uansett =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  17:58:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg rir på tur for att hetsen å jeg skal få litt fri... uten att dne skal kjede seg...det er jo ganske koselig da.. menjeg hadde ikke klarte meg som bare turytter:D hehe
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.