hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Form -Ny bildetråd!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Form -Ny bildetråd!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  11:33:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Det har disse reglene fra et gammelt reglement, men det er jo sansynligvis kommet nye regler siden begynnelsen av 90-tallet.... -Jeg ville dog tro at de ikke gjorde HELT om på reglene!
Før gikk det ned til LC (4-års klasser) på distriktstevner for hester. Utenom 4-åringene var det vel normalt med LA og oppover. For ponnier startet det på LB dressur og LC sprang. (Jeg husker min aller første plassering som var en 2. plass i LC.... 62,50kr i pengepremie, altså 1,5 x påmeldingsavgift.)
150kr høres realistisk ut som pengepremie, hvis startkontigenten er deretter...

MEN mitt reglement er gammelt og ganske sikkert utdatert!... Til høsten er det nok ganske sansynlig at jeg kan det danske reglementet til fingerspissene... -Jeg er på flyttefot tilbake til mitt "fedreland" (eller noe i den dur)...

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  10:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 29/04/2007 10:52:57 Gå til toppen av siden

Tella-tella

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  22:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå lest alle innleggene her, og er helt GRØNN av misunnelse!!
I juli i fjor kjøpte jeg mi nå 6 år gamle hoppe. Hun var da (selvfølgelig) 5 år og hadde kun vært ridd i 2 mndr.
Antakelig hadde hunn vært "knallet" i disse månedene, da hun gikk helt stabilt i en fin LC-form da jeg prøve-red henne.
Etter å ha fått henne hjem, begynte derimot problemene å dukke opp.
Takket være "knallingen" ble hun raskt sprøytet i et kne, 2 ganger (!), og vi sto fast på en masse problemer.
Hun kastet meg av hver gang jeg red henne (vondt i ryggen), og vi kom oss aldri lenger enn til å ri henne lang og dyp i trav.
Det viste seg også at hun hadde en skade i bekkenet, mest sannsynlig etter et fall eller noe sånt, som heldigvis equiterapeuten fikset.
Hun trakk også opp skulderen sin i forbindelse med sprøytingen, for å avlaste benet.
Etterhvert som tiden har gått, og hun har fått riktig mat (hun kom rett fra Danmark, der hun hadde gått på løsgang til de rei henne inn), så begynte hun å vokse!
Så nå sitter jeg her og rir en 6 år gammel hest som ennå ikke har lært seg galoppskjenkel annet enn i hjørnene når det passer henne!
Og dere snakker om å ri LC med 4-åringer!
Jeg skal være glad om jeg kan starte LC med min 6-åring i løpet av sesongen! :D LITT galopparbeid som står igjen først, ja...
Og jeg har selv i ridd i mange år, så her kommer vi nå i LD, med en 6 år gammel hest og en godt voksen (og erfaren) rytter.
Ja-ja. Sånn er det for noen... He-he.
Men misforstå meg rett!
Jeg har ikke gitt opp, altså! Koser meg i den daglige ridningen til tross for alle prøvelsene. Noe som er en del av det å ha ung-hest. :)
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  00:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kari-Anne, ja, takk! Jeg vil gjerne ha kontaktinformasjon, -se gjesteboka di! ;o)
Roxira: Fantastisk flott ekvipasje, dere to! Han er litt tung frampå, stor hest å ri?
Tella-tella: Kos deg med hesten din, uansett alder! Så lenge du koser deg spiller det jo ingen rolle om hun starter L:C som 6 eller ti-åring. Jeg sikler også etter disse andre sine fantastisk fine hester, men jeg er ikke rytter nok til å klare å ri så bra. Jeg koser seg med min lille frøken og rir dressur fordi jeg synes det er gøy! Hvor langt vi kommer innenfor klassene får nå tiden vise, men det er ikke det viktigste for meg.

-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden

Hempstead Turnpike

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  09:18:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!!!
Hvordan legger dere inn bilder?
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  10:06:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Yeah!!! Nå virker det igjen!! (Jeg måtte re-starte laptopen, da jeg skrev og skrev uten at noen bokstaver kom til syne....)

Anyway, NÅ kommer endelig svaret/kommentaren min:

Roxira - Den øverste brune hesten er litt vanskelig å kommentere da den står i ro på det ene bildet og vinkelen litt vrien på det andre. Men som jeg kan se det vil jeg tro at den er på LC-LB nivå.
Den nederste fuksen (veeeeeeldig søt) vil jeg tro er noe yngre og på LC nivå... Er gjettingen min riktig???

Jeg synes begge hestene går i OK former for LC. Hvis noen lurer på hvordan jeg kan synes min egen Bradley og denne siste fuksen her begge går i fin LC form, er det fordi jeg tar hensyn til deres særdeles forskjellige bygning.
En hest med høyt ansatt hals vil automatisk være høyere i formen når den bøyer på nakken enn en med lavt ansatt hals. De med høyt ansatt hals kan ofte ha problemer å få med ryggen og gå dypp, mens de med lav halsansetning kan lett bli litt "fremtunge", men vil sjelden "miste ryggen".

Jeg skal scanne inn noen bilder for illustrasjon.

Tella-Tella - KOS deg med hesten din!!!! Det er så gøy og oppmuntrende å høre når folk virkelig NYTER hesten sin uansett alder, form, farge, nivå osv. Selvfølgelig er det litt leit at du har hatt en kronglete vei så langt mht. sykdom, men slik er det jo ofte i denne hestebransjen. (Bank i tre, bord osv.) har jeg vært forskånet fra store og langvarige skader, men vært vitne til skader og lidelser av de fleste slag.
Jeg krysser fingrene for at prinsessen din holder seg frisk og "ruler" i LD!!!!

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  11:11:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Frk. Schnupp: Han blir fort tung fremme for meg ja... Egentlig veldig lett å ri, men jeg har ridd mye Nordlandshest så meste blir litt STORT for meg, og Camelot med sine 175cm gjør at ting ikke er på plass enda. Men kjøpte han jo som lærehest til meg selv, så blir nok bedre etterhvert ;)

Caeles: Den brune (Hannoveraneren) ligger visst på middels nivå, ikke med meg da men.. Jeg ligger som du skriver på LC- LB nivå. Som jeg skrev til Fr. Schnupp over så er det meget uvant for meg å ri stor hest. Han er 11år gammel.

Den nederste er ei Sportsponni(hest) hoppe, og hun er yngre ja. På bildet er hun vel 7år gammel. VEldig sent utviklet både i hode og kropp og er enda i dag som 9åring som å sitte å ri en 4 åring. Hun vokste enda i høyden da hun var 5år gammel så vi har tatt ting veldig pent med henne, og latt henne vokse seg ferdig.
Hun er nok ikke på LC nivå enda, da hun sliter no fryktelig med galopp under rytter på bane. Ørene flatt bakover etter fulgt av noen mega bukk! Så nå går treningen ut på å ikke prøve å galoppere på banen i det hele tatt enda, kun på tur og i longering på bane. Få opp styrken hennes før jeg prøver igjen. Så blir det ikke så negativt for henne om hun er sterk nok.

Takk for hyggelig kommentarer =)

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 01/05/2007 :  18:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her går Ibbe i en litt høyere form enn hva som er gunstig for han. Ibbe blir veldig fort stram i nakken, og i begynnelsen og slutten av økta må jeg være spesielt nøye på at han legger seg godt ned og frem og jobber bakfra gjennom ryggen. Allikevel synes jeg ikke dette bildet er så ille; han bærer seg godt med god sving og aktivitet:

Så et bildet hvor han jobber mye mer gunstig, ut ifra hvordan han er pr. dags dato. Jeg rir på en volte, og han er innoverstilt, derfor litt vanskelig å se helt. Allikevel jobber han godt gjennom ryggen, og den er krummet. Han er også dypere enn på bildet før, uten å falle helt på fremparten.

Så et bilde som viser hvorfor jeg må ri han dypt. Bildet taler vel for seg selv :-) (spent, stakkato gange og knekker i nakken)

Her jobber han også godt, med godt undertråkk og jobber godt med ryggen. Kunne med fordel legges enda dypere

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  11:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Ibbe (Kuult navn, kanskje han er etter trakhener hingsten Ibrahim?) er et SUPERT eksempel på en hest med lavt ansatt hals som tar LANG tid å få i høyere form.
Lippizzaner-ponnien min var faktisk ganske lik i starten! Her er et par bilder fra en gang på 80-tallet da vi begge var "unge og lovende"...

"Macho" en II`er ponni som jeg rir for salg, er et godt eksempel på en hest med høyt ansatt hals og naturlig reisning som med fordel kan ris litt dypt for å få med ryggen. Som dere ser så kommer han godt bakfra, så det er egentlig ikke noe "problem" i den forstand.

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 02/05/2007 12:01:07 Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  12:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kari Anne: Disse hestene med høyt ansatt hals, er det de vi som regel kaller for stjernekikkere? Eller er det bare en våken og ukonsentrert hest? Hvis du skjønner hva jeg mener... Så innmari vanskelig når man ikke kan artikulere... Jeg synes det ser ut som ponnien går mer korrekt enn lipizzaneren din, fordi den blir en anelse bak? Men, jeg tar kanskje feil? Forklaring mottas med glede!

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  12:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hans fulle navn er Torstedlund's Ibrahim K, så derfor ¨Ibbe¨ i dagligtale ;-) Hvem han er etter er usikker, for jeg har ingen stamtavle på han. Og ja, han er en veldig høyreist hest, men har slitt endel med underhals pga. spenninger. Han er ikke noe problem å ri i høy form faktisk, problemet er derimot å få han til å slappe av i muskulaturen når han går i en så høy form. Han blir veldig spent i ryggen, men er tusen ganger bedre enn hva han var når jeg fikk han :-) Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  13:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg begynner fra starten tror jeg...

En "stjernekikker" trodde jeg var en hest som rett og slett gikk med nesen i sky, altså IKKE til tøylen, uansett hvordan halsansetningen så ut....

"Macho" går nok i en bedre FORM for ponni-programmene (som tilsvarer LA-MB nivå) enn lippizzaneren på dette stadiet.

At hun gikk en anelse bak lodd var dog fullstendig uten betydning, da hun ALDRI "slapp" hverken rygg eller bydning. Hun var faktisk mere velridd enn den lille vakre svarte ponnien, men var vanskeligere bygd og tok derfor mye lengre tid om å bli sterk nok for tilstrekkelig bæring.

Det lille svarte sjarmtrollet har jeg kun ridd 5 ganger og jeg må si han er SÆRDELES talentfull! Han har frem til nå gått opp til LB, men er på denne uken jeg har ridd ham blitt klar for LA. Jeg skal starte ham i LA4 og LA5 på landstevne om to uker. (Jeg skal nok gi dere resultater uansett hvordan det går...)

Så lenge "Macho" ikke "slipper" ryggen, så er han UTROLIG fin å ri. I de fleste tilfellene er det mye "lettere" å ri en hest med høyt ansatt hals enn en med lav. Uansett er det mye lettere å få det til å se pent ut!!! (Selv om det ikke alltid er riktig...)

Jeg håper det var noe gavn i dette svaret og at det var noenlunde forståelig!?!?!

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  13:13:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig forståelig og oversiktlig! Stjernekikker-Altså ingenting med høyt eller lavt ansatt hals å gjøre. Så så lenge hesten er aktiv nok med rygg og bakpart spiller det ingen rolle om den går litt bak loddplan? Forskjell på pent og riktig, fullstendig klar over det, men ikke alltid like lett å se det. Vil det da si at en hest med høyt ansatt hals lettere kan "lure" rytter til å tro at den har med seg bakbein og rygg også? Litt vanskelig å se på dine bilder, for jeg synes de har med seg bakbeina og ryggen de du setter deg oppå. Derfor er det veldig kjekt å kunne spørre! Forferdelig fin ponni, absolutt, selvom jeg synes Lippizzaneren din var nydelig også!

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  14:12:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg begynner forfra igjen!

Det er helt riktig at en smule bak lodd ikke gjør noen ting, så lenge hesten er nok med bakfra og ikke mister bydning. Man vil i disse tilfellene til enhver tid kunne legge den til loddplan (eller foran) om man ønsker det. (ALDRI problem med min lippizzaner, som helst stakk nesen LANGT frem!!!)

Det blir kanskje litt feil å si det er forskjell på pent og riktig... "Hvad der er smukt er rigtig" var det en gang en meget kjent dressurdommer som sa, og hvilket jeg vil gi henne rett i. Flaterende er NØDVENDIGVIS ikke riktig er vel kanskje bedre å si. Da tenker jeg ikke kun på form, men også spjettende framben, for mye kadanse, overbøying i travérser osv.

Ja, det er ofte slik at en hest med høyt ansatt hals lurer rytter (og trener/publikum ikke minst) til å tro at den er mere "med" bakfra enn hva som er tilfellet fordi den går i en fin (og for den naturlig) FORM!
Ofte ligger disse "høyreiste" hesten lettere i hånden, uten at de egentlig går bak bittet, noe som gjør det vanskelig å "oppdage" at de ikke kommer optimalt bakfra ("går for halv maskin"). Man må lære seg å KJENNE hvor mye de bruker seg bak for å få dem til å ta tilstrekkelig støtte fortil, hvilket ikke alltid er lett!!! -Vanskelig å kjenne, vanskelig å få til og for mange også vanskelig å se (spesielt på bilder)!

Hehe... De har vel kanskje en tendens til å bruke bakbenene de jeg setter meg oppå! -Kan det ha noe med min ridning å gjøre???

Jeg anser meg selv for å være en "power rytter", altså en som rir med mye kraft. Jeg bare MÅ ha "motoren skrudd på" (at de kommer bakfra) når jeg rir, selv om det ofte betyr at jeg får mere ihånden. Jeg LIKER ikke å ha mye i hånden, men jeg TAKLER ikke at de "dauer" for meg!!!

"Macho" er DRIIIIIITLEKKER synes jeg!!! -Skulle ønske jeg hadde en slik den gang jeg var ponnirytter!!! "Ponni-Ponni" (lippizzaneren) var også OK, men jeg likte henne egentlig aldri noe særlig.

Hvis dere vet om noen som trenger en liten stjerne-ponni, så skal "Macho" altså selges STRAKS!!!
-Han er 8 år, hopper bra, har 3 særdeles bra gangarter og er tvers igjennom en kvalitetsponni!

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 02/05/2007 14:16:11 Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  22:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legger ut at ridebilde av unghesten min, hun blir 3 år i mai og dette er 15. gang hun har rytter på.

Bare måtte, Kari-Anne! hehe... Bare kommenter!

Må bare legge til at jeg ikke krever noe serlig mer an at hun skal "stoppe", "starte" og "svinge", form er forløpig ikke betydningsfult så lenge hun tar støtte til begge tøylene i sin naturlige balanse!
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.