hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Form -Ny bildetråd!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Form -Ny bildetråd!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2007 :  13:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mona: Uzzi vil bli kjæreste med Bacardi ;)

Nå må jeg vel legge til at jeg overhodet ikke er noen dressurrytter og starter kun LC (og nå også) LB for morro skyld:) Jeg satser på sprangen, så jeg tror aldri jeg kommer til å starte LA eller høyere, selv om hesten fint kunne gått det. Men jeg vil jo selvsagt at hesten skal kunne bære seg riktig, og som sagt hadde ikke jeg verdens beste utgangspunkt.. Enig med dere at det er ulike utgangspunkt for hestene- både gjennom feks anatomi og selvsagt innridningen.

Hege Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  13:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kari Anne, bare et spørsmål til deg som er så bereist ;) : De siste bildene du la inn av en treåring, fireåring og femåring, er det ikke ofte slik at disse som går i DEN formen på DET nivået SÅ ung, ikke vil vise seg i sporten når de blir eldre?
Hørte det fra en som er dommer i unghest VM.. Han var jo dommer nå under den dommersamlinga på Stall-K, og hadde da uttalt dette.

Og jeg personlig mener at Tyskland er av verdensklasse når det gjelder hest forøvrig, MEN hvorfor legger de så mye press på unghestene?? Er det KUN pga. penger?? Klart det er vakkert å se en hest gå i samling uansett alder..men mange tenker nok "WOW, den er jaggu godt utdannet til å være så ung! Den blir sikkert sinnsykt god!" -Men er det ikke slik at de blir "slitne" tidlig, da?
Jeg har nesten ikke sett igjen en eneste hest fra unghest VM på banen i ettertid.. Hvorfor?

-Mona-
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  19:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg er FULLSTENDIG enig i at hestene ikke kan holde, hvis de blir ridd slik i så ung alder! -Hvilket er grunnen til at jeg ikke rir MIN hest slik for at han skal ta seg godt ut på f.eks. en kåring.. Hadde jeg "ridd ham opp" hvis han skulle selges? -Selvsagt, for da trenger ikke jeg å tenke på holdbarhet da det vil være opp til de nye eierene.

Jeg går ut fra det er Leif du sikter til som er unghest dommer..? Jeg har stor respekt for Leif og hans kunnskap og tviler ikke et sekund på at han har rett!

At tyskerene vinner unghest VM igjen og igjen beviser at de har gode hester som er SÆRDELES ridbare og ryttere som kan! Det finnes noen "barnestjerner" som går GP i voksen alder. Davignon vant og Baroncelli (Bradley´s pappa) ble nummer 4 i unghest VM og begge går GP idag. Det skal sies at begge disse hestene har hatt samme rytter og ikke blitt PRESSET. De har greid å komme seg til VM på sine naturlige KVALITET og ikke skolering/trening.

Men alt i alt, så er det sjelden hestene holder om de blir ridd for hardt i ung alder. Det skal også sies at i internasjonal målestokk er Bradley´s arbeidsmengde-/nivå barnemat. Det er helt bevisst jeg ikke presser ham, nettopp fordi jeg vil han skal holde til han er tyve.... MINST! (Jeg har allerede bestemt/erklært at han ikke får lov å begynne å gå i stykker før om minst 17 år...)

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2007 :  23:32:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
for det første, bra du tenker på holdbarhet, kari-anne :) hesten er alltid viktigst!
og da kommer spørsmålet - hadde du virkelig ridd ham opp bare fordi han ikke kom til å være ditt ansvar "når han gikk i stykker"? dét hadde ikke jeg gjort.. hesten er fortsatt en hest, selv om han ikke er min (om du skjønner)..

enig med dere når det kommer til unghest-VM osv.. synd at det skal være så mye fokus på "show" og så lite på "god horsemanship".

men hvor mener du uskolerte ryttere skal begynne, da? De som er over LD-nivå, men ikke ennå kan ri hesten i samling, ettergift og balanse? (for LD er det ingen diskusjon om, den ER for uskolerte ryttere.) Et sted må vi alle begynne, man kan ikke kreve at enhver rytter skal kunne ri hesten sin i form før de får starte dressur. Rekrutteringen ville så godt som stoppet opp...
LC er for meg en klasse for uskolerte ryttere OG for uskolerte hester. Greit nok de første gangene en unghest blir startet, litt stevneerfaring må de så klart få, men hvis alle de supre unghestene skulle starte LC hele sesongen - da VILLE det vært flinke unghester der hele tiden, fordi det kommer jo nye flinke unghester når de andre avanserer.
det går ikke an å vurdere hvilken klasse de passer inn i kun ut fra til alder, heller, det sier seg jo selv.

(bra diskusjon du satte igang forresten )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  00:33:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Først; JA, jeg hadde ridd opp hesten min for salg siden det ikke ville være mitt ansvar ang. holdbarehet etter salget. Jeg hadde rett og slett ikke hatt råd til å la være. Om de nye kjøperene hadde falt for fristelsen og utnyttet hestens høye ridbarhet i ung alder, er jo opp til dem uansett.

Uskolerte ryttere kan godt begynne i LD og LC selv om det er unghester der. Jeg ser ikke hvorfor ikke begge grupper skal kunne starte?
Det burde være god inspirasjon å se hvordan en LC KAN ris på en god 4-åring!
Desverre tror jeg de fleste tenker plasseringer (og sløyfer) når de starter stevner, istedet for å tenke prestasjoner.

Personlig rir jeg dressurkonkuranser for å måle mine egne ferdigheter og prestere det beste jeg kan, uavhengig av hvilke plasseringer jeg måtte få.
Det skal dog sies at jeg somregel velger klasser med pengepremier, så jeg har mulighet for å dekke litt av de MANGE utgiftene hestegalskapen fører med seg.

Som en referanse: I Danmark er det ingen som rynker på nesen av at dyktige ryttere (ofte profesjonelle) rir LC på sine unghester. Her er det også pengepremier i LC. Det er ikke store beløp det er snakk om, men MINST 3 x startavgiften for ponnier og 4 x startavgiften for hester i LC. Jo høyere klassene er, jo høyere er pengepremiene. Disse satsene praktiseres somregel også på klubbstevner og ikke kun stevner i regi av DRF (Dansk Rideforbund).

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2007 :  20:06:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding

Detter da min 6 års gamle hest.
Han er født på fremparten, men har begynt å reise seg foran det siste året, så nå begynner han å bære seg skikkelig fint.
Dette er fra mars ( tatt fra film) så ikke den beste kvaliteten og han har forbedret seg mye siden det.
Veldig mange fine hester her.

Og synes ikke det skader å ri hesten i høy form, så lenge de også går i lav form andre dager, det er bare bra for de.
Men man skal ikke presse de til noe de ikke er klare for
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  23:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Til å være "født på framparten" ser dette jo slett ikke værst ut!
Hesten ser ut til å JOBBE oppover, selv om den som du sier har anatomien mot seg. Fortsatt så er den vel en anelse dyp/snever, men det stabiliserer seg nok automatisk etter hvert som den blir sterkere og mere balansert i den høyere formen du krever nå.
Man må jo huske på at det er forskjell på en "trenings-form" og "konkuranse-form"!
-Jeg legger gjerne hestene mine litt dypere i daglig trening enn jeg gjør når jeg starter stevner. Noen andre som gjør det samme eller har en annen metode?

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  23:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg jobber på samme måte. Føler hestene blir mere løsgjort å avslappet på den måten. men innimellom (ca 1-2 dager i uka) jobbes de litt mere opp i form midt i økta, for så å "støvsuge" igjen på slutten :) Rir på bane ca. 3 dager i uka, resten er vi på tur å koser oss, og på disse turene jobbes de i dyp form. Det virker som de blir myke og avspente iallefall:)

-Mona-
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  22:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg ser hva disse hestene deres går, blir jeg nesten tatt motet fra her! De er jo så fine! Ikke det at min hest er fin, for det er hun. Men, hun nærmer seg syv og er i alle fall ikke på nivået til de andre her. Det er vel heller rytteren det kommer an på i dette tilfellet. Da Bømlo ikke er stedet med flest instruktører, jeg får stortsett hjelp av min samboer som er eks-sprangrytter. Men, når jeg rir alene blir jeg veldig usikker på formen. Hun er nok en hest som fort går bak seg, men hun har for meg vært veldig vanskelig å samle. Jeg har longert henne mye etter ordre fra samboer, og nå begynner hun for meg å gå ganske bra. Men, jeg er usikker på om hun får med seg bakparten skikkelig og om hun går bak seg? Har desverre ingen gode bilder, men som dere ser på det i profilen min blir hun lett tung foran. Okay, så var dette kanskje litt off-topic, men nysgjerrighet er kunnskapens mor!
-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  22:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
På det bildet jeg ser av dere, så går hun ikke nok igjennom til å få med seg bakparten helt, og som du sier selv, så er hun på framparten MEN hun er ikke bak loddplan. Den ser kanskje litt stiv ut, men det kan hende bare er på det bildet ;)
Den går i en ok LC form.
For å få jobbet henne mere over på bakparten er det kjempeviktig at du jobber masse med overganger og tempovekslinger. Masse parader gjennom setet, og hele tiden tenke FREM ;)
Lykke til videre! Flott hest!

-Mona-
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  22:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for råd! Det bildet der er ikke helt representativt heller, (Oi, oi, her kommer unnskyldningene! ) for det er tatt i fjor sommer da jeg fikk henne. Hun hadde blitt ridd mye på hjelpetøyler av forrige eier, mistenker at disse ikke har blitt brukt riktig...? Og da slet jeg skikkelig! Det var fem-hundre kilo i hånda og jeg var mega-frustrert! Hun er relativt fin i traven nå, selvom det trengs mer bakpart. (Tror jeg?) I galoppen blir hun tung foran. Tror det er setet mitt som manger endel teknikk og, -puh... Det er balansen mellom setet og sjenkelen som jeg synes er litt vrien å få til. Vi trener mye overganger, særlig fra galopp/trav, Galopp/skritt Galopp/holdt, da det er galoppen hun er tyngst i. Men også versader og sjenkelvikninger for å løsgjøre. Sits er mye av greia her, men det er lettere sagt enn gjort. Du ser sikkert på bildet også at skuldrene mine tipper fram, sammen med overkroppen, dermed mister jeg setet og balansen, og hesten blir tung foran. Dette har vi jobbet mye med det siste året, så det har kommet seg litt.

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  22:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
sliter med fremoverlening jeg også pga dårlig rygg, så vet hva du snakker om.. Du kan se på det bildet mitt, hehe.. hesten krøller seg bak loddplan, jeg luter frem, og han går ikke nok bak!! (var min stoooore frustrasjon på det stadiet av innridningen..) Men ting har en tendens til å løse seg etterhvert med hard jobbing og at man setter seg mål! Synes forøvrig du har god peiling på hva du bør jobbe med, og jeg synes også du jobber med riktige ting :)
Et lite sits tips: Strekk magen skikkelig slik at du kjenner det!! (på en måte "skyte" navlen frem )
Å få skuldrene tilbake, bli laaaang i bena og slapp av i rumpa ;) Så vil du raskt kjenne at du kommer dypere i salen, og kommer rundt hesten med bena :)
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  23:08:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur! (Begynner jo å lure innimellom!) Jeg burde kopiert det tipset ditt og hengt det foran nesa når jeg rir! Tusen takk! For øvrig, over til topic igjen, så reagerte jeg også at hesten til Kari Anne gikk i en såpass høy form, når den gikk, så det var fint å få svar på det. Jeg er også enig i at man bør konkurrere med seg selv på stevner framfor andre. Dressurstevner er faktisk en mulighet til å få en objektiv kritikk på ridningen sin. Man kan være enig eller uenige med dommeren om saker og ting, men kunsten er å ta til seg den kritikken slik at man kan jobbe for å bli bedre. Unghestene må jo også starte et sted, gode eller ikke. Men, med overlegg å starte klasser under sitt kompetanse-nivå for å vinne blir for dumt. Uff, da gikk jeg vist off-topic igjen!

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  04:21:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Neida, HELT off-topic er det jo ikke så lenge det handler om HEST!!!! Hehe...
Du sier det ikke finnes instruktører på Bømlo??? -Da kan jeg informere deg om at det GJØR det!
Hun som rir Bradley og broren på bildene ovenfor er utdannet berider i Tyskland (bla.a. hos Theodorescu) og BOR for tiden på Bømlo!!!
Hun er en veldig sympatisk dame, som jeg villig lar ri min hest et par ganger i uken.
Hvis du vil ha mere kontaktinformasjon, så si fra!

Henriette444

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  10:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kari-Anne: Hvor har du det fra at der er pengepremier i DK på LC nivå?? Og at pengepremiene er høyere?

Distrikststevnene starter jo fra LA1..og en vanlig pengepremie for 1.plass er ca 150 kr...
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.