hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - melasse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 melasse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  20:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
har hørt melasse skal være feitende men på den dunken jeg kjøpte med FK står det altså ingenting. så nå lurer jeg på: skal den blandes ut med vann? evt hvor mye skal jeg gi?
håper på raskt svar

mvh

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...

liwedell

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:14:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du fete opp hesten vil jeg anbefale deg å bruke noe annet en melasse. Melasse er det MYE sukker i. Har aldri hatt problemer med at hestene mine har vært for tynne(heller motsatt), men hva med olje? Sikkert andre her som har råd Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:23:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
hehe.

den får olje, vitaminer, bet, bygg, fritt med høy ;) så tror nok jeg må ty til sukkeret. er en x løpshest vil bare ha han opp i vekt fordi han for øyeblikket er for tynn og har lite å bygge muskulatur på

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Styr unna melassen, masse usunt sukker. Betfiber, olje, fri tilgang på grovfor er gode tips hvis hesten skal legge på seg. Hvis du ikke har mulighet til å gi fri tilgang, så porsjoner ut maten, gjerne i fire omganger. Analyse på grovforet er alltid lurt, da får du et innblikk i hvor mye/hvilket kraftfor du skal gi også.
Jeg gir en sjelden gang melasse, og da for kosen sin skyld. Eksakte mål er vanskelig å gi. Tipper at jeg blander ut 0,5 dl i ei tilitersbøtte med lunkent vann.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:25:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, der postet vi visst samtidig. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å feite opp med melasse. Se tidligere tråder om skrinne hester, der finner du sikkert masse tips. Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:26:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
han har fri tilgang. Forer og på bet i revet form og bygg. Gir og oppdrett fordi dette er tilsvarende energi foret fra champion men forskjellen er at champion energi er for hest i trening, min er ikke i stand til trening fordi den er for tynn. Energi skal være fetende sammen med bygg, så gir oppdrett og bygg og lett mosjon.
Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:28:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
tror jeg har lest gjennom det meste.

han har vært sjekket fra topp til tå, raspet tenner, undersøkt for magesår. Får fri tilgang på analysert grovfor. Olje, litt oppdrett, bet i revet form, vitaminer og bygg, tror han rett og slett bare har en vanvittig forbrenning?

takk for svar =)

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  13:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
vis du skal gi mellasse må du ikke gi mye, og blande med masse vann;)
ja mellase er sukker, men det er ikke såå ille...
bland det med betfor/betfiber, og det andre du bruker sammen med betforet/betfiberen til en go grøt;) trenger heller ikke å være hve dag, men annenhver dag så blir det ikke så sterkt til tennene/magen:)
men du må passe på å ikke gi for mye, tror det er maks en dl, fofdi for mye mellase gir løs mage, så mange bruker melasse som "kolikk-forebyggende" og gir 1/2 til 1 dl om dagen i grøten til hestene, så er det mindre sjangs for å få forstoppelseskolikk + at du får i hesten mere vann, noe som også er bra;)
dessuten liker hestene vann blandet med mellase myyye bedre (som regel) og da drikker de gjerne mere vann enn de ville gjort uten melassen;)
hesten min litt melasse i en 20 litersbøtte i tilleg til vanndunken sin, hver gang vi har trent hardt, så han skal drikke nok, og da drikker han 20 liter melassevann og over halve 50L dunken med vann:D
og trenger ikke mye melasse i 20 L heller, da han er en lettforet hest, som blir feit bare av å se på mat:P tror nok jeg bruker 1/2 dl mellase på 20 L vann... :P

men fri tillgang til grovfor er jo det viktigste med å fete opp hest da, og det ser ut som du gir han det han trenger for å feite seg opp;) hvor mye bet, bygg, oppdrett, olje gir du han?
:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  14:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
melasse er ikke noe å bruke til å fete opp hesten. Hva får den av mengder på det foret du nevner ? Og hvor mye høy får dne i seg i løpet av døgnet ? Hvor hardt blir den trent, og hvor mye er den ute ?

Det er mye du kan gjøre med for for å få opp vekta. blandt annet er alfalfa/lucerne et proteinrikt for som de legger på seg av. Melasse er bare sukker og ingenting som er ok for å få opp vekt. Sukker gir mye energi , som vil være negativt i den sammenhengen, og du skulle måtte opp i enorme mengder melasse om den skulle lagt på seg av det. Og det e ikke bra.
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  15:41:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
han spiser GS 21 kg analysert høy om dagen, ligger alltid noen kg igjen av ballen på 25. Han fikk mindre kraftfor før, men spiste ikke mer høy av den grunn.

så får han ca 2-3 dl olje om dagen (solsikke) og han får multivitaminer og hvitløkspulver.

Til morgen får han
1l bygg
1l bet

middag:
1/2 oppdrett
1/2 bygg.

kvelds:
1l bygg
1l bet.

han får fem liter om dagen, vanner alt ut i så mye vann som mulig, heller av vann før han spiser det.

han er lite i aktivitet sånn ridemessig. Longerer, tømmekjører, klatrer barbak, han går mye ute! Hadde han i ganske aktiv trening tidligere men han blir vond i ryggen o.l så har rett og slett valgt å ta han ut til han har lagt på seg litt mer og har noe å bygge muskulatur på.

Holder han i gang for at foret ikke skal sette seg i bena eller at han skal bli forfangen med tanke på matmengden. Han har normal avføring og hadde helsjekk med blodprøve o.l i feb. Selv om jg ser han har lagt på seg så er han fortsatt tynn og man kan så smått se ribbeina.

Er ikke så lenge siden hesten kom og vi skal ha den på for som selskap til vallaken min. Syns det er flaut og leit med tanke på eier om jeg ikke klarer å få hesten opp i vekt. Han tåler ikke "vått høy" (silo, silasj, golden gras), er ikke lusern bare halvtørket?

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...

Redigert av - Ravelus den 21/03/2007 15:47:04 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  21:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
greenpower er ganske så tørt for.

Pussig at han får SÅ MYE mat og ikke legger på seg ... jeg misforsto , jeg trodde dette var en hest i hard trenging, må blande med et annet innlegg ....

En tanke kan være å bytte ut noe av byggen med oppdrett, og noe av betforet med greenpower, men er det mye protein i høyet bør du være litt forsiktig med sistnevnte ..

melasse er som sagt ikke fetende i seg selv, og gir du store mengder med det, er du virkelig igang med faresone for blandt annet forfangenhet.

Men jeg tror det første jeg ville gjort med denne hesten, var å ta en avføringsprøve? Å sjekke parasittinnholdet rett og slett. Han får jo MYE mat ....

Redigert av - summer den 21/03/2007 21:22:28 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  01:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du heeelt sikker på at han ikke har innvollsorm? Sånt fanteri "stjeler" næringen fra hesten. Ser at flere er inne på den tanken.
Og jeg ville kutte ut melasse - bruk heller gulrøtter - som er litt søte, men som har mye mer nyttige stoffer i seg - og som er bra for fordøyelsen i tillegg.

Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  08:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
har tatt avføringsprøve den viste ingenting. Er det en orm som ikke kan påvises ved blodprøve og avføringsprøve? har liksom vært inne på den tanken jeg og...

Selger de GreenPower på Fk? evt ikke, hvor kan jg få tak i det?

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  08:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
utrolig pussig. Jeg tror jeg ville tatt en avf prøve om en stund igjen for sikkerhets skyld ...

Ja de har GP på felleskjøpet. HAr de ikke så har de det i sortimentet sitt og kan ta inn. Du får lucerne med melasse, og du får alfalfa med olje og litt halm tilsatt. Jeg bruker den siste.

Tenner er i orden ?
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  10:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
det var masse høy du gitt:P
men enig med summer, bytt ut litt bygg med oppdrett:)
bygg er bare stivelse (nesten;) og stivelse er tøft til magen, ville ikke gitt mer enn en halv L per foring, for det er ganske hardt til magen og fordøye...

men hva slags ormekur har du gitt han? er ikke helt sikker, men tror ikke Hestbrems vises i avføringsprøver, da de ligger i magesekken fra tidlig høst til våren, da "slipper" de taket i magen og blir med ut, og klekkes i avføringen og flyr sin vei som diiigre "klegg" og suger blod på andre hester (de går kun etter hest) og om høsten legger de egg i nærheten av der det er hester eller på hestene, hestene får eggene på seg.. gjerne på bena, og brystet, og når hesten klør seg får de eggene i munnen... så når eggene havnet i magen, blir de til larver som suger seg fast og stjeler næring...

men alle ormekurene tar ikke disse fæle larvene, banminth (eller hvordan det staves:P) tar ikke bremslarvene, men Ivomec tar de...
ivomec skal gies rundt juletider, når alle eggene garantert er klekt, og har begynt å stjele næring...
kan sikkert gies senere også, men da har de kansje vært der en stund...

tror ikke disse vises på avføringsprøver, da de ikke kommer før senere på våren...
her er det en side med info om bremsen:
http://home.no.net/arnews/sykdommer_hestebrems.htm

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  11:33:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
han fikk badminth... han hadde fått ivomec ved overgang fra gress til høy og visste ikke hvilken som var best egnet da. så tenkte det var best å variere å gi en ny sort?

Hesten er 8 år, men den tar ikke skade av oppdrett vel?

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.