hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forplan til tynn fullblod
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forplan til tynn fullblod
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 30/10/2006 :  17:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei lita fullblodhoppe på 5år som vi ikke riktig klarer å få lagt på! Hun er ikke veldig tynn, men det mangler litt. Noen som har noen tips? Hun blir veldig stiv av pellets-kraftfor og havre går rett til hodet på henne... hehe... Hun er fint muskelsatt og i god form og humøret er også på topp. Har tatt en utvidet blodprøve av henne og hun mangler ingenting. Mangler bare noen ekstra kilo... Til daglig står hun på:

3l Champion Gull
2dl bygg
0,5l mais
1l betfôr (ublandet)
0,5l betfiber (ublandet)
salt
hvitløk
vitamintillskudd

pluss at hun får b-12 sprøyte ca hver 3. mnd.

Tusen takk for svar=)

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2006 :  21:58:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm. Det finnes jo en haug av svar på samme type spørsmål.. Men får vel svare. Du glemmer jo å skrive opp det mest relevante når det gjelder forplanen på en hest, nemlig høyet..
Uansett. Har hatt mine fullblodser jeg, og begynenr å bli dreven på oppfeiting. Nøkkelordet er grovfor, grovfor og atter grovfor. Får du henne til å spise store mengder kan jeg garantere at hun legger på seg. Men det er snakk om ganske stooooore mengder.. Mine to fullbloder nå går på fri tilgang høy, dvs. de spiser opptil 20kg pr døgn. EWgentlig synes jeg ikke kraftforet er så viktig, om ikke de blir trent ekstremt hardt. Dne ene min (som trenes hardest) får, i tillegg til grovforet, 5l greenpower alfalfa (mye proteiner er bra for oppfeiting..), og 2l muslifor noe liknende gull'en.

Så ikke tenk så mye på kraftforet, og gi henne så mye høy at det ligger igjen i boksen om morgnen og ute i paddock på dagen (eller hvordan det gjøres..), og gi henne lucerne i tillegg. Betfor og betfiber anser jeg som det samme og 1l tørr er mer enn nok..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 31/10/2006 :  19:59:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
hei!
Ikke vet jeg hva som hjelper på din hest, men min hest var ihvertfall VELDIG tynn etter å ha vært syk...
Vetrinær satt opp forplan til han, og på 4-5 uker har han lagt på seg MYE!!! Gått fra å være radmager, til at du bare såvidt kan skimte ribbena:)
Han står på fri tilgang til grovfor(spiser 13-14 kg i døgnet. rundball)
han får også 3 l komplett, 1 1/2 l betfor(før vanning), 1 1/2 l byggpellets, 6 dl olje... Sier overhode ikke at du skal følge forplanen til min hest;) men kanskje det hjelper å prøve med olje, og å øke befor-mengden, i tillegg til fri tilgang på grovfor... betfor og olje er iohvertfall veldig fetende:)
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2006 :  21:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Helt enig at du må gi mye høy.. Fullblodsen min må ha 10 kg i døgnet for å ikke bli tynn.. Ellers får han bare 2 l bygg, 1/2 l energi og 1/2 l betfor i døgnet + forskjellige vitaminer.. Han er ikke i hardtrening da
Ellers skal Champion oppdrett også være bra til oppfeiting

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 31/10/2006 21:41:22 Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  17:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar=)

Hun får fri tilgang til grovfor. Gir hun alt det hun klarer å stappe i seg=) Hun har lagt fint på seg, bygger bra med muskler og ser i det store og det hele rimelig flott ut for tiden=) Problemet nå er at hun har blitt så inn i h****** sprek!!!!!! Samme å mye vi rir ho så har ho et energioverskudd så det suser etter!!!

Vet at hun er en unghest og at hun skal være sånn, men det får da være grenser..... hehe.... Har blitt råda til å ikke gi kraftfor i tre uker sånn at hun kan få løpt av seg alt overskuddet og at vi kan få begynnt helt fra bunnen igjenn, men hun må vel ha noe???

Noen meninger der??

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/11/2006 :  19:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til høyet trenger hun et godt vitamin/mineraltilskudd som du evt kan blande ut i betfor (bruk typen uten sukker). Betfor er en type grovfor på linje med høy og gir utholdende, ikke eksplosiv energi. Om du er redd for at hun går ned i vekt uten kraftfor kan du gi en dl eller to med soyaolje eller en annen vegetabilsk olje. Fett og fiber gir jevn utholdene energi og er lettere å fordøye enn stivelse og sukker. De fleste hester har det helt supert uten kraftfor. Kraftfor kan, som du har funnet ut, gi negative effekter på hesten og så lenge hun ikke taper vekt er det ingen grunn til å gi det. Det er ingen stoffer i korn/kraftfor hesten trenger, men korn gir eksplosiv konsentrert energi. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  19:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde gitt olje.. 2-3 dl pr dag. men start med mindre. Gå til toppen av siden

Hempstead Turnpike

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  22:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har selv en fullblods.
Min hest får alt grovforete hun kan spise, men må ha kraftfor i tillegg.
Min er av den heite typen og da kan man bare glømme å gi henne havre. Min går på Champion Energi og blir ikke noe sprek av det tillegg til bygg eller champion ekstrem. Tillegg til at hun får Eggersman urtemusli som hun synes er bare så digg:p Får ikke mye mengder av kraftfor,men nok til at hun ikke blir tynn,oversprek osv. Når jeg drev å fetet henne opp en gang ga jeg henne tilleggg soyapellets. Min la på seg fint av champion energi,bygg,eggersman utremusli og soyapellets og selvsagt mye grovfor(men ekke alle hester som får i seg like mye grovfor som andre).

Her er iallefall det som funker på min fullblods:D:D:D:D
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:56:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Fullblodsen til venninna mi er også av den hete typen (i perioder hun blir for lite ridd).. Denne hesten er ikke særlig glad i grovfor for å si det sann.. Hun spiser vel rundt 6-7 kg i døgnet.. Men burde minst spise 8.. Veldig vanskelig siden hun blir "litt" ekslosiv at for mye kr.for.. Hun får mellom 1 - 1 1/2 liter bygg 2 ganger om dagen.. Når hun blir ridd normalt får hun energi i tillegg.. Ting å ikke ri henne når hun har fått havre!!! Hehe..
Ikke lett når hesten har lett for å bli tynn, ikke gidder å spise så mye grovfor, blir for sprek av for mye kr.for og ikke kan blir trent skikkelig pga skade =/
Forplanen til fullblodsen min står lenger oppe her! Bygg og energi der også +betfor! Blir ikke noe het av det..

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 27/11/2006 22:58:19 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  03:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - vi fikk en "forholdsvis slaaaank" fullblods araber i stallen her i høst.
Han hadde en "fòringsliste" laang som et ondt år, og ny eier så for seg masse innkjøp av alle de kostbare "remediene" på listen.

Gammelbonden kom ut og så på hesten, og mente følgende: La denne tynne karen ete alt han orker av gress (når hestene gikk ute hele dagen på beite), og legg inn så mye høy at det er litt igjen neste morgen - DA har han fått NOK MAT.

Selvfølgelig måtte man gradvis redusere på alle "remediene", og finne en balanse i NOK høy og det han trengte ekstra.

Og - for å si det sånn: Ribbeina og hoftekammene "forsvant" etter bare to måneder, og nå er hesten "trivelig" i fasongen.

"Det enkleste er oftest det beste....."
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  07:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
araberen hos oss får også kun høy. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 28/11/2006 :  08:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din er heit ville jeg heller gitt rapsolje enn soyaolje!
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  13:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ormekur? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/11/2006 :  15:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten mangler litt på kroppen kan det være lurt og analysere høyet, og evt gi litt greenpower etc hvis det er lite protein.

Har ikke tid til noen lengre greie nå, men ville bare påpeke , siden du synes hesten er så sprek, at noen hester blir VELDIG!!!!! gira aav betfor /speedy/lignende. Og denne får ganske mye ....Gull er vel også for som endel blir spreke av ....

Hmm... jeg synes hun får litt rart sammensatt forplan jeg egentlig ... veldig mange forskjellige ting, tror jeg ville avlgt ut noen forslag og brukt disse ,og heller økt på med mengde. Mais ville jeg IKKe brukt til hest, da ville jeg heller økt byggen (2dl bygg er jo ingen ting, og egentlig unødvending å bruke sammen alt det andre, om ikke hun får mer enn som så :) )

Tror egentlig jeg ville fått revurdert hele greia :)

Gå til toppen av siden

Hempstead Turnpike

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  15:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva om du bytter bort betforet og betfiberet + gullet. (mais?)
Gullet er jo et energi for.Ville heller da brukt mer bygg siden det er fetefor(selv om det er jo mye energi i det å,men da på en annen måte) evt Champion ekstrem + champion energi hvis hesten kan gå på det. Min hest går på dette og det funker veldig fint på henne og hun er en gira fulllbodstype selv for åra hvis hun er sprek. Evt også brukt eggersman urtemusli og soyapellets el olje ,spørs jo hva hesten liker. Dette funket iallefall på min fullblodshest uten at hun ble mega sprek. Fullblodser trenger jo oftest fetefor for å holde seg i formen,spørs jo litt på typene.
Min holder seg fin i formen med disse fortypene itillegg til vitaminer selvsagt.

Håper du finner noe som funker for din hest:D

Redigert av - Hempstead Turnpike den 28/11/2006 15:38:38 Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 28/11/2006 :  16:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også en fullblods som var "meget" slank. Han var rett og slett direkte mager. Etter veterinærsjekk på tenner og sånn,fant vi ut at det ikke var noe galt med hesten iallefall. Så fikk jeg tips fra veterinær om å bløte opp alt kraftforet. For endel hester(visstnok fullblods spesielt) klarer ikke nyttegjøre seg alt i vanlig kraftfor.Annet enn at det går for fort igjennom mage/tarm-system. Så når vi bløtet opp alt,og lagde en slags "grøt" med kraftfor,høybrask og epler/gulerøtter/tørt brød og vann...ja da la hesten på seg i rekordfart. Det var stor forskjell på før og etter på den fullblodsen.
Bare ett lite tips,da mange hester ikke tar til seg næringsstoffene i vanlig,tørt kraftfor.
Og som andre her sier også....fri tilgang på grovfor er viktig
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.