hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion Diett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion Diett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  11:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Altså, jeg har veldig lyst å fôre med Champion Diett og betfiber, men det er en del ting jeg lurer på ang. C. diett. Er det ett "fullverdig" kraftfòr til hester eller? for det er jo egentlig til hester som skal ned i vekt, men også til hester som lett blir heite! Men så var jeg på FK (var ikke mye hjelp å få nei!) og der mente de at det var en slags slanksfôr.

Men kan ikke jeg bruke det sammen med Betfiber, og da har hesten min nok energi og vitaminer og slikt? Jeg har hatt hest som gikk på komplett, men den kunne jeg ikke ha, for den likte seg ikke + at den var litt vanskelig for meg. Den ponnien jeg er på utkikk etter nå kommer til å være en stor, kategori 1, som kommer til å bli litt brukt i rideskole men 1-2 fridager i uken. Så jeg vil si at dens arbeid er: Lett/moderat. Så vekten kommer vel på 400 - 450 tipper jeg.

For i Championbrosjyren står det at hvis en hest på 500 KG er i moderat arbeid og skal kun ha C. diett så må den få minst 2,5 kg for å dekke dagsbehovet.

Så jeg tenkte noe slikt i fôrplanen:

MORGEN: (inne)
Høy/Silo
250 g betfiber
250 g C. diett

LUNSJ: (ute)
Høy/Silo
250 g betfiber
250 g c. diett

MIDDAG: (inne), (ikke grovfôr denne gangen)
250 g betfiber
250 g c. diett

KVELDS: (inne)
Høy/silo
250 g. betfiber
250 g. c. diett

Syns dere denne fôrplanen er et greit utgangspunkt? Kommer jo selfølgelig til å se an på hold, etc.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun

Lopke

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  12:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
du må skrive hvor mange kg høy den skal ha og. Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  12:50:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Den får fri tillgang/så mye den orker/vil ha
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  22:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ch. Diett er et bra for tror jeg, og hestene liker det veldig godt. Det er et "fullverdig" kraftfor, men Norge og FK har ikke så mye tradisjon på å fore med kraftfor som har redusert mengde stivelse. I utlandet har f.eks Spillers veldig lenge solgt mye av kraftfortyper som gir energi fra fiber og olje, og ikke så mye korn og stivelse eller sukker.

Jeg har en teori om hvorfor: Hestefor er tollbeskyttet i Norge, så alle utenlandsk-produserte fortyper er forferdelig dyre! Vi har stor produksjon av dyrefor i Norge fordi mye av kornet som produseres ikke har god nok kvalitet til å brukes til menneskemat. Derfor produserer Champion og FK fortyper med mye korn og stivelse - fordi det er det de har av råvarer som de trenger å bruke opp.
Ch Diett lanserer de så (til slutt - utenlandske forprodusenter har leeenge hatt kraftfortyper med redusert innhold stivelse) - men da bare som et diett for til overvektige hester.....
Håpløst!
De ALLER FLESTE hobbyhester som ikke brukes knallhardt hver dag hadde hatt veldig godt av å bytte fra Komplett ( som inneholder masse stivelse og stort sett er bygg, havre og vitaminer) til Ch.Diett. Det er bedre for fordøyelsen, de får i seg det de trenger, mindre risiko for forfangenhet, bedre miljø i baktarmen som igjen fører til bedre imunforsvar osv. Det er også veldig lurt å bruke Betfiber sammen med kraftforet. Det er kjempesunn hestemat!

Jeg synes 2 kg Ch diett er nokså stor mengde. Diett foret veier veldig lite i forhold til volum så det er viktig å veie det for å se hvor mye 250 g er. Det jeg har gjort er å kjøpe konsentrert flytende vitaminer og olje som jeg blander i Betfiber (jeg bruker en type som heter Speedy-beet, men det er samma greia) Så gir jeg hesten litt Diett som kose knase mat i tillegg.
En ting som er veldig greit er å tilsette opp til 5 dl olje pr dag etter behov. Om vinteren når det er veldig kaldt, eller hvis hesten går litt hardere enn normalt, eller om man ser at hesten går litt ned i vekt så kan hesten få ekstra kalorier fra olje. 5 dl olje tilsvarer 1 kg havre, men er mye lettere for hesten å fordøye.
Om hesten får fri tilgang på høy, Betfiber, vitaminer, olje og Ch Diett er det nesten litt rart om en hobbyhest ikke holder seg på en fin, sunn vekt. Korn med masse stivelse er unødvendig. Ikke alle hester trenger oljen, men den er grei å ha som en mulighet i perioder av året. Olje må gradvis tilvennes, begynne med 0,5dl og øke sakte til maks 4-5 dl pr døgn. Om hesten får for mye olje blir den løs i magen, - men det ødelegger ikke bakteriefloraen og fordøyelsen i baktarmen slik kraftfor kan gjøre.
Siden det foret du vurderer å bruke har lavt innhold av stivelse og sukker, er det ikke så viktig å fordele det over 4 måltider i løpet av dagen. Det holder helt sikkert med to måltider om dagen, ved siden av fri tilgang på grovfor. Det kan jo spare litt jobb.... Hester som får store mengder stivelse/korn/kraftfor må ha det fordelt på mange måltider for å prøve å ikke ødelegge fordøyelsen. Da er det enda bedre å skifte til Betfor og Diett som ikke er så anstrengende for magen. Betfiber er jo et grovfor slik som høy, og gir god jevn energi.

Så mange hobbyhester (og andre) er heite og stressa og må kontrolleres med harde bitt. De blir ikke brukt hardt nok og lenge nok og står stille store deler av dagen. Allikevel fores mange på samme måten som arbeidshestene i gamle dager som jobbet knallhardt store deler av døgnet.
Det fører bare til helseproblemer å fore en hest i lett/moderat arbeid med kraftfor fullt av stivelse.
Hester får svingninger i blodsukkeret av stivelse og sukker, i motsetning til fiber fra grovfor som gir jevnt blodsukker og energi og dette er mye sunnere og bedre for hesten.
Så, jeg håper du velger å bruke Diett foret og Betfiber, det høres veldig lurt ut!
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  10:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Tusen takk Frkelin, det var veldig lærerikt og jeg har bestemt meg for et utgangspunkt til fôrplanen:

Frokost:
- Høy/silo
- 250 g C. diett

Lunsj:
- Høy/silo
- 250 g C. diett

Middag:
- 1/2 kg betfiber
(- + litt grønnsaker/frukt kanskje)

Kvelds:
- Høys/silo
- 1/2 kg betfiber

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/04/2007 :  19:07:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres veldig bra ut. Bare pass på at hesten får nok vitaminer. Kanskje lurt med et konsentrert tilskudd, jeg gir 30ml i betforet i tillegg til det hesten min får av C.diett. Det finnes jo masse forskjellig, jeg bruker et flytende vitamin og mineraltiskudd som heter Selenavite E.
Pass også på at du har en rutine på å bløte Betfiberet tildsnok så det får stå 2 timer med vann før hesten får det. Om sommeren når det er veldig varmt bør ikke Betfiber stå mer enn 12 timer i vann for å unngå at det blir dårlig - da lukter det fryktelig og er ikke sunt.
Mye å tenke på å ta hensyn til, men foring kan gjøres enkelt og bra!
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  20:36:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg vet, men hesten skal få fri om sommeren og gå på beite. Men jeg kan kanskje gi Champion Pluss (multivitamintilskudd) i kraftfôret. 50 g. er passe tror jeg. Men om du vet hvor mange gram/kilo det er i Champion Pluss-pakningen?

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  20:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer med ch. diett. Har ei hoppe som legger på seg veldig lett, og hun fungerer veldig bra på dette foret.
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  21:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
mhm, skal bruke C. diett
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.