hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forplan til tynn fullblod
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forplan til tynn fullblod
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gladhest

Skrevet - 28/11/2006 :  16:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det var veldig mye kraftfor egentlig. Får hun i seg nok grovfor? Mye høy av god kvalitet er viktig.. Kanskje en ide å gi litt mindre kraftfor, men gi fri tilgang på grovfor. Jeg ville gitt betfor/betfiber, bygg og olje + vitaminer selvfølgelig. Men du må jo prøve deg frem Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  17:17:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det var veldig mye kraftfor egentlig. Får hun i seg nok grovfor? Mye høy av god kvalitet er viktig.. Kanskje en ide å gi litt mindre kraftfor, men gi fri tilgang på grovfor. Jeg ville gitt betfor/betfiber, bygg og olje + vitaminer selvfølgelig. Men du må jo prøve deg frem

Opprinnelig postet av gladhest

Hvis du hadde lest litt lenger ned, så står det at hesten har fri tilgang på grovfor

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 28/11/2006 :  17:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaa ser det nå. Ikke alltid så lett å henge med nei! Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  18:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hehe.. nei
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  10:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for alle svar igjenn!!!

For og oppsumere:

- hun får full tillgang på grovfor og spiser godt!!!
- hun har akkurat fått ormekur og vi har akkurat raspet tennene.
- hun får gull UTEN havre for at hun ikke skal bli så heit, og hun fungerer mye bedre på det enn hun gjorde på komplett og energi. De kraftfortypene satt seg litt i bena på henne.
- hun tåler ikke bygg spess bra, hun blir litt gåen i magen;) hehe så hun får ikke mere bygg nå enn det som er i gullen.
- hun får mais pga at det inneholder lysin, noe nesten alle hester mangler og som er ekstremt bra for pels osv.
- alt foret hun får er bløtet opp for bedre opptak.

Hadde akkurat dyrlegen til å se på henne og hun sa at hesten aldri hadde sett bedre ut enn ho gjorde nå, og det at hun var tynn nå var nok heller noe som satt litt i mitt hode;) hehe.... Men hun mente oxo at jeg ikke måtte FINNE PÅ og gi ho mindre kraftfor enn jeg gjør nå pga at fullblodshesten er "laget" for å spise mye som hun sa... Hun syntes oxo at forplanen var fint satt opp....

Hvor får jeg tak i betfor uten sukker? Er ikke betforet i utgangspungtet bare sukker? Og eggersman urtemusli?? Verdt et forsøk;) hehe!

Gå til toppen av siden

Hempstead Turnpike

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  12:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du går inn på www.halstvedt.no
Så kan du finne forhandlere som selger eggersmanfor. :p
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  14:00:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
Hvor mye drit har jeg ikke fått slengt fordi fullblodsene mine har vært tynne?
Var en periode jeg ga dem så mye og laget SVÆÆÆR foringsliste på boksen slik at alle som kommenterte at "hun fikk for lite mat" kunne se hvor mye mat hun egentlig fikk!!!

Og dette med å stappe i dem Grovfor? hesten min får ikke i seg mer enn 10 kg høy om dagen da blir det til at han står å tråkker i maten og spiser det ikke.
Bet ble liksom løsningen for meg. Bet, Olje, (Ikke soya pratet med ei fra sverige som fortalte den hadde liten effekt på fettlaget i forhold til andre oljer) vitaminer og Melasse.. Melassen fikk henne forresten til å spise mer høy og.

Fysioterapauten jeg brukte til henne ( spesialist på hest) mente hesten skulle stå til hun hadde lagt på seg! men da døde hesten rett og slett psykisk fordi hun var glad i å jobbe hun sto også bare å stresset og brukte energi når hun ikke fikk være med på tur og kamera i stallen viste også at hun stod å stresset på natten!
Det må jo være en sammenheng mellom mosjon og mat også. Hesten min la ihvertfall mer på seg når jeg fikk satt henne i gang igjen.

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  18:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja hesten min la også på sg mye etter at vi begynnte å gi ho betfor så dette hjalp veldig. kjedelig med disse tynne fullblodshestene altså. ser jo ut som om en ikke gir hestene mat....

Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  19:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville bare fortelle at rocco har lagt kjempefint på seg=) ser så bra ut nå atte=) takk for alle råd!

Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 09/02/2007 :  10:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det e ikke lett med disse fullblodsan når det gjelder fôring og holde de noenlunde oppe i vekt..men det e nu godt mulig

Har oxo en fullblods som kan være veldig tynn når han ikke bli brukt evt er skada.

Æ ville gitt ALT det grovForet hesten bare kunne spise evt pøs på me litt kr.for når den bli brukt og selvsagt vitaminer o.l.

du med hest som var vansekelig å få opp litt i vekt; er det lenge siden den har fått ormekur? hvis det er lenge siden så ville jeg personlig kanske gitt i to omganger. evt den siste ca 14 dager etter den første ormekur.

Håper dette va til litt hjelp..:)

mvh h
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  01:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte en fullblodsvalakk i desember, gikk siste løpet i oktober, og han var som mange av sine fullblodsvenner rimelig tynn ja...
Han har en ganske enkel fôrplan, som har fungert veldig godt, og han la på seg fort. Jeg er også en av dem som mener at "det enkle er ofte det beste", men det er jo selvfølgelig individuelt.
Fôrplanen:

MORGEN
3kg høy+
1l knust bygg
2dl betfôr
Ca 1 dl knust havre
Salt
Vitaminer

MIDDAG
3kg høy+
1l knust bygg
2dl betfôr
Ca 1dl knust havre

KVELD
4kg høy+
1l knust bygg
2dl betfôr
Ca 1dl knust havre

Dette har som sagt gitt resultater, uten noe som helst tegn til magesår etc. Han er glad i grovfôr, så han får høy i massevis, men nå som han har lagt på seg en del passer jeg på at det ikke blir for mye, vil ikke at han skal bli "lei". Hører med at jeg først begynte med kun bygg, men dette ville han ikke spise, så derfôr la jeg til betfôr, og da spiste han ja : )

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  19:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja hun får jevnlig ormekur, b-12 sprøyte osv. nå har hun heldigvis lagt fint på seg=) er noen trivselskilo til søm kansje kunne kommet på plass, men man skal vel ikke forvente alt av disse fullblodsdyra=)

Gå til toppen av siden

Annette-Monør

Skrevet - 26/02/2007 :  18:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en fullblodshest som er på oppfeiting.. og da har jeg snakket med dyrlegen, og hun sa at la han få så mye høy som han klarer å spise..
og Bygg..
forplanen hans:
Morgen:
4 kg rundballe
1 liter bygg
1/2 komplett

Middag:
4 kg rundballe
1 liter bygg
(1/2 komplett, ikke sikker)

Kveld:
4 kg høy
1 liter bygg
1/2 komplett
1-2 liter betfor/kli
maisolje, bare heller oppi betforet/klien, rundt 1 dl... eller 2
Dette fungerer godt, og han er heit som bare det..
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  08:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
problemet er at hun blir så innst dårlig i magen av bygg.... pluss at hun fyller i bena når hun får det... for vi prøvde noen sekker av det oxo=)

Gå til toppen av siden

evelyn

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  19:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min fullblods er (eller var...) litt på den tynne siden, fôret han opp på grovfôr og Mais... en god del mais... (ikke energi givende)
Om fullblodsen din blir for energisk og heit ville jeg prøvd å se hva krsftfôret ditt inneholder, og kutte ut det som inneholder havre o.l.
Jeg kombinerer mais og komplett (+betfôr for ekstra energi ved hard trening) og kan ikke si at han er spesiellt Heit.
merker også godt at han legger på seg av å bli brukt, da tar han opp næringen i fôret bedre. Håper du får fullblodsen din opp i "riktig" vekt og at hun roer seg ned etterhvert. (min fullblods er oxo 5 år...)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.