hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - melasse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 melasse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

mariakaogcindy

Skrevet - 22/03/2007 :  13:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdrett er ikke farlig selv om hesten er 8år vi har en hest på stallen på 14år som går på Oppdrett... Jeg har også en hest som var veldig tynn... Da foret jeg med betfiber, green power og kli + vitaminer og alt det der + olje... nå er hun begynt og bli rund =) så nå går hun på betfiber, green power, komplett + vitaminer og alt det der og olje...+ biola og biotin... Men det var noen her som prata om noen larver som ikke gikk vekk med den ene ormkuren men med den andre hvor for du tak i den ormkuren som fjærner den Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  15:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdrett kan du fore en veldig tynn hest med,det bør gå bra. Bare sett han på noe annet når han er i normalhold (med mindre han raser igjne, da kan han gå på det )

greia med Ivomec, er at den skal gis etter at det har vært de første frostnettene, da får ikke hesten smittet seg på nytt. de må tas på et spesielt stadie. Bremselarvene er blandt de larvene som gjør stor skade i systemet. Dette er igrunn den viktigste markkuren hestene får. I tillegg til at de bør få dobbel banminth annenhvert år på høsten.

Regner med at tenner er sjekket og i orden ?

Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  19:38:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
oppdrett skader ikke nei:)
for at ivomec skal virke riktig, må den gies senere på året, så alle larvene/eggene har kommet ned i magen og begynt å stjele næringen til hesten...
vi gir ivomec i november/desember for da er garantert alle eggene/larvene kommet ned i magen og utvikla seg til næringstyver... det største problemet med bremsene, er at de lager magesår. larvene er 2cm lange, og hekter seg fast i magesekken og suger næring...

så i tilleg til å stjele næring lager larvene magesår, som også gjør at hesten ikke klarer å fordøye maten godt nok til å få i seg nok næring, og så stjeler bremsen næring i tilleg...

hesten din får jo veldi mye grovfor, og siden den er tynn alikevell høres nesten rart ut, vis det ikke er noe galt da...
hør med en dyrlege om det kan være brems, og spør litt om Ivomec.. kan jo være han har brems i magen , og kansje magesår i tilleg.

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:59:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
ivomec får man tak i på samme måte som banmith tror jeg, hos dyrlege, eller gjennom dyrlege, eller resept fra dyrlege og kjøpe på apotek;) mamma som ordner med sånt;) hehe:P

men som summer sier, de lager stooor skade og er et stor problem.
spesielt siden de ikke har vært i norge tidligere og mange fagfolk sa at hestebremsen ikke kunne leve i norge pga klimaet, men det har jo blitt varmere opp igjennom åra( sier jeg som har levd i 16 år og husker sikkert hvor kaldt det var før jeg ble født og sånt:P) så tror det har tatt tid for hestenorge å "våkne opp fra rutinen" siden vi er en smule vanedyr, akkuratt som våre firbeinte venner;)
men da min mamma var ung var det ikke (ifølge henne) feite store bielignende blodsugere som bare for etter hest... hun husker ikke noe sånt hvertfall, men hun husker lange kalde vinterer, med masse kald, kald snø, og korte, ikke så varme sommerer... :P

men de er her nå, dessverre, og gjør stor skade vis de ikke oppdages... så sjekk med dyrlege om dette kan være årsaken du;)

edit for leif... :P

*** www.hesteliv.com ***

Redigert av - LineWara den 22/03/2007 23:00:51 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/03/2007 :  08:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå henger jeg ikke med POlo.... hestebrems har vært i hele min hestetid iallfall :)

Du har samme *motto* som meg du :) Hvor har du funnet det ?
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  22:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
hehe, kan godt hende det, men men de var ikke i nord-trøndelag når mamma var ung:P for 25-30 år siden, hehe:)
det var kansje noen, men mamma husker ikke at de plagdes med store feite "bier" som sugde blod, eller eggene som sitter fast i pelsen:P

fant det på siden til en venninne, hun har masse sånne "mottoer" rundt omkring på sia si:)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  00:10:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe, kan godt hende det, men men de var ikke i nord-trøndelag når mamma var ung:P for 25-30 år siden, hehe:)

AH:) I nord var det kanskje ikke så vanlig :) HEr i sør derimot ;)
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  10:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
hehe;) glemte å nevne at vi bor "oppi hær" da, så var ikke rart du lurte:)
men det er ikke så mange år siden de kom hit, og det er ikke så mange enda heller, og håper det ikke blir flere;)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

tinka02

Skrevet - 01/04/2007 :  18:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har selv en tidligere traver som var ganske tynn da jeg kjøpte han. Gikk over til å fÒre med bygg, soyapellets, greenpower, bet og ekstra olje + vitaminer og salt. Den nye maten i kombinasjon med god trening gikk han raskt opp i vekt. Har tidligere brukt Melasse til hester som spiser dårlig, som en tilvenning. Det høres derimot ikke ut som din hest spiser dårlig, men med så mye høy er det rart at han ikke legger på seg. Men det er viktig å tenke på at det absolutt ikke er bra å pøse på med kraftfòr på en hest som ikke brukes tilsvarende mengde, da hesten kan få krysslammelse.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  00:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, i gamle dager ble krysslammelse kalt for "Julesjuken".
Når arbeidshester plutselig fikk noen dager fri - under julehøytiden - så vanket det også "noe ekstra godt" til de trofaste sliterne - gjerne både kaker, graut og "ekstra kønn" - og denne overfloden av godsaker kunne mer enn en gang føre til det som nå er kjent som krysslammelse.

I tillegg kan overforing med kraftfor føre til forfangenhet.

Så problemet er altså ikke hvor MYE kraftfor en hest skal ha, men hvor LITE den trenger for å opprettholde tilstrekkelig energi til sitt aktvitetsnivå.

Det er forøvrig også viktig å få sjekket næringsinnholdet i høyet som gis.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  17:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville byttet ut både bygg og oppdrett med komplett eller noe slikt. I tillegg gitt betfor og olje. Hadde også en hest som ikke la på seg, men hun var aktiv traver. Hun ahr lagt på seg MASSE nå når hun ikke blir trent lenger. Men det er fortvilende når hestene ikke legger på seg.

Men jeg støtter de som ikke oppfordrer til oppfeting med melasse. Det er best som apetittvekker en gang i blandt! :)

Gå til toppen av siden

Hilde J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  23:40:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHilde J  Svar med kopi av melding
Heisann..

Skal si hesten din får mye høy... Jeg har selv problemer med å holde oppe vekten på hesten min,men han bruker VELDIG MASSE ENERGI på å legge opp vinterpels og når han slepper vinterpelsen... leser at mange sier du skal bytte ut byggen...men hvorfor det egentlig??? bygg er jo fetende og det blir jo annbefalt å gi bygg til hester som er tynne... hm... min hest får 3 liter av div kraftfor frokost og kvelds og 7 kg med høy...
håper det ordner seg for dere
Gå til toppen av siden

mildenOghestene

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  20:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

du bør prøve en helt anne fôr type..

går du inn på www.hiltonherbs.no
så finner du masse bra info. når du fôrer med så masse høy og mye forskjellig kraftfor, så kan det hende at det ikke er rett type fôr til din hest..

på hilton eller eggersman har de mye forskjellige fôrslang for forskjellige ting. det er komplette fôr, slik at du kun trenger bruke 1 type, eller de fleste kan varieres med havre.
de har fôr for det invendige hos hesten og det utvendige, ledd,muskler, tarmer,fordøyelse osv. de setter og opp en fôrplan til din hest , om du gir de endel opplysninger.

hadde ett slikt problem med mine hester før, de hadde fri tilgang på høy, fikk bygg og havre. og ene hesten oppdrett. men uansett så la de aldri på seg. fikk ett spes kosttilskudd av dyrlegen (husker såklart ikke hva), og da tok det ikke lang tid før de alle påseg alle 3.. jeg sluttet med fri tilgang menst de fikk kosttilskuddet, fikk høy etter sin kroppsvekt osv .
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  20:37:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Mais (valset, ligner cornflakes) er bra oppfetningsfôr. Gi opp til 400 g pr. måltid, ca. 3 måltider om dagen.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

mildenOghestene

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  20:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.mamut.com/halstvedt

på høgre side finner du en kategori som hert ;eggersmann hesten guider deg trykk der, så trykker du på bildet som kommer opp. da får du opp info om fôr de har for tynne hester.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.