hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Olje
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Olje
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 24/03/2007 :  19:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Ossen olje skal man ikke gi til hesten ??
Og ossen olje er feitende ??
Er solsikkeolje farlig ??

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/03/2007 :  21:02:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Man kan gi hester alle former for vegetabilsk olje, som f.eks soya, oliven, solsikke eller raps.

Alle oljene er svært næringsrike, og er fetende i små mengder. Ingen vegetabilske oljer er direkte giftige for hesten, men man bør ikke gi for store mengder, da noen hester blir løse i magen av det. Ville holdt meg under 5 dl pr dag.

~Anniken

Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  09:14:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
ikke glem linfrøolje

Men motorolje ville jeg holdt meg unna.... (oi... laber humor på morran...)

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da dyrlegen behandla hesten min for kolikk, sa hun at soyaolje er bevist ikke bra for hester. Men andre dyrleger mener vel noe annet rekner jeg med:) Snakk med dyrlegen din du:) Gå til toppen av siden

-schnuppa-

» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  09:50:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Raps olje er det ikke noe særlig energi i.... Det kan du fint gi uten at hesten tar helt av pga mye energi... Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  12:23:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Raps olje er det ikke noe særlig energi i.... Det kan du fint gi uten at hesten tar helt av pga mye energi...

Opprinnelig postet av -schnuppa-

Vegetabilsk olje stort sett vegetabilsk olje og inneholder ca 899 kcal pr 100 g uansett om det er raps, soya, solsikke....
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 28/03/2007 :  15:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Raps olje er det ikke noe særlig energi i.... Det kan du fint gi uten at hesten tar helt av pga mye energi...

Opprinnelig postet av -schnuppa-

Vegetabilsk olje stort sett vegetabilsk olje og inneholder ca 899 kcal pr 100 g uansett om det er raps, soya, solsikke....

Opprinnelig postet av Opal

Jeg har veldig god erfaring med å gi rapsolje i forhold til lavt energinivå. Min hest får solsikkeolje, merker ingenting energisk forskjell der heller, men det er vel individuellt.
Men er du ute etter olje for oppfeting/holde vekt, og ikke få energi, så ville jeg gått for raps :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  15:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jamen fettinnholdet er jo tilnermet helt likt?? da er det jo samme hvilken olje man går for om det er energi eller fett man vil ha. Gå til toppen av siden

§stine§

Skrevet - 30/03/2007 :  21:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=)

jeg brukte rapsolje til hesten min før.. men gikk over til vanlig matolje.. han får mindre eller ca 1 dl pr dag..

merker ikke noe forskjell på energien osv. ikke før han fikk havre i hvertfall;P

hva mener folket her om vanlig matolje?
den er vegetabilsk..
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  00:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olje er olje er olje er olje.......(greit å styre unna frityrolje og motorolje kanskje...)

Ingen av de vegetabilske oljene er skadelige på noe vis men at smak og behag er forskjellig vet vi jo alle. De ulike oljene smaker forskjellig og diverse forskning viser at mange hester foretrekker maisolje, men igjen : smak og behag.

Og igjen de inneholder alle 899 kcal pr 100 gram. Altså helt likt energiinnhold.
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  21:19:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet det sto en artikkel i "Your Horse" (engelsk blad) for noen år siden angående olje som hestefôr. Enkelte oljer er rike på f.eks e-vitaminer, mens andre igjen er e-vitamin-fattige. E-vitaminet er fettløselig, så dersom en gir en olje som er fattig på e-vitamin, vil en risikere e-vitaminmangel hos hesten fordi olja løser opp lagret e-vitamin hos hesten. Tror de konkluderte med at Soyaolje var den oljet som var best egnet til å gi til hest.

Skal se om jeg klarer å lete fram artikkelen en dag....
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  23:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion sin olje er tilsatt ekstra vit E. Koster 250kr for 10l. Billig og bra!!
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  09:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion sin vegetabilske olje mener jeg er Soyaolje. Så da er det jo rart at noen dyrleger sier at soyaolje ikke er bra for hest.... Men jeg synes ikke champion sin olje til 250 for 10 liter er billig. Det blir jo 25 kr pr liter og i matbutikken kan jeg kjøpe en liter f.eks rapsolje til 11 kr. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  09:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller man kan gå på asiaterbutikker og kjøpe en dunk maisolje til nesten gratis. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  14:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke har vi asiatbutikker og ikke har matbutikken her olje til 11 kr literen???!!
Koster min 45kr literen og raps er enda dyrere. I tillegg er jo den oljen ikke tilsatt vit E men for all del... Beklager for tipset og jeg skal informere min veterinær om at soyaolje er farlig for hest i motsetning til raps, for det er ikke hans politikk...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  21:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Ble kjempeglad for tipset jeg da, Harneshaug Var ikke klar over at Champion hadde olje. Perfekt med E-vit i da!!!
Beate & Alger Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.