hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irriterende hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Irriterende hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sniff2

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  19:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og Glimten har ikke forandra sæ mye siden da. Han har bare byttet om litt på taktiken. Nå er han snill og grei når han blir ridd på, men fra bakken er han et "hælvett". Æ fikk satt han grundi på plass et par ganger mens vi var ute på tur. Han har nok hengt over enda flere boksdøre, ja. I fjor hadde min datter han med på kurs. Da jeg forlot stallen med Vengeance, ble han gærn og skulle hoppe over. Men han ble hengende. Enda sto han igjen sammen med to andre hester, så han var ikke aleine. Nei, denne gutten går det nok ikke an å gjøre så mye med. Kanskje horsemanship kunne vært noe for han? . Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, han trenger nok en fast hånd, den der.

Hvor er det dere holder til, foressten? Var inne på vip'en og ser at du bor i Nordland. (Fauske her. )

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  20:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi bor på Innhavet i Hamarøy Ja når det gjelder riinga så har han nok funnet ut at det e bedre å oppfør sæ. Det e værre når vi ska jobb fra bakken. Det bi litt sånn å ta sats og sett igang for så å håp at denne gangen blir det orden på sakene. Hvis man da får tak i han vel og merke. Men neida, samme som før Det heite jo i et ordtak at "det går ikke å¨lær gammel hund å sitte". I tilfellet Glimt, stemmer det nok. Huff, den karn veit å sett grå hår i hode på folk. Har ikke tall på alle gangan vi har våkna på natta om sommern og hørt: Kloppeti klopp på veien. Ut på hestejakt igjen. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:04:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det heite jo i et ordtak at "det går ikke å¨lær gammel hund å sitte". I tilfellet Glimt, stemmer det nok.

Hehe... Tror du sa det der!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  02:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Inneråglimten, ja - DER fant jeg ham i Hestelista!
Han er født 1990 - og er faktisk sølvbrun. Hans far er Silver 99, og mora heter Steigtussa, f. 1983.

Mora, Steigtussa, rød, med bred bles, er etter Stella 81 og Ola Viking 82 - begge gode nl-hester, og etter det jeg kjenner til, er det ingen "sjefsmærrer" eller vriene hingster her.

Faren, Silver 99, f. 1981, er halvt finsk, siden hans far var den finske hingsten som ble importert i 1979, Viri 97. Glimtens mor er Maggi 118, en kjent "sjefshoppe". Det er også kjent at hingster med finsk blod KAN ha et litt annet temperament, og om Viri ble det sagt at han "ble litt grinete på sine gamle dager". Jeg har også personlig SETT Silver 99 - og da måtte to sterke mannfolk holde ham i tømmene, da han var litt mer enn vanlig "viril og oppesen". Han hadde en meget sterkt personlighet - som - etter det jeg kan bedømme - har blitt arvet til "Glimten" - så det holder.....

At han er så stor og kraftig, skyldes at han er 1/4 finsk hest, og han har nok arvet litt "mer enn ønskelig" av det finske temperamentet - etter sin far og farfar.

Nå til dags er det massevis av nl-hester som er 1/8, 1/16, 1/32 osv. med finsk blod - og svært få igjen som har dette så "sterkt" som din Glimten.

Siden han omtrent hele sitt liv har fått være "sjefen" - i egne øyne, OG fått lov til å være det - så har du en hest som jeg faktisk ikke tror at du kan "kue" eller bli "sjef" over - det vil ikke nytte, samme hva du gjør.

En siste utvei er da å bli "venn" med ham - med masse oppmerksomhet, masse godord og "lirking og luring". For nå oppfatter han DEG som en "konkurrent" til hans sjefsvelde, og han vil stritte imot, gjøre ALT for å beholde posisjonen. Og når du da "tar hans flokk", dvs. den andre hesten FRA ham, så setter han ALT inn på å bevise at HAN er sjefen - og så er motsetningene igang - og forsterkes HVER gang du prøver å sette grenser og "motarbeide" HANS oppfatning av tilværelsen.

Glimten er et produkt av sin arv og tidligere miljø - og når han nå er 18 år gammel - ja, så tror jeg at DU må "regulere" og vurdere din bruk av hestene etter dette. Hvis det IKKE fungerer med å ha Glimten, og HAN viser sin frustrasjon med uakseptabel adferd - ja - da skal jeg ikke si mer foreløbig.

Jeg HAR hatt nl-hester i 24 år, og opplevde "striden" med å ta inn en fremmed rase i avlen. Med årene er finsk-blodet blitt uttynnet, og mange GODE hester er kommet ut av dette. Et av "ankepunktene" mot å ta inn finsk hest var nettopp lynnet - som var noe "friskere" enn hos de gamle nl-hestene.

Jeg vil tro at "Glimten" kan ha arvet litt mer enn ønskelig av "dominans-gener" - ja, fra begge sine foreldre - og at han i løpet av sine 18 år bare har fått dette utviklet og forsterket, ved at han ikke allerede som ung ble "temmet" skikkelig, til å begripe at "folk er sjefen".

Nå har han gjennom alle år fått bekreftet at HAN er "sjefen" - og det tror jeg faktisk ikke at du klarer å "trene av ham". Det er et ordtak som sier: "If you can't beat them - join them..."

Tenk litt - og finn ut hva som er BEST.... - for deg OG for Glimten.....

Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  08:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Tusen hjerteli takk for alle opplysninger og forklaringer på hvorfor Glimt er som han er. Da sier jeg bare "I rest my case" med Glimt-gutten. Men det er jo VELDI kjekt å vite hvorfor han er som han er. Gå til toppen av siden

Marita.Fighter

Skrevet - 26/05/2007 :  21:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei synn med denna Hesten.
Du Kan jo alltid Ta og f.eks Ta og skilla di fra innheiningane sånn at di ikkje rekke øve te kavrandre men kan sjå kvarandre.
Og vist det er f.eks 3 eller meir hesta på stallen sitte du den 3 i midten og varmblodsen og nordlandshesten på kvar sia av den 3.
Du kan når du hente han i paddocken før dåke tar han ut henga et tau rundt halsen på han som fører til grima så er kort og ikkje detta øve hodet og hesten tråkker på det.
Da best fra mitt synspunkt e at disse hestane må ha avstand nåkk til at di ikkje kan nå kvarandre. Og di kan sjå kvarandre.
Di kan f.eks Få kraftforet sitt for morgenen og kvelden i paddocken på denne tiden (Avskildt)
Og høy slik at di liker og stå aleine...
Husk berre at dei/den må ha da positivt vis ikkje pønske di ut en ny plan og finne på noke smart.
Så lenge varmblodsen ikkje spise dekkene sitt sjøl kan du alltid smøra hovfett eller shampo elelr ka så helst på dekkene så nordlandshesten ikkje like så ahn tenke på biting i dekken som negativt!
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  23:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har bare disse to så det blir vanskeli akkurat det der. Men de står i hver sitt gjærde når det er dekkentid.
Foreløbig ser det bra ut, men , jeg venter i spenning på hva det neste blir
Gå til toppen av siden

Marita.Fighter

Skrevet - 29/05/2007 :  20:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki håper det kommer til og gå bra =) Fin varmblods foresten =D Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  01:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
mm: Tusen takk for det. Dere var nå selv flotte sammen på bildet Gå til toppen av siden

Steggur

Norway

Skrevet - 04/06/2007 :  21:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve med litt nh?
det er lettere hvis du har en rundpaddock eller noe lignende, som ikke er forstor. For da kan han ikke løpe fra deg, men løper i ring i stedet.
Drive han fram til han viser tegn til at han vil komme til deg, feks tygge eller senke hodet. Da stopper du. Du kan begynne med øvelsene, og med en gang han begynner å protestere, da driver du han fram igjen. hvis han er smart og skjønner tegninga, så vil han gi seg etterhvert. men det kan ta ganske ganske lang tid før han viser at han vil komme til deg.
Er ikke helt sikker på hvordan dette gjøres, men tror da at det ble noenlugne rikti:) men da er det også viktig at du ikke har for stort sted å løpe på, for da blir det vanskeligere for deg å drive han fram, og lettere for han å stikke seg i et hjørne og spise eller noe ;/

Du får ha lykke til. som du sa, man kan ikke lære en gammel hund å sitte. men det er også sagt at selv om hesten er gammel, kan den lære masse nye triks. :))

du skal ikke allti tro at du vet:) Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2007 :  04:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
jo nå skal du høre her.det med at ham jager den andre hesten da du kommer inn på beite.så er det bare at ham forteller den andre ååå,det her er min ejer.og det er jeg som skal ha kosen her,så hold deg unna.og det er som regel leder hesten.så det kan faktisk bare være positivt.så ikke straff ham for det.det er noe du ikke får gjort så mye med.
Gå til toppen av siden

stainiz

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2007 :  12:08:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidestainiz  Svar med kopi av melding
Eg har også en sjef`s hest. Han har lært meg så UTROLIG MYE!! Som unghest så var han allerede den som bestemte og var ikke densom skulle flytte seg for kem som helst.

Da ble det natural horsemanship og eg fikk endelig en skolerthest. Eghadde god kntroll på han og alt var fint..... helt til eg kastrert han som 3 åring. Da begynte han å bite hele tiden.

Eg kontaktet et medium som kom og snakket med hesten min, og det kom mye nyttig informasjon ut av det. Det var av hun eg fikk vite at hestn min var "vill" og en typisk leder hest!
Etter dette forandret eg meg, og da forandret hesten min seg også. Eg begynte å gi Alfonso mere frihet til å velge selv og eg begynte å sammarbeide med han i stede for å sjefe.

Dette angrer ikke eg en dag på!

Å la hestene velge hvor den vil gå på tur skader ikke. La hesten velge litt, så kan du bestemme litt over hesten.

Min erfaring er at å sammarbeide er den beste veien å gå

Glimt minner meg om en hest som var på ridesenteret der eg jobba som lærling. Denne hesten var og sjefen og nektet å la seg fange inn. Han snudde baken til og truet med å sparke. vist du ikke gav deg så fikk du en bakfot susende mot deg.
Denne hesten er nå privat hest og er ikke på ridesenteret lenger. Hesten kommer nå til deg når du kommer for å hente den i luftegårdene og han er blitt glad. Ørene lå som oftest flatt når han var på ridesenteret.
Her har nok forandringen fra ridesenteret, der han ikke likte seg, spilt en rolle til hans forandring. Han har også fått en eier som er veldig flink med han. Her har det ikke vert noe spesifikk trening, her har det bare vert forandringer rundt hesten.

Når det gjelder Glimt har det nok tydligvis mye å si på blodet hans. Det er jo noe vi ikke kan gjøre noe med.
Det eg kan si er at det eg ville gjort eg å bli vennen hans og så ville eg også kontaktet noen som kan snakke med Glimt. Det kan lette han enormt vist det er noe han plages med.

Det å sammarbeide med han tror eg vil gjøre sånn at problemet med inn henting og håndtering vil ordne seg selv.

Ønsker deg lykke til!

Eg tror det vil gå fint

Husk å lytte til det hesten sier til deg

Husk å LYTTE til det heste din sier til deg! Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 04/07/2007 :  15:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange fine vinklinger på et vanskelig problem. Nå har det jo gått en tid siden jeg la ut om dette her. Vi har prøvd de fleste av forslagene, men jeg kan ikke si hvilken av dem som funket.
Vengeance kommer alltid når jeg plystrer på han og når han kommer får han en gobit. Glimt har fått dette med seg, så nå kommer han åsså når jeg plystrer.
Han jager ikke lenger på kompisen og de er faktisk blitt akkurat det.
Kanskje har jeg endret oppførsel overfor han uten helt å være klar over det. Glimt har skjønt at hans oppførsel ikke har betalt seg til hans fordel.
Intelligent som han er har han funnet ut at å være snill og oppføre seg er det som gir best belønning. Han er jo litt opp i årene så han har jo lært uvaner og slikt og at han har sluppet unna med det.
Men, hesten har i alle fall forandret seg til det bedre og er blitt en hyggelig fyr å omgåes med og til og med rides på av litt større onger (10-12 åringer).
Så takker til dere alle som har bidratt det deres kunnskap.
Gå til toppen av siden

poden
» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  18:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Det høres ut som du har eit skikkelig rivjern av ein hest. Sjefinga hans trur eg ikkje det er verdt å stresse med å bli kvitt, den er solid forankra etter eit langt liv som kongen på haugen.

Ein liten teori: Når den jager vekk den andre hesten, det kan ikkje tenkes at den prøver og beskytte den? "Berre kom deg vekk, du. Eg skal orde biffen!" Om du jager den bort med piske, er det ikkje rart den ser på deg som ein trussel, og heller ikkje er like villig til å la seg fange inn.

Eg trur ikkje hesten din er mannevond i den forstand. Hadde den virkelig ville skade nokon, hadde den gjordt det for lenge sidan. Den prøver nok berre å demonstrere.

Den høyres frustrert ut. Eg leser at du prøver å stimulere den mentalt, i og for seg en fin tanke. Men eg trur desverre ikkje øvelser der han må vike for din vilje, vil hjelpe, heller tvert imot.

Prøv heller å finne på ting som han kan aktivisere seg med på egenhånd.

Som mange andre hester, er han kanskje meire glad i å trekke vogn enn å bli ridd på. Siden han er nytta i skogen før, kan dette vere ein fin måte og jobbe sammen med hesten din på.
Ta på selen, finn eit par lunnedrag eller ein stutting, pakk nisteboks til både deg og hesten, fyll kakao på termosen og reis til skogs. Ikkje krangle med den, bruk den som den arbeidshesten den sikker ein gang var, og konsentrer deg kun om å flytte tømmeret frå A til B.

For mange hester av raser som lynghest, fjording og lignende, som tradisjonelt var brukt som hardtarbeidende gardshester, kan det vere reine terapien å få jobbe virkelig hardt med arbeide der den kun må tenke sjølve, og kusken kun styrer start og stopp, høgre og venstre.

Min Synes iallefall at å få virkelig ta i en gong i blant er det kjekkaste i verda, og er aldri blidere enn han er på vei heim etter ein dag med hardt arbeid.

Og ikkje kjør den gamle herremannen heilt i senk;.)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.