hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irriterende hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Irriterende hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sniff2

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  16:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Vi har to hester hjemme på stallen. En varmblods på 13 år og en stor nordlandshest på 18 år. Nordlandshesten er en tydelig typisk leder og varmblodsen en "dott" egentlig. Mitt problem gjelder nordlandshesten som raserer dekkenene som varmblodsen har på seg. Han sliter dem i fillebiter. Han kan godt ha på seg dekken selv uten å bry seg om det. Et annet problem med denne hesten er at den gjeter varmblodsen vekk fra meg når jeg skal hente den eller dem inn. Han lar seg heller ikke fange før han selv finner det for godt å bli fanget. Lar seg ikke lure med godt heller. Han snur rompa til når man kommer inn i innhegningen til dem og han har x-antall ganger sparket etter de som har kommet inn der. Han har heldigvis ikke truffet noen enda, men det er vel bare et spørsmål om tid før det skjer. Han klarer også alltid å holde seg på akkurat nok lang avstand til at man ikke rekker til han for å rise han når han gjør dette. Jeg kan ikke forlate gården her med den ene hesten uten at nordlandshesten blir helt gal og roper og skriker og løper seg helt svett. Han er også rene eksperten i å bryte ut. Enten hopper han over eller springer gjennom eller balanserer seg mellom trådene (ikke når det er strøm på da).Begge er forresten vallak og har stått sammen i snart 3 år. Mine spørsmål blir da: Hvorfor gjør han dette? Og hva kan jeg gjøre for å få slutt på dette? Dette ble ganske mye, men jeg håper noen kan komme med en lys ide og hjelpe meg med å finne løsningen på dette IRRITERENDE problemet. Vennlig hilsen meg.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  00:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - høres ut som en nl-hest med stoooort ego. Var han hingst lenge? Kan du si meg navnet hans (og helst stamboknummeret - for ALLE registrerte nl-hester født etter 1990 skal ha et slikt nr.) Da kan jeg finne ut hvem han er, litt om familien hans osv. Kan sjekke både hestelista og mitt kartotek, og da vet jeg en god del om ham.

Mange nl-hester har også et sterkt flokkinstinkt, og det er tydelig at han selv tror han er "sjefen over alle sjefer". - Jeg kan kanskje si noe mer, hvis jeg får vite hvem han er, for da kan jeg kanskje si noe om forhistorien hans.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  09:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg vet ikke hele navnet hans, men jeg vet at det slutter på "Glimten". Vi kaller ham Glimt. Kan det være Øygårdens Glimten eller noe sånt mon tro? Han blir 18 år nå i april. Håper dette kan hjelpe deg noe på vei til å finne ut litt om han. Han er en veldi flott hest utseendemessig, men oppførselen hans gir meg GRÅ HÅR. Bilde av han kan sees på min vip. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  10:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som om han er temmelig avhengig av den andre hsten. Får han selv være med ut på tur noen gang ?

Ang dekken. dette er et stort problem om man har en hest som ødelegger dekken. Noen opplever at ved å smøre på noe ekkelt, cribstopp eller annet som smaker vondt. så hjelper det. Hvis ikke det hjeler, har jeg ikke annet råd enn å dele de, eller akseptere ødelagte dekken ....

At han gjeter vekk hesten du skal ha inn: Jeg ville rett og slett gjort kort prosess, tatt med en longe(kjørepisk og jaget han langt vekk. samme når han sendte bakbein etter meg. Vekk med hele hesten. Kort og godt. Ikke slått han, med mindre han fullstendig overså smellene, men viftet han vekk, slått i bakken. Er dette deres hest ?

Ang oppførselen hans når dere rir. Stikker han ut av havna eller regelrett blir hysterisk, sett han på boksen så lenge.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  12:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder å bruke longe-pisk så har jeg prøvd nettopp det som blir foreslått. Det som skjer da er at han holder seg i bakgrunnen så lenge jeg har den i hånda. Som om han vet. Han prøver aldri noe når jeg har den med. På meg virker det som om det er høy intelligens i det hodet hans. Har også prøvd å stenge han inn i boksen hans når den andre hesten skal ut, da holder han på å rive ned hele fjøset. Ved to anledninger har han hoppet over boksen og løpt ut. Joda han får dra på tur han også, men det blir vanskeli å dra på tur med begge samtidig, ellers har vi ei jente som bruker å ri han. Det går helt greit. Når det er dekkentid har jeg sett meg nødt til å dele dem. Da hender det ofte at jeg finner dem sammen etter en stund. Da har han, på sitt magiske vis, kommet gjennom gjerde igjen. Når han da ser meg, så springer han for livet for å komme seg tilbake i sitt gjerde. Men jeg kan jo ikke stå ved gjerde hans hele tiden bare for at han skal holde seg på plass. Det virker nesten som om det er utstudert planlegging og beregning fra hans side. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  14:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. grunnen til at jeg lurte på om han fikk være med på tur var ikke at de skulle på tur sammen, men om han også ble brukt ;)

Jeghadde bare tatt med longepisken en periode jeg da, om han holder seg unna da. Så slipper man spark ol iallfall. rett og slett lære han at han skal holde avstand.

ANg oppførselen hans om han hverken kan stå ute eller inne alene ... man kan jo trene på det, ta den andre akkurat uten for rekkevidde i kort tid, og komme tilbake med den, og gradvis øke avstanden ... Eller man bør kanskje vurdere om akkurat den hesten kan stå på en stall med to hester .. det er noen individer som ikke takler at den andre forsvinner. Jeg har bare to selv, og de er vant til at en blir trent om gangen. Mye skriking,men ellers greit. Den ene kan stå ute, men den andre stikker av, så hun må stå på boksen.

Dessverre er ikke høy intelligens alltid så ettertraktet på hestene hehe (litt spøk det der da, jeg har en selv) for de gjør så mye dumme ting som ødelegger for de selv. Min også er utbryter av rang.

Håper du finner ut av det, jeg tror det vil kreve endel tid og krefter som tilsier mindre trening av den andre hesten omdu skal få dette i boks ..
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  22:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle gode tips. Håper vi klarer å løse dette. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  00:29:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - fant ikke noen som passet til de navnene du foreslo - må nok få litt mer hvis jeg skal finne ut av ham - siden halvparten av alle nl-hester er røde....

Og JA! Det kan være et "problem" at det er "FOR MYE HUE" på nl-hester - de er liksom litt for lure, smarte og VET å ta seg til rette. Dette kan ha sammenheng med at det er en natur-rase, som har bevart ganske så mye av instinkter og "overlevelses-mekanismer" i seg.

Hvor mye SJEF er DU? Denne hesten trenger nemlig å virkelig forstå at det ikke er HAN som er sjefen (som han tydeligvis tror) - men DU! Vil si det så sterkt at her nytter det ikke å si med "søt" stemme "Neimen ikke spark da..." Du må "brøle" (altså brøle, ikke skrike), vise deg STOOOOR og truende - gjerne med pisken som en smellende forlenget arm. Dette er en hest som tror han er hingst OG flokk-leder, og vil "slåss" for sin posisjon - som han tydeligvis gjør.

Jeg sier ikke at du skal "kue" han, men DU må overta "lederskapet" - VISE at du ikke er redd, men VISE ham at det er DU som bestemmer. Han har jo trolig i minst 15 av sine 18 år hatt en "sjefsrolle". Sannsynligvis er han føll av en dominerende hoppe, og har lært fra han var føll, at det er HAN som er sjef - av sin mor.

Som tidligere sagt: Hvis jeg får vite mer om han, kan jeg gi deg en del opplysninger. Ja, hvis jeg får vite hvem hans mor er, vil dette kunne si mye om "hvem han tror han er".

Selv har jeg 23 års erfaringer med nl-hester, og den første kjøpte jeg da hun var 18 år gammel. Hun var da sjefsmærr i sin flokk, og en ganske bestemt dame - som i alle de år vi hadde henne (til hun ble 29) var "sjef" i sin flokk av barn og barnebarn og andre slektninger. MEN hun var en klok gammel hoppe, og da hun fikk oppgaven som terapihest, var hun den mest omsorgsfulle og medgjørlige hest jeg noen gang har opplevd. Nå har jeg hennes datter (23 år), og selv om hun er "sjefsmærr" på beitet, så er hun den snilleste, lydigste og beste terapihest man kan tenke seg.

Må til slutt spørre: Hvor mye "oppgaver" og bruk er det av ham? Hvis han får bruke sitt ego og "intellekt" på noe annet enn å være "sjefshingst", så kanskje han fokuserer på dette, og blir mer en "partner" enn en "motstander".

Her ble det mye teori - men ihvertfall kanskje noen nye innfallsvinkler til å "forstå" denne hesten.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  00:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Noen ganger må man vise hvem som er sjefen av hest og folk.
Tydelig det som er problemet her, at han har fått viljen sin så mange ganger at han vet han vinner om han bare er litt truende.

GJØR deg 3 meter høy og bred og gå mot han og hver så truende du bare kan, og virkelig fortell med hele deg at du ikke viker.

Prøvd og dele av luftegården?

Men fleste nordlanshester virker så sterke og kalde i hue at det er helt nifst!

Trine? har dette noe med ur instinktet og gjøre?
De er jo egentlig veldig små men oppfører seg som de er større en danske båten.

lykke til da

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  08:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok slik jeg også har forstått det, at han har fått gjøre som han vil ALT FOR LENGE. Nå har det seg sånn at han kom til oss fo ca 3 år siden så for å dømme ut fra oppførselen hans så vet vi nok ganske sikkert at så er tilfelle. Han er lydig og føyeli med grime og leietau på. Dette bruker jeg bevisst på den måten at han ALDRI får springe løs FRA stallen til beite. Heller ikke FRA beite til stall. Les: Får han lillefingeren, så tar han hele armen. Prøver å bruke intelligensen han til å lære han rare ting, som å takke, bukke o.l. Hopper med han også. Det går greit, helt til vi prøver andre ting som å rygge og på andre enkle måter å vike for trykk, fra bakken altså. Da kommer motviljen hans frem med en gang. Greit nok gjør han det jeg ber om, men det er med den aller største motvilje. Da er han selvsagt i bånd. Dersom han hadde vært løs når jeg skulle gjøre dette hadde han bråsnudd, sendt bakbeina i luften og lagt på sprang som et føll den aller første vårdagen. Jeg har aldri gitt han inntrykk av at jeg viker for han eller er redd han på noen måte, ikke er jeg det heller og det vet han, men likevel, han viker ikke for noe eller noen. Jeg har brølt til han og gjort meg stor til han også, men til ingen nytte. Han bare holder seg på akkurat så lang avstand at det ikke er mulig å nå han, og ser på meg som om han spør seg hva pokker det er jeg tror jeg holder på med. Han lar seg ikke engang kjøpe med godt. Han er stor, ca 1.45-1.50 høy og og råsterk. Han har vært brukt som skogshest, tømmerkjøring. Folk som ikke vet hvor gammel han er har ofte omtalt han som en 4-åring. Skal prøve å få tak i fler opplysninger om han. Han godtar ikke tråden som skiller begge hestene. Den valser han igjennom på et øyeblikk. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  09:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Vannpistol skulle du hatt, og sprutet han mellom øya hehe da hadde han nok sett på deg med andre øyne.

sniff2

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  09:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var vel ikke det dummeste man kunne prøvd he he he. Kanskje jeg gjør det. Er så dårli til å sikte så ikke sikkert jeg treffer. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  09:48:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hehe
få sånn med stor stråle da,

eller rett og slett en hage slange, og tommelen forann hehe

han tar nok hintet

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei. Jeg vet ikke hele navnet hans, men jeg vet at det slutter på "Glimten". Vi kaller han Glimt.

Opprinnelig postet av Maximum

Kan det være Innerå-Glimten eller noe i den duren?
Han kjenner jeg til fra noen år tilbake. (9-10 år er det vel snart...)
Allerede da var han litt... Ehm... Rampete.. Sterk egen vilje og kanskje ikke helt satt på plass ihvertfall..

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  18:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei spendas. Det er det han heter. Tusen takk for opplysningen. Hvordan kjenner du til han? . Kan nok trygt si at han sjelden er satt på plass før han kom til oss. Jeg setter grenser for han hele tiden men det ser dessværre ikke ut til å hjelpe. Neste dag er det på`n igjen. Det er derfor jeg skriver her, i håp om at noen kanskje har en ide som jeg ikke har prøvd enda. Har prøvd det meste tror jeg. Men som jeg alltid pleier å si: man blir aldri utlært, det er alltid noen som vet noe en selv ikke vet. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  18:55:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, med forklaring om personlighet og navn, så var det nesten ikke til å ta feil av...
Har drevet med hest/hatt hesten oppstallet på hjemgården til bestevenninna mi i mange år, og Glimt var da eid av noen naboer i noen år. Var ei ganske ung jente som hadde ham da.
Og ei venninne av meg pleide å ri ham av og til. Huff, som hun falt av den hesten, altså... Rekorden tror jeg var tre ganger på et par minutter...
Jeg vet ikke hvordan han var da han kom, for jeg (eller venninna mi) prøvde ham ikke selv før det var gått et par år, men da var han ihvertfall temmelig sta og vrang. Såvidt jeg husker var han grei nok så lenge han bare fikk tusle og "henge på" som han selv ville, men kunne sette seg temmelig på bakbeina dersom man krevde noe for mye (i hans øyne) av ham. Ble grinete og vrang og viste tydelig at han syntes ikke noe om å bli "bosset" med. Protesterte gjerne med sparking med bakbeina, bukkesprang, rygging (når han skulle gå frem) og slikt når man red. Men kan ikke huske at han var noe problem fra bakken. Men nå jobbet jeg jo ikke så mye med ham heller, da...

Og så husker jeg at han fikk helt HETTA dersom man f.eks red rundt i histen og pisten på et jorde, og noen av de andre hestene kom løpende i retning MOT ham. Da hoppet han til, slengte seg rundt og la avgårde, var nesten som om han tenkte at "Dæven, her trenger jeg forsprang, gitt!!"
Og så var han på rømmen ut fra gjerdet rett som det var. Kom opp i stallen til oss for å hilse på hestene våre, da. Og husker jeg ikke helt feil, så hoppet han over boksdøra i en annen stall i nærheten engang. Eller, han kom seg vel ikke over, men ble hengende over døra..

Så, jeg kan vel egentlig ikke si så mye nytt om ham. Nå er det jo noen år siden han ble solgt derfra, er vel sikkert.. Tja, nå går årene litt i surr, husker ikke om han ble solgt før eller etter at jeg byttet stall, men kan tenke meg ihvertfall 6-7 år siden, og jeg vet ikke hvor han har vært i mellomtiden. Jeg red ham bare selv et fåtalls ganger, og selv om jeg da prøvde å sette ham litt på plass, så virket det ikke helt som jeg "nådde inn", hvis man kan si det sånn. Det er som du sier, neste dag var det på'an igjen. Han er vel rett og slett en skikkelig smarting og ramp av natur!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.