hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - lederproblemer med toåringshoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 lederproblemer med toåringshoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  03:21:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Hei.
Driver å trener toårs-hoppa mi om dagen,så nå trenger vi litt hjelp her.
Hun har hele tiden underkasta seg lett,å blitt flink til å vike(gikk på folk da jeg fikk henne.)Men nå har hun begynt å tulle igjen..
er helt tullete med løfting av bakbein,snur rompa til på beitet og rett og slett bare går på meg.Prøver å være konsekvent hele tiden,men føler jeg ikke når helt inn til henne mentalt.

Kan noen gi meg tips og råd om dette?
Kan det bare være trass?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 10/07/2007 03:22:21

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/07/2007 :  00:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er blitt "tenåring" - og som med enkelte mennesker - så er det en periode hvor man skal prøve ut alt - og at man tror man vet alt her i verden.

Nå er hester heldigvis litt mindre kompliserte enn menneskelige tenåringer, og risikerer ikke å havne i dårlige miljøer osv.

Du får bare fortsette å være konsekvent - vennlig, men absolutt bestemt.
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 22/07/2007 :  13:55:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Kanskje hun vokser litt? Har selv en to årings hoppe, som har vært vanskelig å holde på med i våres da hun vokste mye i både bredde og høyde. Nå er hun sluttet for denne gang, og er tilbake i sitt "vanlige" jeg igjen, og fin å holde på med. Om det er at hun er ekstra barnslig og kanskje vokser litt ville jeg rett og slett latt henne være, og håndtert/trent minst mulig til hun er bedre å holde på med igjen. Dette gjorde jeg i alle fall, og syns dette var lurt.

Og når du evt må håndtere henne, prøv å være så konsekvent som mulig, og rettferdig.

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  01:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk mange tips om mitt lille problembarn, som var 2åring da jeg postet mitt innlegg "Blir korrigert: snur rumpa til og sparker!" på forumet for Problematferd. Bruk søkefunksjonen så finner du tråden.
Det må sies at Betina aldri ga seg helt med det å snu rumpa til, men det bedret seg betraktelig:-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/08/2007 :  04:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som snur rompa til og vil sparke - ja, da må du bare "BRØLE" til den - få den til å forstå at DET tillater du IKKE!

Man må da lage så mye "bråk" at hesten snur seg for å undersøke hvor alt "bråket" kommer fra.

Hvis man "trekker seg" og viser at man er redd, ja DA har man allerede "tapt".

En hest som er blitt lært opp som føll å "lyde stemme", vil "forstå" hvis man "brøler" til det når oppførselen er uakseptabel. "Go'stemmen" skal brukes øyeblikkelig og ofte hvis hesten gjør noe riktig, men hvis den gjør noe galt, skal den øyelikkelig og "skarpt" irettesettes - ja, nesten sånn som hestene "oppdrar" hverandre.

Ganske enkelt sagt: En hest forstår bare "hestespråk", og vi mennesker må lære oss dette!
Gå til toppen av siden

Dubmari

Skrevet - 08/08/2007 :  10:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et føll på 3 mnd som drev med det sparkinga og ikke var interessert i hva jeg mente.. Men det er som sagt trassalder tendenser.. gå heller inn fra siden og ta på grime.. gi henne oppgaver og avslutt det positivt..

El du kan bruke tålmodighetstesten. bare sett deg ned og bruk den tiden til hun kommer bort til deg...Kan ta tid men det hjelper... kjefting kommer ingen vei med... Kommer hun bort, har du vunnet.. Lykke til=)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.