hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irriterende hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Irriterende hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sniff2

Norway

Skrevet - 07/07/2007 :  20:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poden:
Den fremstillnga du kommer med her har jeg i grunnen aldri tenkt på.
Men det høres jo aldeles logisk ut. Det er kanskje "bare" det som skal til, å få bruke hue slik han har gjort før i tiden.
Dette må prøves. Takker og bukker
Gå til toppen av siden

poden
» VIP

Skrevet - 08/07/2007 :  13:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Berre moro å få komme med eit innspill som kanskje hjelper. Blir veldig takknemlig om du kunne gje tilbakemelding på korleis hesten oppfører seg i fremtiden. Lykke til. Du skjønner, av og til er den beste metoden å gjere minst mulig, og velge sine strider med omtanke;-) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  02:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tror også "veien å gå" med Glimten, er å "møte ham", bli venn med ham og "bruke ham" - til det han KAN - så han opplever deg som en VENN, og ikke en KONKURRENT.

Han er en erfaren hest, som har lært seg litt av hvert om å "stay on top" - og du kommer liten vei med enten å forsøke å "sjefe" med ham, eller "pjuse" med ham. Da vil han betrakte deg enten som en trussel - eller en "dott" - begge deler like gæli.

Lær deg å "lese" ham - han gir sannsynligvis ganske tydelige tegn på hva han mener, da jeg vil tro han er en "ærlig" hest.

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  11:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at adferden hans i bunn og grunn kan komme av det sterke flokkinnstinktet, og behovet for å ha flokken rundt seg for å føle seg trygg.
Han er tydeligvis en hest som hater å være alene. Og siden denne flokken kun består av to hester, så vet han at når du kommer for å hente kompisen, så innebærer det nettopp at han blir alene, og dermed mister han trygghetsfølelsen.
Det kan kanskje være derfor han prøver å "ta over" kompisen sin ved å gjete ham bort når du kommer.

Han vet at han ikke kan påvirke din adferd, (han får ikke stoppet deg fra å ville hente kompisen) men han kan klare å påvirke kompisen til å gå vekk fra deg. At han heller ikke vil la seg fange, er jo av samme grunn: Da vet han at han blir tatt vekk fra kompisen.

Derfor tror jeg at adferden likegjerne kan være et tegn på kraftig separasjonsangst, som et tegn på at han prøver å dominere.
Noen hester takler svært dårlig å bli alene, og vil bruke alle midler for å unngå å komme i den situasjonen.
Og at denne hesten er istand til å gå så langt som å bryte seg igjennom gjerder, hoppe over boksdører, og ellers løper seg vill og varm hvis han blir alene ute, synes jeg sier mye om hvor ille han synes dette er!

Om dette kan trenes bort på en 18 år gammel hest, tviler jeg sterkt på. Flokkinstinktet er nok så godt etablert at det er umulig å motarbeide en naturlig adferd.
Det kan høres ut for meg som om denne hesten ville trives bedre med flere hestekompiser, så den beste løsningen kunne vært et større miljø, eller evt. en tredje hest så han slapp å bli stående alene.

Men dette er det jo kanskje ikke så lett å gjøre noe med..
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  12:08:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
... vil bare legge til at jeg selvfølgelig er enig i at han bør aktiviseres mest mulig så han får brukt energien sin på noe mere konstruktivt!

Særlig hvis dette er en hest som er vant til å arbeide hardt og ha oppgaver, vil han nok bli frustrert over å ha for mye "fritid."
En understimulert hest vil fort prøve å finne på noe for å aktivisere seg selv (som å ødelegge dekken!?) Og logisk nok blir han enda mer avhengig av selskap av andre hester hvis dette er den eneste stimulansen han får.

Så økt aktivisering vil kanskje i det minste dempe symptomene litt?
Gå til toppen av siden

Tinapijah

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  23:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
For en ramp :P hehe Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  00:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er litt mer oppdatering i forhold til rampegutten Glimt.
Har nå funnet ei jente som kan ri Glimt 2-3 dager i uka. Dette har ikke gjort Glimt det spøtt bedre med hverken rasering av diverse bøtter eller dekken han måtte få tak i.
Han blir fortsatt like "gal" dersom man må forlate han, men han roer seg raskere nå enn tidligere. Dessuten bryter han seg ut av innhegningen og tar turer på egen hånd. Da er det ikke mulig å fange han inn igjen. Ikke før han finner det for godt selv å komme. Dette gjør han selv om den andre hesten står i innhegningen.
Han er sluttet å gjete bort den andre hesten. Positivt. Han sparker ikke lenger etter meg eller andre som prøver å fange han inn. Positivt det også. Han er i grunn ganske hyggelig blitt, selv om dette andre fortsatt henger ved.
Men det antar jeg at vi bare får lære å leve med ettersom han er blitt såppass gammel som han er

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.