hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strasser / naturtrim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Strasser / naturtrim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

frkelin

Skrevet - 18/04/2007 :  21:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
matprat, det er litt forskjellig på ulike tider av året for meg. Noen perioder av året kvitter hesten min seg med overflødig såle, på de områdene av sålen som ikke får så mye slitasje fra underlaget. Men, først må jo sålen ha fått full tykkelse, ca 2,5 cm.
Det er greit å kunne litt om forskjellige barfot-trimmeteknikker og teorier. Pete Ramey sine artikler er kjempefine når man vet litt om høver fra før. www.hoofrehab.com

Det bowker skriver om trykk: Slik jeg forstår det regnet man før med at trykket økte når hesten satte foten ned og blodet dermed ble presset ut av hoven ved nedslag. Ved å måle og kontrollere har man funnet ut at trykket tvert imot synker når hoven lander. Dette er fordi hovkapselen utvider seg og suger blodet til seg. Når hesten løfter foten trekker hovkapselen seg sammen og blodet blir presset opp og ut av hoven.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/04/2007 :  21:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er interessant med Bowker er ikke at han sier så mye revolusjonerende ( for barfotere) , men at han er en helt uavhengig veterinær forsker som har undersøkt høver på alle mulige måter og som ikke tar standpunkt til sko eller ikke sko. Han fokuserer på mekaniske krefter som virker inn på høvene, og på hvordan høvene er "ment" å se ut og fungere.
I forhold til barfote høver er han litt bekymret for skader hester kan få ved å overbelaste sålen når denne ikke er sterk eller tykk nok, men han er også veldig klar over alle skader og ulemper ved sko. Han mener at om hesten må ha på sko bør den iallefall ha strålen så lang at den berører bakken og blir stimulert ved hvert eneste skritt, og det er ganske langt ifra det de fleste hovslagere gjør når de trimmer og skor.
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  20:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut i fra en naturlig hov som er på en ''villhjest'' så er en rundt 30 grader og strasser de skjære hoven etter det og har den lav i helene og 30garder i hår linjen.. JEg har aldri hatt noe problem med hesten min når det gjelder dette og den er født barfot og har ALDRI hatt sko, så barfothet anbefales for de som vil ha friskere høver og minske risikoen på sykdommer... Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  13:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
matprat, det er litt forskjellig på ulike tider av året for meg. Noen perioder av året kvitter hesten min seg med overflødig såle, på de områdene av sålen som ikke får så mye slitasje fra underlaget. Men, først må jo sålen ha fått full tykkelse, ca 2,5 cm.
Det er greit å kunne litt om forskjellige barfot-trimmeteknikker og teorier. Pete Ramey sine artikler er kjempefine når man vet litt om høver fra før. www.hoofrehab.com

Det bowker skriver om trykk: Slik jeg forstår det regnet man før med at trykket økte når hesten satte foten ned og blodet dermed ble presset ut av hoven ved nedslag. Ved å måle og kontrollere har man funnet ut at trykket tvert imot synker når hoven lander. Dette er fordi hovkapselen utvider seg og suger blodet til seg. Når hesten løfter foten trekker hovkapselen seg sammen og blodet blir presset opp og ut av hoven.

Opprinnelig postet av frkelin

spennende teori.. høres påe n måte logisk ut selv om jeg mange plasser har hørt det motsatte..

en ting jeg lurer på, mener du at den sålen du kan skrape bort er dødt såle vev? skjønner ikke hvordan den ytterste delen av sålen dør...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  18:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan skulle den ellers forsvinne? Da ville jo hoven vokse i det endelige. Det som slites bort er jo dødt hornlag som hoven kvitter seg med.
Etter å ha avskodd en hest blir det ofte slike "storslipp" med overskuddshov før den har stabilisert seg i rett vinkel og lengde.
Alle celler i hele kroppen blir jo byttet ut ettersom det vokser ut nytt?
Jeg merket på mine at med det samme jeg tok av skoene ble det masse overskuddshorn på sålen, det forsvant etterhvert.
Nå kan det forekomme om de blir gående mye på mykt underlag og ikke får slitt det av ved naturlig belastning.
Det er jo ikke blodårer helt ut i sålen så den er vel på en måte "død" i utgangspunktet som våre negler og hår, eller tar jeg feil?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/04/2007 :  08:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sålen er nok mer kompleks og spennende enn vi tror. Det er jo ikke alle funksjoner i høvene vi helt skjønner ennå, så hvordan sålen er "levende" selv om den ikke har blodårer, og hvordan den plutselig kan skrapes bort og hvorfor er vel ting som fortsatt forskes på.

De som dissikerer mange hestehøver har oppdaget at uansett hvordan hesten var skodd og om den hadde lange hæler, så er levende såle like tykk under hele hoven. Den sålen som er død og kan skrapes av bygger seg ofte opp i hester som er skodd slik at den totale såletykkelsen er unormalt tykk. Men når man dissikerer kan man se et skille på ca 2,5 cm og de øverste 2,5 cm er hard sunn såle, mens alt under dette er død porøs såle av dårlig kvalitet.
Her er det noen bilder, og også en forklaring på hvorfor hester som har gått lenge med høye hæler får problemer hvis man tar dem rett ned til 30 graders hårlinje.
http://www.horseshoes.com/advice/definingequineheel/definingequineheel.htm
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  09:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan skulle den ellers forsvinne? Da ville jo hoven vokse i det endelige. Det som slites bort er jo dødt hornlag som hoven kvitter seg med.
Etter å ha avskodd en hest blir det ofte slike "storslipp" med overskuddshov før den har stabilisert seg i rett vinkel og lengde.
Alle celler i hele kroppen blir jo byttet ut ettersom det vokser ut nytt?
Jeg merket på mine at med det samme jeg tok av skoene ble det masse overskuddshorn på sålen, det forsvant etterhvert.
Nå kan det forekomme om de blir gående mye på mykt underlag og ikke får slitt det av ved naturlig belastning.
Det er jo ikke blodårer helt ut i sålen så den er vel på en måte "død" i utgangspunktet som våre negler og hår, eller tar jeg feil?

Opprinnelig postet av Harneshaug

der sa du det selv, sålen er "død", så strassetrimmere trimmer altså ikke i levende vev:) godt å høre noen innrømme det!

jeg mener det at har man et lag med såle som bare kan skrapes bort er det tegn på dårligere hovkvalitet, på de hestene jeg jobber med kan vi aldri skrape bort noe særlig, og de går på mykt underlag, men sålen må beskjæres fordi den ikek blir slitt nok på egenhånd. med dårlig blodsirkulasjon pga ikek amksimal hovfunksjon vil ikek kvaliteten på sålen (og resten av hoven) bli så bra som den skal være og amn vil få såle kvalitet som kan skrapes bort med en hovskrape, for meg høres ikke det helt bra ut.. når sålen allerede er "død" hvordan skald en da kunen bli "mer" død helt ytterst? vår negel er jo like hard gjennom hele.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  09:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sålen er nok mer kompleks og spennende enn vi tror. Det er jo ikke alle funksjoner i høvene vi helt skjønner ennå, så hvordan sålen er "levende" selv om den ikke har blodårer, og hvordan den plutselig kan skrapes bort og hvorfor er vel ting som fortsatt forskes på.

De som dissikerer mange hestehøver har oppdaget at uansett hvordan hesten var skodd og om den hadde lange hæler, så er levende såle like tykk under hele hoven. Den sålen som er død og kan skrapes av bygger seg ofte opp i hester som er skodd slik at den totale såletykkelsen er unormalt tykk. Men når man dissikerer kan man se et skille på ca 2,5 cm og de øverste 2,5 cm er hard sunn såle, mens alt under dette er død porøs såle av dårlig kvalitet.
Her er det noen bilder, og også en forklaring på hvorfor hester som har gått lenge med høye hæler får problemer hvis man tar dem rett ned til 30 graders hårlinje.
http://www.horseshoes.com/advice/definingequineheel/definingequineheel.htm

grunnen til at skodde hester ahr mye "av det du kaller død såle" er vel også fordi de ahr dårlig blodsirkulasjon i hoven og dermed har dårligere hovkvalitet.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/04/2007 :  15:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det interessante er jo at den tette sunne sålen er like tykk under hele hoven. Når sålen blir optimal tykkelse (ca 2,5cm) forandrer det som er ytterst mot bakken kvalitet og blir mulig å skrape bort. Om hesten går på litt grovt underlag vil bevegelse alene slite bort denne sålen som hesten "prøver å bli kvitt". Om hesten går på mykt underlag eller er skodd slik at sålen får for mye beskyttelse, vil det bygge seg opp et lag med porøs død såle, men den harde tette sålen holdes på konstant tykkelse under hele hoven og er buet slik som hovbenet som ligger over.
At sålen (av god kvalitet, det jeg kaller "levende" såle) har jevn tykkelse under hele hoven, er umulig å se annet ved obduksjon og skjæring i høver på døde hester. Men når man skraper vekk den døde sålen som er proøs og svak vil man finne en jevn overgang til såle av en helt annen kvalitet under den porøse sålen.
Sålen har ikke nerver eller blodsirkulasjon, men hestekroppen reagerer dersom for mye av sålen forsvinner og starter å produsere såle i raskere tempo for å holde tritt med "slitasjen". Hester utvikler også litt ulik fasong på undersiden av høvene sine i forhold til hvilket underlag de lever og jobber på - når de får lov til det og ikke blir trimmet for mye. Siden sålen er så dynamisk og i så tett forbindelse med de levende følsomme delene av hoven - og reagerer på ytre påvirkning, og holder seg på konstant tykkelse - kaller jeg den levende. Dette for å skille den fra den porøse døde sålen som skal slites bort.
Riktig tykkelse og fasong på sålen er viktig for å unngå sårbeinthet. At sålen nærmest hovveggen får lov å pakke seg og danne en "træl" med tettere hardere såle er også veldig viktig. Sålen nærmest hovveggen klarer jeg aldri å skrape vekk. Den er nærmest voksaktig og veldig slitesterk og den er med å bærer vekten av hesten sammen med hovveggen. Det er bare sålen nærmere strålen, ved hæl og drakter som jeg klarer å skrape vekk med kniv eller hovskrape. Jeg prøver å finne endringen der sålen blir sunn og hard og bruker dette nivået for å bestemme hvor lavt jeg skal trimme sidene og hælen av hovveggen. Jeg kan se at sålen selv lager en scoop, eller bue ved draktene/sidene av hoven slik at hovveggen kan trimmes kortere her. Slik som vi har en bue under vår fot er dette også naturlig for hesten, men hesten kan selv vise meg hvor buen skal være og hvor stor.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  18:15:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det interessante er jo at den tette sunne sålen er like tykk under hele hoven. Når sålen blir optimal tykkelse (ca 2,5cm) forandrer det som er ytterst mot bakken kvalitet og blir mulig å skrape bort. Om hesten går på litt grovt underlag vil bevegelse alene slite bort denne sålen som hesten "prøver å bli kvitt". Om hesten går på mykt underlag eller er skodd slik at sålen får for mye beskyttelse, vil det bygge seg opp et lag med porøs død såle, men den harde tette sålen holdes på konstant tykkelse under hele hoven og er buet slik som hovbenet som ligger over.
At sålen (av god kvalitet, det jeg kaller "levende" såle) har jevn tykkelse under hele hoven, er umulig å se annet ved obduksjon og skjæring i høver på døde hester. Men når man skraper vekk den døde sålen som er proøs og svak vil man finne en jevn overgang til såle av en helt annen kvalitet under den porøse sålen.
Sålen har ikke nerver eller blodsirkulasjon, men hestekroppen reagerer dersom for mye av sålen forsvinner og starter å produsere såle i raskere tempo for å holde tritt med "slitasjen". Hester utvikler også litt ulik fasong på undersiden av høvene sine i forhold til hvilket underlag de lever og jobber på - når de får lov til det og ikke blir trimmet for mye. Siden sålen er så dynamisk og i så tett forbindelse med de levende følsomme delene av hoven - og reagerer på ytre påvirkning, og holder seg på konstant tykkelse - kaller jeg den levende. Dette for å skille den fra den porøse døde sålen som skal slites bort.
Riktig tykkelse og fasong på sålen er viktig for å unngå sårbeinthet. At sålen nærmest hovveggen får lov å pakke seg og danne en "træl" med tettere hardere såle er også veldig viktig. Sålen nærmest hovveggen klarer jeg aldri å skrape vekk. Den er nærmest voksaktig og veldig slitesterk og den er med å bærer vekten av hesten sammen med hovveggen. Det er bare sålen nærmere strålen, ved hæl og drakter som jeg klarer å skrape vekk med kniv eller hovskrape. Jeg prøver å finne endringen der sålen blir sunn og hard og bruker dette nivået for å bestemme hvor lavt jeg skal trimme sidene og hælen av hovveggen. Jeg kan se at sålen selv lager en scoop, eller bue ved draktene/sidene av hoven slik at hovveggen kan trimmes kortere her. Slik som vi har en bue under vår fot er dette også naturlig for hesten, men hesten kan selv vise meg hvor buen skal være og hvor stor.

hvorfor skifter det ytterste laget kvalitet? kunne trodd det var bakken som skrapet det til, men hvis det er et lag som bare "er" der, skjønenr jeg hvordan det da er kommet dit? dør den ytterste delen..?jeg mener det at med de måtene vi holder hest på i dag sliter den nesten ikke noe av sålen i det hele tatt, som du og sier, ikke en gang en liten hinne... hestene går på gressmark og asfalt, noe som ikek gir særlig stor slitasje på sålen. Den går ikke på elve stien eller i grustak der hoven ville blitt slitt helt inne i den konkave sålen også, derfor må vi hjelpe til med skjæring for å holde sålen konkav og for å holde hjøærnestøttene nede slik at de ikke vokser ut over sålen. Jeg kan på ingen må#7831;e se at det er nok med bare en liten bortskraping av sålen da den ikke får noe slitasje i det hele tatt (dette kommer selvfølgelig ann på bruk, men vanlig riding på myke baner osv gir ingen motstand). dette er også grunnen tilat det er så utrolig viktig med konkaviteten i sålen, pga det myke underlaget våre hester ofte beiter og blir ridd på. det er rart det med den porøse døde sålen det snakkes om, hvordan kan man da forklare at enkelte hester ahr såle som vokser så mye at den nesten går horisåntalt med bakken. kanskje mest pga hjørnestøttene. Det som skjer når man ikke trimmer dem er jo at de starter å vokse ut over sålen og danner etter hvert (i verste tilfeller) en "ny" såle oppå de litt mykere lamellene. Det er derfor strasser fokuserer mye på å holde hjørnestøttene nede. Men hvis det da skjer at en ehst har hjørne støttwer som dekker halde sålen, skal amn da også abre skrape så vidt oppå og få bort det øverste laget? det vil i tilfelle ikke bli mye å skrape bort i og med at hornet er så hardt. Da er du vel enig i at man må skjære litt i "sålen"? Det hjelper ikek at sålen er buet lik hovbeinet hvis det ikke er nok rom under sålen til å synke ned...en såle med forhøye draktstøtter vil ikke kunne utvide seg og vil skape et trykk opp mot hovbeinet. hva mener du med at sålen holder seg ved konstant tykkelse? det må vel kunn være med helt riktig slitasjje? over to mil hver dag på hardt ugjevny underlag? det er jo nettopp dette ingen tamhester får og vi må derfor hjelpe hesten å oppholde en konkav og som du og mener, konstant såle. Vi må også huske at en hardhova hest på mykt underlag bare vil bli trangere og trangere og hardere og hardere vet å gå pådet myke underlaget, hoven synker ned og presses sammen av underlaget, uten god beskjæring av sålen vil hoven bli så forsnevret at det til slutt går galt... siden vi putter så"mange forskjellige hesteraser emd så forskjellige typer høver på en å samme beitemark, må vi hjelpe til å tilpasse høvene etter underlaget. Nok trykk for at hoven skal kunen utvide seg er hovedmomentet og det får ikek en ahrdhova hest på mykt underlag hvis den ikke blir skjært slika at hovmekanismen fungerer optimalt (altså slik at denkan utvide seg selv på mykt underlag) det krever god skjæring.. likt når det er omvendt, en mykhova hest på veldig hardt underlag må skjæres etter det.
sant at sålen må være tykkere noen plasser, særlig framme ved tåa siden hesten bærer en del velt her også.

jeg skal skjære i kadaverhover i morgen og gleder meg veldig. vi skal ta tversnitt og se på såletykkelse, hvordan hovbeinet ligger osv osv skal skjære tidligere skodde hester og skal prøve å først bare skrape bort den ytterste delen av sålen, men det jeg stusser på er man må bruke makt og krefter for å skjære i en død kadaversåle, skulle ikke den også blitt "død" og porøs ettersom hesten ahr vært død i dagesvis?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/04/2007 :  20:59:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hvorfor skifter det ytterste laget kvalitet? Det ytterste laget kan i noen tilfeller være nokså hardt, men likevel av en annen kvalitet enn den/de innerste cm mot hovbenet. Det gir meg grunn til å respektere det skillet og prøve å trimme ned TIL skillet, men ikke noe av sålen under dette.
Jeg synes dette er så spennende og kult å kunne diskutere detaljer med en annen som også er interessert og vil lære mer!
Jeg har lest mange uavhengige kilder som snakker om dette skillet inne i sålen mellom "levende" og "død" såle. Men ingen sier noe om hvordan det blir sånn, de har bare oppdaget at det er sånn. Om du får se tverrsnitt av en kadaverfot som har gått med sko og litt høye hæler vil du kanskje se et slags horisontalt skille midt i sålen? Du må fortelle etterpå.

Jeg tror i noen tilfeller at hester trenger en kraftigere hjørnestøtte, muligens for å kompensere for dårlig hovkvalitet eller svakheter andre steder i hoven. Jeg tror også at hjørnestøttene i noen tilfeller må trimmes ned, men ikke rutinemessig hver 4 uke. Det er forskjell på vedlikeholdstrim og de første barfottrimmene på høver med problemer. Jeg har mest erfaring med vedlikeholdstrim så jeg snakker nok om den.

Når man ser under hoven og prøver å finne ut hvor tykk sålen er har jeg lært å se på spissen av strålen (frog apex). Strålefuren går langs kanten av strålen hele veien rundt og fra bunn av strålefuren er avstanden til hovbenet konstant. Man finner ut akkurat på mm hvor strålefuren blir en tynn svart sprekk og så forsvinner helt. Da har man kommet til maks dybde av det man kan ta av sålen. Hovbenet er konkavt så sålen skal også bue ut og oppover fra spissen av strålen (frog apex). Dersom man finner bunnen av strålefuren og hoven fra dette punktet er flat ut mot hovveggen er sålen for tynn og må IKKE trimmes!!! Sålen vil naturlig danne en konkav bue, og da starter den i bunnen av strålefuren (frog apex) og bygger seg gradvis ut mot hovveggen. Dvs at sålen er buet nærmest strålen og flat ytterst mot hovveggen når sålen begynner å få nok tykkelse, men fremdeles er litt for tynn ut mot hovveggen.
Dette er vanskelig å forklare, det er egentlig teorien til Pete Ramey, men jeg har lest fra forskere også som støtter det han sier.
Så lenge hesten ikke har veldig lange hæler er ikke jeg så bekymret for forsnevring som Strasser - teorien er. Med naturlig bevegelse vil det ordne seg etterhvert når hesten går uten sko. Det går ofte raskere om man ikke prøver å tvinge hoven til endringer for fort. Hjørnestøttene er jo under hoven av en grunn og bør ikke rutinemessig fjernes. Om de vokser mye raskere enn resten av hoven bør man spørre seg om hvorfor? Er det en beskyttelsesmekanisme hos hesten pga for svake høver eller for agressiv trimming? Jeg mener hjørnestøttene skal være ca 1 mm under hovveggen og kanskje 1 mm over sålen. Hjørnestøttene har også hvit linje og er en forlengelse av hovveggen. Om man trimmer slik at man ser den hvite linjen har man kanskje trimmet litt mye og trenger iallefall ikke ta vekk mer! Slik som på resten av hovveggen.
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 26/04/2007 :  07:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørt alt for mange skrekkhistorier om dette til at jeg hadde prøvet det med min hest, eller noen andres for den saks skyld. Min forståelse av det er å påtvinge hesten mest mulig smerte for "med hånden på hjerte" kunne kalle seg en naturlig hesteholder
barfothest, kjempeflott! selv hatt det.. men å bruke strasser metoden er vel ekstrem, og betyr smerte for hesten på usikkert grunnlag.

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=660

hørt og om en lik historie i Sverige, men har ikke link til denne.
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 26/04/2007 :  07:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
få med at H.Strasser var med å støttet damen i retten.
Og i tillegg skrives det at : the ILPH and the RSPCA hope that people will treat this method with caution.
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 26/04/2007 :  09:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dr. Strasser's says in her text that after beginning the Strasser trim: "It is possible that, in some cases, although the hooves are coming along well, the heart is no longer strong enough to support the task of healing. In horses whose hearts have already been damaged due to box stall keeping and high demands while shod (without the hooves to support the circulatory system) heart failure is a possibility within the first 6-8 weeks of beginning rehabilitation." Dr. Strasser says that to minimize this risk horses trimmed by her method must not be stalled and must be kept in a natural environment.

vel.. syns det e litt skummelt at folk begynne å se til denne damen for hjelp med hest. Virkelig folk i norge så e så oppsatt på å få barfothest at de e villige til å ta slike sjangser? Skummleste er at denne damen er så flink til å snakke for seg at hu kan få folk til å følge seg selv om det hun gjør kan ta livet av hesten.. (hjertet skadet pga skoing og oppstalling,så derfor kan den dø av "helings prosessen" etter hun har trimmet hovene.) OMG!
www.hoofcare.com/ilph_strasser.html+Hiltrud+Strasser&hl=no&ct=clnk&cd=31&gl=no&client=firefox-a" target="_blank">http://66.102.9.104/search?q=cache:VDeQt9KAGBkJ:www.hoofcare.com/ilph_strasser.html+Hiltrud+Strasser&hl=no&ct=clnk&cd=31&gl=no&client=firefox-a
Finner side opp og side ned med advarsler fra dyrleger, smeder, barfottrimmere, div andre hesteutdannede++
Verdt risken?
dessuten, Strassertrim går etter en spes vinkel,en spesifik "riktig fasong". Men kossen går det an, når ingen hest e lik? Vis meg 10 ville hester (som hu har gått utfra i "utdanning" av strassermetoden) og eg vil vise deg 10 ville hester med ulike hover!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  12:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dr. Strasser's says in her text that after beginning the Strasser trim: "It is possible that, in some cases, although the hooves are coming along well, the heart is no longer strong enough to support the task of healing. In horses whose hearts have already been damaged due to box stall keeping and high demands while shod (without the hooves to support the circulatory system) heart failure is a possibility within the first 6-8 weeks of beginning rehabilitation." Dr. Strasser says that to minimize this risk horses trimmed by her method must not be stalled and must be kept in a natural environment.

vel.. syns det e litt skummelt at folk begynne å se til denne damen for hjelp med hest. Virkelig folk i norge så e så oppsatt på å få barfothest at de e villige til å ta slike sjangser? Skummleste er at denne damen er så flink til å snakke for seg at hu kan få folk til å følge seg selv om det hun gjør kan ta livet av hesten.. (hjertet skadet pga skoing og oppstalling,så derfor kan den dø av "helings prosessen" etter hun har trimmet hovene.) OMG!
www.hoofcare.com/ilph_strasser.html+Hiltrud+Strasser&hl=no&ct=clnk&cd=31&gl=no&client=firefox-a" target="_blank">http://66.102.9.104/search?q=cache:VDeQt9KAGBkJ:www.hoofcare.com/ilph_strasser.html+Hiltrud+Strasser&hl=no&ct=clnk&cd=31&gl=no&client=firefox-a
Finner side opp og side ned med advarsler fra dyrleger, smeder, barfottrimmere, div andre hesteutdannede++
Verdt risken?
dessuten, Strassertrim går etter en spes vinkel,en spesifik "riktig fasong". Men kossen går det an, når ingen hest e lik? Vis meg 10 ville hester (som hu har gått utfra i "utdanning" av strassermetoden) og eg vil vise deg 10 ville hester med ulike hover!

Opprinnelig postet av CelinaEclair

den rettsaken du sikter til med denne ponyen Blambles hvor det står at Strasser støttet kvinnen er en litt korrupt sak. Det video klippet som er vist om saken viser at hesten blir tvunget til å gå på ahrdt betong gulv. Dette var en sterkt forfangen hest som hadde det vondt i utgangspunktet. Denne ehsten skulle gått på myke gummi matter ikke bli vist rundt stokk ahlt på et betong gulv. Det man ser videre i videoen er en veterinær som byggeropp hælene til ehsten (stenger all blodsirkulasjon = 0 smerte for hesten, 0 følelse id et hele tatt) og bandasjerer. Så ser vi at hesten traver. Denne mannen blir sett på som en reddende engel, mend et han egentlig gjhør er å utsette hestens smerte og hesten ville ikke dugd tila nnet enn pølse kort tid etterpå, men dette blir det ingen rettsak om! Strasser behandler mange veldig syke hester, hun har fått ekstreme tilfeller som der hester har mistet hele hovkapselen til å bli frisk! Ikke si at denne dama ikek ahr peiling! Jeg har selv en kjenning som ahr hesten sin på klinikken hennes i tyskland, den var forfangen m/hovbeinrotasjon og var synlig bedre etter første beskjæring.
Det strasser sier om hjertet til hesten er logisk og veldig riktig. Hestene ahr utrolug små hjerter i forhold til kroppsvekten, den er avhengig av høvene som 4 ekstra "blodpomper" for ikke å overbelaste hjertet. Men hos en tidligere skodd hest med dårlig blodsirkulasjon i høvene pga oppstalling og sko vil allerede ah et svekket hjertet og når blod sirkulasjonen igjen kommer i gang i høvene, hesten kjenner smerte og systemet begynner å rulle igjen kan hjertet bli overbelastet. Det sier seg nesten selv og er selvfølgelig en risiko ved hester som har hatt en dårlig livvstil med lite eller ikke fungerende høver.

Dette er hovspesialisters oppgave, ikke enkelt perosner rundt om kring. Det er kunn 4 utdannede hovsspesialister i Norge og ikke de tar en gang på seg de værste tilfellene. Strasser trim er allment ikke en helbredene trim emn er trim for å få en opptimal hovfunksjon. Ved "vanlig" strasser trimming av hester med i utgangspunktet "sunne" hover fører hverken til ømmhet eller smerte hos hesten, tvert imot det fører til en høyt velfungerende hest med hover som er skapt for underlaget. Men for at en barfot hest skal fungere må den ah et mest mulig anturligliv, med mye bevegelse på variert underlag, det er hovedprinsippene for at strassertrim eller hvilken som helst annen barfottrim skal fungere og for at man generelt skal få en mest naturlig og lykkelig hest. Man må se ann bruk og underlaget hesten brukes på før man velger hvordan man vil skjære, så strasser skjære ikke alle hester likt etter en mal, men noen prinsipper er lik for både hardhova og mykhova hester, hårlinja skal være 30grader. Strasser, Peter Ramy og Jame Jackson m flere kan nok vise til flere enn 10 villhester som har akkurat dette, 30 grqaders hårlinja og paralelst hovbein.Skjærte selv op kadaverhover av forskjellige hester her om dagen, den med 30 gradershårlinja og som generelt var godt skjært ahdde paralelthovbein og ellers en sunn og frisk hov. Hestene med andre grader, lang tå, høye hjørnestøtter osv hadde merkbare seperasjoner og vi så at hovbeine hadde begynt å skulel seg fra hovkapselen. Skremmende greier. Ikke alle hester er like, mend et ahr med områdene de brukes på. Selve hovbeinet vil alltid ha dens amme formen og den tilsier at hvis det skal ligge paralelt med bakekn så må hjørnestøttene være laver nok, sålen konkav, hælene ikke mer enn ca 3,5 cm, hårlinja 30 grader framhov ca 45 grader fra tuppen av tåa og opp til hårlinja og m.m men dette korrigeres ikke ved første skjæring, strasser tar også dette gradvis, det må man ahvertfalll gjøre dersom amn ikek ahr de optimale forholdene for hestenes reablitering.

synd ud ahr så dårlig oppfattning av strasse rog at det eneste du vet om henen er gjennom rettsaker. Grunnen tila t smeder, veterinærer ++ ikek leliker strasser er fordi vi ahr et temmelig korrupt sammfunn med en viss skepsis til nye ting. Den eneste som er opptatt av at ehsten din sakl leve lenge er deg selv! Veterinæren tjener på syke dyr, hestehandleren tjener på døde hester, og de som skor ser trusselen og hvordan den voksende interessen for barfot kan spøke med jobbenenderes... tro det eller ei:)
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.