hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strasser / naturtrim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Strasser / naturtrim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  19:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan uopplyste meg komme med et spm ?
Hva er Hiltrud Strasser doktor i?

Ellers: lærerikt for meg å lese dette :-)

Guro
-som for en gangs skyld følger en debatt -nesten- fra sidelinja ;)

Opprinnelig postet av Guro

hun er utdannet veterinær, har senerer studert hover og hester i 30 år, har doktorgrad i blodsirkulasjonen til flyndre (litt pussig kombinasjon vil nok noe si, men blodsirkulasjonen til flyndre kan nok være ganske fasinerende med tanke på at den ligger mye stille på havets dypeste grunn..)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:50:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Uff, når det gjelder såletykkelse og maksimal hovfunksjon vil jeg nok aldri bli enige med matprat og Strasser trimmere.
Så lenge hoven ikke er ekstremt overvokst, og så lenge den får en god start-trim, mener jeg at sålen klarer å vedlikeholde seg selv. - Så lenge hesten er i bevegelse/bruk og man skraper på sålen med en hovskrape for å se at det ikke smuldrer, men er hardt og voksaktig.
Faktisk er sålen det viktigste kartet for å se hva som bør og ikke bør gjøres med en hov. Sålen vet bedre enn meg om hælene er klare for å senkes en ekstra mm. Sålen viser meg hvor mye scoop det skal være i draktene og hvor denne scoopen skal være.
Sålen danner en træl i en halvmånesirkel langs innsiden av hovveggen. Denne trælen er tykk og hardere enn vanlig "nyutvokst" såle og er viktig for overrulling og fraspark.
Jeg vil prøve å unngå at hesten min ømmer - derfor vil jeg ikke røre sålen. Mye av følelsen for underlaget får hesten gjennom strålen og ballene - det er de som berører bakken først (sammen med drakthjørner).
Hvorfor mener Strasser-trimmere at det er plassert ting under hestens hov som ikke er ment for belastning fra underlaget? Nå tenker jeg på draktstøttene som går langs siden av strålen. Disse vokser særlig mye for å kompensere når hesten har tynne såler. Når hesten min begynte å få normal tykkelse på sålene normaliserte draktstøttene seg og nå trenger de ingen trim. Så lenge de ikke er høyere enn hovveggen blir de ikke rørt med kniv.
Selv om hesten skal føle underlaget må den jo kunne gå uten å ømme. Beste måten å gjøre det på er å la den ha beskyttelse mellom hovben og underlag = såle! Hesten veier mange hundre kilo og når den traver eller gallopperer vil sålen flekse selv om den er 2,5 cm tykk. En hest kan jo ikke trave på et underlag den ømmer på i skritt! Bevegelse i alle gangarter vil øke blodsirkulasjonen og veksten i hoven mer enn en tynn såle som bøyer seg lett for press.
Et viktig argument for å ta av sko er at hovbenet skal slippe å kun henge etter lamellene i hovkapselen. En skodd hest bærer all vekt på hovkapselen mens resten av undersiden av hoven er beskyttet og løftet vekk fra bakken. Mener Strasser-trimmere at en barfothest også skal bære all vekt på hovveggen mens resten av undersiden av hoven skrapes bort for å løftes vekk fra underlaget?
Jeg synes alle absesser og knusninger som er naturlig for avskodde Strasser-trimmede hester er et tydelig tegn på at sålen trimmes for tynn og derfor ikke klarer å beskytte indre følsomme deler av hoven. Det er sjelden å oppleve absesser for avskodde hester når de naturtrimmes. Det skjer, men det er ikke normen. Strasser mener dette - sammen med at hesten ømmer seg - er sunnhetstegn?!?!
Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det kartet som er feil! - Ikke terrenget!

Opprinnelig postet av frkelin

du sier det selv! en god start trim!! en hest trimmet for underlaget sitt vil ikke behøve mye trim på verken såle eller hæler etter å ha kommet i "riktig" form hvis den blir slitt rieklig, emnd et skjer jo skjelden med våre tamhester. Men vi kakn være enig i at vi er uenige:) jeg ahr sett begge metodene fungere, men selv hovlder jeg meg til strasser:) men som det nevnes så uhyre ofte overalt "det finnes flere veier til Rom":)

men for å svare, en hest skjært etter strasser er ment til å tåle alle sklags underla, men for syvende og siste gang! hesten ømmer seg pga overraskende god blodsirkulasjon!! som til slutt vil gjøre hovene så sterke at de kan brukes overalt!

draktstøttene er ment for belastning, emn ikke som det materialet som skal ha mest belastning under hoven, draktene er ahrdere enn sålen og vil skape trykk opp gjennom hoven hvis de er forlange og dermed får det meste av trykket av underlaget når hesten legger vekt på hoven.

klart mye motstand som i gallopp og trav vil gi hoven blodsirkulasjon, emn en hest som akkurat har blitt skolaus er det ikke forsvarlig å drive opp i tunge gangarter i starten av helingen og man må derfor i hoven maksimal blodsirkulasjon selv i skritt på også mykt underlag

en strasser trimmer tarikke bort sålen slilk at den ikke bærer noe vekt, nei neinei det er en veldig vanlig missforståelse, den er konkav, emn bærer så klart vekt ute mot hovveggen og særlig framme i tåa.

hva er knusninger? hva mener du med det:)? veldig ineresant og diskutere med deg og jeg lærer masse nytt. herlig at det kan foregå på en sånn saklig måte:)

Opprinnelig postet av matprat

Flott diskusjoner ute å går her! Matprat du har tydligvis god greie på Strassertrim, trenger visst ikke skrive noe om strasser nå:) Enig med så å si alt du skriver!
Takk for at jeg ikke er alene!

Har du erfaringer med hovbyll, etter tatt av sko? Har du gått kurs innenfor denne trimen?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/03/2007 :  20:54:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knusning, da mener jeg hovbyll, verk som kommer ut av hoven enten i kronranden eller et annet sted. Mange hester som har fått av skoene får jo en hovbyll eller fler i løpet av den første tiden. (det kalles jo forskjellige ting av forskjellige folk, knusning er kanskje noe litt annet. Terminologi er ikke alltid lett, det er derfor jeg skriver drakter/hæler - noen kaller det det ene mens andre ikke forstår hva en drakt er).
Jeg snakket med en som brukte Strasser trim på sine hester og hun var helt forskrekket over at hesten min ikke har fått noen slike verkebyller etter at skoene kom av etter 7 år med jevnlig skoing. Om dette er så vanlig å få hos hester med Strasser trim - selv om det bare er den første tiden - synes jeg det er ett stort rødt varselsflagg om at man trimmer vekk for mye.
Du skriver jo at hester som ikke går på gummimatter ikke kan trimmes ned så mye som Strasser gjør i Tyskland - HELDIGVIS! Jeg har tenkt det tidligere, at for at Strasser trimmen skal fungere må hestene sikkert også være i kontinuerlig bevegelse - på GUMMI - og det har ingen mulighet til her i Norge.

Vi er jo begge enige i at å gå uten sko er sunt for hesten, og det er derfor vi ønsker å stelle høvene barfot, for at hesten skal brukes som tidligere - eller hardere - uten sko og uten overbelastninger og ubehag.
Man har veldig veldig lett for å se seg blind på noen deler av høvene, og man ønsker veldig hardt at det skal fungere - for alle - fordi man ser fordelene.
Jeg tror det er sunt å fortsette å innhente informasjon fra stadig nye kilder og sette spørsmålstegn ved det man gjør og det man tror på. Det er så mange hester og det er så mange historier og erfaringer og ved å slutte å lære nye ting og bare se på det man alt "vet" går man glipp av mye svært viktig.
Det betyr jo ikke at man skal hoppe på enhver ny "trend" og nye måter å gjøre alt fra hovpleie til foring på - men at man fortsetter å innhente informasjon om hvorfor og hvordan og - ikke minst hvorfor ikke.....
Jo mer man lærer jo mer oppdager man at man ikke kan.....
Jo mindre man vet, jo mer tror man at man vet alt......

Jeg har lest mye på internettsider beregnet for hovslagere som er for jernsko. De setter også spørsmålstegn ved sin "egen" måte å trimme høver på. Hvorfor bør man ha lave hæler? Skal strålen være med å bære vekt, hvordan skal forfangenhet behandles og forebygges? De er ikke alltid enige, men de kan diskutere saklig og legge frem gode argumenter for sine meninger og erfaringer.
Jeg har også lest på endel Strasser sider og de virker helt ærlig mye mindre åpne for andres ideer og erfaringer. Det er noen som argumenterer for at Strasser selger et fracaise foretak. Det er helt klare parameter og krav og liten mulighet for lokal og individuell tilpasning. Derfor virker også Strasser trimmere veldig "fanatiske" på utenforstående.
Her er enda en link jeg virkelig oppfordrer dere til å lese, nettopp ang krangelen mellom forskjellige deler av "barfotverdenen"
http://www.hoofrehab.com/RameyFinal.pdf
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  22:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Matprat: Takk for svar :)

Frkelin: kjenner jeg blir mer og mer imponert over den kunnskapen du åpenbart sitter inne med *thumbs up* artig :) og jeg skal lese meg igjennom linkene dine, må bare gjøre litt andre ting først!

Guro
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  00:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den linken var super FrkElin! Tusen takk (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  21:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Knusning, da mener jeg hovbyll, verk som kommer ut av hoven enten i kronranden eller et annet sted. Mange hester som har fått av skoene får jo en hovbyll eller fler i løpet av den første tiden. (det kalles jo forskjellige ting av forskjellige folk, knusning er kanskje noe litt annet. Terminologi er ikke alltid lett, det er derfor jeg skriver drakter/hæler - noen kaller det det ene mens andre ikke forstår hva en drakt er).
Jeg snakket med en som brukte Strasser trim på sine hester og hun var helt forskrekket over at hesten min ikke har fått noen slike verkebyller etter at skoene kom av etter 7 år med jevnlig skoing. Om dette er så vanlig å få hos hester med Strasser trim - selv om det bare er den første tiden - synes jeg det er ett stort rødt varselsflagg om at man trimmer vekk for mye.
Du skriver jo at hester som ikke går på gummimatter ikke kan trimmes ned så mye som Strasser gjør i Tyskland - HELDIGVIS! Jeg har tenkt det tidligere, at for at Strasser trimmen skal fungere må hestene sikkert også være i kontinuerlig bevegelse - på GUMMI - og det har ingen mulighet til her i Norge.

Vi er jo begge enige i at å gå uten sko er sunt for hesten, og det er derfor vi ønsker å stelle høvene barfot, for at hesten skal brukes som tidligere - eller hardere - uten sko og uten overbelastninger og ubehag.
Man har veldig veldig lett for å se seg blind på noen deler av høvene, og man ønsker veldig hardt at det skal fungere - for alle - fordi man ser fordelene.
Jeg tror det er sunt å fortsette å innhente informasjon fra stadig nye kilder og sette spørsmålstegn ved det man gjør og det man tror på. Det er så mange hester og det er så mange historier og erfaringer og ved å slutte å lære nye ting og bare se på det man alt "vet" går man glipp av mye svært viktig.
Det betyr jo ikke at man skal hoppe på enhver ny "trend" og nye måter å gjøre alt fra hovpleie til foring på - men at man fortsetter å innhente informasjon om hvorfor og hvordan og - ikke minst hvorfor ikke.....
Jo mer man lærer jo mer oppdager man at man ikke kan.....
Jo mindre man vet, jo mer tror man at man vet alt......

Jeg har lest mye på internettsider beregnet for hovslagere som er for jernsko. De setter også spørsmålstegn ved sin "egen" måte å trimme høver på. Hvorfor bør man ha lave hæler? Skal strålen være med å bære vekt, hvordan skal forfangenhet behandles og forebygges? De er ikke alltid enige, men de kan diskutere saklig og legge frem gode argumenter for sine meninger og erfaringer.
Jeg har også lest på endel Strasser sider og de virker helt ærlig mye mindre åpne for andres ideer og erfaringer. Det er noen som argumenterer for at Strasser selger et fracaise foretak. Det er helt klare parameter og krav og liten mulighet for lokal og individuell tilpasning. Derfor virker også Strasser trimmere veldig "fanatiske" på utenforstående.
Her er enda en link jeg virkelig oppfordrer dere til å lese, nettopp ang krangelen mellom forskjellige deler av "barfotverdenen"
http://www.hoofrehab.com/RameyFinal.pdf

hovbyll er vanlig når hestens hov skiller ut avfallsstoffer. dette skjer gjerne fortere hos strassertrim pga at vi får i gang blodsirkulasjonen med en gan#289;. Hovbyll er jo bar bra å få ut. Masse drit som har samlet segg i hestens system etter skade pga feil vinkling eks eks og blodet "renser" dermed hoven. Personlig har jeg ikke opplevd mye hovbyll men det er heller ikke uvanlig og helt ufarli#289; rakk ikke lese hele innlegget så skal ta meg tid til det sener#279;
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  16:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

'
dette er en veldig vanlig missforståelse ang hovbyll og strasser. Hovbyllen kommer ikke av at sålen er for tynn og den dermed får trykkskader fra eks stein somv idere fører til hovbyll. Det er rett ogslett fordi blodsirkulasjonen kommer i gang og får renset hoven, om man ser på dette som et rødt flagg så er det opp til hver enkelt, men at guffa kommer ut vil vel skje en gang uansett..
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  16:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Sammenhengen mellom håelinje på 30 grader og 45 graders hvovinke forran på hoven altså(på framfot, 50-60 på bakfot) er for å holde hovbeinet paralelt med bakken og hovveggen enkelt og greit, måler du vinkelen på et hovbein i framkant vil du selv se det. Ved rønken av villhester har man funnet ut at hovbeinet skal ligge paralelt med hovveggen.

30 grader på hårlinjen og 45 grader på hoven stemmer ikke overens!
Da er det 2 muligheter, enten er 30 grader på hårlinjen feil, eller så er 45 grader på hoven feil.

Mye bra kommer ut av studier av villhester, men det er ikke alt som er direkte sammenlignbart med våre tammhester, jeg tror du skal lete lenge før du finner en tamhest med 45 grader på hovbenet.

Jeg har tatt røntgen av en av våre hester og hovbenet ligger på 52 grader.
Hvor mange grader mener du jeg skal ha på hoven?
Vet du konsekvensen om jeg senker gradene på hoven til 45 grader?
Hvor er hovbenet svakest, fremme eller bak?
Forsiktig når du sier slike ting, tenk om mange senker ned hoven til 45 grader og hovbenet har en mye større vinkel?

50-60 grader på bakhoven?
Hvorfor oppgir du gradene på framhoven til nøyaktig 45 grader og har et slingringsmonn på 10 grader på bakhoven?
Er ikke bakhoven så viktig som framhoven?

Opprinnelig postet av trygvebarfot

mulig miss, 45-55 grader skulle det stått. vet ikke hvor i allverden du har det fra at det ikke stemmer overens med 30 grader.. ?

du sier selv at det er mulig at hester har en viss variasjon i vinkelen på hovbeinet derfor har jeg med et slingringsmånn. men en annen huskeregel er at framhoven aldri skal være brattere enn bakhoven.
Hva mener du ang 30 graders hårlinje da?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 28/03/2007 :  17:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hesten barfot i mer enn to år nå. Hun har aldri hatt hovbyll. Før skoene kom av var hun skodd i ca 7 år. På hester som trimmes etter naturtrim er det litt uvanlig at de får hovbyll. Høvene endrer seg mye i løpet av det første året og utvikler seg naturlig, men uten smertefulle hovbyller.
Om de ikke er nødvendig - hvorfor da risikere dem?
Jeg har aldri hørt at hester som trimmes av Strasser-trimmere blir fortere "brukbare" etter at skoene er kommet av - enn hester som går gjennom overgangen til barfot med natur-trim.
Heller tvert om faktisk! Da er det jo litt unødvendig å ha så dårlig tid, trimme så kraftig som Strasser-trimmere og gi hesten større risiko for hovbyll og den smerten det medfører.
Jeg kjøper ikke "ondt skal ondt fordrive" teorien... Jeg synes det lukter bortforklaring og et forsøk på å forsvare trimme-metoden for enhver pris.
Målet må da på sikt være å finne en trimme metode som gir hester som har gått lenge med sko en raskest og mest mulig smertefri og problemfri overgang til barfot-tilværelse?
Er ikke det mye viktigere enn navnet må trimme-metoden man bruker?
Dere er vel ikke ferdig utlært, bare fordi Strasser har skrevet en bok dere har lest og hun har forsket i 20 år! Det er mange dyktige mennesker som har forsket på høver - ville og tamme - i forskjellige deler av verden. De er opprinnelig veterinærer, hovslagere eller hestemassører. De har alle sine innfallsvinkler og sine styrker og de oppdager stadig nye ting.
Da er det litt farlig at Strasser har utviklet en metode for noen år siden som man er nødt til å følge blindt og ignorere all annen forskning....
Jeg kan bruke deler av Strasser sine teorier - og fullstendig overse andre deler av det hun mener - fordi jeg selv har oppdaget at det ikke stemmer med virkeligheten - og det er det mange dyktige forskere og hovtrimmere med mye lenger og bredere erfaring enn meg som har funnet ut at deler av det Strasser lærer bort ikke er så bra!
Det er skummelt at når man oppdager en uønsket og for hesten smertefull bi-effekt av hennes metode - og så (bort-) forklarer tilhengere det med at det egentlig er bra, og uansett uunngåelig!

En annen ting; noen hester har brattere hovvinkel foran enn bak. Det er litt uvanlig, og man bør se en gang til om det er noe man har oversett - men det er ingen grunn til å trimme hesten så den blir sårbeint. Jeg har fått flere trimmeres mening om høvene til min hest, og de mener alle at de har gode vinkler nå - men forbena er brattere enn bakbena. Hun beveger seg bra og skal få fortsatt mulighet til å utvikle høvene sine slik det er bra for henne - uten at jeg tvinger henne inn i en teori hun må passe inn i.... Hester er forskjellig. Det viktigste beviset for meg er at hesten beveger seg bra og ikke har vondt.

Matprat: leste du linken jeg gav deg lenger opp?

Redigert av - frkelin den 28/03/2007 17:33:13 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 28/03/2007 :  21:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet hva "lateral cartilages" heter på norsk?
Det sitter over strålen innunder hovballene og Pete Ramey og endel av forskerne han refererer mye til snakker mye om dette - men jeg har ikke funnet noen norske kilder.
Da skoene først kom av på min hest ble jeg skremt da jeg klemte på hovballene og kjente hvor myke de var! Noen andre som har kjent det?
Nå er de gummiaktig og nesten like harde som strålen og kan fint være med å bære vekt på ujevnt terreng. Det tar tid å utvikle - noen hester har det utviklet fra de var føll, og de fleste hester har utviklet dette bedre på bakbena enn på forbena - derfor er også hestene oftere sårbeinte foran enn bak. Har noen kjent på forskjellen på hovballer fremme og bak på hester?
Hvor utviklet "lateral cartilages" er vil i svært stor grad påvirke hvor mye hælene kan senkes og hvor komfortabel hesten er barfot. Likevel er det lite fokus på dette... Er det fordi vi ikke kan raspe det til en form vi liker? Det eneste vi kan gjøre (slik jeg har forstått det) er å få hesten til å bevege seg massevis av kilometer uten sko, med hæl-først-landing, komfortabelt og avslappet slik at de bakre delene av hoven blir stimulert og styrket.
Trimming til bestemte vinkler hjelper ikke her. Boots er ofte nødvendig frem til dette er utviklet om det er veldig svakt når skoene kommer av. Noen som har erfaring med dette eller fokuserer på det i det hele tatt? Eller er dette er sort hull for noen som kun har fokusert på andre ting?
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  22:29:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Lateral cartilage blir vel d samme som draktbrusken baki hoven tror jeg.

www.soyset.com

Redigert av - *Varg* den 28/03/2007 22:33:00 Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  22:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Fant en interessan artikkel om det emnet du snakker om frkelin: http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm

www.soyset.com

Redigert av - *Varg* den 29/03/2007 09:08:35 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 29/03/2007 :  16:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA, nettopp!
Jeg har lest endel Bowker har skrevet tidligere og han forklarer disse tingene bedre enn meg.
Han er en fyr det er verdt å lære litt av!
Mange i tillegg til meg har sett at det han beskriver også fungerer i praksis, og det han forklarer er det mye lettere for hovslagere og veterinærer å være enige i.
Han tar egentlig ikke stilling til sko/ikke sko. Han ser på hvordan hoven fungerer best mulig!
Han har gjort masse forsøk med hester og høver for og se at det vi regner som "sant" virkelig stemmer med virkeligheten.
Om det er for tung lesning så print ut - gi til hovslagern din og spør hva han synes...
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/04/2007 :  16:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
spennendee artikke#316; skal se #324;rmere på den. Men mener han det at mye av støt dempingen ligger i ballene? Skjønte ikke alt... Men for meg høres det ikke ut som noe veldig nytt? At hoven fungerer som en pompe. men nå er ikke jeg helt sikker på at det er dett det menes her heller da... Men hva mener han her "hits the ground, instead of registering positive pressure, it is actually
negative."

Frkelin, jeg har den siste tiden prøvd meg på litt mer "naturtrim/aktig" skjæring... der jeg ikke skulle skjære noe av såle#326; men heller skrape av det jeg fikk av... Men da oppdaget jeg til min store overraskelsee at jeg ikke fikkk skrapet av noe som helst av sålen... jeg brukte hovslarapen og baksiden av knive#326; men ingen ting kom av. Jeg lot det gå ca 3 uker før jeg prøvd#279;. Jeg snakket dermed med en kjenning som skjærer strasser og hun fortalte meg det at hun selv heller alldri ahr opplevd at hun fikk dødt smussvev som abre kunne skrapes bort under hoven... Hun sa det var fordi hestene hadde så utrolig bra blodsirkulajon og maks hovfunksjon slik at hovkvaliteten var så bra at det aldri vokste ut så dårlig hovkvalitet at den bare kunne skrapes av med en skrape.. jeg ble så overrasket selv, at hadde jeg ikke sett det med egene øyne hadde jegg mes sannsynlig ikke trodd det selv, men dette var altså tilfelle...
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/04/2007 :  16:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder fordelen med lav hæl, har dette spesielt betydning der hestene har veldig høy hastighet, da vil kodeleddet "gå i bakken" og dette vil gi veldig store belastninger på ligamentene, spesielt gaffelbånd og bøyesener.

Kanskje høye hæler kombinert med høy fart kan være en årsak til mye seneskader på travhester og andre konkuransehester?
Kanskje har også en sko en medvirkende årsak, siden foten ikke går dypt nok ned i hoven?

Dersom en studerer steget til hesten på linken under, kan man se hvor langt ned kodeleddet går mot bakken selv i denne farten, legg også merke til hvor mye dypere selve foten går ned i hoven på den uskodde hesten enn den gjør i den med sko.
En bør se filmsnutten flere ganger for å få med seg alle detaljene.

http://www.simonearleracing.com/index.asp?PageID=7#footage

Opprinnelig postet av trygvebarfot

veldig enig i dette. det er også grunnen til at mange gallopps og sprang hester knekker griffelbeinet... pga for stram bøyesene pga for høye hæler. De får ingen støtdemping og ingen mulighet til å bøye senen. tilbake til vinkelen, inen hest er rett på milimeteren, men jeg mener at framhov skal ha en vinkel på 45-55 grader og bak hov en vinkel på 50-60.. 10 grader er ikke mye på en vinkelhake. få som er perfekte
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.