hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strasser / naturtrim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Strasser / naturtrim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

matprat
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det spørs jo hvilket underlag tåa treffer nede i det myke underlaget, men alle hester har mer trykk på framhovene, særlig da på tåa når de beiter, det sier jo seg selv at den da vil synke litt ned på framhovene, men er ikke underlaget noe særlig slitende vil heller ikke tåa slites. Høver på mykt underlag bør jo være ganske vid pga å kunne oppnå full bevegelse i hoven. vet ikke hva du mener med lang tå, vinkelmessig?

hvordan ville du fjernet "smerten" i draktene? der er jo ikke smerte i selve draktene, men det er trykket etter høye drakter som skaper smerte og fører tila t en hest "legger" mer vekt påtåa for å avlaste..

Sur såle kan man forhindre ved å ha god blodsirkulasjon, ved å ta såpass av hjørnestøttene så de ikke stenger av blodsirkulasjonen til sålen. God blodsrikulasjon vil la hornet vokse etter for hva bakteriene (som normalt er der) bryter ned.

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  16:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting: Naturtrimmens far er Jamey Jackson, (læremesteren til ramey) (vet ikke om navnene er stavet rikitg) han studerte samtidig som Strasser, og begge studerte villhester. Disse var veldig enige i sin forskning og jackson tar betydelig mer av hælene enn det naturtrimmere gjør i dag. De to utviklet seg etterhvert i litt forskjellige retninger men med mye av de samme grunnprinsippene. Vil bare at dere skal vite det. Føler at alle naturtrim entusiaster er veldig opptatt av å være så forksjellig fra "strasser" selv om de to metodene i utgangspunktet ikke var så ulike. Grunnen til at så få vet av strasser metoden er fordi det ikke er mer en 4 ferdig utdannede i hele Norge og mange fanatiske skrekkhistorier ute og går. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/03/2007 :  21:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Grunnen til at så få vet av strasser metoden er fordi det ikke er mer en 4 ferdig utdannede i hele Norge og mange fanatiske skrekkhistorier ute og går.

Opprinnelig postet av matprat

Fanatiske skrekkhistorier? Vet betyr egentlig fanatisk i dine ører?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  21:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
De er nå ikke fanatiske de som beskriver strassertrim som har regelrett ødelagt høvene. Jeg har sett slike hester selv. Hester som er trimmet i filler av folk som tror de vet hva de driver med, som er halte på alle fire bein, og som har brukt LANG tid på å komme seg på beina igjen. Endel av strassermisjonærene har gjort STOR skade, både på strasser sitt navn, og på hestebein. Det er ikke oppspinn det. Men rene skjære fakta Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  01:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei - TAKKE meg til at jeg har Nordisk mester til å sørge for beina på MIN hest!!!

Både med og uten sko, har hun i sine 23 år funget helt utmerket. På sommerføre er hennes sterke høver beskåret så hun fungerer optimalt, og når vinteren kommer med isholke eller laus-snø som ville laget "stylter", så har hun "full pakke" med brodder og hooofgrip, så hun tripper lykkelig ut på alle fører. Hun er nemlig en sånn hest som bråstopper og nekter å gå hvis hun merker at hun sklir det aller minste, eller at det danner seg klumper i høvene. det er bla. fordi hun er utdannet terapihest, og føler et "ansvar" for sin rytter. Hun føler at hun IKKE må glippe eller skli på vanskelig føre, for da kan rytteren falle av.

Jeg er glad jeg ikke står i "Statskirka" - i meeeeget overført betydning..... Jeg gjør det som er BEST for min hest - og for den bruk hun skal fungere i.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/03/2007 :  08:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok hovedforskjellen mellom Strasser og Naturtrim er respekten for sålen.
Min definisjon av levende såle er såle som ikke smuldrer opp men som er hard og seig med et gulaktig voksaktig utseende. Jeg tar ikke vekk en mm av slik såle noe sted under hoven.
Jeg rir ikke på gummimatter, jeg rir på underlag som gir sålen mye belastning og slitasje.
Etterhvert som sålen blir tykkere får den også mer konkavitet, men sålen lager ikke naturlig konkavitet før den har oppnådd normal tykkelse. ca 2,5 cm tykk.
Den oppnår gjerne naturlig tykkelse først langs strålen og sist helt fremme i tåa. Hesten min har fin konkavitet, men er flat den siste cm ut mot hovveggen fordi der trenger sålen å bli tykkere før den kan bue seg. Jeg eller trimmeren min har ALDRI laget noen falsk konkavitet i sålen med kniv, den har dannet seg helt selv.
Jeg mener også at hester som får press fra en grus-stein under sålen og derfor tar ett "halteskritt" for å beskytte seg mot det ekstra presset mot sålen, ikke kan gå på slikt underlag og ikke er ferdig rehabilitert. Den må iallefall få bruke boots hver gang den blir ridd. -Det er nettopp det jeg mener med å se på hestens bevegelser. Hesten skal ha myke fine bevegelser også på grusveier - uten å måtte beskytte seg fra stener den tilfeldigvis tråkker på.

Det er for trist når man bortforklarer hestens smertereaksjon på alle mulige måter.
Dersom hesten skjelver - så fryser den! Ingen fullstendig krise, men en god eier vil vel prøve å unngå det?
Dersom hesten må beskytte sålen sin på det underlaget den går på - så viser den vel tydelig at det ikke er behagelig? I steden for å finne forklaringer hos Strasser, SPØR HESTEN og HØR PÅ DEN!
Jeg har sett bilder av villhester med det Strasser ville kallt høye hæler og alle har veldig tykke såler og noen har stråler som er høyere enn hovveggen. Jeg tror ikke disse hestene har problemer med blodsikulasjon. De må kunne flykte fra rovdyr på all slags underlag og kan ikke beskytte sålene sine over steiner. Dersom en villhest tar "halteskritt" fordi den får en sten som presser opp mot sålen vil den være et enkelt bytte. Det er dermed ikke noe hesten gjør for morro skyld. En hest skriker ikke i smerte og prøver alltid å late som den ikke har smerter slik at rovdyr ikke skal oppdage det.
Når hesten setter ned foten vil hovbenet senkes mot sålen, men hovbenet vil også bli holdt oppe av lammellene som er festet i hovveggen. Dersom sålen er tykk nok vil ikke press fra stener under foten være noe problem.
Dersom sålen blir tynnet slik at den er veldig konkav og kan flekse mye, vil hovbenet presse ned på sålen og gjør den flatere. Dermed må den trimmes enda mer for å få mer konkavitet igjen og blir enda tynnere og hovbenet presser den ned og gjør den flatere.
Sålen må jo være tykk og sterk nok til å holde hovbenet oppe sammen med lamellene/hovveggen.
Mener dere virkelig at det er greit at hesten går med små skritt og prøver å beskytte sålene sine over stenete underlag???!?
Når det gjelder tåa ser vi på vinkelen hovveggen vokser i den første cm under kronranden. Det gjelder forsåvidt hele hovveggen. Den vinkelen den vokser ned fra kronranden skal rekke helt ned til bakken. Når hovveggen vokser ut fra kronranden er den parallell med hovbenet. Etterhvert kan den miste mye av den tette forbindelsen med hovbenet og vokse framover - vekk fra hovbenet. Da lager hovveggen en slags trakt lik en trompet. Legger man en linjal langs hovveggen fra bakken til kronranden skal det ikke være noe luft mellom linjalen og hovveggen noe sted!
Det hjelper ikke å ha en "riktig" vinkel i hovveggen i tåa dersom hovveggen ikke er helt parallell med hovbenet og vokser med en helt tett sterk hvit linje (dvs lameller).

Greit nok at noen ønsker å bruke Strasser sin "metode" men da bør man også undersøke hva andre har oppdaget. Les iallefall hvordan Pete Ramey forklarer det, www.hoofrehab.com
han har lest veldig mye av andre sin forskning i tillegg til sin egen erfaring og er altlid villig til å innrømme at han har lært noe nytt og vil endre sine metoder slik at de bedre passer hestene!
Det beste må jo være å kunne mye om flere ulike hovtrimmer, høre på andres erfaringer med andre trimmer og kunne velge det som gir hesten minst ubehag og best mulig bevegelser på all slags underlag! Er ikke det målet til alle?

De eneste som kan fortelle oss om vi tar rett eller feil er hestene! Men da må vi lytte og tolke dem riktig og ikke se på det som et så stort nederlag om vi har tatt feil at vi definerer alt de sier som en støtte til det vi har valgt å gjøre.

Dette håper jeg alle forstår gjelder alle, uansett Strasser, Jackson eller tradisjonell skoing.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dr. Strasser er et navn som ofte forbindes med barfot trimming. Dr. Strasser har et holistisk syn på hesten og den trening. Hoven er en del av dette og hoven skal trimmes etter gitte regler. Strassertrimmen har vært omdiskutert både blant barfot entusiaster og de som sverger til å bruke sko. Dr. Strasser mener at det er hesten selv som har gitt disse reglene. Gjennom gjevnlig trimming skal hovens "slites" tilbake til den naturlige formen. Dr. Strasser ser på maksimering av hovmekanismen som det viktigste når hoven trimmes.

Mye av kritikken mot Strasser går på at hesten viser tydelig halthet og ubehag når den blir jobbet inn i korrekt hovform. Strasser tilbakeviser dette med at hesten bare føler den skade som allerede har oppstått i hoven. Med vondt skal vondt fordrives? Hoven trenger en periode med overgang for å styrkes og heles. Er hoven i utgangspunktet sunn og har en god form vil ikke denne overgangen være særlig vanskelig.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En ting til, kan du forklare meg sammenhengen med en hårlinje på 30 grader og en hovvinkel på 45 grader?

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Jeg er ikke hovskjærer:) Men går å lærer. Sammenhengen mellom håelinje på 30 grader og 45 graders hvovinke forran på hoven altså(på framfot, 50-60 på bakfot) er for å holde hovbeinet paralelt med bakken og hovveggen enkelt og greit, måler du vinkelen på et hovbein i framkant vil du selv se det. Ved rønken av villhester har man funnet ut at hovbeinet skal ligge paralelt med hovveggen. Men at bakhoven er bratttere enn framhoven og litt spissere pga mulighet for en rask vendig og raske sprang ved flukt, mens framhoven er bredere og ikke så bratt pga den bærer mye tyngde. derfor har ikke fram og bakhovene lik bratthet. en ehst skal aldri ah brattere framhover enn bakhover
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvorfor mener du at den ytterste delen av sålen er levende vev?grunen til at strasser metoden lager konkavitet er fordi mange hester er skodd og ikek ahr denne konkaviteten fra før, eller de ter hester som går mye på mykt underlag og som ikke får "slitt" ned sålen, men som må ha konkav såle for å oppnå optimal hovfunksjon. Jeg sier tidligere at en hest på ahrdt underlag kan ah tykkere såle og minde konkavitet, her er naturtrim og strasser velgid likt (når det gjelder ehster på ahrdt underlag at så)

Den "avbelasert ikke" nødvendig vis pga smerte men pga den har så stor følelse av hoven sin at den kjenner en stein som trykker og dette vil gi et skeivt steg. Klart er ikke en hest som ømmer seg ferdig rehablitert, emnd et er en annen ting, hester som er skjært for mykt underlag og som i tilegg er mykhovede må ha lengre tilvendingstid på hardt underlag.
Hestens smerte blir ikke bortforklart på noen måte, det er i de fleste tilfeller økt blodsirkulasjono gjennom rette vinkler som gi hesten smerte den hadde fra før men ikke ahdde oppdaget.

hvor høye var villhestens hæler?

Sålen et et mykt fiber og stein kan gi trykkskader uansett hvor tykk sålen er, jeg tenkte på trykkskader fra hovbein mot såle når jeg sa det med lite konkavitet i sålen.

Det at med en tynn, konkav såle presser sålen flat er naturlig. Dette er en slags støtsdemping. den vil gå tilbake ved løft av hoven.

Hovbeinet holdes som du sier oppe med annet enn sålen, hovbeinet "hviler" ikke på sålen, er sålen flat er det tegn på forfangenhet.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  03:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har - som sagt - ikke peiling på denne "DR" Strasser.
Tar "metoden" noe annet hensyn enn HOVENS skapelse?
Hva med hester som er mer eller mindre bukkebeint, sabelbeint, utrotert, innrotert - i ett eller flere ledd oppover?
Jeg ser for meg anatomien på en hest, og VET at svært få hester er perfekte.

Med min utdannelse som fysioterapeut - OG viten om at hverken folk eller hester er "perfekte" - unntatt Barbie-dukker, da - så MÅ man ha mange perspektiver på det man driver med.

Hvis utgangspunktet for "Strasser" er at alle høver er perfekte i utgangspunketet, og at de kan "rettes opp mot det perfekte", så er det noe vesentlig som mangler i innsikt.

Hvis man derimot antar at "alle har sine små feil" - og så prøver å rette opp - litt etter litt - etter hva man har som utgangspunkt - noe som jeg antar at "naturtrimmere" har mer fokus på - så er det ikke tvil om hva jeg ville valgt for MIN hest.....

Heldigvis har jeg en av landets beste hovslagere til min hest, og hun har ikke vært halt en eneste dag i sitt 23-årige liv, verken med eller uten sko.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/03/2007 :  07:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, når det gjelder såletykkelse og maksimal hovfunksjon vil jeg nok aldri bli enige med matprat og Strasser trimmere.
Så lenge hoven ikke er ekstremt overvokst, og så lenge den får en god start-trim, mener jeg at sålen klarer å vedlikeholde seg selv. - Så lenge hesten er i bevegelse/bruk og man skraper på sålen med en hovskrape for å se at det ikke smuldrer, men er hardt og voksaktig.
Faktisk er sålen det viktigste kartet for å se hva som bør og ikke bør gjøres med en hov. Sålen vet bedre enn meg om hælene er klare for å senkes en ekstra mm. Sålen viser meg hvor mye scoop det skal være i draktene og hvor denne scoopen skal være.
Sålen danner en træl i en halvmånesirkel langs innsiden av hovveggen. Denne trælen er tykk og hardere enn vanlig "nyutvokst" såle og er viktig for overrulling og fraspark.
Jeg vil prøve å unngå at hesten min ømmer - derfor vil jeg ikke røre sålen. Mye av følelsen for underlaget får hesten gjennom strålen og ballene - det er de som berører bakken først (sammen med drakthjørner).
Hvorfor mener Strasser-trimmere at det er plassert ting under hestens hov som ikke er ment for belastning fra underlaget? Nå tenker jeg på draktstøttene som går langs siden av strålen. Disse vokser særlig mye for å kompensere når hesten har tynne såler. Når hesten min begynte å få normal tykkelse på sålene normaliserte draktstøttene seg og nå trenger de ingen trim. Så lenge de ikke er høyere enn hovveggen blir de ikke rørt med kniv.
Selv om hesten skal føle underlaget må den jo kunne gå uten å ømme. Beste måten å gjøre det på er å la den ha beskyttelse mellom hovben og underlag = såle! Hesten veier mange hundre kilo og når den traver eller gallopperer vil sålen flekse selv om den er 2,5 cm tykk. En hest kan jo ikke trave på et underlag den ømmer på i skritt! Bevegelse i alle gangarter vil øke blodsirkulasjonen og veksten i hoven mer enn en tynn såle som bøyer seg lett for press.
Et viktig argument for å ta av sko er at hovbenet skal slippe å kun henge etter lamellene i hovkapselen. En skodd hest bærer all vekt på hovkapselen mens resten av undersiden av hoven er beskyttet og løftet vekk fra bakken. Mener Strasser-trimmere at en barfothest også skal bære all vekt på hovveggen mens resten av undersiden av hoven skrapes bort for å løftes vekk fra underlaget?
Jeg synes alle absesser og knusninger som er naturlig for avskodde Strasser-trimmede hester er et tydelig tegn på at sålen trimmes for tynn og derfor ikke klarer å beskytte indre følsomme deler av hoven. Det er sjelden å oppleve absesser for avskodde hester når de naturtrimmes. Det skjer, men det er ikke normen. Strasser mener dette - sammen med at hesten ømmer seg - er sunnhetstegn?!?!
Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det kartet som er feil! - Ikke terrenget!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/03/2007 :  07:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Matprat; please les denne:
http://www.hoofrehab.com/seasons.htm
Den forklarer bedre enn meg sammenhengen mellom såle og terreng og viser bilder.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har - som sagt - ikke peiling på denne "DR" Strasser.
Tar "metoden" noe annet hensyn enn HOVENS skapelse?
Hva med hester som er mer eller mindre bukkebeint, sabelbeint, utrotert, innrotert - i ett eller flere ledd oppover?
Jeg ser for meg anatomien på en hest, og VET at svært få hester er perfekte.

Med min utdannelse som fysioterapeut - OG viten om at hverken folk eller hester er "perfekte" - unntatt Barbie-dukker, da - så MÅ man ha mange perspektiver på det man driver med.

Hvis utgangspunktet for "Strasser" er at alle høver er perfekte i utgangspunketet, og at de kan "rettes opp mot det perfekte", så er det noe vesentlig som mangler i innsikt.

Hvis man derimot antar at "alle har sine små feil" - og så prøver å rette opp - litt etter litt - etter hva man har som utgangspunkt - noe som jeg antar at "naturtrimmere" har mer fokus på - så er det ikke tvil om hva jeg ville valgt for MIN hest.....

Heldigvis har jeg en av landets beste hovslagere til min hest, og hun har ikke vært halt en eneste dag i sitt 23-årige liv, verken med eller uten sko.

Opprinnelig postet av T. Boysen

skjønner at du ikek vet mye om strasser. Klart er ikke alle ehster like og hadde du visst mer om metoden eller sett det i praksis hadde ud visst at forandring skjer gradvis og at det er lagt vekt på hovbeinets beliggenhet i hoven, resten følger den, en hest med hvobein som ligger skeivt vil bli halt eller forfangen etter tid, hivs det ikke rettes opp. Når det er sagt har jeg sett hjulbeinte og kalvbeinte hester bli helt fine ved skjæring . (strasser)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uff, når det gjelder såletykkelse og maksimal hovfunksjon vil jeg nok aldri bli enige med matprat og Strasser trimmere.
Så lenge hoven ikke er ekstremt overvokst, og så lenge den får en god start-trim, mener jeg at sålen klarer å vedlikeholde seg selv. - Så lenge hesten er i bevegelse/bruk og man skraper på sålen med en hovskrape for å se at det ikke smuldrer, men er hardt og voksaktig.
Faktisk er sålen det viktigste kartet for å se hva som bør og ikke bør gjøres med en hov. Sålen vet bedre enn meg om hælene er klare for å senkes en ekstra mm. Sålen viser meg hvor mye scoop det skal være i draktene og hvor denne scoopen skal være.
Sålen danner en træl i en halvmånesirkel langs innsiden av hovveggen. Denne trælen er tykk og hardere enn vanlig "nyutvokst" såle og er viktig for overrulling og fraspark.
Jeg vil prøve å unngå at hesten min ømmer - derfor vil jeg ikke røre sålen. Mye av følelsen for underlaget får hesten gjennom strålen og ballene - det er de som berører bakken først (sammen med drakthjørner).
Hvorfor mener Strasser-trimmere at det er plassert ting under hestens hov som ikke er ment for belastning fra underlaget? Nå tenker jeg på draktstøttene som går langs siden av strålen. Disse vokser særlig mye for å kompensere når hesten har tynne såler. Når hesten min begynte å få normal tykkelse på sålene normaliserte draktstøttene seg og nå trenger de ingen trim. Så lenge de ikke er høyere enn hovveggen blir de ikke rørt med kniv.
Selv om hesten skal føle underlaget må den jo kunne gå uten å ømme. Beste måten å gjøre det på er å la den ha beskyttelse mellom hovben og underlag = såle! Hesten veier mange hundre kilo og når den traver eller gallopperer vil sålen flekse selv om den er 2,5 cm tykk. En hest kan jo ikke trave på et underlag den ømmer på i skritt! Bevegelse i alle gangarter vil øke blodsirkulasjonen og veksten i hoven mer enn en tynn såle som bøyer seg lett for press.
Et viktig argument for å ta av sko er at hovbenet skal slippe å kun henge etter lamellene i hovkapselen. En skodd hest bærer all vekt på hovkapselen mens resten av undersiden av hoven er beskyttet og løftet vekk fra bakken. Mener Strasser-trimmere at en barfothest også skal bære all vekt på hovveggen mens resten av undersiden av hoven skrapes bort for å løftes vekk fra underlaget?
Jeg synes alle absesser og knusninger som er naturlig for avskodde Strasser-trimmede hester er et tydelig tegn på at sålen trimmes for tynn og derfor ikke klarer å beskytte indre følsomme deler av hoven. Det er sjelden å oppleve absesser for avskodde hester når de naturtrimmes. Det skjer, men det er ikke normen. Strasser mener dette - sammen med at hesten ømmer seg - er sunnhetstegn?!?!
Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det kartet som er feil! - Ikke terrenget!

Opprinnelig postet av frkelin

du sier det selv! en god start trim!! en hest trimmet for underlaget sitt vil ikke behøve mye trim på verken såle eller hæler etter å ha kommet i "riktig" form hvis den blir slitt rieklig, emnd et skjer jo skjelden med våre tamhester. Men vi kakn være enig i at vi er uenige:) jeg ahr sett begge metodene fungere, men selv hovlder jeg meg til strasser:) men som det nevnes så uhyre ofte overalt "det finnes flere veier til Rom":)

men for å svare, en hest skjært etter strasser er ment til å tåle alle sklags underla, men for syvende og siste gang! hesten ømmer seg pga overraskende god blodsirkulasjon!! som til slutt vil gjøre hovene så sterke at de kan brukes overalt!

draktstøttene er ment for belastning, emn ikke som det materialet som skal ha mest belastning under hoven, draktene er ahrdere enn sålen og vil skape trykk opp gjennom hoven hvis de er forlange og dermed får det meste av trykket av underlaget når hesten legger vekt på hoven.

klart mye motstand som i gallopp og trav vil gi hoven blodsirkulasjon, emn en hest som akkurat har blitt skolaus er det ikke forsvarlig å drive opp i tunge gangarter i starten av helingen og man må derfor i hoven maksimal blodsirkulasjon selv i skritt på også mykt underlag

en strasser trimmer tarikke bort sålen slilk at den ikke bærer noe vekt, nei neinei det er en veldig vanlig missforståelse, den er konkav, emn bærer så klart vekt ute mot hovveggen og særlig framme i tåa.

hva er knusninger? hva mener du med det:)? veldig ineresant og diskutere med deg og jeg lærer masse nytt. herlig at det kan foregå på en sånn saklig måte:)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  16:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan uopplyste meg komme med et spm ?
Hva er Hiltrud Strasser doktor i?

Ellers: lærerikt for meg å lese dette :-)

Guro
-som for en gangs skyld følger en debatt -nesten- fra sidelinja ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.