hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strasser / naturtrim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Strasser / naturtrim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  14:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
såle og skoop som også er noe strasser lager som ikke naturtrimmere utformer. jeg har et bilde av en bizons klov, skal se om jeg finner tak i det.

eeeh,,, nå lager faktisk naturtrimmere scoop da men. Og konkaviteten på sålen kommer av seg selv ...så lenge ting blir gjort korrekt.

Kanskje det er du som skal sette deg litt inn i naturtrim?

Opprinnelig postet av summer

det er det med naturtrim, alt er så forskjellig, alle trimmer så forskjellig, man skulle nok heller funnet noen nye "benevninger" på måter å trimme på.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  18:55:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Flott at noen endelig kan forklare og avmystifisere strasser-metoden littegrann, og fortelle om hester dette faktisk fungerer på Men det er en ting jeg ikke helt klarer å svelge:

Kopi av melding:
Det som ofte kan sees som sårbeinte hester etter strasser trim er ofte ikke pga at det er sårt å gå uten sko for selve hoven, men at man ahr fått i gnag blodsirkulasjonene ved å gio hovene bevegelse med en gang og smerte hesten ikke visste den ahdde kommer frem.
Opprinnelig postet av matprat

Sorry, men for meg høres dette ut som en bortforklaring på det faktum at hesten er sår pga beskjæringen. Når man beskjærer høvene etter natur-trimprinsippene skjer det også en heling av hoven, men det skal ikke medføre smerter!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/03/2007 :  20:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det så viktig at hesten skal få full blodsirkulasjon og maksimal hovfunksjon (dvs tynnet såle) med en gang? Kan man ikke ta det gradvis og se om hesten faktisk utvider hælene sine uten å raspe dem helt ned? Om det er en brå økning i blodsirkulasjonen som gir smerter, kan man ikke ta la blodsirkulasjonen bedres gradvis? Hvorfor er det nødvendig å trimme slik at hesten blir sårbeint? Det er jo utrolig mange hester som får naturtrim som også blir friske av skjulte skader i høvene - uten å bli trimmet ned så kraftig. Eller mener Strasser trimmere at hester som er naturtrimmet og som har litt andre vinkler og tykk kraftig såle og solid hælparti, og som beveger seg nydelig - fremdeles beholder skadene de fikk mens de var skodd - eller til og med får nye?
Jeg har dessuten også sett eksempler på det Pete Ramey skriver mye om i sine erfariner (på nettsiden sin): desto mer man trimmer - desto mer vokser såle, stråle og draktstøtter unormalt mye og raskt. Dersom man trimmer mindre vil hoven finne sin optimale form og vokse passe fort i forhold til underlag og bruk. Når man trimmer for mye oppfatter hoven dette som en skade som må repareres og det vokser fort ut på nytt. Når man trimmer mer forsiktig prøver ikke lenger hoven å bekjempe trimmer med overvekst for å beskytte seg selv.
Mange andre i tillegg til Strasser har forsket og undersøkt ville og tamme hestehøver, samt andre klovdyr for å finne ut optimal form og funksjon. Så bør man vel dele sine erfaringer og bruke den metoden som gir minst ubehag og risiko for skade for hesten! Jeg tror vi kan lære mye fra flere kilder, men da må vi også lære av de som har hatt dårlige erfaringer og forbedre metodene utifra det vi vet idag - ikke det vi kunne da boka til Strasser kom ut.
Pete Ramey har lært masse nytt siden han kom ut med sin bok og han deler alle erfaringer fortløpende på sin hjemmeside. Det finnes masse internettsider der man kan høre om erfaringer fra hele verden. Jeg har også lest erfaringer fra en dame som gikk hele Strasser skolen og var sertifisert Strasser-trimmer, men som har gått vekk fra Strasser sin metode, fordi hun fant litt andre løsninger som gav henne bedre resultater, med naturtrim.
Man viser mye til høvene til ville hester, men ville hester har en såle på minst 2,5 cm på disseksjonsbilder og forklaringer jeg har sett. Hvorfor er det så viktig å få noen ting på høvene til å ligne mest mulig på villhøver, mens andre ting blir oversett?
Hovslagere som skal sette på sko er avhengige av å få en helt jevn overflate. Det er vanskelig uten å ta vekk litt såle. Selv noen mm har betydning for hesten. Særlig fordi hoven - og sålen - naturlig lager en scoop ved draktene (sidene av hoven like foran hælen). Barfote hester har vanligvis en litt kortere hovvegg og såle i draktene enn i resten av hoven, på min hest dukket dette opp helt av seg selv, uten at jeg hadde gjort noe for det. Jeg tror ikke alle hovslagere gjør dette, men jeg har selv sett hovslagere kjenne på sålen i tåa og klemme litt der med tommelen før de setter på skoen. Jeg fant en forklaring på dette på en internettside for hovslagere. Det er rett og slett en metode og bedømme tykkelsen på sålen. De rasper ned til de såvidt kan kjenne at sålen gir etter for hardt press med tommelen - da vet de at de ikke kan ta mer så da setter de på skoen. Dette er for å motvirke at hesten blir for lang i tåa.
Nå som jeg kjenner naturtrim og endel om høver synes jeg det høres forferdelig ut å trimme så mye! Jo tykkere sålen er i tåa - jo bedre (med unntak selvfølgelig, for veldig overvokste høver). Sålenge jeg ikke er sikker på at sålen er MER enn 2,5 cm tykk vil jeg ikke raspe av den en mm. Sikker i dette tilfellet betyr røntgen. Hesten min som løper på grus og stein og utsetter sålen i tåa for trykk på mange hundre kilo må jo ha en såle som ikke gir etter for tommelpress!
Dette gjelder jo minst like mye i hælen, der hester som har gått med sko har underutviklet hovballer og stråle. Det må jo være helt sentralt å ikke ta vekk så mye at hesten blir sårbeint fordi den ikke har nok beskyttelse mellom underlaget og følsomme indre strukturer.
Det kan virke som om naturtrimmere overfokuserer på sleng i hovveggen og mustangroll, mens Strasser-trimmere overfokuserer på hovfunksjon og lave hæler. Det gjelder å klare å se hele bildet og lete etter nye løsninger hele tiden så lenge hesten noen ganger blir sårbeint.
Om hesten har gamle skader pga skoing bør det likevel gå an å sørge for at den har det behagelig mens høvene blir sunnere og sterkere uten sko.
På den annen side har Strasser laget, ikke bare en trim, men en måte å ha hest på. Jeg tror nok at trimmen har bedre muligheter i et Tysk klima med utegang på myke gummimatter og kontinuerlig bevegelse hele døgnet - det betyr mye mye mer tilrettelegging enn utegang på et gjørmejorde i Norge.
Hesten er jo ett ørken og steppedyr. Var det ikke noen som sa at det var sunt og fint for høvene å stå i gjørme mye av dagen? Å dyppe høvene i vann noen sekunder mens den drikker fra en elv er IKKE det samme som å leve i gjørme og møkk. Det er da så unaturlig som det kan få blitt og bryter høvene ned!!!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  20:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flott at noen endelig kan forklare og avmystifisere strasser-metoden littegrann, og fortelle om hester dette faktisk fungerer på Men det er en ting jeg ikke helt klarer å svelge:

Kopi av melding:
Det som ofte kan sees som sårbeinte hester etter strasser trim er ofte ikke pga at det er sårt å gå uten sko for selve hoven, men at man ahr fått i gnag blodsirkulasjonene ved å gio hovene bevegelse med en gang og smerte hesten ikke visste den ahdde kommer frem.
Opprinnelig postet av matprat

Sorry, men for meg høres dette ut som en bortforklaring på det faktum at hesten er sår pga beskjæringen. Når man beskjærer høvene etter natur-trimprinsippene skjer det også en heling av hoven, men det skal ikke medføre smerter!

Opprinnelig postet av Asbjørg

hyggelig å se at folk vil høre litt om metoden:) Jeg forteller gledelig om hester det fungerer for. skal prøve å få tatt noen brae bilder, det hadde vært lærerik å sett noen naturtrim bilder å, får å sammeligne liksom:)

i noen tilfeller der hesten har vært skodd har hoven kanskje blitt litt trang og vinklelen på hovbeinet feil, dette kan igjen føre til at blodtilførselen til hoven blir svekket, og selv om hesten i utgangspunktet villoe hatt smerter pga dette virker mangelen på blod som en slags "bedøvelse", ved å få hoven ned i riktig vinkel og gjøre den fleksibel igjen vil hoven plutselig få rikelig med blodtilførsel igjen og hesten vil kjenne smerten. En annen ting kan være at hoven er i så dårlig kvalitet, sålene r tynn pga dårlig vekst og ingen stimulans så når den får berøre underlaget vil hesten ømmes. Strasser skjærer på ingen måter en hest med høye hæler og 60 graders hårlinje ned til 30 gradermed en gang, dette skjer også her gradvis, det er en missoppfattning mange har som jeg kan forstå pga mange skrekk historier. Men strasser gir hoven med en gang mer bevegelse og blod og hesten "kjenner" smerten sin, dette missforståes ofte som ømming pga sår hov og mang går til den konklusjonen at "hesten min har ikke sterke nok hover til å gå barfot", og slenger på skoa igjen, hesten blir da "bra" fordi den er "bedøvd". ble litt okmplisert skrevet men håper noen skjønner hva jeg prøver å forklare. Ømmer hesten seg, la den gå på mykt underlag, men dette vil ikke ta lange tiden før leger seg selv. Jeg tror mye av grunnen til at ømming ved barfotovergang ofte bare rammer strassertrimmen kan være fordi Strasser nettopp gir hoven mer bevegels enn naturtrim gjør, men dette gjør òg at etter en tid vil hesten raskere oppnå bedre hovkvalitet pga god blodsirkulasjon og heleingen går fortere. Strasser mener hesten må få tid til å bygge opp god og stabil hovkvalitet gjennom bevegelse og god blodtilførsel fra første stund.. gjerne fortell mer om naturtrim, har ikke så alt for mye kjennskap til det:)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  20:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen opplysninger om Strassertrimm:
- Denne metoden går ut i fra vinkler som er funnet på villhester, og hva som da blir rett i forhold til hovbenet. Hildrum Stasser (dama bak metoden) har forsket på høver i over 20 år, så hun sitter inne med en del kunnskap. Finnes ikke mange faglærte Strassertrimmere hær i Norge.
- En Strassertrimmer er utdannet hovpleier ved en skole i Sverige (2 årig utannelse). En kan gå kurs for å lære seg metoden selv, å skjære sine egene hester.
- Ved denne form for besjæring gjelder det å få hoven til å yte best mulig. Den blir skjært slik at hovbeinet blir liggende paralelt med bakken. Logisk nok skjønner man jo at, om dette hovbeinet begynner å peke nedover (noe som ofte kommer av for høye hæler) kan det oppstå en hovrotasjon, som etterhvert kan føre til forfangenhet. Hoven skal ha god bevegelsesmulighet, og det skjæres derfor av sålen og hjørnestøttene. Men ikke mer enn hva som ville ha vært naturlig i det ville liv. I det ville liv er jo stenet å hardt terreng værdagskost for hestene. Skoere og narurtrimmere setter gjerne igjen alt av såle og er livredde for å ta av sidestøttene.
- Grunnen til at mange tidligere skodde hester eller bare feil skjærte, blir sårbeinte når de blir beskjært etter Strassermetoden er at da begynner endelig den lenge etterlengtede blodsirkulasjonen å fungere som den skal igjen. Høvene skal nemelig hjelpe hjertet med å få blodet opp fra beina igjen. Høvene fungerer som små "blodpumper". Det sir seg selv at om høvene er bundet hardt i en fassong av gjærnsko fungerer ikke disse pumpene. å di fungerer heller ikke som de skal ved feil beskjæring.

Har ikke tid til å skrive mer i dag, men kommer mer:) Glad for å ha muligheten til å forklare metiden. Skal gå kurset om en måndes tid, gleder meg til å forstå meg bedre på denne viktige delen av hestens kropp!

Bare å stille spørsmål!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  20:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen opplysninger om Strassertrimm:
- Denne metoden går ut i fra vinkler som er funnet på villhester, og hva som da blir rett i forhold til hovbenet. Hildrum Stasser (dama bak metoden) har forsket på høver i over 20 år, så hun sitter inne med en del kunnskap. Finnes ikke mange faglærte Strassertrimmere hær i Norge.
- En Strassertrimmer er utdannet hovpleier ved en skole i Sverige (2 årig utannelse). En kan gå kurs for å lære seg metoden selv, å skjære sine egene hester.
- Ved denne form for besjæring gjelder det å få hoven til å yte best mulig. Den blir skjært slik at hovbeinet blir liggende paralelt med bakken. Logisk nok skjønner man jo at, om dette hovbeinet begynner å peke nedover (noe som ofte kommer av for høye hæler) kan det oppstå en hovrotasjon, som etterhvert kan føre til forfangenhet. Hoven skal ha god bevegelsesmulighet, og det skjæres derfor av sålen og hjørnestøttene. Men ikke mer enn hva som ville ha vært naturlig i det ville liv. I det ville liv er jo stenet å hardt terreng værdagskost for hestene. Skoere og narurtrimmere setter gjerne igjen alt av såle og er livredde for å ta av sidestøttene.
- Grunnen til at mange tidligere skodde hester eller bare feil skjærte, blir sårbeinte når de blir beskjært etter Strassermetoden er at da begynner endelig den lenge etterlengtede blodsirkulasjonen å fungere som den skal igjen. Høvene skal nemelig hjelpe hjertet med å få blodet opp fra beina igjen. Høvene fungerer som små "blodpumper". Det sir seg selv at om høvene er bundet hardt i en fassong av gjærnsko fungerer ikke disse pumpene. å di fungerer heller ikke som de skal ved feil beskjæring.

Har ikke tid til å skrive mer i dag, men kommer mer:) Glad for å ha muligheten til å forklare metiden. Skal gå kurset om en måndes tid, gleder meg til å forstå meg bedre på denne viktige delen av hestens kropp!

Bare å stille spørsmål!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  22:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hun heter Hiltrud Strasser, ikke Hildrum Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/03/2007 :  22:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nok naturtrim, selv om det er mange variasjoner.
Kort fortalt bruker man levende såle (som ikke blir pulver om den skrapes på) som et veikart til hoven. Dybden på furene ved siden av strålen gir også en indikasjon på hvor tykk sålen er. Hvis disse furene er mange cm dype tar man litt mer av hoven, men det er på veldig overvokste høver og det har jeg ikke vært borti.
"Sålen som veikart" betyr at man sørger for å aldri la hovveggen bli mer en et par mm høyere enn sålen, og aldri raspe vekk noe såle. Jeg trimmer ned litt på hjørnestøttene om de er høyere enn hovveggen, men de får være en mm over sålen, og nå er det lenge siden jeg trengte å røre dem, de vokser ikke mer enn de slites naturlig.
Hjørnestøttene er med og bærer vekt på ujevnt underlag, men de treffer bakken etter hovveggen(og strålen).
Jeg har fokusert mye på at hovveggen skal vokse i en helt jevn vinkel fra kronranden til bakken. Hovveggen skal ikke flyte ut slik som tuten i en trompet. Det gjelder å få en tett sunn hvit linje, det er den hvite linjen som fester hovveggen til hovbenet, så når hesten bærer vekten sin på hovveggen, henger hovbenet (som igjen er festet til skjellettet og bærer hele hestens vekt) under hovveggen fast i den hvite linjen.
Men en sunn hvit linje, stråle i naturlig tykkelse og en sunn stråle som er stimulert nok til at den er godt utviklet og helt uten sopp og bakterie-angrep, har hesten et veldig godt utgangspunkt for å trives barfot.
De som brukes Strasser metoden skriver ikke noe om en tett hvit linje og sleng i hovveggen - er ikke dette noe dere fokuserer på? Hvordan behandler dere strålen, blir den alltid skåret ned?
Om dere har hester i bevegelse på variert underlag hele døgnet; er ikke målet at de skal kunne komme i balanse i forhold til hovvekst og slitasje slik at man trimmer mindre og mindre? Det ville jo være naturlig for hesten?
Interessant å lære mer og jeg tror vi alle har noen erfaringer og noe kunnskap andre kan ha nytte av. Jeg er fremdeles veldig skeptisk til at høvene må skjæres ned for å få blodsirkulasjonen i orden og dette må gjøre vondt. Om man skjærer for mye vil høvene gro ekstra fort for å reparere den skaden de oppfatter at de får. Dermed kommer man inn i en sirkel med hyppige og kraftige beskjæringer, mens en mer forsiktig trim vil la høvene finne en naturlig balanse mellom vekst og slitasje. Sålen får også en slags træl, som er mye hardere og bedre for hesten en "ny" såle-vekst.
Det sto et sted at Strasser trim ikke skjærer i levende såle. Da trenger jeg en definisjon på hva dere mener er levende såle og hva som er død såle som kan fjernes uten å skade hesten, eller gjøre den unødvendig øm på ujevnt underlag. På stenete underlag vil jo hesten noen ganger lande slik at all vekten havner på små områder av sålen og da krever det endel av sålen for at hesten ikke skal få vondt.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/03/2007 :  22:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting jeg lurer på en knusninger/absesser. Ifølge det jeg har hørt fra Strasser trim er det veldig vanlig med flere absesser det første året. Fordi gamle skader og døde celler som skal fraktes bort hoper seg opp.
Det problemer er sjelden med barfottrim og jeg har ikke opplevd det en gang med min hest når hun ble skoløs.
Kan det ikke ha en sammenheng mellom for mye tynning og trimming under hoven og slike skader?
Når en barfothest får ha naturlig tykkelse på sålen vil det nesten være umulig å få en knusning i hoven med absess. Hester med dårlige, tynne, flate, myke såler er mye mer utsatt enn hester med en såle som har fått lage træl, og som selv får velge tykkelse ved å lage pulver av såle som er overflødig.
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  23:42:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Fokuserer Strasser mye på bevegelsene til hesten? Altså det at hesten skal lande med drakta først, er det noe som det blir lagt vekt på ved Strassertrim?

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 19/03/2007 :  09:03:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør dere med strålen? Skjæres den alltid, eller bare ved behov - og hva er i såfall regnet som behov?

Og hva bør vi som hesteeiere gjøre for å holde høvene best mulig?

Vil gjerne høre begge metoder...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/03/2007 :  17:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pete Ramey har en god artikkel om strålen på sin hjemmeside som jeg prøver å følge.
http://www.hoofrehab.com/frogtrim.htm
I Norge som det er vått er det ofte nødvendig å åpne strålekløftene slik at det ikke blir liggende vått materiale som er grobunn for sopp og bakterier. Ellers er det viktig at strålen også kan lage træl og slites bort selv så den bør ikke trimmes unødig mye bare pga rutine.
Hester som har gått med høye hæler og lite stimulering av strålene har ofte ikke grunnlag for å kunne bære noe vekt med stråler og hovballer. Man kan kjenne på hovballene om de er myke. For å bli sterkere trenger stråle og baller "trykk og slipp" mange mange tusen ganger. Det er et materiale under strålen/ballene som på engelsk kalles "Fibrolous cartilages" (ca) jeg har ikke noe norsk navn. Dette er en type kroppsvev som blir utvikles etter at hesten er født ut i fra det underlaget og den bevegelsen hesten får. Det er her balansen mellom å "føle underlaget" uten å bli sårbeint legges. Er hoven for godt beskyttet føler ikke hesten underlaget. Om det er for lite beskyttelse blir den sårbeint. Den beste måten å utvikle bedre beskyttelse er ved stimulering.
Dette er IKKE å herde hesten på grov grus! Hesten trenger ikke å være sårbeint i denne fasen, men strålen må få gradvis mer belastning.
Boots for hesten med svakt vev under stråle og baller er fantastisk bra for å gi stimulering og bevegelse - uten ømhet. Om hesten er sårbeint vil den legge vekten over på tåa når den går og det skjer ingen utvikling av hælen.
Det er også utviklet gummisåler å legge i bootsen for hester som er veldig ømme i stråle og hovballer og som dermed trenger desto mer bevegelse og stimulering. Det hjelper ikke hesten å stå stille med riktig trim om den ikke beveger seg, eller om den beveger seg feil og lander på tærne. Dette er en viktig grunn til å senke hælene gradvis.
Det er viktig å ikke glemme ballene. Jeg ble skremt når jeg klemte forsiktig på ballene til hesten min etter at skoene kom av. De var kjempemyke. Nå er de like harde som strålen og det er en jevn overgang fra stråle til ballene.
Ellers har jeg bekjempet sopp i strålene med klorvann eller eddikvann, helt til jeg fant Optima-ph. Dette sprayer jeg på hver gang jeg renser høvene og det hjelper virkelig.
Legger også ved en god linke fra en som har forsket LENGE og MYE på høver. Han bryr seg ikke om hesten er med eller uten sko, men mener han har bevist gjennom forskning at strålene skal være med å bære vekt og trenger "press og slipp" gjennom bevegelse. Dvs at det hjelper ikke å sko slik at strålen har et jevnt press på seg. Den største ulempen med sko ifølge han er at strålene blir løftet opp fra bakken. Om man kan sko slik at strålene fremdeles når ned til bakken ser han ikke noe problem med sko. Print ut og gi til hovslagerne deres! Om det er tung lesing for dere bør det interessere dem!!!
http://www.healthyhoof.com/articles/BarefootList/BowkerPhysiologicalTrim.html
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:03:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovbeinet henger osm sagt fast med resten av hestens kropp og ved et trykk fra et hopp eller et tungt sprang vil hovbeinet bli trykt ned mot sålen og sålen må dermed være konkav slik at den kan gi etter, med en tykk, rett såle vil ikke sålen gi etter og den vil gi et trykk opp i hovbeinet. en ehst som går på et ahrdt underlag kan ha tykker e såle (når det gjelder hester på ahrdt underlag særlig når det gjelder hardhovede hester tror jeg strassetrim og naturtrim er ganske lik:))men her må den også ha en viss konkavitet for å gi etter for hestens vekt.

Jeg lurer på hvor bratt en natrutrimmer mener framhoven skal være? Alle er jo enig i at hovbein og hovvegg skal være paralelt sant?
Steasser mener at brattheten på frmahoven skal være på 45 grader, dette sett ut ifra at hovbeinet ligger paralelt med bakken. Man kan lett se dette ved å måle vinkelen på et hovbein.

Strasser ville, som det sies her skjær en god del mer enn naturtrimmere for å raksest mulig får hoven i rikitg form, og for at hovbeinet skla ligge paralelt med bakken og at hoven skal få et gjevnt trykk lar hun ehstene gå på metervis av gummimatter ved sin klinikk i Tyskland, det sier seg selv at ikke alle har mulighet til å gi hesten sin en slik rehablitering. Strassertrimmer tar derfor beytdelig mindre av hæler og såle den første tiden enn hva strasser selv ville gjort. Men i hestens tempo med tanke på mulig underlag vil også de raskt ned i en riktig fasong for å få i gang blodsirkulasjonen og dermed får en raskere heleing. Strasser mener at å ta minde vil abre utsette og forlenge helings og smerte perioden. Hornet hos en strasserskjært hest vil oppnå raskere bedre kvalitet.

Med optimalblodsirkulasjon for en hov, vil hvokvaliteten bli sågod og hoven vokse så raskt at våre tamhester ikk rekker å slite de ned. V i må derfor skjære etter hoven slik at den hele tiden har en optimal form. Jeg ville satt pris på rask vekst fordi det bare sier meg at hoven ytermaksimalt. Lar man hesten gå på grus og ahrdt underlag i tilleg vil blodtilførselen bli enda strekere og hoven vil dermed vokse enda raksere, ikke nødvendigvis fordi den må ta igjen unormalt bortskjært vev.

Levende vev er vev som inneholder nerver og/eller blod, eller?
Strasser skjærer aldri en hest slik at den "kjenner" det eller begynner å blø.

en hest som "ømmer" seg pga trykk fra stein under sålen, er en hest som avlaster for trykket, ikke nødvendigvis pga smerte men det er en forsvarsmekanisme for trykket.

Strasser skjærer strålen slik at den har samme høyde som hælene ca.

Strasser vil ah en hest med høye hæler ned for å lette vekta på tåa, dette gjelder spesielt hester som står påmykt underlag (spess hardhovede hester) disse vil emd høye hæler få formye trykk på tåa og nærmest rulle over. tåa vil synke ned i det mye underlaget. Det er derfor ejg er så skeptisk til anturtrims måte å tenke på ange å la hoven forme seg selv, en hest som går på veldig mykt underlag som i tilegg er harhoved vil synke ned og hælene vil vokse mens tåa slites, hvis man da fortsetter å trimme hoven i den formen forstår ikke jeg hvordan det vil gå. rett meg hvis jeg mener feil ang naturtrim nå, men er ikke det mye av tanke gangen?
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  21:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
[quote] en hest som går på veldig mykt underlag som i tilegg er harhoved vil synke ned og hælene vil vokse mens tåa slites [quote]

Dette er faktisk omvendte av hva jeg har erfart. Jeg trimmer hovene på en flokk islandshester som går på utegang, på et område med stort sett mykt underlag. Ingen av disse hestene har høver som er høye i draktene og de sliter heller ikke tåa unormalt mye, men flesteparten av dem har en tendens til at tåa flyter framover og blir for lang. Det samme opplever jeg også med mine egne barfothester som går mye på mykt underlag.

Hester som sliter mest i tåa og blir for høy i draktene, har som oftest smerter i draktområdet pga f.eks sur stråle og avlast da dette området. Får man fjærna smertene i drakta vil hesten begynne å belaste den normalt igjen og dermed være med å slite ned drakta selv.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  21:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun heter Hiltrud Strasser, ikke Hildrum

Opprinnelig postet av Asbjørg

Kverullanten

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.