hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strasser / naturtrim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Strasser / naturtrim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Itsrik

Skrevet - 15/03/2007 :  17:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Jeg har forstått det slik (om jeg har forstått riktig) at Strassertrim trimmer de kort sagt ned i noen gitte vinkler og gir hoven riktig fasong med en gang,. mens med naturtrim tar de det gradvis ettersom hoven forandrer seg. Det jeg lurer litt på er: ender naturtrimmen alltid opp i Strasser-vinkler? Eller kan man risikere å trimme hoven i en for denne hesten feil fasong men Strasser-metoden?

Om noen skjønte hva jeg spør om... Og gjør man mye galt i om en "vanlig" hovslager trimmer barbeinte hester? Blir da alle vinkler og alt helt feil?

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  19:47:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg så mye erfaring med Strasser, men har lest boka hennes og er ikke imponert. Vil tro at man kan risikere å ende opp med brutte akser hvis man trimmer kunn etter vinkler og ikke tar hensyn til hestens beinbygning.

En utdannet hovslager kan fint trimme barfot hester ja. Måten vi lærer å trimme høver på Norsk Hovslagersenter er i allefall veldig likt naturtrim.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/03/2007 :  21:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hovslager rasper ofte ned litt av sålen, og det kan gi barfote hester såre poter...
Men dyktige hovslagere kan være et godt valg, fremfor en uerfaren strasser-trimmer iallefall. Mange hovslagere har satt seg litt inn i barfottrim og oppdaget det Varg sier, det er veldig likt, men de må kanskje ta noen litt andre hensyn enn når de skal sette på sko. Noen hovslagere trimmer på en slik måte at hesten vil trenge sko, eller bli sårbeint.
Strasser-trimere fokuserer på litt forskjellige ting enn natur-trimmere, men det hender nok at de etterhvert kommer frem til nokså like høver. Men natur-trimmere fokuserer jo veldig på å se hva denne hoven trenger og hva som ikke trenger å røres, og at hesten skal være mindre sårbeint etter en trim og aldri mer øm etter trim, slik noen Strasser trimere sier er naturlig.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  02:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet selv ingenting om Strasser - men det høres ikke heeeelt lurt ut å "råtrimme" med en gang.

Og dessuten - det finnes knapt en hest i verden som har "heeeelt perfekte bein og høver" - og som alle hester liksom skal bli lik - ved beskjæring.

En dyktig hovslager kan se om en hest er litt tåvid her, har en liten vinkel der, og beskjærer for å gjøre det best mulig for hesten - og ikke etter et skjema i en bok.

Bare ta min hest som et eksempel: Hun er født litt tåvid på høyre frambein, og hvis en ukyndig hovslager plutselig skulle begynne å "korrigere" dette - etter 23 år - så ville min lille dame få vondt i minst et bein - både med og uten sko., pga. feilbelastning.

Sånn er det med folk også - det er bare "Barbie" som har to heeelt like bein, uten lyte. De aller fleste av oss har litt ulik beinlengde, en liten skjevhet i bekkenet, og ryggene orker jeg ikke å si alt hva kan forekomme av "avvik fra det perfekte".

Takke meg til å ha en av de aller beste hovslagere, som "ser" en hov - OG hele hesten i sammenheng, og VET hva han gjør, enten det er å trimme de uten sko, eller sette riktige sko på de hester som liker seg best med sånt.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/03/2007 :  10:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote][Det jeg lurer litt på er: ender naturtrimmen alltid opp i Strasser-vinkler? Eller kan man risikere å trimme hoven i en for denne hesten feil fasong men Strasser-metoden?
/quote]

Nei. NAturtrimmen går ut fra hver enkelt hov, og ikke fastlåste vinkler. Jeg synes det e kjempeskummelt og trimme kun etter vinkler og ikke etter hvrodan hov og hovbein faktisk ser ut.
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  11:37:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
[quote] En hovslager rasper ofte ned litt av sålen, og det kan gi barfote hester såre poter... [quote]

Jeg har i allefall lært at man aldri skal ta levende såle, eneste untaket er å fjærne bitte litt under skoen for å ungå såletrykk, hvis skoen ligger ann på sålen.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  11:56:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Enig med Varg her.
De gangene jeg har hatt min barfote ponnis skodd så tar ikke skoeren såle overhodet. Om han hadde gjort det så ville jo ikke jeg kunne tatt av skoene etter noen uker og trent som normalt. Jeg vil tro at de aller, aller fleste hovslagere lar være å fjerne levende såle på en hest som skal gå uten sko. Kan hende at de tar såle om de bare "beitetrimmer" fordi det er enklere å beskjære hoven som om den skulle hatt sko på, jeg vet ikke. Min erfaring er ihvertfall at de (hovslagerne) ikke trimmer såle på en uskodd hest.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/03/2007 :  12:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil tro at de aller, aller fleste hovslagere lar være å fjerne levende såle på en hest som skal gå uten sko. Kan hende at de tar såle om de bare "beitetrimmer" fordi det er enklere å beskjære hoven som om den skulle hatt sko på, jeg vet ikke. Min erfaring er ihvertfall at de (hovslagerne) ikke trimmer såle på en uskodd hest.

Det er min erfaring også. Hovlsageren min tar ikke såle på dne jeg har skodd heller, med mindre det er en grunn til det .
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  21:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann

Jeg har forstått det slik (om jeg har forstått riktig) at Strassertrim trimmer de kort sagt ned i noen gitte vinkler og gir hoven riktig fasong med en gang,. mens med naturtrim tar de det gradvis ettersom hoven forandrer seg. Det jeg lurer litt på er: ender naturtrimmen alltid opp i Strasser-vinkler? Eller kan man risikere å trimme hoven i en for denne hesten feil fasong men Strasser-metoden?

Om noen skjønte hva jeg spør om... Og gjør man mye galt i om en "vanlig" hovslager trimmer barbeinte hester? Blir da alle vinkler og alt helt feil?

Opprinnelig postet av Itsrik

Som du ser her er det veldig får som har kunnskap om strassertrim, mange har lestboka hennes, eller hørt om skrekk eksempel og dømmer trimmen helt og holdent etter det.
Strassertrim er en relativt ny metode i norge og bare et fåtall er utdannet strassertrimmere ( fro å være utdannet strassettrimmer "hovpleier" må man gå 2 år i Sverige på en skole en tidligere elev av strasser driver) jeg lurer på hvor man går for å bli naturtrimmer?

Strasser har fått et dårlig rykte pga det er en metode som mange tror de kan og dette ender opp med dårlige hester...
jeg skal prøve å forklare litt, men er selv ingen ekspert.
men "den riktige"-.strasser metoden er alt annet enn farlig. Hovedforskjellen som du ser ut til å ha skjønt er at naturtrimmere trimmer mindre av hoven (hvertfall de første gangene) enn strassertrimmere kanskje ville gjort og at strasser ahr en mal for hoven ut i fra villhestens mål, men dette er froskjellig hos forskjellige hester. jeg er på en gård med over 40 hester der alle er trimmet etter strassermedtoden, to av dem ble tatt av skoene nå i høst og ingen av dem hadde problemer med verken sårbeint het eller annet. de kan nå brukes på alle typer underlag så ofte som det skulle være. ellers er det to forfangne hester her som også blir skjært etter strassettrim og de er begge på bedringens vei. Strasser er kjent for å ha kurrert et stort antall forfangne hester deriblant en jeg vet om, hun var nær ved å måtte avlives, kunne nesten ikke gå, strassrer skjærte henne èn gang og hun travet! dette er ingen fantasihistorie. strasser har hesten ved sin klinikk i tyskland den dag i dag...

det som ofte kan sees som sårbeinte hester etter strasser trim er ofte ikke pga at det er sårt å gå uten sko for selve hoven, men at man ahr fått i gnag blodsirkulasjonene ved å gio hovene bevegelse med en gang og smerte hesten ikke visste den ahdde kommer frem. strasser mener også at man må legge forholdene tilrette for en ny barfothest emd mye bevegelse og mykt underlag slik at hoven kan hele seg selv. det er ikke naturlig at hesten skal være sårbeint men det kan ha naturlige årsaker og er heller ikke farlig så lenge det ikk er snakk om alt for lan tid.

Strasser har studert hestens hov i over 20 år og har lagt mye av sin forskning i å studere villhesten. alle villhester har like vinkler på hovene (for ikke å nevne dyr som bizon, hjort og nyfødte føll) disse har alle 30 % fra hårlinja og ned til bakken, mange vil kalde det å "tvinge" hoven inn i en stilling, mens naturtrimmerene trimmer hoven mer som den er vinkelmessig. men det det dreier seg om her er at hestens muskelatur og beinstruktir gjerne er påvirket av en hov i feil vinkling, da vil strasser få denne hoven inn i en naturlig stilling for hesten istede for å tro at dette er denne hestens naturlige stilling og trimme hoven slik den er.. hoven kan være vciklet feil fra skoing eller ugunstige leveforhold og en fortsettelse med slike vinkler kan føre til en dårlig hest...

strasser er veldig opptatt av hovensfunksjon og anatomi, strasser skjærer aller hover i tilnærmet lik vinkel men de skjærer ikke alle hover likt. de legger mye i hvilket underlag hesten skal brukes på. Strassertrimmere er opptatt av at hestens hov skal kunne utvide seg, og for at en vher hov på et hvert underlag skal klare det må den skjæres slik at den får nok motstand til å utvide og trekke seg sammen. for en hest som står mye opå mykbakke tar strasser.t mer av sålen slik at hoven utviderseg ved mindre trykk enn ved en hest som går mye på hardt underlag.

strasser mener at den mest vanlige feilen ved trimming av barfothest er å la det stå igjen for mye av hoven, som eks å la drakthjørner og hjørne støtter være langre enn ballene og sålen og la sålen være for tykk. dette vil føre til en ufleksibel hov og en mangel på hovens naturlige funksjon, ikke langt fra hva en sko gjør. lange drakter kan gi hælsmerter, forsnevring og det kan i verstefall føre til hovbeinsrotasjon...

før i tiden og i gamle hovslagsbøker står det at vinkelen på framfoten skal være 40-50% og på bakfoten 50 - 60%, dette stemmer ikke med vinklene til villhesten.

hovedprinsippet til strassertrimmere er at hoven skal trimmes ut i fra underlaget hesten skal brukes på, være 30% og ha heler på 3-4 cm. (det er ikke rikit å tror at hoven blir skjært rett inn i denne formen med en gang i overgang fra skodd hest til barfothest, dette tas i hestens tempo)

håper dette ikke bare ble rot og at det kan hjelpe deg i å se hva naturtrim og strasser har forskjellig eller likt.
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  21:59:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Huff, jo mer jeg hører og lærer om Strassertrim jo mindre liker jeg d. Å tynne ut sålen for å få en mer fleksibel hov høres for meg helt feil ut. Og at kronranden skal være ca 30 grader er vel ikke noe revolusjonerende nytt som bare Strasser kan? jeg har hørt d fra andre plasser og d er en av mange ting jeg ser på når jeg skor/trimmer hester.

Ang Strassers syn på skoing, i boka hennes har hun tegnet noen bilder av hvordan hun mener utviklingen blir på høvene på skodde hester. Jeg har sett høver som ser ut som de skrekkbildene hennes, men det har vært hester som har vært ekstremt trangskodde over tid. På hester som har vært riktig skodd har jeg aldri sett forsnevringer som er i nærheten av d hun påstår de får av skoing.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  00:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ja - da har denne Strasser ihvertfall ikke sett høvene på mine hester - gjenom 23 år......

Like fine skodde som uskodde - aldri verken halte eller noen som helst problemer - bortsett fra da en av dem tråkket på en rusten spiker for 20 år siden....

Forøvrig ble mine mange føll ikke skodd før de var minst 3 - 4 år - hvis det var behov for det. Men før det hadde de hatt nøye og god hovpleie av dyktig hovslager.

Kan for øvrig nevne eksempelet med den hesten jeg kjøpte for over 24 år siden, da hun var 18 år gammel - og ikke hadde sett hovslager på laaaange tider, dessverre. Uskodd, og med alt for lange høver, fikk vi tak i en hovslager (som vi dessverre ikke visste mye om - den gangen). Vi var, til å begynne med ikke tilstede, men har fått historien fortalt.
Han trampet inn i stallen og proklamerte: "Her må det skjæres høver, ja!" - og satte i gang. Etter første forbein hadde hesten fått panikk og protesterte vilt. "Jæ...... uoppdragen mærr!" mente han. Hesten vekselvis steilet og satte seg på rumpa - og "hovslageren" (legg merke til "-") hadde slått, sparket, pisket og satt på brems - fikk vi høre.
Da bonden fikk nyss om "dramaet" med denne skoingen, ringte han meg: "Hovslager'n trenger visst hjelp, for mærra vil ikke skos..." - Da jeg kom opp hadde han fått tatt begge forbeina - skåret og smelt på sko - og dama SATT på rumpa, for å beskytte bakbeina sine....
Jeg fikk omtrent sjokk da jeg kom opp i stallen: Det var blod på gulvet, det lå store hovbiter strødd - og hesten hadde et fortvilt uttykk i øynene: "Hjelp meg!" - Da hadde "hovslager'n" begynt å tenke på springsele og taljer for å heise henne opp, og han hadde brukt to timer på forbeina....

Jeg gjorde kort prosess, og sa at "Nå er det nok! - Vi får ta bakbeina senere." En sur "hovslager" mente at "Detta bli'kke billig! - Bruke to timer på en gær'n halv hest..."

At hesten ble stokk halt på begge forbein er vel unødvendig å nevne, og de lange bakhøvene ble jo ikke bedre. En ting var sikkert: Aldri samme "hovslager" i nærheten av den hesten mer!
Og etter litt undersøkelser i nl-hest-miljøet, fikk jeg nyss om "en dyktig en - borti Hønefoss-traktene". Han kom - heldigvis - og fikk LITT av en jobb!!!

En meeeget skeptisk hest, med to såre forbein og bakbein som ikke så ut. Klok av skade, ble jeg tilkalt FØR han begynte på jobben. Og det ble mer enn nok av steiling og sitting på rumpa, men dette var en FLINK hovslager, med snill stemme, rolige bevegelser og masse kosing med hesten. Hun tillot først at skoa ble kibbet av forbeina, og lindrende omslag ble lagt på. Siden det tok litt tid før dette virket, og hesten klarte å stå på forbeina, fikk denne hovslageren tid til å ta seg av flere hester i stallen - OG - han ble stallens faste hovslager i mange år - for å si det sånn.

Med min hest måtte det flere besøk til, før han endelig hadde fått beskåret bakbeina til riktig hovform, og at de såre forhøvene hadde vokst nok til at han kunne sette på vintersko - på alle fire bein. Da hadde hesten blitt "venn" med hovslageren, ja, hun humret når han kom for å stelle beina hennes - som nå var blitt perfekte, og forble det hele hennes liv.

Vi var så heldige å beholde denne dyktige hovslageren - som altså både kunne korrekt beskjære skolause hester - og sette på riktige sko - i mange år.

Og jeg er SIKKER på, at hvis den første "hovslager'n" hadde vist seg i nærheten av min hest igjen, så ville hun angrepet ham - for det var "hat" hun hadde i øynene da jeg kom opp i stallen den ulykkelige første gangen han mishandlet henne! - Ja, til og med JEG måtte oppleve en tid med stooor skepsis fra henne - for hun skjønte vel ikke hvorfor "jeg" hadde utsatt henne for noe så grusomt. - Men kan love, at vi i alle år siden var bestevenner, og hun gjorde alt jeg bad henne om - og ble den perfekte terapihest.

Vet ikke riktig om det er noen "moral" i denne historien - bare at man bør VITE hvem som skal behandle det viktigste på hestene deres: Beina!

Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 17/03/2007 :  08:43:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote
Nei. NAturtrimmen går ut fra hver enkelt hov, og ikke fastlåste vinkler. Jeg synes det e kjempeskummelt og trimme kun etter vinkler og ikke etter hvrodan hov og hovbein faktisk ser ut.

Opprinnelig postet av summer

[/quote]

Nei det var akkurat det som ante meg og .....

Tusen takk alle sammen....
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 17/03/2007 :  08:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Matprat - kjekt å høre litt fra folk som kan den metoden også.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er en ponni som aldri har hatt sko og aldri har vært i kontakt med beskjæring (bortsett fra en lett rasping nylig). Hun har hatt verdens fineste høver - men de ble litt skjeve bak i vinter (slet nok litt lite i snøen). Og jeg er litt redd hun kanskje ikke passer perfekt inn i strasser-vinklene - når jeg leser om naturtrimmerne vil de jo ha mest optimale vinkler om de selv får forme seg. Jeg skjærer ikke selv, men har tilgang på strasser-trimmer og vanlig hovslager......
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/03/2007 :  10:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forresten noen som lurte på hvor naturtrimmerne gikk på skole. Vel, min naturtrimmer har gjennomført utdanning fra amerika, og det er også mulig og få hjelp til den utdanningen av noen av dem her, men da tar det selvsagt lengre tid. Så alle naturtrimmerne er ikke selvlærte om det er hva som antas. Men man har strassertrimmere, naturtrimmere, og hovslagere der ute som overhodet ikke vet hva de driver med. Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  16:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, jo mer jeg hører og lærer om Strassertrim jo mindre liker jeg d. Å tynne ut sålen for å få en mer fleksibel hov høres for meg helt feil ut. Og at kronranden skal være ca 30 grader er vel ikke noe revolusjonerende nytt som bare Strasser kan? jeg har hørt d fra andre plasser og d er en av mange ting jeg ser på når jeg skor/trimmer hester.

Ang Strassers syn på skoing, i boka hennes har hun tegnet noen bilder av hvordan hun mener utviklingen blir på høvene på skodde hester. Jeg har sett høver som ser ut som de skrekkbildene hennes, men det har vært hester som har vært ekstremt trangskodde over tid. På hester som har vært riktig skodd har jeg aldri sett forsnevringer som er i nærheten av d hun påstår de får av skoing.

Opprinnelig postet av *Varg*

hvis du syns det høres så forferdelig å tynne ut sålen så bør du ta en titt på villhesten og andre hovdyr vil du raskt se at de både kan ha konkav såle og skoop som også er noe strasser lager som ikke naturtrimmere utformer. jeg har et bilde av en bizons klov, skal se om jeg finner tak i det.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/03/2007 :  19:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
såle og skoop som også er noe strasser lager som ikke naturtrimmere utformer. jeg har et bilde av en bizons klov, skal se om jeg finner tak i det.

eeeh,,, nå lager faktisk naturtrimmere scoop da men. Og konkaviteten på sålen kommer av seg selv ...så lenge ting blir gjort korrekt.

Kanskje det er du som skal sette deg litt inn i naturtrim?

Redigert av - summer den 17/03/2007 19:01:42 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.