hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryttere med dårlig kondis - idrettsutøvere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ryttere med dårlig kondis - idrettsutøvere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Astrid H

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  16:52:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Ryttere er idrettsutøvere på lik linje med skiløpere, fotballspillere osv. Men likevel har mange ryttere dårlig kondis.

Ridning er en fantastisk flott idrett, og er bra enten du er ung, gammel, frisk eller funksjonshemmet. Det er mange "grader" av det å ri. Ridning er alt fra å sitte på hesten i skritt og til å hoppe høye hinder eller ri en vanskelig kûr. Ridning er supert når det gjelder f.eks balanse, koordinasjon, rytme og styrke. Man kan bli skikkelig svett av å ri dressur, men etter min mening, trenger man som rytter mer trening. Dess mer man trener og får bedre kondisjon og styrke, dess flinkere kan man bli til å ri. Det kreves mye av en rytter som sammen med hesten skal hoppe en bane og være like konsentrert, oppmerksom og "aktiv" i ridningen hele veien.

Mange ryttere blir tunge i pusten av å gå opp en bakke! Og de kaller seg idrettsutøvere?! Jeg spilte aktiv håndball lenge, før jeg sluttet med det. Da hadde vi masse ren kondis- og styrketreningm og trente tre ganger i uken. Nå når jeg har "lagt opp" (høres litt profft ut..!), men trener for meg selv to-tre ganger i uken. Jeg får bedre utholdenhet og orker mer når jeg rir, spesielt sprang og dressur.

Jeg synest vi skylder hesten såpass at vi trener oss selv utenom ridningen, da kan vi yte mer under treninger med hesten og vi vil bli sterkere og dermed kunne påvirke hesten lettere uten å komme i ubalanse på ryggen dens.

Hva menere dere?!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  17:15:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ridning er kanskje ikke den beste kondisjonidretten, selv om man selvfølgelig kan bli anpusten av å ri også. Men ridning er faktisk en utrolig fin idrett for å trene koordinasjon. Jeg så en test for noen år siden (i et norsk blad som fantes før som het "Easy Rider" tror jeg) hvor flere idretter var vurder opp mot hverandre og hvor hver idrett hadde fått en karakter fra 1-10 (hvor 10 var best) på fire viktige faktorer. Nå husker jeg at det var kondisjon, koordinasjon og styrke. Husker ikke siste punktet. Men iallfall kom svømming best ut med 10 på samtlige punkter utenom på koordinasjon hvor svømming fikk 9. Fotball kom ikke så bra ut, men kom iallfall høyere på det meste i forhold til ridning. Som eneste idrett kom faktisk ridning ut med 10 på koordinasjon, dog bare 4 på kondis. Og 6 eller noe på de to andre punktene.

Men det er som de fleste andre idretter. Skal en trene alt bør en trene ved siden av også. Det gjør jo faktisk alle proffe idrettsutøvere.. Og det tror jeg proffe ryttere også ofte gjør!

Desverre er jeg selv ikke flink nok til å trene regelmessig utenom ridningen. Tiden strekker liksom ikke til.. Men i sommerhalvåret så sykler jeg jo iallfall endel, selv om det er mer av praktiske årsaker, enn for selve treningens skyld. Men det er jo trening likevel. Men så er ikke jeg proff heller.. Men merker at jeg sikkert burde trent mer på treningsstudio. Jeg er høyrehendt, og savner at jeg ikke er mer lik i begge sider. Føler av og til at jeg overhode ikke klarer å ri på venstre hånd fordi jeg ikke får gjennom det samme som jeg får til på høyre. Og selvfølgelig er det ganske vanlig at hesten tar etter ryttern med å få sin gode side som den ryttern er best på.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/12/2003 10:20:24 Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/12/2003 :  07:09:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Ridning mener jeg er den beste sporten mentalt! Ridning involverer mye psykolgy(klarer aldri aa stave det!), og problemloosning. Jeg tror ikke det er saa mye tenking i fotball, det er liksom, loop etter ballen og spark den(mer enn det, men mindre enn ridning). I fotball trenger man ikke aa tenke ut om ballen kommer til aa fortsette sammee vei, eller om den plutselig skvetter og flyr til siden!

Ridning er ogsaa supert til styrketrening. Jeg har faatt noe grusomt mye muskler naa. De som har ridd lenge har de typiske skulder, laar, rompe, arm, rygg, legg og mage musklene. Det ser litt merkelig ut; man ser ofte ryttere har en litt kroket rygg(skuldrene booyd forover p.g.a vekten paa musklene), og er litt kraftigere i beina enn overkroppen. Ryttere har ofte hooy stemme, veldig tolmodighet, og er glade. De er gode lyttere, de leser kroppspraak bra, og de er flinke til aa loose psykologiske problemer.

Trening utenom ridning skulle vi saa absolutt gjort mer av. Jeg tvinger meg selv til aa dra paa joggetur med hesten minst en gang i uken! Det er mye gooyere aa trene sammen med hesten synes jeg. Ellers mener jeg vi blir ganske sterke av aa baere trillebaar, sal, pusse hest, longere, loofte hover... etc... Kondisjonstrening tror jeg er viktigst. Jeg merker jeg har fatt veldig daarlig kondis i det siste, blir andpusten etter ett par runder med galopp. Jogging og gaaing er bra for kondisen, og det kan man gjoore med hesten;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  19:25:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ryttere er idrettsutøvere på lik linje med skiløpere, fotballspillere osv. Men likevel har mange ryttere dårlig kondis.

Jeg synest vi skylder hesten såpass at vi trener oss selv utenom ridningen, da kan vi yte mer under treninger med hesten og vi vil bli sterkere og dermed kunne påvirke hesten lettere uten å komme i ubalanse på ryggen dens.

Hva menere dere?!

Opprinnelig postet av Astrid H

Veldig bra poeng!
Det er overraskende få ryttere på topp-plan som gjør annet enn å ride, men de som trener kondis og styrke i tillegg får MYE igjen for det!
Som så mange andre burde jeg trent mer, med begrenset tid og fysikk er det nå sånn at ridningen er "hovedtreningen" min.
Har dessverre rygg og knær som ikke tåler jogging og er allergisk mot klor sånn at jeg ikke kan svømme i hall.
Men merker faktisk en viss bedring på kondisen etter overgang fra "pensjonist" hest til "aktiv" hest. Plutselig er det mye mer krevende, tur med trav og galopp, samt trening i sprang og dressur, og det kjennes
MEN en av de unike - og fantastiske - tingene med ridningn er jo nettopp det at man ikke trenger å være i god fysisk form (eller engang uten handicap) for å nyte det...
Med ridning på eliteplan synes jeg absolutt at rytterne skylder hestene sine at de selv er like veltrent. For oss andre bør det være et mål å være i så god form som vi har mulighet for, og ikke bare på grunn av ridningen!
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  15:13:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Er helt enig i at ridning er fantastisk på endel punkter; balanse, koordinasjon, styrke og selvkontroll. Men "superkondisen" må man få fra andre aktiviteter. Synest svømming er kjempebra trening, det aktiviserer hele kroppen, er effektiv trening uten at man blir helt utslitt når du gjør det (det kjenner iallefall jeg først når jeg er ferdig med tusen meter'n og er gått i dusjen - da kjenner jeg hvor sliten jeg er!) og det belaster ikke ledd så mye.

Jeg jogger endel, noe som belaster ledd osv vesentlig mer. Men jogger man på mykt underlag (f.eks i skogen sammen med hesten!) og har gode sko, går det greit så lenge man ikke har spesielle skader. Å jogge på asfalt er ikke så bra; det er mye hardere for ledd og knær og man bruker stortsett de samme musklene. I terrenget bruker man litt mer forskjellige muskler.

Sykling gir gode "ridebein", og man kan bestemme hvor hard trening det skal være, alt i fra å sykle nedoverbakker og trille sykkelen opp igjen, eller til å sykle på fjellet. Nå på vinteren er det ikke så gøyt å sykle ute i snøen, men vi har trimsykkel i kjelleren;)

Aerobic er noe av det beste. Det er kjempegod kondistrening (men det fins jo ulike intensiviteter på kurs - lett, middels, høy, for eldre osv) og det gir rytmefølelse og koordinasjon (selv om ridning er bra for koordinasjon, så kan man alltids få mer av sånn trening).

Jeg synest faktisk at å gå i fjellet er en av de beste måtene å komme i form på. Bak huset ligger det et lite fjell på ca 500 m.o.h. I sommer gikk jeg opp dit på 50 minutt og sprang ned igjen. Kjempebra for kondis og balanse! Og så bruker man flere forskjellige muskler i kupert terreng.

På stallen jeg jobber på blir det brukt mye voltige i forbindelse med "Hest, helse og trivsel" - prosjektet (dvs en slags type terapiridning for barn / ungdom med fysiske og / eller fysiske handicap og spesielt mye for ungdommer som er vanskeligstilte og har havnet litt utpå skråplanet...). HUn som driver stallene barnevernspedagog, og har tatt mange kurs gjennom Hest og Helse-organisasjonen, bl.a endel kurs om voltige. Har lært mye av henne, og har skrevet dendel artikler om det, men det meste gjelder for all ridning, ikke bare for voltige.

Voltige (ridning også):
- trener muskelstyrke og koordniasjon
- bedrer balanse og bevegelighet
- fremmer konsentrasjon og problemløsning
- øker selvfølelse og selvkontroll
- utvikler sosiale ferdigheter og samabeidsevne
- skaper et tolerant miljø
- og....det er morsomt!

Dette sto på et faktaark om tilpasset voltige skrevet av Nina Wiger, men det gjelder like mye for allslags former for ridning.

Ridning er kroppsøving, sosial trening og sansemotorisk trening.

Nå sporet jeg av litt....ja ja.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.