hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - for gammel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 for gammel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  13:16:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har nå fått tilbud om å kjøpe en hest. det er en kaldblods på 12-13 år. eneste problemet er at det er en hingst, noe som jeg ikke har bruk for, siden jeg ikke skal drive med avl (ikke enda iallefall). er han for gammel for å bli kastrert? og, hvis den blir kastrert, når blir de værste hingstenykkene borte?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

lille_troll
» VIP

Skrevet - 20/12/2003 :  15:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid holdt på med hingster og syns de er noen trivlige dyr!
Siden du kastrere han såpass sent vil jeg nok tro at han ikke ror seg så veldig mye ned, men du har jo den fordelen at han kan gå ute sammen med hopper. Du skal huske at ikke alle hingster er "gærne". De fleste hingstene jeg har vært borti (og det er mange) har vært snille og rolige. selvfølgelig finnes det unntak!

Jeg vill kjøpt denne hesten for så å kastrere han, hvis det er mange hopper på stallen. Men du må først finne ut om du vil beholde han som hingst eller ikke!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  16:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil definitivt ikke ha han som hingst. jeg og er av den oppfatningen at hingster ikke er så gærne som mange tror (vi har en hingst på stallen fra før), men problemet med dem er at de som oftest må gå alene... hingsten som står på stallen er så heldig at han kan stå sammen med en annen vallak uten at det blir slåsskamper av den grunn. vi har annen vallak på stallen som vi prøvde å sette sammen med hingsten, men det gikk ikke, han fikk bank jeg har lyst til at hesten skal gå sammen med andre (både hopper og vallaker) uten at det blir føll av det...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  22:14:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Er han en hingst som er vill? For hvis du kasterer ham nå og han ikke er vill da blir han vell rolig som valakk oxo og du kan ha ham sammen med hopper ;) Er det noen aldersgrense på kastrering?
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  23:02:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tror du bør snakke med en veterinær om dette. Det er, som andre har nevnt, lite sannsynlig at han edrer temperament dramatisk ettersom han har vært hingst i mange år, men man kan aldri vite.

Har sett både gode og dårlige resultater etter sen kastrering.
Noen har blitt surere, og mindre motiverte for å "jobbe". Men vet bare om ett "skrekktilfelle". En hingst - tøffing som startet sprang, dressur og arabergalopp - tapte rett og slett livsgnisten og bare "forsvant". Muskler og alt...
Mistet interessen for mat, andre hester etc. Umulig å ride (gikk ikke frem uten at de brukte ekstreme hjelpemidler, og det ville de jo ikke). Helt apatisk, sto bare og sturet enten han var ute eller inne. Tror ikke det tok 6 måneder engang før han måtte avlives. Og vetrinærer fant overhodet ingenting fysisk galt med ham, hverken mens han levde eller under obduksjon. Virkelig tragisk!

Men i andre tilfeller har jeg sett at hestene har klart "overgangen" helt fint, noen har gått opp litt i vekt, ellers ingen endringer utover positive. De har ofte beholdt litt av "glimtet i øyet" og hingstemanerene, men blitt enklere å ha med å gjøre.

Det går som oftest bra, men det er - som med alt annet i livet - ingen garanti for hva resultatet blir.
Håper det løser seg for det beste, både for hesten og for deg!
Lykke til
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  15:07:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Hei hei!

De to forrige hestene jeg hadde, var fjordinghingster. Eieren snakket om at hun kanskje ville kastrere den ene om noen år, sånn at niesen hennes kunne ha han som lærehest (en hingst ville bli litt for heftig for henne...). Etter en stund ombestemte hun seg. Denne hingsten var veldig rolig og ikke særlig "sprek" fra før av, og hun trodde han kunne miste den lille gnisten han hadde.

Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg har en liten teori om det. Jeg tror at hester som har vært hingster så lenge, skifter litt personlighet etter kastrering. Samme hesten blir det iallfall ikke! Noen mener at hester som blir sent kastrert fortsetter med noen av hingstenykkene (litt napping osv - ikke det at alle hingster gjør det altså!).

Det er litt ekstra jobb med å ha hingst, men viss du er klar over det det innebærer, så går det greit. Det som er mest problematisk er det at hesten da trenger egen paddock, og skal du ha hestepasser bør den være ekstra flink.

Vi hadde tre hingster på stallen (de to jeg hadde og en til) sammen med både hopper og vallaker, og det gikk helt fint. Nå bor jo jeg litt ut på landet, så vi har gode beitemuligheter, så hingstene fikk hver sin faste paddock. Så lenge de som eier hingstene og de som har andre hester (spesielt hopper) på stallen, bruker sunn fornuft, er det ikke noe problem å ha hingst...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  16:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jo jeg bestemt meg da, jeg vil ikke ha hingst. har en på stallen fra før, og han er også "verdens snilleste", men jeg ser likevel hvilke problemer som kommer med på kjøpet. egen paddock er ikke alt som trengs, denne hingsten løper rett igjennom strømtråden når den ser brunstige hopper, og det er ikke så morsomt for meg å gå fra sommerbeite hvor hesten står ute døgnet rundt til å ha den inne døgnet rundt... pluss at jeg ikke har noe bruk for en hingst, uansett hvor bra avkom den produserer (hvis den hadde produsert så mange bra avkom så hadde den vel ikke blitt solgt til slaktepris, hadde den det da?).

nei, jeg må prate med eieren om hvorfor de ikke har kastrert han, å så får vi se...

mvh llille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  21:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ganske usikkert om han vil roe seg ned så lenge han har fått være hingst så lenge.. Jeg red en ponni en gang som var 18 år da, og han hadde blitt kastrert da han var 6 år, men var ikke kvitt alle hingstenykkene enda! Han var ganske hingstete i forhold til yngre vallaker på stallen..
Helt enig i at du bør kontakte en veterinær eller forrige eier!

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.