hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Riding som gymopplegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Riding som gymopplegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Astrid H

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  09:34:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Etter nyttår skal jeg ha riding som indviduell idrett som en del av gymmen på skolen. Jeg har bestemt meg for å fokusere mest på rytteren siden det er gym liksom. Overalt hvor jeg søker på, står det bare om hesten. Muskler, utholdenhet osv. Jeg vil finne litt mer om selve rytterens kropp og fysikk. Har noen gode bøker, men vil finne mest mulig informasjon om det.

Vet noen om noen gode linker?!

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  11:23:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Liker yoga, og har en bra bok som heter "Yoga for Equestrians - A New Path for Achieving Union With The Horse" av Linda Benedik & Veronica Wirth. Her er generelle yogaøvelser, noen som er spesielt bra for ryttere (tilogmed noen som kan gjøres på hesteryggen) samt endel info om anatomi etc... Mye illustrasjoner og lett å følge, både for ferskinger og de som har gjort yoga før.
Lykke til!
:)

Redigert av - elx den 20/12/2003 11:24:10 Gå til toppen av siden

~Stine~

» VIP

Skrevet - 27/12/2003 :  19:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg fikk boken "Sentrert Ridning" av Sally Swift til jul.
I den står det om rytteren. (kropp o.l)

Kjempe bra bok

Anbefaler å kjøpe/låne den om du ikke finner noe om rytteren på nettet.

-------------
Heste_jenta
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  21:25:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er det egentreningsopplegg? Over hvor mange gymtimer?

Husker vi hadde sånn egentreningsopplegg på vgs. Da hadde jeg intervalltrening som egentrening. Grunnen til at jeg valgte dette var at det var mye fint og flott man kunne skrive om aerob trening (stod mye om dette i gymboka). Samtidig er det en grei ting å lage et opplegg av. Å trene dressur eller sprang har ofte mye med dagsformen å gjøre, og er vanskelig å planlegge i detalj som et treningsprogram (synes jeg iallfall..). Dessuten så jeg for meg at intervalltrening ville være mye enklere å forstå for en utenforstående ikke hesteinteressert gymlærer

Skreiv senere en artikkel her på Hestemarked om Intervalltrening. Artikkelen er i stor grad basert på det egentreningsprogrammet jeg hadde på vgs. Det går jo ann å bruke artikkelen som inspirasjon..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  14:50:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen!

Opplegget går over fire økter, som vi skal utføre i fritiden (så får vi fri i gymtimene). Det er egentrening, og jeg har planlagt å ha to økter dressur, en økt sprang og en økt voltige. Jeg legger sannsynligvis alt utenom voltigen til et helgekurs jeg skal på med en danske berider (vi har bare utebane, og det spørs hvor brukendes den er i midten av januar). Jeg har "Sentrert ridning" av Sally Swift (som Heste_jenta anbefalte), og det står jo mye vettigt i den.

Gymlæreren min eeeelsker løping, og synes vel at ridning ikke er den beste sporten akkurat. Men jeg har fått lov til å ha det, og jeg vil lage et skikkelig godt opplegg vinklet mot rytteren, og ikke så mye på hesten (har skrevet mye om hesten og øvelsene i elevens valg).

Har også tenkt å noen økter med trening for rytteren. Da har jeg tenkt å ha svømming, aerobic og jogging. Jeg har allerede skrevet en lang utdyping om sitsen og hvordan den "henger" sammen, altså hvordan de ulike delene av sitsen påvirker hverandre (f.eks viss du klemmer med knærne, så vipper du fram og opp av salen osv).

Jeg hadde kondistrening i fjor, men nå skulle vi ha indviduell idrett... Synest også det er vanskelig å lage "program" for dressur- og sprangtreningene (som spoff sa), men jeg tror vi må ha et ferdig time-opplegg til innlevering før vi skal begynne opplegget. Men hvordan skal jeg gjøre det????!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.