hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Shire?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Shire?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Skjotta

Skrevet - 24/03/2007 :  23:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.Boysen...
tror ikke "virkelighetens verden" er ett begep mange av disse selvgode bedreviterene kjenner noe til.

jeg er sa trett og lei av a höre: "man sender jo ikke USKYLDIGE hester til slakt..." hva er sa forferdelig uskyldig med hester? hva er mer uskyldig med hester enn med kyr? eller lam? söte hvite kröllete lam...

synes det er sa fælt a se folk gange seg opp pa folk som ikke har gjort noe galt, bare fordi de har ett annet synspunkt pa livet. ikke all har rad til a sitte med hester som ikke selger eller er brukelige. og ikke alle ser pa hester som kjæledyr... og takk og lov for det. dersom ingen hester ble slaktet, tenk da pa hvor mange uönskede, mishandlede utsultede og glemte hester der ville vært?

og SULTAN.... jeg synes det er flott, at moren din tok fullt ansvar for dette föllet, og bestemte seg for a forsikre seg om at föllet ikke matte lide eller sulte.

desverre ser man ofte at hester med skavanker, som selges billig til "gode hjem" ender opp hos folk som ikke hadde rad til a betale for en "sunn" hest, og dermed ikke har rad til a fore en hest orntlig heller, eller til vetrenær, hovpleie, stallplass osv... men de vil alltid ri allikevel.

sa de kjöper en hest som teknisk sett trenger mer pleie bade fra vetrenær og hovsmed, og som meget mulig ikke burde ris i det hele tatt, og kjörer den helt ned, för de da, slakter en voksen hest som har mattet lide fra den var föll....

du skal være stolt av den avgjörelsen som ble tatt. föllet led ikke, og det kommer ikke til a matte lide heller.
Gå til toppen av siden

EliJeanette

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  20:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
alle har sine meninger å jeg har MIN!
synes det er kjempesynd å slakte et lite føll! men såm sakt det er min mening, å dere andre kan bare ha deres ..
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  20:58:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg syns selfølgelig også det er synd at man må slakte føll.
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  21:07:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Det er nok ikke så vanskelig og selge et shireføll!!

dersom vi fyller pa med en smule logikk.... vet du noe om slaktepris pa föll? den er ikke höy i norge, fordi kjöttet ikke selges pa Rema. tror du ikke at dersom de hadde kunnet tjent penger pa föllet (10-20 000 utfra det som sies pa posten her) sa ville de gjort det? er ikke det hva "slemme" heste eiere gjör? tjener penger pa hester? der er ikke noe penger i a slakte ett shire föll.

rykk hodet ut av den rosa skya du bor i og innse at alle bor ikke i lala land. men det gjör dem ikke til darlige hesteeiere.

Opprinnelig postet av Skjotta

Fikk 800kr for føllet. Så det er ikke penger i å slakte føll.

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 25/03/2007 :  23:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfölgelig er det synd. det er trist og sörgelig og.

det betyr ikke at det ikke var nödvendig.

og det er ikke grunn til a angripe noen, og si at de ikke bör fa eie hester. det er det som er problemet her.

man kan si sin mening, og samtidig unnga a sare andre unödvendig.
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  00:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til "skjotta"
Jeg ser at du prøver å likestille liv her ved å sammenligne hesten med et hvilket som helst annet husdyr.

Dette blir diskusjon på et helt annet nivå, og avsporer fra hva som er poenget i diskusjonen her. Nemlig at det antagelig fantes en annen, og bedre, løsning enn å sende føllet til slakt!
Selvom dette kanskje ville ha krevd noe mere jobb og innsats av eieren!
Og inntrykket "sultan" gav oss i sitt første innlegg, var at slakt ble valgt fordi det var den enkleste løsningen som krevde minst innsats!

Sitat: "og ikke alle ser på hester som kjæledyr"

Nei, ALLE gjør ikke det! Men FOLK SOM SKAFFER SEG HEST fordi de liker hester, gjør antagelig det!
Hvorfor skulle de eller skaffe seg en hest? (og ikke like gjerne en ku eller sau?!)

Jeg vil derfor anta at folk som ønsker å eie en hest, ønsker dette fordi hester betyr noe spesielt for dem, selvom de i prinsippet er "unyttige" fra et ernæringsmessig perspektiv!

Derfor kan man ikke sammenligne en hest med en ku, sau, gris eller høne for den saks skyld. Disse er avlet frem med den hensikt å bli til mat/slaktes.
Hestene derimot, avler vi frem for å "more oss" med. Vi ønsker dem som selskap, til å dyrke vår hobby, for å hevde oss i ulike typer hestesport, som status-symbol etc.
Kort sagt har hester en helt annen rolle for mennesker enn andre typer husdyr. Og derfor synes jeg faktisk at man også har et annet ansvar ovenfor hesten, og bør behandle den med den respskt den fortjener!

Selvfølgelig forstår vi alle at "sultan" som 14 åring ikke kan bebreides for at shireføllet ble slaktet, og det kan muligens ha vært omstendigheter som gjorde det vanskelig å velge en annen utvei.

Likevel må vi få lov til å synes dette var veldig leit! Og alternativet er jo ikke nødvendigvis som du beskriver,at hesten ville endt opp som utsultet og mishandlet.
Den kunne kanskje fått en godt hjem, og et langt liv hvis eieren hadde hatt tid og mulighet til å finne rette kjøper.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  05:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er "lett" å sette seg til DOMMER over liv og død - når man selv ikke er involvert.

Jeg har vel fått erfare "mer enn nok" av livets realiteter, med tap av foreldre og mann, samt at jeg fikk kreft i ryggmargen i 1993, og nå må bruke rullestol - når jeg ikke rir på min snille, gamle hest.

Men at jeg ikke kan bruke mine bein, betyr ikke at jeg er "døv i hue" - som jeg faktisk har hørt.

Jeg kan møte hvem som helst av dere i en saklig diskusjon om hestehold - meen, jeg stiller ikke opp hvis det blir spørsmål om en sprangkonkurranse over 70 cm, eller dressur over LC - for DET vil jeg ikke utsette min gamle hest for - og laaangt mindre meg selv....

Meeen, at jeg har den lydigste og mest tilpassete hesten - ja, DET kan jeg være med på.

Ja, hadde jeg vært hest, så hadde dere IKKE kunnet lese dette.....

Ordet "
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  05:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - bare så det er klart: De to siste linjene"kom med" uten at jeg var klar over det, og uten at jeg hadde skrevet dem - de bare "dukket opp" - og jeg fikk ikke fjernet dem.

Avslutter med at jeg har en meget snill og lydig hest - som jeg har kjent i 23 år....
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/03/2007 :  16:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stor&Liten

Kopi av melding:
Likevel må vi få lov til å synes dette var veldig leit! Og alternativet er jo ikke nødvendigvis som du beskriver,at hesten ville endt opp som utsultet og mishandlet.
Den kunne kanskje fått en godt hjem, og et langt liv hvis eieren hadde hatt tid og mulighet til å finne rette kjøper.

dere sa ikke bare at dere "syntes dette var leit". dere angrep ei jente som ikke hadde noen mate a kunne pavirke det som skjedde. dere annklaget henne for a lyve, og for a "pröve a lure seg unna"

la meg komme med noen sitater, som hele "gjengen" sa seg veeeldig enig i...

Kopi av melding:
Polo Sunshine:
det føllet var utrolig søtt og jeg blir lei meg når uskyldige dyr slaktes pga at eier ikke gidder å stå på for å får solgt dyra sine!!!

hva vet du om hva eierene gadd eller ikke??? var du der?

Kopi av melding:
Stor&Liten

Nei, uansett hva "sultan" skriver nå i ettertid, så synes jeg det virker som det ble slaktet fordi de ville bli kvitt det fort...

sa snillt av deg... a bestemme deg for at folk du ikke vet noe om lyver...

Men det skal MYE til, at det står så galt til med bena til et føll at en veterinær vil anbefale slakt som beste utvei!
Som Polo Sunshine skriver, så kan mye gjøres for å rette opp benfeil hos føll, og mye retter seg også, selv ettersom føllet vokse

poenget er ikke om feilen kunne ha blitt rettet opp. det har ufattelig lite a si, nar ingen er villige til a gjöre det. föllet ble slaktet fordi ingen ville ha det... hadde det vært bedre a sende det til skogs kanskje? sa det kunne sulta i hjel? og der er forresten mange mange ting som kan bety at et föll ma forbli en selskapshest resten av livet. aldri kan bli ridd eller kjört. eller som krever dyr operasjon uten noen garantier... hvem vil fore ett shire föll hele sitt liv, for a kunne se pa den, nar de kan finne en annen som de faktisk kan bruke?

Kopi av melding:
Stor&Liten

Mulig at ikke "sultan" selv, har noe "skyld" i at dette skjedde.
Men hun burde i det minste ha vett på å ikke utbasunere dette i åpent forum på hestemarked!

hvem er du til a bestemme hva hun kan fa skrive pa et apent forum pa hestemarked????? det er heste relatert, hun sa at dette var noe som desverre skjedde, hadde det vært annerledes om föllet hadde dödd en naturlig död? er det "akseptabelt" i didne öyne?

Kopi av melding:
Marthe

Jeg har kanskje ikke noe forbud mot slakting, men og slakte et føll som gikk ann og gjøre noe med benene på er unødvendig!

ingen har sagt at det var mulig a gjöre noe med det. du innbiller deg bare det, slik at du kan rakke ned pa noen.

der er ingen som vet noe som helst her er mitt poeng, derfor skal man normalt tro pa folk som faktisk vet. den som kommer med utsagnet. Sultan er den eneste som vet hvor lenge og hvor mye de prövde a selge dette föllet. og a annta at de ikke prövde hardt nok (i fölge din standard) viser bare hvor lystne dere er pa a angripe noen og fa dem til a föle seg mindreverdige.

og der er mange mange mange som ser pa hester som bruksdyr, ikke kjæledyr. hunder og katter er kjæledyr. hester er dyre vesener, og voksne menneskers ökonomiske situasjon forandrer seg fort. noen ganger ma man selge hester man trodde man skulle eie for alltid og alltid... og nar hesten ikke selges, og man ikke har rad til a före den eller gi den den behandlingen den trenger, hva skal man da gjöre? hvis man har prövd allt, men ingen vil ha hesten?

pröv a sette dere inn i den situasjonen i steden for a vri det til a passe inn i den lyserosa verdenen dere lever i der alle hester lever i lykkelig hjem til de er 100 ar gamle. ("noe kunne nok blitt gjort..." "det tror jeg ikke noe pa" og sa videre)

hva med a annta at Sultan sier det som faktisk skjedde?

det er lett a beskylde noen for fæle ting nar man sitter ved en skjerm, og ingen ser hvem man er, er det ikke?

jeg blir forferdelig sinnt nar jeg ser at mennesker skal matte bli "mobbet ut" og angrepet pa steder som dette av bedrevitere som dere. folk som ma gjöre andre "slemme" og "dumme" og "lögnere" for a föle seg bedre selv.

les gjennom de tingene dere sa, og si meg at det var gjennomtenkte og logiske, voksne svar.
Gå til toppen av siden

Aggzy

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  18:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med T-boysen og Sjotta! Det er dessverre enkelte som måler godt dyrehold i hvor mange dekken og hvor flott utstyr de har til hesten, i stedet for å fokusere på hestens natur og instinkter. Hest er jo storfe, og ikke et kjæledyr. Likevel kan denne ene hesten bety omtrent hele verden for den som eier den. Har jo hest selv, så det forstår jeg. Men å gå til angrep på de som tar fullstendig ansvar for hesten sin som heller velger å avlive fremfor å ta sjansen på at hesten ikke skal få det godt i fremtiden. Måtte selv vurdere samme problemstillingen med en hoppe jeg solgte. I mitt tilfelle gikk det bra fordi de nye eierne er flinke til å følge henne opp. Men tanken på avliving var der. Dette er også et ansvar man må ta om man vil være en GOD hesteeier. Å holde hester i live fordi det er "synd å avlive den fordi den er så søt" er jo helt usakelig!

Men er det ikke på tide å dra diskusjonen tilbake til den den dreide seg om: Shirehesten? Vil tipse alle om å titte innom Norges nyoppstartede shireforening på www.shirehesten.no.
Den engelske shireforeningen er på www.shire-horse.org.uk og den svenske www.svenskashire.com.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  22:23:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
unnskyld meg da sjotta, men vi som sa våre egne meninger om saken viste jo ikke noe mere enn det sultan skrev i sine første innlegg, og det som sto i det første innlegget hennes var ganske sjokkerende synes JEG... legg merke til at det er min mening! det er ikke fakta, det er min egen mening!!!

måten hun skrev det på fikk meg til å reise bust og glefse litt, men jeg ble litt satt ut av at hun skrev at " hoppa fikk vi solgt, men føllet måtte vi slakte"...
det virket litt som om at de ikke brydde seg om hestene, men etterhvert som mere info om saken har kommet, sjønner jeg litt mer hvorfor de valge slakt, selv om jeg ikke liker slakt er det noen ganger det beste....
har selv måttet avlive litt for mange dyr, som den gangen hele mammas perser oppdrett måtte avlives, pga et par katter som hadde fått en uhelbredelig og kjempesmittsom sykdom, som kattene kunne ha i seg uten å være syke, før det plutselig brøt ut, og da kreves det at alle katter avlives...
utrolig trist!!
og som sultan sa, bedre å avlive enn å la hesten sulte og ikke ha det bra...
så beklager for min reaksjon på ditt første innlegg:)

men ærlig talt Aggzy!!!
Kopi av melding:
Jeg er helt enig med T-boysen og Sjotta! Det er dessverre enkelte som måler godt dyrehold i hvor mange dekken og hvor flott utstyr de har til hesten, i stedet for å fokusere på hestens natur og instinkter. Hest er jo storfe, og ikke et kjæledyr.

som om dette har noe med saken å gjøre da?!?
HAR jeg sagt noe om dekken/utstyr da??
tror ikke noen har sagt noe sånt her;)
JEG bryr meg IKKE om hvor mange dekken en hest har, og gir da F*** i flott utstyr!!
å du sier vi ikke fokuserer på hestens natur og instinkter, hvor har du det ifra?!?
jeg bryr meg om hesten min, og andre hester og dyr for den saks skyld, og DERFOR ble jeg en *smule* sjokkert av sultans FØRSTE innlegg... fordi det hørtes ut som om de ikke brydde seg om føllet...

hvis det er noen skikkelige usaklige innlegg her er det DITT AGGZY!!! det synes nå JEG!

Kopi av melding:
Dette er også et ansvar man må ta om man vil være en GOD hesteeier.

så du mener at vi som ble sjokkerte her ikke er gode hesteeiere?? fordi vi ble forskrekket over sultans første innlegg??
så vidt jeg vet ( men jeg kan vell ikke vite noe sånt jeg...?) har hesten min det heeelt fint, besøker du hjemmesiden min finner du massssse bilder og videoer av hesten min, som er en utrolig positiv og glad hest, og min aller beste venn!!!

men vær så snill å hold dine meninger om dekken og lignende på tråder om slikt da er du snill;) har jo ikke noe med saken å gjøre;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2007 :  11:40:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
og Skjotta, synes dine innlegg rakker ned like mye som andres innlegg,
for eksempel:
Kopi av melding:
pröv a sette dere inn i den situasjonen i steden for a vri det til a passe inn i den lyserosa verdenen dere lever i der alle hester lever i lykkelig hjem til de er 100 ar gamle.

HVORDAN hadde du tenkt vi skulle sette oss inn i sultans situasjon, når det eneste vi fikk vite var:
Kopi av melding:
hoppa fikk vi solgt, men føllet måtte vi slakte

som jeg har sagt, man blir en "smule" sjokkert av en sån setning...
nå har jo sultan fortalt mer om sin situasjon, og jeg forstår bedre..

dessuten kan jeg ikke fordra rosa!! så min verden er så absolutt ikke rosa;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."

Redigert av - LineWara den 27/03/2007 11:41:09 Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 27/03/2007 :  13:08:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Polo Sunshine.

na pröver visst du a vri deg unna. Sultan prövde a forklare hva som virkelig skjedde, i flere innlegg..... men dere bare fortsatte a si ting som at hun löy, vrei seg unna og at dere ikke trodde pa henne. det var DET jeg reagerte pa.

og jeg synes ikke det burde være vanskelig a sette seg inn i en situasjon der man MATTE SLAKTE FÖLLET, slik som Sultan skriver i förste innlegget sitt. det heter mennesklig empati, og alle burde kunne vise en viss grad av det.

en "normal" reaksjon ville vært "Uff, nei sa leit... kan jeg spörre om hvorfor?" eller "trist nar sannt skjer" eller: "hvorfor matte dere det?"

men neida, dere anntok at familien hennes ikke GADD a selge föllet, og isteden sendte det til slakt for 800 Kr... (nar normal salgspris ville vært minst 10 000)

dere VILLE finne noe a hakke pa. dere ville at hun skulle ha gjort noe "forferdelig"

selvfölgelig rakker jeg ned pa dere. det heter ironi. dersom dere kan kalle henne en darlig heste eier og forsvare det, sa kan jeg si at dere lever i en rosa sky og forsvare det. dersom du ikke vet hva ironi er, sa sla det opp.

förste innlegget sa at de fikk solgt hoppa, men MATTE slakte föllet.

dere anntok straks at hun MATTE ikke slakte föllet, men heller at hun (moren hennes egentlig) VILLE slakte föllet, eller IKKE GADD a finne eier. nar kjöperene av hoppa ikke ville ta med föllet, sa burde vel det si litt....

Der er stor forskjell pa a si sin mening, og a slenge ut ubegrunnede kommentarer, der man beskylder folk for a være darlige hesteeiere, kun basert pa ens egen fantasi. still npoen bakgrunns spörsmal, og ikke velg hva du vil tro pa nar folk svarer. hva er vitsen i a spörre hvis man skal si: "nei, det tror jeg ikke noe pa" bare fordi det ikke passet sammen med det du hadde forestillt deg? sensasjonssulten?
Gå til toppen av siden

EliJeanette

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  14:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
off, kan man ikke få ha sine egne meninger om ting uten at man blir terrorisert med meldinger?? Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 27/03/2007 :  22:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
mennger har ikke noe med dette a gjöre.

poenget er at man kan ha meninger, og man kan ytre dem, UTEN A BESKYLDE FOLK FOR TING MAN IKKE HAR NOE GRUNNLAG FOR A TRO ELLER BEVIS FOR.

det er sa unödvendig a sare folk pa et sted som internet.... nei forresten... det er ikke unödvendig, det er patetisk.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.