hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lofothesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Lofothesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  10:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utklipp fra en avis datert 1984 som jeg fant:
Lofothest - nå utdødd. Den siste arten døde i Mandalen i Troms ca 1970.

Aldri hørt om dette før jeg :O

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  11:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, den har jeg faktisk lest om! Hadde langt ragg under halsen som en geit, og bodde da oppe ved Lofot-øyene. På vinterstid levde den av å stjele fisk fra fiskerne, og stod på to langs husveggene og stjal fisken de hadde hengt opp til tørk.

Har prøvd å søke om mer info om den jeg også, men finner ikke...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  22:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange som mener at Lofothesten ikke er dødd ut - selv om det står det på den utstoppete hesten som døde i 1899 og står i Bergen museum. Jeg har dette utklippet fra avisen selv.
For de av dere som har sett mitt Pennyhefte om nl-hesten fra 1996, er det et bilde av denne - samt et bilde av mor til min Sunniva - som var hvit og helt lik denne utstoppete hesten. Såen gren av Lofothesten ble bevart i området rundt Lødingen - dette var hvite hester som var langraggete om vinteren.

Den hesten som døde i 1970, var en Lyngshingst ved navn Jarl, og han var den gang den siste hingsten i den landsdelen. Men det fantes mange hingster lenger sør, og snart kom det nye hingster til Troms, og avlen har fortsatt med stor entusiasme siden.

For å redde småhestene i nord, ble hester fra Lyngen og hester fra Lofot-området blandet fra ca. 1939, og det er derfor rasen nå har dobbeltnavntet Nordlandshest/Lyngshest.

Dette var meget kort og forenklet sagt om den rasen vi i dag heldigvis har her i landet.

Siden jeg var redaktør for bladet "Nordlandshesten" fra 1985 til 1995, har jeg samlet masse gammelt materiale om rasen, også artikler fra 1895 og utover. Jeg har også et hetekartotek, som omfatter alle nl-hester fra stamboknummer 1, og jeg klarte å holde det komplett til år 2000. Etter dette har jeg dessverre ikke vært noe flink til å holde det ajour. Men alle som har hester født før år 2000, har jeg sannsynligvis hesten i kartoteket - de fleste med bilde.

Det finnes en del informasjon om rasen på Rimfakse.no, samt om rasen på NHS sine sider om norske hesteraser.

Pennyheftet er ikke å få kjøpt lenger, men jeg, som forfatter, har noen få ex. igjen, som jeg av og til har lånt ut. Men en vakker dag burde jeg vel scanne det inn, så jeg kan sende det til interesserte folk. Har også skrevet et hefte om nl-hest i Sør-Norge. Det tror jeg er å få tak i gjennom Landslaget for nl-hest - på Rimfakse. Det finnes også en "Rasebeskrivelse" som er å få tak i gjennom Rimfakse. I tillegg er det skrevet et hefte om "Lyngshesten" spesielt, også å få kjøpt - enten fra forfatteren direkte, eller gjennom Landslaget.

Så - det FINNES en del materiale - og jeg har alt sammen - og mere til.

Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 25/04/2007 :  23:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er min hvite "lofothest".....

Redigert av - Garvik den 25/04/2007 23:35:00 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  00:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjihh Garvik: Som å SE min gamle Pernille. Nei, "Lofothesten" er nok ikke heeelt utdødd. Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  20:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja vi er helidige som har/hadde slike hvite "raggetasser". Det er min store sorg at jeg ikke kan avle mere på Silva Den eneste som fører hennes gener videre er Casanova, og han har desverre ikke skimmelgenet.
Min store drøm er å få tak i en ny borkskimmel hoppe med akkurat de samme kvalitetene som Silva har, men det tror jeg desverre er en umulighet....... Hun er bare uerstattelig

Se bare hvor nydelig hun var som føll......

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  01:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - vet om ei borkskimmel hoppe her sør - Staurfrid 95-3572, datter av Silje 322 på Staur, e. Pernille - du kan se bilder av henne på Seljord-utstillinga, da hun føyk rett opp til 2.-premie. Har faktisk selv prøvd å få kjøpt henne, men eierene elsker henne - selvfølgelig og forståelig - så hun er dessverre ikke for salg.

Hold deg orientert om denne hoppa får et hoppeføll med samme farge - så kanskje man kan føre dette videre.

Jeg skal KANSKJE gjøre et siste forsøk med Sunniva denne sommeren - med en skimmel hingst, siden hun er vanlig rød. Men hun har dessverre ikke tatt seg de siste gangene vi har prøvd å få henne til å føre Pernilles gener videre.

Sunniva og Fjærill er de siste to døtrene etter Pernille som muligens kan avle, og den ene er rød og den andre gul - dessverre ikke skimler. Vil tro at det en mangelen på skimle hingster som er en del av årsaken til at den vakre skimmelfargen er blitt så sjelden - dessverre.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.