hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Guro
» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  22:48:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Interessant at det dras fram at "samling" gjør at hesten utvikler forkalkning.
Når man rir hesten i samling er det med det mål for øyet å få hesten til å bevege seg på en funksjonell måte, og etterhvert også så tett mot hvordan den selv ville vist seg fram som mulig.
Har dere sett hester vise seg fram når de er fri?
De hever nakken, setter bakbena under seg og går i en rimelig samlet og flott form :-)

Jeg er veldig enig med blant annet Summer. Og samtidig tenker jeg at når man har så bastante meninger som Sløstøsa og Matprat, da er jeg redd man på et eller annet tidspunkt kommer til å sette sin egen stolthet foran hestens helse. Den dagen man faktisk får en hest på hendene som burde få på seg dekken, eller som kunne hatt godt av å få litt ryggmuskler (som kanskje er lettest å skaffe den gjennom korrekt bruk, som fort innbefatter at den må ris/kjøres/trenes litt i samling). Et annet aspekt er: hvor mange hester har dere møtt? Hvor mange raser, og fra hvor mange forskjellige "miljøer" har de vært?

Man blir aldri ferdig utlært når det kommer til hest, det er jeg helt sikker på. Jeg lærer stadig noe nytt. Jeg lærer ting jeg ikke en gang har brydd hjernen min med å tenke på før noen har fortalt meg det. Dette gjør at jeg stadig endrer mine tanker rundt hvordan man bør holde hest, og hvordan man bør oppføre seg sammen med hester feks.
På sett og vis håper jeg dere også har det sånn Sløstøsa og matprat, men jeg har akkurat nå min tvil. Og derfor håper jeg inderlig at dere aldri møter den hesten som kunne fått dere til å bli litt mindre bastante, og innse at verden ikke er sort og hvit, den har herlig mange grånyanser. Jeg tror nemlig dere for øyeblikket ikke har noe lyst til å se en eneste grå nyanse, og da håper jeg at ingen hest skal behøve å lide for det.

Jeg liker iallfall å tro at jeg er såvidt storsinnet, og "open minded" at den dagen jeg står der med en hest jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, ja da er jeg mer enn villig til å bruke penger på å sette den på utegang (si den har steriotype adferder som kanskje kan bekjempes med utegang), eller ta av sko for å redde dårlige høver. Jeg vet at jeg alltid kommer til å lete etter en løsning vi kan leve med, både hesten og jeg. Det håper jeg inderlig dere andre kan si også.

Guro
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 17/03/2007 :  23:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg mener det enda, det er "noen" her som antagelig vil ha det bedre ved å pakke telt og sovepose å bosette seg ute på steppene hvor de kan betrakte villhestene så mye de vil, når som helst og hvor som helst.
For de bastante konklusjonene, som disse "noen" preker om til oss som "mishandler" dyra våre, henger ikke på greip når det gjelder en gjennomsnittlig moderne hest i dagens samfunn.

Jeg ser for meg at disse meningene om naturlig hestehold (som er et galt utrykk da ingen kan holde en hest naturlig) også da gjelder andre husdyr? La oss holde hundene, kattene, marsvinene og ikke minst undulatene så naturlig som mulig, jeg planlegger å legge tilrette for utegang fra og med i morgen. Akvariefisken min blir nok superlykkelig av å få slippe ut i fjorden

Jeg er en god og naturlig dyreholder, jeg gir dyra det beste, koste hva det koste vil

(det meste her leses selvfølgelig med ironi)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  02:41:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Og siden vi mennesker er født nakne, så la oss gå uten klær. Det trenger vi ikke siden det er naturlig.

*ironisk*

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  05:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og stenge av all elektrisitet, hugge ved til våre gruer, skaffe oss all mat selv - for ikke å snakke om å begynne å jakte på bla. hester..... - lenge leve ironien.....

Steinalderen - here we come....

Ooog det betyr altså at mobilen, SMS, internett osv. osv. plutselig ikke funker...... oooops...

Ja, skal man ha "steinalderhester", så må man jo følge opp med å leve som i steinalderen - dvs, SPISE hestene.....

- Veel, de aller fleste skjønner vel at jeg er blitt grundig LEI av fanatikere som "tror de har sett LYYYSET" - nærmest sem en religiøs vekkelse.

HESTEN har vært med oss i 4 - 5000 år, og er ikke lenger en villhest - DET har vi mennesker sørget for, og da må vi ta ansvaret for det vi har frembrakt.

Hehh - skulle likt å se den hundekjører som stilte opp med et 12-spann av Kinesiske nakenhunder i Idatarod! (Nå kan jeg si dette, fordi jeg har en sånn hund selv - riktignok av varianten "pudderkvast".)

Men det jeg mener, er at det nå er utviklet så mange forskjellige raser - av hester og hunder - hvor vi mennesker må ta ansvar for den forandringen vi selv har "laget" - til forskjellige formål.

Kan nevne et eksempel fra egen stall: En av landets FÅ skogsarbeidere med hest har sin dølahoppe her, og hun jobber jevnt og trutt, og er stø som et fjell. Mærra brukes også til kjøring. Men her forleden fikk skogskaren prøve å sitte opp bak en varmblodstraver, og da han kom tilbake etter DEN turen, så utbrøt han: "Ja, det var forskjellen mellom å kjøre traktor og Ferrari!"
Han syntes det var kjempegøy å kjøre den raske traveren - men, som han sa: "Jeg kunne ikke brukt "Ferrarien" i skikkelig jobbing i skauen - men artig var det lell!"

Hvis det ENDA er noen som ikke skjønner at "hest og hest" er minst tusen forskjellige ting, så har de et problem.... - en fanatisk religiøs sekt er da nærmere å prøve seg på.... - forhåpentlig uten hester involvert.

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  09:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, orka ikke lese hele tråden. Jeg må si jeg ble litt paff over noen av meningene og skylappmentaliteten lever for fullt! Min hest er ute fra 07 om morgenen til 19 om kvelden nå. Noen ganger får den kveldsmat ute og når den da er ferdig å spise - skal den INN! hvis ikke da noen kommer å henter den, hopper den over gjerdet og går inn selv. Likevel - jeg er en av de i stallen som lar hesten min stå ute selv om det regner. Jeg har en DV vallak og de andre hestene som står ute er islendinger og kaldblodser. Alle de andre står inne når det regner veldig. Hesten min bruker dekken også den, men det har ingentng å gjøre med at det er enkelt. Jeg hater egentlig dekken, det er dyrt og våte dekken er noe dritt + at de stinker etter en stund. MEN jeg kan ikke bare ta av den dekkenet heller. Pelsen hans er ikke så veldig kjukk og han har veldig lett for å bli stiv. Jeg bruker alltid ulldekken innerst om vinteren fordi det faktisk er bra for han! Ta hunder som et eksempel, der man ser stor forskjell på pelskvalitet. Folk hadde jo dødd av latter dersom en husky eller lignende kom med en diger kåpe, men at folk kler på en kinesisk nakenhund - er liksom helt naturlig det!

Aksepter at folk har andre meninger enn deg selv, lytt til oss - kanskje dere lærer noe? Jeg blir så utrolig provosert av sånne som skal omvende andre, og "jeg vet best" greia. Vær så snill å innse at vi alle driver med hest, og vi har forskjellige måter å gjøre ting på - Sånn er det bare!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  09:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og... Sånn gjennomsnittlig... Hvor gammel blir en villhest? Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  12:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

man kan vite det ved å se på sjelett til døde villhester, studere villhester osv. anbefaler en film som heter Clowd(tror det er sånn d skrives) det er en film om villhester i montana, den følger en hingst liv fra fødsel til han er herre for sin egen flokk (flokken er fulgt i over 10 år) jeg så selv flokken til Clowd når jeg var i Montana i November. spennende. det er en fin film i hvertfall. Min oppfatning av forkalkning er at det kan unngås i en viss grad hvis hestene r i god form, får bevege alle ledd og får rikig fôr. kun arvelig forkalkning som typ islandshester er plaget av (spalt) kan ikke forebygges, men her har homeopat medisin vis en enorm virkning:) arvelig forkalkning forekommer hvertfall ikke i det fri pga hestenes instinkt med å bare parre seg med det sterkeste individet.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  12:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det finnes en haug av gode homeopat medisiner for hester (og hunder) som forebygger eller stopper forkalkning. skal finne navnet på middelet, det begynner på "s-" mulig flere har hørt om det... dekken lindrer nok smerten, men hva med å forhindre problemet i stede:)

Opprinnelig postet av matprat

Merkelig at ikke veterinærer er klar over at det finnes medisiner som stopper forkalkninger?

Dekken lindrer ikke smerrte som i "parasett lindrer hodepine". Det er faktisk motsatt, dekken brukes av meg for å forhindre problemet. Bruker jeg det ikke, så blir det x antall timer hos equiterapeut for å fikse stivhet og knuter.
Du snakker om dekkenbruk som om det skulle vært mishandling og at vi ødelegger hesten. Forstå at folk bruker dekken av forskjellige årsaker, det finnes oss som bruker det fordi vi HJELPER hesten. Jeg driter i om hesten min ser ut som moskus, han kan sette så mye pels han bare vil. Det er IKKE en moteting for min del.

Opprinnelig postet av rusket

greit, har forstått at mange bruker dekken for helsemessigeårsaker og hvis du har lest tidligere innlegg vil du også se at sier meg enig i det.. emn jeg ser alltid etter løsningen på et problem derfor dkrev jeg det jeg skrev.

du vet vel som meg at vetropater og veterinærer (sliksom homeoparter og leger) ikke har samme forsknings metoder, meninger eller medisiner. jeg har sett dette middelet virke og det selges faktsik på vetrinærklinikker.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  12:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

men når det er sagt er jeg så inderlig enig i det du å guro sier om varmen og luften i stallen.. helt ufattelig når vi mennesker noene ganger kan tusle rundt i stallen i abre genseren en kald vinterdag.. DET er kanskje et av mine sterkeste argumneter mot stalll (untatt av hesten blir sående i ro osv osv men det har jeg sagt før).. det er en grunn til at6 forkjølelse og kverke ikke er å finne blant hester som går på utegang (og som har blitt gradvis tilvent det)

Jammen dette gjelder ikke ALLE staller!

men selv god ventilasjon er ikke bra nok... amn må se på alt fra amoniakk nivå i boksen, fôr høyde, mulighet for kontakt med andre hester, oversikt, kjdesomhet, og ikke minst, mangel på bevegelse.

Hvis folk rengjør boksene sine på en skikkelig måte så går det greit. Joda, det er optimalt med utegang (så lenge den er forsvarlig), men husk at det er ikke alle som kan tilby hesten sin dette. Det tar ikke livet av en hest å stå på boks om natta

Hva hadde skjedd med hesten din hvis veterinær/klinikk foreskrev 1 mnd på boks etter f.eks operasjon? Hadde du satt den ut likevel?

klart jeg hadde holdt hesten i ro hvis det var det som skulle til etter en operasjon, men da ville jeg også vært forbrett på åha en skikkelig reablitering av hele hesten (hover og ellers hestekroppen) etter 1 mnd i stall... når det gjelder enkelte sykdommer som ikke er smittsomme og ikke forverres med bevegelse er min oppfatning at hesten ahr det bedre ute blant vennene sine med frisk luft. men i noen tilfeller er det jo klart at ikke det er mulig. men en tilng jeg ikke skjønner er hvorfor mange setter føll og hoppe inn i stallen etter følling... tåler de ikke stå ute?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  12:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så matprat, hvorfor har du egentlig hest selv?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og Baroja, du som er så i mot alt som ikke er naturlig for hesten, hvorfor rir du da hesten din med bitt, og ikke sidepull?

jeg bruker BARE bitt når jeg føler at det er det beste alternativet, det vill si at jeg bruker bare bitt på tur, Aldri på bane eller når jeg tømmekjører henne, og hvis vi får vogna bak henne vill jeg heller ikke bruke bitt på henne.. jeg vill ri med grime på tur etter som hun blir mer vandt til det. jeg bruker tauv grime på bane, og mens jeg tømmekjører,.
jeg ville alldri ha brukt sidepull, for det kan nesten være verre enn bitt hvis du bruker det kraftig. hørt skrekk historier om folk som har brekt nesa på hesten sin med sidepull.
bruker du bitt på hesten din da?
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff... Blir sliten i skallen av dette her... Brukt riktig er da virkelig ikke bitt, sporer eller pisk dyreplageri? Mener dere virkelig det? Og hvis noen har brekt nesa på en hest med sidepull, har de da virkelig ikke brukt den riktig! Det blir jo det samme som å si at man ikke kan bruke pisk fordi man har hørt at noen har brekt en pisk mens de piska en hest... hvorfor bruker dere noe på hodet på hesten i det hele tatt? er det ikke nok å stryke hånden på høyre eller venstre side av manken...? (satt på spissen).

Naturlig hestehold my ass

Skal vi se sånn på det, så er det vel dyreplageri å sitte oppå hesten også da? er jo ingen som gjør det på villhester??
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
måtte3 le litt når jeg nå leste side 9.. makan til sabla usaklige innspill. jeg snakker om hester, mulige jeg har tatt feil, men er ikke dette et heste forum?:P (leses med sarkasme)

skjønner at folk blir irriterte på noen av utspillene her, mulig vi høres ut som bedrevitende.. men det gjør vi vel alle? alle mener jo at en selv gjør det som er best for hesten?

å samenligne naturlighestehold med å duppe akvariefisk i salt vann er noe av der mest horible jeg har lest, men alllikevel en arti samenligning. når det gjelder andre husdyr er det klart de også kunne hatt det bedre av et mer naturlig hold, marsvin og hamster samt undulater som alle tradisjonelt blir holdt i små bur lever jo på ingen måte naturlig,og skulle vi lagt forholdene til rette for de burde vi i hvertfall bygget gigantiske bur der de kunne fått et mer verdig liv.. men det er en helt annen sak. og over til hund, jeg har en engelsk setter som jeg prøver å gi et fulverdig liv, han lever på vom og rått kjøtt (ikke tørr fôr). han er mest ute på vår, sommer og høsten men pga at jeg har hunden mye inne om vinteren får han ikke bygget seg en kraftig nok vinterpels til å stå ute i 20 blå, men å gå tur eller være i bevegelse ute er 0 problem.

alle dyr som holdes av mennesker er en unaturlig ting, så jeg ser på meg selv som pliktig til å legge forholdene til rette for de dyrene jeg velger å ta inn i mitt hjem.

rusket: jeg har ikke hest selv, jeg trener to islandshester på en gård i nærheten. disse går på et gigantisk område med 40 andre islendinger. De står på utegang hele året, ingen er vaksinert, homeopat medisin brukes ofte fremfor skolemedisin, alle lever på grovfor og ingen har sko.. jeg vil ikke finne på å skaffe meg hest enda pga økonomi, tid og plass til å ha den. Det er min livssituasjon. Men når jeg en dag får mulighet vil jeg nok ha og bruke hesten slik jeg bruker de jeg trener i dag Med vekt på horsemanship, turridning, kløv, western og kjøring. Jeg "bruker" hestene mye til forksjellig formål. Men det viktigste for meg er at hesten får leve et naturlig liv i flokk på store areal med variert mark, kall meg fanantisk men det er slik jeg vil drive hestehold, og som det sies her må man jo respektere hverandre... mulig jeg en dag oppdager at dette har vørt helt feil, men så lenge jeg ser at det fungerer, hestene er glade og sunne, ingen sykdom eller skade så velger jeg å fortsett.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og... Sånn gjennomsnittlig... Hvor gammel blir en villhest?

Opprinnelig postet av Royal-X

jeg har hørt at de ikke skjelden blir opp til 30 år (men er ikke 100 % sikker), og det med trussel fra rovdyr og lynnedslag, og uten vaksine, medisiner eller annen for for "hjelp"
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og siden vi mennesker er født nakne, så la oss gå uten klær. Det trenger vi ikke siden det er naturlig.

*ironisk*

Opprinnelig postet av AinaVj

du kan ikke sammenligne oss mennesker og hester når det gjelder om vi skal kle på oss eller ikke. for hesten har faktisk pels som holder den varm noe mennesket ikke har. og hvis hestene hadde trengt noe mer enn pelsen å varme seg på, så hadde evolusjonen faktisk gjort sånn at hesten hadde fått mer enn pels. men hesten har ikke det derfor trenger den altå ikke mer enn den pelsen fra naturens side. LENGE leve evolusjonen!!!!) desuten er det mye varmere nå enn det har vært på mange hundre år,. på grunn av globaloppvarming. du så ikke at hestene for hundre år siden gikk med dekken, når det faktisk var kallere da enn nå. nå som den årlige tempraturen går opp mellom 2-6grader, skal hesten forsatt gå rundt med like mye dekken da?
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.