hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  13:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff... Blir sliten i skallen av dette her... Brukt riktig er da virkelig ikke bitt, sporer eller pisk dyreplageri? Mener dere virkelig det? Og hvis noen har brekt nesa på en hest med sidepull, har de da virkelig ikke brukt den riktig! Det blir jo det samme som å si at man ikke kan bruke pisk fordi man har hørt at noen har brekt en pisk mens de piska en hest... hvorfor bruker dere noe på hodet på hesten i det hele tatt? er det ikke nok å stryke hånden på høyre eller venstre side av manken...? (satt på spissen).

Naturlig hestehold my ass

Skal vi se sånn på det, så er det vel dyreplageri å sitte oppå hesten også da? er jo ingen som gjør det på villhester??

Opprinnelig postet av Royal-X

klart er det egentlig ikke naturlig å sette seg på hesten, men vi ahr nå en gang temt de villehestene og får heller gjøre det beste ut av situasjonen! pisk, sporer og andre hjelpe midler skulle ikke vært nødvendig

forseslåt att alle sjekker ut denne linken:

http://youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&mode=related&search=
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  14:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Huff... Blir sliten i skallen av dette her... Brukt riktig er da virkelig ikke bitt, sporer eller pisk dyreplageri? Mener dere virkelig det? Og hvis noen har brekt nesa på en hest med sidepull, har de da virkelig ikke brukt den riktig! Det blir jo det samme som å si at man ikke kan bruke pisk fordi man har hørt at noen har brekt en pisk mens de piska en hest... hvorfor bruker dere noe på hodet på hesten i det hele tatt? er det ikke nok å stryke hånden på høyre eller venstre side av manken...? (satt på spissen).

Naturlig hestehold my ass

Skal vi se sånn på det, så er det vel dyreplageri å sitte oppå hesten også da? er jo ingen som gjør det på villhester??

Opprinnelig postet av Royal-X

det synes jeg var en utrolig dårlig sammenligning. ja jeg synes at pisk og sporer er dyreplageri til en viss grad, det er veldig mange der ute som bruker det feil.
jeg er enig med matprat at når vi først har temt de så må vi gjøre det beste ut av det.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  14:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Og Baroja, du som er så i mot alt som ikke er naturlig for hesten, hvorfor rir du da hesten din med bitt, og ikke sidepull?

Opprinnelig postet av rusket

jeg bruker BARE bitt når jeg føler at det er det beste alternativet, det vill si at jeg bruker bare bitt på tur, Aldri på bane eller når jeg tømmekjører henne, og hvis vi får vogna bak henne vill jeg heller ikke bruke bitt på henne.. jeg vill ri med grime på tur etter som hun blir mer vandt til det. jeg bruker tauv grime på bane, og mens jeg tømmekjører,.
jeg ville alldri ha brukt sidepull, for det kan nesten være verre enn bitt hvis du bruker det kraftig. hørt skrekk historier om folk som har brekt nesa på hesten sin med sidepull.
bruker du bitt på hesten din da?

Opprinnelig postet av baroja.

Det her blir jo så latterlig med dobbeltmoral Baroja, det er jo du som går hardt ut og sier at ALT skal være naturlig, også forklarer du med at du bruker bitt når det er nødvendig. Der ser du jo, man MÅ kunne se an situasjonen og hesten. Jeg bruker sidepull og bittles briddle,aldri brukt bitt på hesten min faktisk. Til info så finnes det forskjellig typer av sidepull og briddles også, men det visste du vel..

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  14:30:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig at et så tilnærmet "naturlig" hesteliv er det beste. Jeg også foretrekker å ha hesten min på utegang i flokk - fordi det fungerer for OSS. Jeg skulle gjerne hatt hesten både barfot og dekkenløs i tillegg, men det gikk nå en gang dessverre ikke slik - pga hesten.
Men grunnen til at folk blir drittlei innleggene deres, er fordi dere har en skummel svart-hvitt oppfatning av ting, ihvertfall så er det slik dere fremstiller dere selv.

Når det gjelder punktet ditt om usaklige innlegg, så tror jeg alle (utenom naturlig hestehold klanen) er enige i at usakligheten og ufinheten ble startet av dere selv.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  14:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Global oppvarming eller ei:

For hundre år siden stod de fleste hester i stallen vinters tid når de ikke var i bruk. Det var ikke vanlig å ha dem i luftegård. Så når de ikke arbeidet, var de inne. Man var gjerne av den oppfatning at hester som arbeidet hardt, trengte hvilen i stallen. I dag vet vi heldigvis bedre.

Under arbeid vinters tid, f.eks.i tømmerskogen, ble gjerne et teppe eller en striesekk lagt over den svette hestekroppen når den ble stående stille- for eksempel under lessing av tømmer.
Dette er jeg blitt fortalt av gamle hestekarer. Du må gjerne se på bilder av gammel årgang også- arbeidshestene har ofte et teppe e.l. over ryggen når de står og "venter" vinters tid.
Huffameg, for en styggedom.

Redigert av - Polaris79 den 18/03/2007 15:00:21 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Global oppvarming eller ei:

For hundre år siden stod de fleste hester i stallen vinters tid når de ikke var i bruk. Det var ikke vanlig å ha dem i luftegård. Så når de ikke arbeidet, var de inne. Man var gjerne av den oppfatning at hester som arbeidet hardt, trengte hvilen i stallen. I dag vet vi heldigvis bedre.

Under arbeid vinters tid, f.eks.i tømmerskogen, ble gjerne et teppe eller en striesekk lagt over den svette hestekroppen når den ble stående stille- for eksempel under lessing av tømmer.
Dette er jeg blitt fortalt av gamle hestekarer. Du må gjerne se på bilder av gammel årgang også- arbeidshestene har ofte et teppe e.l. over ryggen når de står og "venter" vinters tid.
Huffameg, for en styggedom.

Opprinnelig postet av Polaris79

Vil nok tro at Baroja mente lengere bak i tid, enn hundre år som du skriver her.
Disse temperaturforandringene har på gått i tusener av år. Så å nevne hva gamle hestekarer gjorde for hundre år siden blir litt drøyt!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære vene, hun skrev da vitterlig for hundre år siden. Det kunne gjerne vært hundre tusen år for min del, uten at jeg synes sammenligningen min blir mere drøy av den grunn. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:46:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjære vene, hun skrev da vitterlig for hundre år siden. Det kunne gjerne vært hundre tusen år for min del, uten at jeg synes sammenligningen min blir mere drøy av den grunn.

Synes du virkelig at vi skal fortsette med det de gjorde før i tiden, bare fordi de gjorde det før? er det ikke lov å tenke på en annen måte?
er det ingen som kan i det minste inrømme at det jeg sier hører logisk ut?

Hele denne diskusjonssiden for naturlighestehold, startet jeg med en liten pekepinne på va jeg mener et det rette hestehold. Har etter kort tid fått mange "medsøstre".
Morro å se så mange meninger om saken!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har da heller aldri sagt at vi skal fortsette slik de gjorde før i tiden! Hvis du leser innleggene skikkelig, og ikke slik fanden leser bibelen, så ser du at det var Baroja som kom med en påstand om at hestene ikke brukte dekken/tepper i gamle dager. Jeg må da få kunne komme med en kommentar på det?
Hvis du anstrenger deg ytterligere, så ser du også at jeg skrev at vi heldigvis vet bedre i dag, med tanke på at hestene skal få være ute utenom "arbeidstid".

Redigert av - Polaris79 den 18/03/2007 15:58:58 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjære vene, hun skrev da vitterlig for hundre år siden. Det kunne gjerne vært hundre tusen år for min del, uten at jeg synes sammenligningen min blir mere drøy av den grunn.

skrev hundre år ja men det har ikke noe å si om jeg skrev hundre eller hundre tusen.
men det er en ting jeg lurer på hvor du kjenner gamle hestekarer som er 120 år? for de må ha vært såpass gammel hvis de skulle ha husket hesteholdet på 18.00 tallet eller seinere.
og du svarte ikke på om hestene deres skal forsatt ha like mye dekken på nå som den årlige tempraturen går opp mellom 2-6 c grader.
selv om du fryser trenger ikke hesten å fryse!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  16:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men det er en ting jeg lurer på hvor du kjenner gamle hestekarer som er 120 år? for de må ha vært såpass gammel hvis de skulle ha husket hesteholdet på 18.00 tallet eller seinere.

Jeg orker ikke å svare en gang.

Når det gjelder klimaet, så kler jeg på hesten etter været, ikke kalenderen. Som jeg har skrevet tidligere, så bruker hestene mine dekken ved regn, sludd og vind i vinterhalvåret. Er det tørt og kaldt, står de uten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  16:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du leser innleggene skikkelig, og ikke slik fanden leser bibelen, så ser du at det var Baroja som kom med en påstand om at hestene ikke brukte dekken/tepper i gamle dager. Jeg må da få kunne komme med en kommentar på det?
Hvis du anstrenger deg ytterligere, så ser du også at jeg skrev at vi heldigvis vet bedre i dag, med tanke på at hestene skal få være ute utenom "arbeidstid".

Amen!

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  16:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har pels, det har ikke vi mennesker! Det er en forskjell mellom oss vet dere! DYR OG MENNESKER, IKKE SAMME ART! inn med tesje..... uffda Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  16:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem har sagt at hest og menneske er samme art da, sløstøsa? Dy må gjerne dytte det inn med teskje, for jeg kan ikke se at noen har påstått det noen steder i denne debatten. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  16:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Matprat: jeg vet ikke helt om du er den rette til å hoppe til å si at man skal ha respekt for hverandre. Jeg respekterer at andre mennesker har hesten sin på en annen måte enn meg. (nå eier jeg ikke hest, men jeg har jo likevel tanker om hva osm er rett hestehold).
Du skriver forresten også at ingen av hestene blir vaksinert. Jeg skjønner ikke hva det har å gjøre med et så fantastisk hestehold? Det betyr jo bare at det begrenser seg en del hvor mye du kan ta med hesten ut og vekk fra der den bor. De fleste andre staller vil nok sette pris på at hesten er vaksinert osv. om du skulle finne på å komme på besøk.

Vi er alle enige om at hester har pels, det vi -ikke- er enige om er om man i Norge, feks på kysten, hvor det rett som det er snør vannrett, eller er stiv kulling mens det regner bør la envher hest gå uten klær. Jeg mener et bestemt nei, men feks Matprat og Sløstøsa mener et bestemt ja. De har i motsetning til meg ingen problemer med å la en hest få ryggproblemer fordi den blir kald. Da lar de den få fri, slik at den ikke får forkalkninger. Jeg ville vært "bedre føre var" taktiker, hivd på et teppe, trent hele vinteren og satset på at jeg gjennom fornuftig bruk likevel ville unngått forkalkningene, og samtidig hatt en hest om ikke gikk og spente seg og hadde det ekkelt. Men, men, det er jo vi som ikke respekterer at andre har en mening.

Forresten:
Hva er spalt? Er det feilskrevet for spatt? Eller er det noe jeg ikke aner hva er?
Hvis det er spatt vi prater om så har ikke bare Islandshester det. Men andre raser avler ikke på individer med spatt. Men hvis det -ikke- er spatt vil jeg gjerne vite hva det er :-) (jeg vet fram og bak på en islandshest, det stopper der *rødme*)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.