hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sårbeint hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sårbeint hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  21:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
tips mot sårbeint hest?
noe man kan ghøre for å få prosessen til å gå fortere?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  02:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sårbeint etter nylig avtatte sko - eller generelt sårbeint som barfot?
Etter nylig avskoing for sommersesong, er det ganske vanlig at hesten blir en smule "sår". Det er som om vi tar av oss vinterstøvlettene og trasker barbeint ut på singel og sand..... Det går vel noen uker før man har fått tykk hud under føttene og kan løpe barbeint overalt...
Hvis en hest ikke fungerer som barfot, vil vel skoing være det beste - hvis man ellers har prøvd et meste med "barfot-skjæring".
Hvilken "prosess" er det spørsmål om? Fra vintersko til barfot? - Da tar det noen uker før høvene kan brukes på all slags underlag, og det er en fordel om hesten kan gå barbeint på et forholdsvis mykt og saftig underlag, så høvene får fuktighet og ikke så mye slitasje.
Og man bør også få høvene raspet og beskjært, så de ikke fliser seg opp. Det kan være nyttig å lære seg å raspe høver, samt å investere i en skikkelig rasp.

Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  22:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
sårbeint som i form av at vinterskoenee netopp er tatt av, men hesten skal bli barfothest. helt enig med T.boysen, men lurte mer på hvordan man kan gjøre prosessen så rask og skånsom som mulig. er vel forskjellig fra hest til hest tenker jeg Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 11/06/2008 :  18:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun som eier stallen(hun har kunn barfot hester) at de tar ca. ett år før hesten er Helt vant til å gå barfot/ikke blir noe serlig sårbeint, hvis har brukt sko i noen år;).. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  03:02:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er da "prinsippet" barfot eller er det "praktisk" barfot?
En barfothest krever like mye hovpleie som en skodd hest, og den kan oppleve mye "ubehag" før barfot'en er etablert.
Her må heste-eier se an situasjonen for hesten, og om den trives og fungerer som barfot.
Har selv ikke hatt barfot om vinteren, og har vel spart meg for en del timers arbeide med å verke høver av en (ehh - kostbar) barfot-trimmer, samt innkjøp av div. boots, som skal tas på og av og holdes rene. Uten å ha erfaring med helårs-barfot, vil jeg anta at det er rimeligere å få hesten vinterskodd når verste blå-holka ligger i ukevis, samt dyp og våt nysnø som fester seg inni høvene.
Siden jeg bruker hesten til terapiridning, er jeg avhengig av at hesten er stø på foten året rundt, og sist vinter fikk jeg lagt på "traversko" i kobber, med 6 små og korte brodder, samt at den "gode, gamle hoofgrip'en" ble erstattet med tynne såler av silikon. Har aldri hatt en sååå fornøyd hest noen vinter tidligere.
Og nå er skoa av for sommeren, og da er det en "lett tid", hvor høvene bare verkes og hodes i trim i de neste måneder. Men så er jeg heldig, som har en hest som ikke har vært halt en dag i sitt liv.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  03:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er da "prinsippet" barfot eller er det "praktisk" barfot?
En barfothest krever like mye hovpleie som en skodd hest, og den kan oppleve mye "ubehag" før barfot'en er etablert.
Her må heste-eier se an situasjonen for hesten, og om den trives og fungerer som barfot.
Har selv ikke hatt barfot om vinteren, og har vel spart meg for en del timers arbeide med å verke høver av en (ehh - kostbar) barfot-trimmer, samt innkjøp av div. boots, som skal tas på og av og holdes rene. Uten å ha erfaring med helårs-barfot, vil jeg anta at det er rimeligere å få hesten vinterskodd når verste blå-holka ligger i ukevis, samt dyp og våt nysnø som fester seg inni høvene.
Siden jeg bruker hesten til terapiridning, er jeg avhengig av at hesten er stø på foten året rundt, og sist vinter fikk jeg lagt på "traversko" i kobber, med 6 små og korte brodder, samt at den "gode, gamle hoofgrip'en" ble erstattet med tynne såler av silikon. Har aldri hatt en sååå fornøyd hest noen vinter tidligere.
Og nå er skoa av for sommeren, og da er det en "lett tid", hvor høvene bare verkes og hodes i trim i de neste måneder. Men så er jeg heldig, som har en hest som ikke har vært halt en dag i sitt liv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.