hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  19:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Matprat: jeg vet ikke helt om du er den rette til å hoppe til å si at man skal ha respekt for hverandre. Jeg respekterer at andre mennesker har hesten sin på en annen måte enn meg. (nå eier jeg ikke hest, men jeg har jo likevel tanker om hva osm er rett hestehold).
Du skriver forresten også at ingen av hestene blir vaksinert. Jeg skjønner ikke hva det har å gjøre med et så fantastisk hestehold? Det betyr jo bare at det begrenser seg en del hvor mye du kan ta med hesten ut og vekk fra der den bor. De fleste andre staller vil nok sette pris på at hesten er vaksinert osv. om du skulle finne på å komme på besøk.

Vi er alle enige om at hester har pels, det vi -ikke- er enige om er om man i Norge, feks på kysten, hvor det rett som det er snør vannrett, eller er stiv kulling mens det regner bør la envher hest gå uten klær. Jeg mener et bestemt nei, men feks Matprat og Sløstøsa mener et bestemt ja. De har i motsetning til meg ingen problemer med å la en hest få ryggproblemer fordi den blir kald. Da lar de den få fri, slik at den ikke får forkalkninger. Jeg ville vært "bedre føre var" taktiker, hivd på et teppe, trent hele vinteren og satset på at jeg gjennom fornuftig bruk likevel ville unngått forkalkningene, og samtidig hatt en hest om ikke gikk og spente seg og hadde det ekkelt. Men, men, det er jo vi som ikke respekterer at andre har en mening.

Forresten:
Hva er spalt? Er det feilskrevet for spatt? Eller er det noe jeg ikke aner hva er?
Hvis det er spatt vi prater om så har ikke bare Islandshester det. Men andre raser avler ikke på individer med spatt. Men hvis det -ikke- er spatt vil jeg gjerne vite hva det er :-) (jeg vet fram og bak på en islandshest, det stopper der *rødme*)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

mente spatt, :) vet at andre hester kan få det men i islandshestmiljøet er det mer utbredt fordi hopper som har det gjerne blir tidlig pensjonert og bare blir brukt til avling..håpløst som du sikkert skjønner, men det er jo en annen sak... vet ikke alt for mye om selve islandshesten jeg heller, selv om det er den jeg rir daglig. enda mer å rødme over kanskje, men jeg vet hvertfall at dne tåler stiv kuling fra alle kanter...

nå på vinterstid finner vi hester med en kvart meter snø på ryggen som ikke en gang har smeltet! dette sier bare hvor godt huden og pelsen isolerer!

når det gjelder føre var prinippet ang forkalkning vet jeg om en vidundermiddel! skal finne navnet på det så snart som mulig, dette kan brukes på hester som har annlegg for å få spatt, gamle hester som er blitt stiv i skjellettet i løpet av årene eller generelt for å forebygge forkalkning.

vaksine har litt med å holde ting naturlig, dyr og for ikke å si mennesker vaksineres for alt og ingen ting, ormekurer kaster vi rundt oss som det skulle vært vitaminer . det bør ale her vit, det en veterinærklinikk tjener på er vaksine og fôr!jeg nevnte vaksine i sammenheng med hvordan jeg ville hatt hest.. så lenge jeg ikke konkurrerer møter ikkke hestene mye nye hester, men uansett er ville det vært hesten min som fikk svi hvis den kom i en ny stall...
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  20:07:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Matprat: jeg vet ikke helt om du er den rette til å hoppe til å si at man skal ha respekt for hverandre. Jeg respekterer at andre mennesker har hesten sin på en annen måte enn meg. (nå eier jeg ikke hest, men jeg har jo likevel tanker om hva osm er rett hestehold).
Du skriver forresten også at ingen av hestene blir vaksinert. Jeg skjønner ikke hva det har å gjøre med et så fantastisk hestehold? Det betyr jo bare at det begrenser seg en del hvor mye du kan ta med hesten ut og vekk fra der den bor. De fleste andre staller vil nok sette pris på at hesten er vaksinert osv. om du skulle finne på å komme på besøk.

Vi er alle enige om at hester har pels, det vi -ikke- er enige om er om man i Norge, feks på kysten, hvor det rett som det er snør vannrett, eller er stiv kulling mens det regner bør la envher hest gå uten klær. Jeg mener et bestemt nei, men feks Matprat og Sløstøsa mener et bestemt ja. De har i motsetning til meg ingen problemer med å la en hest få ryggproblemer fordi den blir kald. Da lar de den få fri, slik at den ikke får forkalkninger. Jeg ville vært "bedre føre var" taktiker, hivd på et teppe, trent hele vinteren og satset på at jeg gjennom fornuftig bruk likevel ville unngått forkalkningene, og samtidig hatt en hest om ikke gikk og spente seg og hadde det ekkelt. Men, men, det er jo vi som ikke respekterer at andre har en mening.

Forresten:
Hva er spalt? Er det feilskrevet for spatt? Eller er det noe jeg ikke aner hva er?
Hvis det er spatt vi prater om så har ikke bare Islandshester det. Men andre raser avler ikke på individer med spatt. Men hvis det -ikke- er spatt vil jeg gjerne vite hva det er :-) (jeg vet fram og bak på en islandshest, det stopper der *rødme*)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

mente spatt, :) vet at andre hester kan få det men i islandshestmiljøet er det mer utbredt fordi hopper som har det gjerne blir tidlig pensjonert og bare blir brukt til avling..håpløst som du sikkert skjønner, men det er jo en annen sak... vet ikke alt for mye om selve islandshesten jeg heller, selv om det er den jeg rir daglig. enda mer å rødme over kanskje, men jeg vet hvertfall at dne tåler stiv kuling fra alle kanter...

nå på vinterstid finner vi hester med en kvart meter snø på ryggen som ikke en gang har smeltet! dette sier bare hvor godt huden og pelsen isolerer!

når det gjelder føre var prinippet ang forkalkning vet jeg om en vidundermiddel! skal finne navnet på det så snart som mulig, dette kan brukes på hester som har annlegg for å få spatt, gamle hester som er blitt stiv i skjellettet i løpet av årene eller generelt for å forebygge forkalkning.

vaksine har litt med å holde ting naturlig, dyr og for ikke å si mennesker vaksineres for alt og ingen ting, ormekurer kaster vi rundt oss som det skulle vært vitaminer . det bør ale her vit, det en veterinærklinikk tjener på er vaksine og fôr!jeg nevnte vaksine i sammenheng med hvordan jeg ville hatt hest.. så lenge jeg ikke konkurrerer møter ikkke hestene mye nye hester, men uansett er ville det vært hesten min som fikk svi hvis den kom i en ny stall...
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  20:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av matprat

Så du mener det at ormkur og vaksine er bortkastet å gi hesten? Interessant! Hesten til ei venninde fikk aldri ormkur av forrige eier, og han var så full av orm den stakkars hesten at forrige eier faktisk ble anmeldt.

Jeg heller konkurrerer ikke med hesten min, men jeg møter da på andre hester utenfor stallen til stadighet. Og selv om kanske ikke DIN hest møter på andre hester, så kanskje en av de 40 andre hestene som ikke er vaksinert gjør det.
Mener du kanske at vaksine og ormkur er skadelig for hesten også, fordi det ikke er naturlig?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/03/2007 :  21:02:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester har pels, det har ikke vi mennesker! Det er en forskjell mellom oss vet dere! DYR OG MENNESKER, IKKE SAMME ART! inn med tesje..... uffda

Opprinnelig postet av sløstøsa

Hvorfor må du være så frekk bestandig sløstøsa? Hvis du hadde lest mellom linjene så hadde du sikkert forstått at innlegget om "kle av deg, du ble født naken" var meget ironisk.

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  21:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det sto jo faktisk at det var ironisk også - i innlegget... snakk om å få ting inn med teskjed... hehe!

Når ble ormekur dyreplageri?

Mye av det som blir sagt her henger jo ikke på greip... Er naturlig hestehold moderne eller gammeldags tenkning? nå må dere snart bestemme dere...

Tannrasp - det er vel ikke bra? skal hesten ha tennene raspet må den skrape tenna mot et tre?

Hva gjør dere hvis hesten plutselig feiler noe? vi andre ville kanksje ringt dyrlege - men hos dere får de "finne ut av det selv"?

Prøver bare å komme inn i deres verden et sekund, men jeg strever veldig med det ja...
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/03/2007 :  00:23:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Du har faktisk noen gode kommentarer og innlegg nå og da matprat, men tilsammen henger liksom ikke innleggene helt på greip. Og jeg mener (dette er det jeg som mener og mener ikke at du må mene det samme) at islandshesten er et kapittel for seg og kan vel ikke sammenlignes med f.eks. en halvblods. Islandshesten på hjemøya si står i flokk i storm og uvær og snør ned. Dette er deres måte å isolere varme. Men kan ikke helt se for meg halvblodsene trives på denne måten? Eller? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  06:19:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
islandshesten er et kapittel for seg og kan vel ikke sammenlignes med f.eks. en halvblods. Islandshesten på hjemøya si står i flokk i storm og uvær og snør ned. Dette er deres måte å isolere varme. Men kan ikke helt se for meg halvblodsene trives på denne måten? Eller?

Opprinnelig postet av NedreKjønås

En halvblods kan trives vel så bra i flokk på den måten. Ei venninde har halvblods/araber, står uten dekken 90% av året, ute hele året, stortrives.
Hvorvidt en hest trives med å stå i flokk på utegang er individuellt og ikke rasebetinget.

lucky june

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  08:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med stivkrampe?
Det har ikke noe med om hesten møter andre hester eller ikke.

Ja, veterinærer tjener penger på ormkur og vaksine, men det er også brukt midler til å finne ut av disse tingene og sette det sammen på en slik måte at det er til nytte for dyrene. Det samme gjelder oss mennesker.
Siden det er så mye sammenligning med gamledager, noe av det som har vært med på å forlenge levetiden er faktisk vaksiner og bedre (mer riktig) kosthold.

Veterinærer tjener penger på for, skal man da ikke kjøpe det heller?
Kan det tenkes at for hos veterinær koster mer fordi det er brukt noe mer midler på forskning enn det som er gjort på de billigste fortypene?

Er evolusjon en utvikling der de sterkeste og mest tilpasningsdyktige overlever eller er det at hesten generelt fikk mer pels om den var kald?
Hørtes nemlig ut som sistnevnte i et tidligre innlegg.

Igjen lurer jeg på hvorfor hestene nå heletiden blir sammenlignet med villhestene. Selv om hest er en hest er det stor forskjell. Dagens hester er avlet for bestemte mål, og det målet er som oftest ikke at hesten aldri skal ha på et dekken, aldri sko, aldri stall etc.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  09:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ble snakket om respekt for andre her. Jeg har personlig ingen problemer med å respektere det naturlige hesteholdet, og jeg synes det er flott at dere har muligheten til det!
Men dere må også respektere oss andre, og i tilegg må dere tenke på at det kan være unge lesere her som kan tro at det bare er å rive av skoene på hesten sin og slippe den ut på beite uten dekken, uten vaksine, at de bare kan ri den i grime osv osv... Skjønner?

Det er bra å tale for en god sak, men da må man være åpen for at det også finnes andre typer hestehold som er like gode, bare på en annen måte!

Hege Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2007 :  10:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
.....blodmark og bremselarver tar regelrett livet av hester .......:(

Å dø av parasittangrep ... det er en j....g måte å dø på det. Har dere sett en hest som har fått så mye mark at det begynner å synes på utsiden ? Da snakker man mye ubehag og smerter og langvarig behandling for at hesten skal blir frisk igjen.

Å ikke vaksinere hesten fordi det er noe dyrlegen tjener et par hundrelapper på er jo horribelt. dere vet at annenhvert/tredje hvert år så puttes også stivkrampe inn i vaksinen ? FÅr de i det minste den sprøyten ?? Håper virkelig dere har gitt naboer beskjed om at hestene deres ikke er vaksinerte, så de har muligheten til å holde seg unna de. Det er slike holdninger som faktisk sørger for at sykdommene fortsatt er her.

Jeg får helt vondt i magen av å lese disse innleggene, og dere som mener at dekken og sko og stall er dyreplageri.... ut fra det enkelte av dere skriver .... dere vet helt klart ikke hva dyreplageri er.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/03/2007 :  11:01:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]islandshesten er et kapittel for seg og kan vel ikke sammenlignes med f.eks. en halvblods. Islandshesten på hjemøya si står i flokk i storm og uvær og snør ned. Dette er deres måte å isolere varme. Men kan ikke helt se for meg halvblodsene trives på denne måten? Eller?

En halvblods kan trives vel så bra i flokk på den måten. Ei venninde har halvblods/araber, står uten dekken 90% av året, ute hele året, stortrives.
Hvorvidt en hest trives med å stå i flokk på utegang er individuellt og ikke rasebetinget.

Opprinnelig postet av rusket

[/quote

Mente ikke at halvbl. o.l. ikke trives i flokk ute, men mener at islandshesten er rustet for noe mer hardføre forhold en enkelte edlere typer (jada, vet at hver hest må vurderes individuelt). Men ville en hest av den noe edlere typen trives så godt med å stå under snøen (og mener nedsnødd, under snø) slik som en islandshest som fortsatt er en urhest, og enda har i behold de rette forutsetningen for et liv som "villhest". Jeg hadde en ridelærer fra island en gang. Hun fortalte at i hennes område på Island gikk en del hester ute som villhester. Disse hestene isolerte seg selv i uvær ved å rett og slett snø ned. Slik står de så lenge det er nødvendig. Når uværet er over går det ikke ann å se at det står hester ute, for de er borte, under snøen.
Derfor tenkte jeg med meg selv, kanskje det ikke er helt riktig å sammenligne sin erfaring med islandshester og dra "ihjelavlet" sportsponni over samme kam. Eller?

(kom jo litt ut av sammenheng dette da, siden jeg gjerne ville forklare hva jeg mente med islandshesten som et eksempel... menmen)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  11:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men ville en hest av den noe edlere typen trives så godt med å stå under snøen (og mener nedsnødd, under snø) slik som en islandshest som fortsatt er en urhest, og enda har i behold de rette forutsetningen for et liv som "villhest". Derfor tenkte jeg med meg selv, kanskje det ikke er helt riktig å sammenligne sin erfaring med islandshester og dra "ihjelavlet" sportsponni over samme kam. Eller?

(kom jo litt ut av sammenheng dette da, siden jeg gjerne ville forklare hva jeg mente med islandshesten som et eksempel... menmen)

Jeg forstår godt hva du mener :) Rent kulde og værmessig så ville min varmblods fint tålt å stå ute i all slags vær. Det har vært tidvis full snøstorm der han står, men jeg må pakke han inn med dekken. Han setter pels som bare det, men pga generell helse så må jeg hjelpe han med dekken. Når det har "været" som værst, så har jeg testet; lagt ut høy både inne i stallen og ute. Og joda, de foretrakk utelukket å spise høyet sitt ute i et vær jeg knapt knapt kunne holde meg på bena i.

så jeg tror nok alle har lik forutsetning i utgangspunktet til å både klare og like å stå ute i vær og vind, de tåler mer enn vi tror. Men så må man huske på det at flokken må fungere tilfredsstillende. Hvis en hest med veldig lav rang aldri får lov til å bevege seg inn i skuret/stallen, konstant blir jagd vekk fra matfatet, eller rett og slett aldri blir godtatt av flokken, så sier det seg selv at denne hesten ikke vil trives noe særlig.

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/03/2007 :  12:11:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ja, du sier noe. Ikke lett å si før man har testet de forskjellige raser i forskjellige miljøer. Men det er et interessant tema denne tråden (når den er saklig) Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  16:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du har faktisk noen gode kommentarer og innlegg nå og da matprat, men tilsammen henger liksom ikke innleggene helt på greip. Og jeg mener (dette er det jeg som mener og mener ikke at du må mene det samme) at islandshesten er et kapittel for seg og kan vel ikke sammenlignes med f.eks. en halvblods. Islandshesten på hjemøya si står i flokk i storm og uvær og snør ned. Dette er deres måte å isolere varme. Men kan ikke helt se for meg halvblodsene trives på denne måten? Eller?

kan vise tile t stort forsknings prosjekt emd hest på utegang som ble gjort på Trynset en gang, der ble mange islandshester satt på utedrift midtvinters, men sammen dem sto 2 halvblods hingster. Hestene har en (hvertfall islandshesten, men det viste seg at dette også gjaldt halvblodsene) komfort temperatur på 20 -. hestene stod i opp mot 40 -, varme og komfort ble målt gjennom hele oppholdet. Ingen av hestene ahdde problemer med den kulden. det eneste de merket var at hestene spiste mer i denne kaldeste perioden, dette for å få nok energi til å holde seg varm. Hestene ble også fratatt vannet en itren påeriode, da levde de på snø men hadde tilgang til mat. etter noen dager ble hestene tatt inn og tester ble målt ang veskeinnhold, og ingen var uttørket, de ble tilbudt vann, men ingen drakk.. varmblodige hester kan også sette god vinterpels bare de får sakte nok tilvending. I montana er det veldig varmt om sommeren og veldig kalt om vinteren, fgor ikke å snakke om Iowa, Quartere og mustangene der legger en ikke veldig lang, men tykk og lodden pels og opp mot 20 blå klarte de seg utmerket. Folk som sliter med stive hester på vinterstid bør kanskje se på sammenhengen med å ha dem inne om natten, hestene får ikke en myk overgang til kulde, men blir satt inn i et varmer miljø om natten for å stå der å "stivne", så slippes de ut i en kaldt vintervær... jeg kjenner at kroppen min kunne blitt stiv av det. Hesten er langet for kontunielet bevegelse, hele dens fysikk er konstrurt etter det.

Når det gjelder omrmekur, gis det til disse 1 gang i året, eller ved mistanke om orm. orm er ikke farlig hvis det behandles, men ormen vil tilslutt bli ressisiv mot kuren og kurene blir sterkere. en orme kur er ikke dyreplageri, men det er heller ikke alltid nødvendig å gi så ofte som mange gjør, det er en sterk kur for hele hestens indre system.

klart det er ulemper ved å ikke vaksinere, men så lenge man ikke skal konkurrere eller vimse innom alle mulige staller, er det nok ikke nødvendig emd alle typer vaksine. De fleste sykdommer kan behandles hvis de kommer. Jeg personlig ville nok vaksinert hesten mot noe, men ville også satt litt spørmåls tegn til alle typer vaksine. Som sagt er dèt veterinærenes beste inntektsklilde..

Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  16:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når ble ormekur dyreplageri?
Mye av det som blir sagt her henger jo ikke på greip... Er naturlig hestehold moderne eller gammeldags tenkning? nå må dere snart bestemme dere...
Tannrasp - det er vel ikke bra? skal hesten ha tennene raspet må den skrape tenna mot et tre?
Hva gjør dere hvis hesten plutselig feiler noe? vi andre ville kanksje ringt dyrlege - men hos dere får de "finne ut av det selv"?
Prøver bare å komme inn i deres verden et sekund, men jeg strever veldig med det ja...
Opprinnelig postet av Royal-X

ormekur er ikke dyreplageri, men hestene her får ormekur 2 ganger i året,(vår og høst) mens andre gir kansje ormekur 4 ganger i året, det kan da ikke være bra å overvaksinere hesten heller, da blir hesten anntageligvis snart imun mot vaksinen.
selfølgelig er tannrasp bra, man må da ta å file bort toppen av spisse tenner sånn at den stakkars hesten ikke får sår i munnen, jeg filer en gang i året, baroja fikk seinest raspa tennene sine i fjorje uke, og fikk beskjært hovene av anne aamodt samtidig:)
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.