hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  19:51:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morsom teori du hadde dær, at hesten må skrape tanna mot et tre... hehe
I det naturlige liv vil jeg tro at hesten får i seg mye stein og sann og at dette da er med på å slipe ned eventuelle skarpe tenner. Hesten vi holder i dag får nesten maten servert på et sølvfat, uten kontakt med bakken. Hesten kan jo ikke spise sølemat...
Vi får selvfølgelig en fagperson til å raspe tennene. Dette MÅ ikke være en vetrinær, men en god hestekjenner er viktig.

Flott at du prøver å kommer inn i vår værden... Men prøv å legg vekk fordommer:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  19:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Flott at du prøver å kommer inn i vår værden... Men prøv å legg vekk fordommer:)

Opprinnelig postet av sløstøsa

Likeså ;)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det her blir jo så latterlig med dobbeltmoral Baroja, det er jo du som går hardt ut og sier at ALT skal være naturlig, også forklarer du med at du bruker bitt når det er nødvendig. Der ser du jo, man MÅ kunne se an situasjonen og hesten. Jeg bruker sidepull og bittles briddle,aldri brukt bitt på hesten min faktisk. Til info så finnes det forskjellig typer av sidepull og briddles også, men det visste du vel..

Opprinnelig postet av rusket

[/quote]

jeg kjøpte baroja i sommer ferien, og jeg vill si at det å ri med grime er en tillvennings sak. hun hadde aldri blitt ridd med grime før jeg kjøpte henne. jeg tok av skoene hennes i høst og da stod hun noen måneder før jeg kunne bruke henne ordentlig igjen, og da sier det seg selv at jeg ikke har hatt så mye tid ennå.. men bare vent det hodelaget skal helt av en gang! ja jeg vet at man må se ann situasjonen og hesten, men det betyr ikke at det aldri vill gå, da har man bare noe man må jobbe med.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Støtter Matprat og Baroja også i denne saken:
Ormekurer dreper ikke bare ormen (om det er orm i systemet til hesten når kuren gis), den dreper også alle de nødvendige og "snille" bakteriene som naturlig finnes i fordøyelsesorganene til hesten. Vil da tro at imunforsvaret som hesten og alle andre levende vesener er avhengi av blir svært nedsatt. Gis ormekuerne så ofte som noen eiere faktisk gjør. Finnes flere teorier om hvor ofte ormekuere skal gis, alt fra hver 3- 4 måned til en gang i året osv.

Er det virkelig nødvendig å utsette hesten sin for dette når den ikke en gang har tegn til orm?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  20:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det her blir jo så latterlig med dobbeltmoral Baroja, det er jo du som går hardt ut og sier at ALT skal være naturlig, også forklarer du med at du bruker bitt når det er nødvendig. Der ser du jo, man MÅ kunne se an situasjonen og hesten. Jeg bruker sidepull og bittles briddle,aldri brukt bitt på hesten min faktisk. Til info så finnes det forskjellig typer av sidepull og briddles også, men det visste du vel..

jeg kjøpte baroja i sommer ferien, og jeg vill si at det å ri med grime er en tillvennings sak. hun hadde aldri blitt ridd med grime før jeg kjøpte henne. jeg tok av skoene hennes i høst og da stod hun noen måneder før jeg kunne bruke henne ordentlig igjen, og da sier det seg selv at jeg ikke har hatt så mye tid ennå.. men bare vent det hodelaget skal helt av en gang! ja jeg vet at man må se ann situasjonen og hesten, men det betyr ikke at det aldri vill gå, da har man bare noe man må jobbe med.

Opprinnelig postet av baroja.

[/quote]

Hva var årsaken til at hun stod så lenge etter hun fikk av sko før hun kunne brukes igjen?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man gi hesten ormekur bare fordi tiden tilsir at den skal ha det?
Hvorfor får hesten orm? Noen som har svar på dette?
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro Baroja faktisk fikk tilbake blodsirkulasjonen i høvene igjen etter mange år med sko! Denne plutselige blodsirkulasjonen kan virke smertefulle på hesten i en tid etter avtatt sko og riktig besjæring. Hoven begynner å fungere normalt, rett og slett som den skal. Et sunnhetstegn faktisk!
Flott at du torte å prøve barfort Baroja! Hvordan er din erfaring med barfot på vinter og snøføre?
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:37:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opprinnelig postet av baroja.

[/quote]
Hva var årsaken til at hun stod så lenge etter hun fikk av sko før hun kunne brukes igjen?

[/quote]

når man kjærer etter strasser metoden for første gang på en hest som har gått med sko hele livet, vill bli litt sår beint i begynnelsen pga blodet kommer tilbake, + at det var litt spessielt med baroja siden hun hadde store muskelknuter i skulderen pga dårlig og feil skoing i mange år. de hadde skodd skeift og da måtte hun selv rette opp senen, det funker veldig dårlig for hester å gå med en slapp sene i foten.. det sier vell seg selv.. og før vi tok av skoene på henne stod hun med beina mye mer innunder seg. men nå har hun hun en mye bedre holdning! dessuten er hun en myk hova hest, da må hun ha llitt mer tillvenning for å få en sterkere hov. enn hester som er mer hard hova,
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  20:38:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
hei folket her inne=)
dette her er jo kjempe bra. min hest står ute døgnet rund å går til og med barbent. hun stortrives ute, selv i d verste vær.
de er islndshest, men selv den varmblodige hesten kan stå ute i grusomt vær, bare den blir tilvent de selvsakt.
jeg har lært veldi mye om de her, og synest de er veldig interesangt.
jeg velger de som jeg synes er mes naturlig for hesten min, for de virker mest logisk for meg=)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/03/2007 :  20:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten får orm fordi den bor på et mindre område med færre plantetyper å spise enn det som er normalt. Forskerne lurer på om hestene finner planter de kan bruke som medisin mot f.eks orm. Villhester slipper å stå å spise i sin egen møkk og trenger ikke å spise planter som vokser i nærheten av der andre hester har bæsja tidligere eller høy som ligger i nærheten av møkk på bakken. Dersom man har stor nok plass til å la hestene gå på nye områder hele tiden og la områder ligge og hvile et par år mellom hver gang det er hester eller kuer der, og dersom man hele tiden tar vekk møkk fra bakken og holder det helt rent, så kan man kanskje slippe endel orm hos hest. I praksis holder vi hester på et altfor lite område til at det er mulig å unngå at hester noen ganger får i seg møkk - og dermed orm. Derfor må den bekjempes. Men, det er jo forskjell på 2-3 ganger i året og 6-7 ganger. Mer er ikke alltid bedre. Den ormkuren man gir på vinteren med Ivomec er nødvendig og kan ikke droppes. Dersom hesten har vært utsatt for hestebrems kan det være veldig farlig å ikke gi dette på vinteren når larvene er i et stadium der de kan drepes. Hestebrems smitter heller ikke gjennom møkk, men gjennom egg som legges i pelsen og som hesten får i seg når den klør seg med mulen på bena. (Slik jeg har forstått det, mulig det er et annet insekt enn hestebrems, men iallefall.... jeg tror det er slik jeg beskrev... :-) Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:49:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil tro Baroja faktisk fikk tilbake blodsirkulasjonen i høvene igjen etter mange år med sko! Denne plutselige blodsirkulasjonen kan virke smertefulle på hesten i en tid etter avtatt sko og riktig besjæring. Hoven begynner å fungere normalt, rett og slett som den skal. Et sunnhetstegn faktisk!
Flott at du torte å prøve barfort Baroja! Hvordan er din erfaring med barfot på vinter og snøføre?

Opprinnelig postet av sløstøsa

det er bra at det er flere her med god erfaring med Strasser:)
min erfaring med barfot på vinteren er ganske bra, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. hesten tar det med ro når hun kjenner at det er glatt, hun har aldri falt eller skadet seg, null problem på snø føre, da er det hvertfall mye bedre med barfot, da slipper hesten å gå på stylter.
takk for støtten sløstøsa.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  20:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som står i stall kommer lettere i kontakt med avføring, endten sin egen eller andre hesters. Har hestene ikke større områder å stå på ute enn at den kommer i kontakt med avføring gjevnlig, er min teori at den da ikke har stor nok plass å oppholde seg på.
Har ikke hatt orm på noen av mine hester noen gang. Tidligere ga jeg hestene ormekur 2 ganger i året, men nå ser jeg ingen hensikt i dette(2 siste årene). Vil spare hestene for påkjenningen fra det sterke middelet ormekur faktisk er. Og gi dem dette om det er orm i bildet. Dessuten ble det nevnt hær i diskusjonen en litens tund tilbake, vet ikke hvem som kom med et? Men i allefall: Det stemmer at vetrenærene tjener fett på nettop medisiner og vaksiner... Mange vetrinæere er ganske kyniske og vil helst tjene mest mulig penger. Såklar må du gi hesten din ormekur flere ganger i året!
Bare noe å tenke på...
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/03/2007 :  21:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det bra å ikke gi ormekur overhodet?? Hestene kan godt ha orm selv om dere ikke ser det. Hmm, skeptisk... Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvem har sagt at hest og menneske er samme art da, sløstøsa? Dy må gjerne dytte det inn med teskje, for jeg kan ikke se at noen har påstått det noen steder i denne debatten.

Opprinnelig postet av Polaris79

Ingen har sagt dette direkte, men etter som dere beskriver det, tar dere på hesten deres klær fordi det sikkert må bli kaldt for den ute uten. Hesten har sitt eget naturlige klesplagg, pelsen!
Jeg mener bare at vi menneskeliggjør hesten i stor grad, har gjort dette selv for mange år tilbake. Tror at hesten trenger sko, fordi vi selv synes det er ubehagelig å gå barfot på en grusvei. Setter hesten inn i stallen om natten, på mykt underlag, fordi vi synes det er deilig å krype inn i en myk og varm seng når det verste nattemørket og kulda har lagt seg over kontinentet. Men hesten synes ikke di samme tingene er like trygge og gode som oss selv.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:13:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bra å ikke gi ormekur overhodet?? Hestene kan godt ha orm selv om dere ikke ser det. Hmm, skeptisk...

Opprinnelig postet av gladhest

jeg vet ikke helt om jeg mener det, man bør nok gi innmellom, men det er så mange som gir ALT for ofte.. slik er det emd alt fras ormekur til antibiotika.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.