hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS: vet ikke om jeg allerede ahr skrevet det, men midlet mot forkalkning heter Stride: kan bestilles på nettet eller kjøpes på de fleste dyreklinikker. Jeg bruker det fortiden på min hund som snart runder 10 år. Dette for å holde leddene ahns smidige og forhinde en eventuell forkalkning i hans eldre dager. Anbefales:D Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bra å ikke gi ormekur overhodet?? Hestene kan godt ha orm selv om dere ikke ser det. Hmm, skeptisk...

Opprinnelig postet av gladhest

jo selvfølgelig er det bra å gi hesten ormekur hvis du ikke gir det for ofte. hesten trenger ikke å bli neddynket i ormekur hele året, det kan umulig være bra for hesten, den kuren er såpass sterk også. 1-2 ganger er sikkert mer enn nok. desuten virker garantert medisinen lenger enn vetrinæren forskriver.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bra å ikke gi ormekur overhodet?? Hestene kan godt ha orm selv om dere ikke ser det. Hmm, skeptisk...

Opprinnelig postet av gladhest

Jo ormekur er bra! Men jeg mener at denne form for behandling blir gitt for lett. Den blir brukt forebyggende, noe den ikke er beregnet til. Den er laget for å drepe orm, ikke å komme i friskt tarmsystem og magesekk. Hver gang kuren blir gitt settes slimhinnene og den naturlige bakterieflorane på prøve, og nedsatter imunforsvaret..

En ser ofte tegn til orm før dette har utviklet seg til å bli noe alvorlig. Prosessen tar tid.
Men skjønner skepsissen:)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  21:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir opp denne debatten... Eneste grunnen til at jeg fremdeles skriver, er for feks "den yngre garde" ikke skal begi seg ut på noe de ikke har kunnskap eller forhold til å utføre...

Og for "ente" gang - kan noen av stall-, sko- og dekkenmotstaderene forklare hvorfor min hest (blant veldig mange andre) har det bra, selvom den har sko, står på stall og bruker dekken? Forøvrig blir den også vaksiner og får markur 3 ganger i året.
Jeg bruker forøvrig dekken fordi jeg IKKE ønsker pels på hesten min! Jeg hadde ikke likt å løpe rundt med varmedress.. Dette er et valg jeg har tatt for hesten sin del. Det sier jo seg selv at det er mye mer arbeid å legge på dekken enn å la den gå uten;)

Og hva med å få respekt tilbake??!

Hege Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  21:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvem har sagt at hest og menneske er samme art da, sløstøsa? Dy må gjerne dytte det inn med teskje, for jeg kan ikke se at noen har påstått det noen steder i denne debatten.

Opprinnelig postet av Polaris79

Ingen har sagt dette direkte, men etter som dere beskriver det, tar dere på hesten deres klær fordi det sikkert må bli kaldt for den ute uten. Hesten har sitt eget naturlige klesplagg, pelsen!
Jeg mener bare at vi menneskeliggjør hesten i stor grad, har gjort dette selv for mange år tilbake. Tror at hesten trenger sko, fordi vi selv synes det er ubehagelig å gå barfot på en grusvei. Setter hesten inn i stallen om natten, på mykt underlag, fordi vi synes det er deilig å krype inn i en myk og varm seng når det verste nattemørket og kulda har lagt seg over kontinentet. Men hesten synes ikke di samme tingene er like trygge og gode som oss selv.

Opprinnelig postet av sløstøsa

Det er jo ikke snakk om å TRO at hesten trenger ditt og datt. Har holdt på i 20 år, da har man gjort seg opp erfaringer, ikke grunnløse meninger.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2007 :  23:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det kan da ikke være bra å overvaksinere hesten heller, da blir hesten anntageligvis snart imun mot vaksinen.
selfølgelig er tannrasp bra, man må da ta å file bort toppen av spisse tenner sånn at den stakkars hesten ikke får sår i munnen, jeg filer en gang i året, baroja fikk seinest raspa tennene sine i fjorje uke, og fikk beskjært hovene av anne aamodt samtidig:)

Kopi av melding:
jo selvfølgelig er det bra å gi hesten ormekur hvis du ikke gir det for ofte. hesten trenger ikke å bli neddynket i ormekur hele året, det kan umulig være bra for hesten, den kuren er såpass sterk også. 1-2 ganger er sikkert mer enn nok. desuten virker garantert medisinen lenger enn vetrinæren forskriver

Utrolig intr hvor mange *sikkert* og *kan umulig være* som er i disse påstandene. Ganske klare bevis for at man kanskje ikke har helt hold i hva man snakker om .

Neik man trenger ikke markkur. Men hvis man ikke gir markkur, MÅ MAN ta regelmessige avføringsprøver. For hester har mark. Er man flink og holder uteområder reine for møkk (nei, store områder holder ikke , det må møkkes!!!) så kan man droppe markkur, og levere regelmessige avførings prøver. For så å behandle den aktuelel marken som måtte dukke opp. Dette er ant også framtiden. Men pr i dag anses det som for tungvint og man bruker pr i dag vanlig regime.

Man ser ikke om hesten begynner å få for mye mark. Hestene HAR mark.. poenget med markkurer er faktisk ikke å forebygge, men å holde antallet nede. Når du SER at hesten din har mark, da er den syk. Veldig syk. Og hvordan rekonvaliseringen går og foregår da, kommer helt an på hva slags mark det er. Om det er mark som invaderer blodet , som perforerer tarmene, invvolsorm gjør stor skade. så man har to valg: 1: gi regelmessig markkur, eller 2 ta reglemessige avfprøver og gi markkur ut fra resultatet. Og: en markkur varer ikke lenger enn dyrlegen sier. Det er et middel som virker øyeblikkelig, og dermed ikke noe særlig mer. Så å si at det garantert virker lenger enn dyrlegen sier, det er noe jeg er ganske sikker på at du ikke har noe kilde til

Man overvaksinerer ikke hesten ved å vaksinere den årlig. Man vaksinerer hundene sine årlig ogå, men det er kanskje ikke nødvendig det heller ? At dyret kanskje kan dø av sykdommen den kan få er ikke så viktig. Vi vet jo allerede at helse kommer i annen rekke her.

Men denne synes jeg er intr, når den er skrevet av hardnakka naturlig hestehold entusiast, som vet ALT om hestens fysikk, innvoller, vaksiner høver osv osv :

Kopi av melding:
selfølgelig er tannrasp bra, man må da ta å file bort toppen av spisse tenner sånn at den stakkars hesten ikke får sår i munnen, jeg filer en gang i året,

Tannspisser er faktisk noe av det minste problemet som oppstår i en hestemunn. Og det skal så absolutt ikke files en gang i året. Tennene skal UNDERSØKES en gang i året, og behandles ved behov. Du vet vel at for hver gang du rasper hestetennene dine tar du fra hesten din litt levetid ? fordi litt av tennene blir raspet bort ? Man filer ikke tenner for å file. Man tar bort akkurat det som er nødvendig, og ikke noe mer. Ofte er det ikke nødvendig og ta noen ting, om man har en hest med korrekt bitt og som tygger skikkelig. Og ... i denne moderne verden, med all den kunnskapen du har om hest, at hester ikke kan fryse eller ha behov for dekken pga skader ... du RASPER vel ikke hestetennene ? med rasp ??? Får du virkelig ikke en tannpleier til å ta tennene ??? Rasp er avlegs vet du, og gjør i grunn større skade enn gagn .... tenner skal gås over , med skikkelig redskap, og undersøkes for spisser , bittfeil, forinnpakninger, karies, andre skader, andre skader ..etc etc ..

Kopi av melding:
Hester som står i stall kommer lettere i kontakt med avføring, endten sin egen eller andre hesters. Har hestene ikke større områder å stå på ute enn at den kommer i kontakt med avføring gjevnlig, er min teori at den da ikke har stor nok plass å oppholde seg på.

Hester på stall kommer i kontakt med daggammel avføring. det er eldre avføring som er farlig, blandt annet fra året før. Alle uteområder skal møkkes . Gjør dere ikke det ??? Med hester på utegang ?? Pussig.. det er vanlig i mine kretser iallfall. Og da er også faren for parasitter mye mindre. Ivomec på vinteren er uansett viktig, da dette er fluelarver som ikke går via avf.

Kopi av melding:
Hesten vi holder i dag får nesten maten servert på et sølvfat, uten kontakt med bakken. Hesten kan jo ikke spise sølemat...
Vi får selvfølgelig en fagperson til å raspe tennene. Dette MÅ ikke være en vetrinær, men en god hestekjenner er viktig.

Hvis du med sølemat mener spiser fra sand og gjørme så er det ikke akkurat å anbefale. Hørt om sandkolikk ? tenner skal som nevnt ovenfor overhodet ikke raspes, men behandles av en person spesielt utdannet til dette.

og for de som syntes jeg skrev dette på en barnslig måte, ja jeg gjorde det nå. Litt tilbake med samme mynt.

Redigert av - summer den 20/03/2007 00:07:35 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  02:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt tid til å lese nøye igjennom alle innleggene her, men kan vel trygt si at det er endel misforståelser - eller kanskje mangel på viten og erfaring - som gir seg til uttrykk.

Mark-kurer gis fordi hester - og andre dyr (ehh - har dere sjekket hundene deres i det siste?) får innvollsparasitter - uansett. Særlig blodormen er farlig, da den gnager seg gjennom blodårene, etter å ha bodd som larver i hjertet en tid. Det er denne mark-kuren rundt nyttår som er meget viktig, da den knerter larvene før de begynner å vandre i blodsystemet.
Så må det gis en mark-kur ved beiteslipp, muligens en midt på sommeren, og en på høsten. Dette er for innvollsmark, som kan gjøre stor skade hvis de ikke "tas". Man veksler på forskjellige midler, så markene ikke skal utvikle immunitet mot middelet.
OG - mark-kurer har ikke noe med bakterier og tarmflora å gjøre - tvert imot, her er det snakk om DYR - ganske store også. At hestene må ta det litt rolig et par dager etter markkuren, er fordi de får litt mageknip, når markene "protesterer" mot å bli drept.... (Daaaaka's markene...)

At hestene bli vaksinert mot alvorlige sykdommer er vel heller ikke å se på som "mishandling". JEG vil IKKE ha den hesten som dør av en sykdom den ikke er vaksinert mot. Dessuten får man ikke dra noe sted med en hest som ikke er vaksinert, det gjelder f.eks. utstillinger og stevner - OG sommerbeiter med andre hester.

Vi mennesker vaksineres mot ganske mange alvorlige sykdommer - skulle likt å høre hva noe av dere ville ha sagt hvis dere ble smittet av poliomyelitt eller tuberkolose - hvis deres mor hadde "nektet" å la dere vaksinere mot dette som barn.... I mange år var disse sykdommene utryddet i Norge, takket være vaksine. Nå ser man dessverre at sykdommene er kommet tilbake, gjennom folk som kommer til Norge og IKKE er vaksinert. Skulle likt å se den mor som IKKE ønsker vaksine på sine barn, nå som man kan risikere å få disse sykdommene igjen. - Jeg har jobbet på sykehus med poliopasienter......

Skal jeg fortsette?

Så er det tannrasp: Mange hester får idag fòr som ikke er grovt nok til å slipe ned tennene naturlig - slik som "villhestene" på steppene, som nok måtte tygge mer enn nok av grovt og tørt steppegress - gjerne iblandet både sand og grus. Dagens hester får så fint høy at tennene ikke får den nødvendige slitasje - og dermed må man jevnlig sjekke at tennene er OK, og mange hester må raspes - av kyndige folk. Selv har jeg ikke hatt hester som har behøvd tannrasp - men da har jeg også fått det sjekket.

Da min 29 år gamle hest mistet vekt, ble tennene sjekket - men nei, hun hadde helt fine tenner, så årsaken var en annen. Min nå 23 år gamle hest har aldri hatt behov for det heller, men det ble sjekket senest nå i høst. men jeg ville ikke nølt med å få det gjort HVIS tennene ikke var helt OK.

Hva var det neste enkelte "forfekter"? - Jo - sko og dekken.

Ja, her må jeg fremstå som den rene "gyngehesten", siden min hest ikke trenger dekken, men hun går med sko (om vinteren).... Men altså, det kunne vært omvendt - at hun måtte ha dekken og ikke trengte sko.

Jeg tar selv gjerne imot råd og tips, hvis det er noe jeg lurer på, og har vel heller ikke latt være å gi råd, hvis noen spør.

Nå er jeg ikke 120 år - enda - men jeg har holdt på med hester - av alle raser, i alle slags bruk - siden 1970, og jeg har hatt meget gode lærere - både i ridning og hestehold.

OG - jeg har lest, hørt og sett "mye rart" i årenes løp. Det er nesten utrolig hvor "fanatiske" enkelte er - men når man ser hva "religion" kan skape av konflikter og krig i verden - så bør vel vi som holder på med hest - som altså ikke lenger er med i krigene - med mindre noen finner på å skape "selvmordshester" for å fremme sitt syn - så bør man vel være såpass tolerant at man lar folk gjøre som best de kan.

Hehhh - kanskje det er "djevelens verk" å ha skapt FANATISME.....
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  09:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er gjort undersøkelser der man sjekket nivået av ormkur da det var på tide å gi ny, ikke overraskende inneholdt hestens kropp nok ormekur til å fortsatt bekjempe orm!

les en gang til sås er du at sløstøsa skrev av hestene IKKE spiste søle mat..

vi bytter hos oss jordet ofte og på vinteren "snør" avføring ned og frosserbort. på sommeren er områdene så store at jeg så vidt ser drit når jeg går ut for å hente hestene, dette virker jo som gjødsel.

nyfødte føll spiser jo gamle hesters avføring for å bygge opp et imunforsvar.

Jeg har vaksinert hunden min med noe, men på langt nær alt og ahn jakter og er mye i kontakt med andre hunder men ALDRI vært syk..
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 20/03/2007 :  10:03:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare siden hunder dras <inn her... De fleste dyrleger anbefaler ikke lengre rutinemessig markkur til hund - kun ved behov (men de fleste hundeeiere tror jeg fortsatt gir av og til). Og flere og flere dyrleger anbefaler ikke årlig vaksine men hvert annet år som er påkrevd for konkurransedeltagelse - grunn: hver vaksine gir immunforsvaret en knekk...

Må også si at de fleste hunder er ikke like utsatt for mark som hest, og jeg vet ikke om noen vetrinærer som anbefaler det samme for hest.

Veldig interessant diskusjon synes nå jeg da - i alle fall de saklige innleggene...
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  10:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvem har sagt at hest og menneske er samme art da, sløstøsa? Dy må gjerne dytte det inn med teskje, for jeg kan ikke se at noen har påstått det noen steder i denne debatten.

Opprinnelig postet av Polaris79

Tror hun kanskje sikter til mitt ironiske innlegg på side 10 tror jeg det var?

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  11:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte på denne debatten her burde innsjå at dei fleste som driv med hest i dag gjer det av liedenskap til hesten.

Dei aller fleste som er engasjerte nok til å ta seg bryet med både det økonomiske annsvaret og med tida det krever å ha hest vil også det beste for hesten sin.

Dei fleste hesteeigarar klarer å sjå det på sine dyr om det skulle vere noko fundamentalt gale med hesten
Det vere seg skader, sjukdom eller misnøye rundt forskjellige ting.

Alle vil ha ein hest som fungerar til deira behov. For at ein hest skal underlegge seg eigaren på ein god måte må visse ting fungere å derfor strebar stort sett alle seriøse eigarar for å gi hestane sine eit best mulig liv

Det å på ein arrogant måte annta at kun eins eige hestehold er godt nok er tåpelig.
Vist ein skal trekke fram kun dei ekstreme ytterpunkta i ein debatt så får ein ikkje noko konstruktivt ut av det.

På stallen der eg har hest har vi begge deler, både konkuransehestar og utegangshestar, barfothestar og hestar med forskjellige typar sko
Vi har eigarar som heile tida prøver å utvikle seg, lære nye metodar og prøve ut ting som virkar spennande.
Vi har eigarar som held seg til dei faste gamle vanene som har funka heilt fint sålenge dei kan huske og som deerfor ikkje interesser seg for alt det nye
Og vi har eigarar som lyttar til nye impulsar men ikkje prøver dei ut.

Felles for alle desse er at dei vil gi hestane sine gode liv.
Nokren er meir heldige enn andre, nokren er ueinige om kva som er bra og gnissningar oppstår, men ingen av hestane kan under nokon omstendighet kalles vanskjøtta eller direkte ulykkelige.

Eg gjer dei tinga eg gjer med min hest i beste meining.
Eg ser på pelsen hans, gemyttet hans og forholdet mellom oss.
Slik som dei fleste andre som er glade i hestane sine gjer det..

Hesten min ville garantert kunne ha hatt eit supert liv hos ein anna person med heilt andre meiningar enn meg, men dette vil ikkje dermed seie at han ikkje har det bra no.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  13:40:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Godt skrevet CarpeNox Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  13:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen har sagt dette direkte, men etter som dere beskriver det, tar dere på hesten deres klær fordi det sikkert må bli kaldt for den ute uten. Hesten har sitt eget naturlige klesplagg, pelsen!

Fordi det sikkert blir kaldt for den? Nå er det flere her som har beskrevet at hestene deres blir stive, ømme og nærmest giktiske av å stå nakne ute i regn og stri vind. Det er ikke noe man antar, det er noe man ser og leser på hesten! Slik jeg har forstått det, har de fleste skribentene i denne debatten MINST 15-20 års fartstid med hest. Man gjør seg da noen erfaringer i løpet av denne tiden! Hvis du tar av deg skylappene dine og titter opp fra Strasserboka et lite øyeblikk, så vil du se at det finnes flere veier til Rom enn den du har oppdaget. Så lenge du konsekvent forfekter alt annet hestehold enn ditt eget, gjør du langt mer skade enn gagn for saken din.

Redigert av - Polaris79 den 20/03/2007 14:25:05 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  14:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg gir opp denne debatten... Eneste grunnen til at jeg fremdeles skriver, er for feks "den yngre garde" ikke skal begi seg ut på noe de ikke har kunnskap eller forhold til å utføre...

Og for "ente" gang - kan noen av stall-, sko- og dekkenmotstaderene forklare hvorfor min hest (blant veldig mange andre) har det bra, selvom den har sko, står på stall og bruker dekken? Forøvrig blir den også vaksiner og får markur 3 ganger i året.
Jeg bruker forøvrig dekken fordi jeg IKKE ønsker pels på hesten min! Jeg hadde ikke likt å løpe rundt med varmedress.. Dette er et valg jeg har tatt for hesten sin del. Det sier jo seg selv at det er mye mer arbeid å legge på dekken enn å la den gå uten;)

Og hva med å få respekt tilbake??!

Opprinnelig postet av Hege J

hvis det går bra nå trenger det ikke å gå bra seinere, hesten kan få problemer med beina når den blir eldre. pga det holdet den får nå.. det har en sammenheng tro det eller ei.
det er jo ikke for hesten sin skyld at du legger på dekken SIDEN DU ikke vill ha vinter pels på han. da er det åpenbart for din skyld! det er ikke så mye arbeid å legge på ett dekken., det er ikke det, det er snakk om her! det tar max5min,.. og hva mener du med at du aldri ville ha likt å løpe rundt i en varmedress? hva har det med saken å gjøre?
det er ikke noe pes...såppas må du ofre hvis du vill være hos hesten din vinterstid.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  14:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det kan da ikke være bra å overvaksinere hesten heller, da blir hesten anntageligvis snart imun mot vaksinen.
selfølgelig er tannrasp bra, man må da ta å file bort toppen av spisse tenner sånn at den stakkars hesten ikke får sår i munnen, jeg filer en gang i året, baroja fikk seinest raspa tennene sine i fjorje uke, og fikk beskjært hovene av anne aamodt samtidig:)

Kopi av melding:
jo selvfølgelig er det bra å gi hesten ormekur hvis du ikke gir det for ofte. hesten trenger ikke å bli neddynket i ormekur hele året, det kan umulig være bra for hesten, den kuren er såpass sterk også. 1-2 ganger er sikkert mer enn nok. desuten virker garantert medisinen lenger enn vetrinæren forskriver

Utrolig intr hvor mange *sikkert* og *kan umulig være* som er i disse påstandene. Ganske klare bevis for at man kanskje ikke har helt hold i hva man snakker om .

Neik man trenger ikke markkur. Men hvis man ikke gir markkur, MÅ MAN ta regelmessige avføringsprøver. For hester har mark. Er man flink og holder uteområder reine for møkk (nei, store områder holder ikke , det må møkkes!!!) så kan man droppe markkur, og levere regelmessige avførings prøver. For så å behandle den aktuelel marken som måtte dukke opp. Dette er ant også framtiden. Men pr i dag anses det som for tungvint og man bruker pr i dag vanlig regime.

Man ser ikke om hesten begynner å få for mye mark. Hestene HAR mark.. poenget med markkurer er faktisk ikke å forebygge, men å holde antallet nede. Når du SER at hesten din har mark, da er den syk. Veldig syk. Og hvordan rekonvaliseringen går og foregår da, kommer helt an på hva slags mark det er. Om det er mark som invaderer blodet , som perforerer tarmene, invvolsorm gjør stor skade. så man har to valg: 1: gi regelmessig markkur, eller 2 ta reglemessige avfprøver og gi markkur ut fra resultatet. Og: en markkur varer ikke lenger enn dyrlegen sier. Det er et middel som virker øyeblikkelig, og dermed ikke noe særlig mer. Så å si at det garantert virker lenger enn dyrlegen sier, det er noe jeg er ganske sikker på at du ikke har noe kilde til

Man overvaksinerer ikke hesten ved å vaksinere den årlig. Man vaksinerer hundene sine årlig ogå, men det er kanskje ikke nødvendig det heller ? At dyret kanskje kan dø av sykdommen den kan få er ikke så viktig. Vi vet jo allerede at helse kommer i annen rekke her.

Men denne synes jeg er intr, når den er skrevet av hardnakka naturlig hestehold entusiast, som vet ALT om hestens fysikk, innvoller, vaksiner høver osv osv :

Kopi av melding:
selfølgelig er tannrasp bra, man må da ta å file bort toppen av spisse tenner sånn at den stakkars hesten ikke får sår i munnen, jeg filer en gang i året,

Tannspisser er faktisk noe av det minste problemet som oppstår i en hestemunn. Og det skal så absolutt ikke files en gang i året. Tennene skal UNDERSØKES en gang i året, og behandles ved behov. Du vet vel at for hver gang du rasper hestetennene dine tar du fra hesten din litt levetid ? fordi litt av tennene blir raspet bort ? Man filer ikke tenner for å file. Man tar bort akkurat det som er nødvendig, og ikke noe mer. Ofte er det ikke nødvendig og ta noen ting, om man har en hest med korrekt bitt og som tygger skikkelig. Og ... i denne moderne verden, med all den kunnskapen du har om hest, at hester ikke kan fryse eller ha behov for dekken pga skader ... du RASPER vel ikke hestetennene ? med rasp ??? Får du virkelig ikke en tannpleier til å ta tennene ??? Rasp er avlegs vet du, og gjør i grunn større skade enn gagn .... tenner skal gås over , med skikkelig redskap, og undersøkes for spisser , bittfeil, forinnpakninger, karies, andre skader, andre skader ..etc etc ..

Kopi av melding:
Hester som står i stall kommer lettere i kontakt med avføring, endten sin egen eller andre hesters. Har hestene ikke større områder å stå på ute enn at den kommer i kontakt med avføring gjevnlig, er min teori at den da ikke har stor nok plass å oppholde seg på.

Hester på stall kommer i kontakt med daggammel avføring. det er eldre avføring som er farlig, blandt annet fra året før. Alle uteområder skal møkkes . Gjør dere ikke det ??? Med hester på utegang ?? Pussig.. det er vanlig i mine kretser iallfall. Og da er også faren for parasitter mye mindre. Ivomec på vinteren er uansett viktig, da dette er fluelarver som ikke går via avf.

Kopi av melding:
Hesten vi holder i dag får nesten maten servert på et sølvfat, uten kontakt med bakken. Hesten kan jo ikke spise sølemat...
Vi får selvfølgelig en fagperson til å raspe tennene. Dette MÅ ikke være en vetrinær, men en god hestekjenner er viktig.

Hvis du med sølemat mener spiser fra sand og gjørme så er det ikke akkurat å anbefale. Hørt om sandkolikk ? tenner skal som nevnt ovenfor overhodet ikke raspes, men behandles av en person spesielt utdannet til dette.

og for de som syntes jeg skrev dette på en barnslig måte, ja jeg gjorde det nå. Litt tilbake med samme mynt.

Opprinnelig postet av summer

Du får lese dette på nytt da... ikke mye, sikkert og kan umulig være hær! Jeg vet hva jeg snakker om:)
Jo ormekur er bra! Men jeg mener at denne form for behandling blir gitt for lett. Den blir brukt forebyggende, noe den ikke er beregnet til. Den er laget for å drepe orm, ikke å komme i friskt tarmsystem og magesekk. Hver gang kuren blir gitt settes slimhinnene og den naturlige bakterieflorane på prøve, og nedsatter imunforsvaret..
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.