hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 20/03/2007 :  14:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg gir opp denne debatten... Eneste grunnen til at jeg fremdeles skriver, er for feks "den yngre garde" ikke skal begi seg ut på noe de ikke har kunnskap eller forhold til å utføre...

Og for "ente" gang - kan noen av stall-, sko- og dekkenmotstaderene forklare hvorfor min hest (blant veldig mange andre) har det bra, selvom den har sko, står på stall og bruker dekken? Forøvrig blir den også vaksiner og får markur 3 ganger i året.
Jeg bruker forøvrig dekken fordi jeg IKKE ønsker pels på hesten min! Jeg hadde ikke likt å løpe rundt med varmedress.. Dette er et valg jeg har tatt for hesten sin del. Det sier jo seg selv at det er mye mer arbeid å legge på dekken enn å la den gå uten;)

Og hva med å få respekt tilbake??!

Opprinnelig postet av Hege J

hvis det går bra nå trenger det ikke å gå bra seinere, hesten kan få problemer med beina når den blir eldre. pga det holdet den får nå.. det har en sammenheng tro det eller ei.
det er jo ikke for hesten sin skyld at du legger på dekken SIDEN DU ikke vill ha vinter pels på han. da er det åpenbart for din skyld! det er ikke så mye arbeid å legge på ett dekken., det er ikke det, det er snakk om her! det tar max5min,.. og hva mener du med at du aldri ville ha likt å løpe rundt i en varmedress? hva har det med saken å gjøre?
det er ikke noe pes...såppas må du ofre hvis du vill være hos hesten din vinterstid.

Opprinnelig postet av baroja.

Baroja, kan du forstå HVORFOR Hege ikke vil ha vinterpels på hesten sin? Tror du det virkelig er sin egen del?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  14:49:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
hvis det går bra nå trenger det ikke å gå bra seinere, hesten kan få problemer med beina når den blir eldre. pga det holdet den får nå.. det har en sammenheng tro det eller ei.
det er jo ikke for hesten sin skyld at du legger på dekken SIDEN DU ikke vill ha vinter pels på han. da er det åpenbart for din skyld! det er ikke så mye arbeid å legge på ett dekken., det er ikke det, det er snakk om her! det tar max5min,.. og hva mener du med at du aldri ville ha likt å løpe rundt i en varmedress? hva har det med saken å gjøre?
det er ikke noe pes...såppas må du ofre hvis du vill være hos hesten din vinterstid.

Opprinnelig postet av baroja.

Noen gang prøvd å trene en hest som sliter med overoppheting pga for mye pels baroja? Mange hester tåler å trenes relativt hardt selv om de har vinterpels, mens andre ikke klarer å yte noe særlig. Hører om mange pelshester som svært tydelig viser at de har det mye bedre etter at man klipper de. Har man en hest som ikke tåler trening i "varmedress", skal man da droppe treningen helt til det blir sommerpels igjen?
(nei, jeg er ingen motstander av å la hesten få mye pels og gå ute uten dekken. Mine hårballer går ute, og viser de tegn på å være kalde får de dekken på. Men man kan vel akseptere at noen vil ha lettstelte, kortpelsede hester for det?)

Redigert av - Asbjørg den 20/03/2007 14:50:21 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan forstå at enkelte trenger hester med kortere pels, om det da drives ivrig med kunkurranse. Men vil inrømme at jeg synes det er egoistisk hele teorien med hest brukt i konkurranse. Jeg er kjennt innenfor miljøet, og mener det er mye maktbruk og tvang bak en feks god sprang eller dressurhest. Mye dålig bitt, sporer og piskbruk.
Skal en være nødt til å slå hesten for at den skal komme seg over et hinder?
Gå til toppen av siden

susanne_

Skrevet - 20/03/2007 :  15:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forståelig at noen ikke ønsker at hesten skal få vinterpels hvis det er fordi man mener at hesten rett og slett ikke klarer å yte maks under trening og det blir ubehagelig for den. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan, trener man utendørs (hvis det ikke er glatt) er det vel ikke negativt med vinterpels, hesten har jo hår som kan vende og vri seg i alle retninger, for nedkjøling og oppvarming under trening også. Eller hvis man må trene innendørs, kan man da eventuelt skru ned temeperaturen. Det sier seg jo selv at det ikke er behagelig med en for varm ridehall. Vi må ikke glemme at for hesten er det naturlig med vinterpels. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
PS: vet ikke om jeg allerede ahr skrevet det, men midlet mot forkalkning heter Stride: kan bestilles på nettet eller kjøpes på de fleste dyreklinikker. Jeg bruker det fortiden på min hund som snart runder 10 år. Dette for å holde leddene ahns smidige og forhinde en eventuell forkalkning i hans eldre dager. Anbefales:D

Opprinnelig postet av matprat

Supert matprat!
Hadde helt glemt hva middelet het. Ei veninne av meg har en hest som slet med stivhet i ledd. Hun dro tilslutt til homopat (etter mangt et besøk hos vetrinær, uten forbedreinger) her fikk hun tak i dette middelet STRIDE.
Etter noen uker så hun tydelige forbedringer hos den tidligere så stive hesten. Dette middelet virker også forebyggende!

Absolutt et produkt å få øynene opp for! :)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Jeg gir opp denne debatten... Eneste grunnen til at jeg fremdeles skriver, er for feks "den yngre garde" ikke skal begi seg ut på noe de ikke har kunnskap eller forhold til å utføre...

Og for "ente" gang - kan noen av stall-, sko- og dekkenmotstaderene forklare hvorfor min hest (blant veldig mange andre) har det bra, selvom den har sko, står på stall og bruker dekken? Forøvrig blir den også vaksiner og får markur 3 ganger i året.
Jeg bruker forøvrig dekken fordi jeg IKKE ønsker pels på hesten min! Jeg hadde ikke likt å løpe rundt med varmedress.. Dette er et valg jeg har tatt for hesten sin del. Det sier jo seg selv at det er mye mer arbeid å legge på dekken enn å la den gå uten;)

Og hva med å få respekt tilbake??!

Den har det sikkert bra i forhold til hva den vet om. Den vet ikke at det er mulig å så ute på utegang en sen vinterkveld, fylle lungene med frisk luft... Kunne spise akkorat hvor mye den vil til en hver tid. Bevege seg fritt, osv.
Men en ting kan jeg fortelle deg, å det med hånden på hjertet! Du nedsetter levealderen på heten din ved alle disse faktorene, sko og stall. Du ødelegger den fine mekkanikken hesten har i pelsen ved å bruke dekken.

Du ka forresten øke dine sprangprestasjoner om du tar av skoene! Skoene og tyngden på dem ødelegger hestens følelse av hoven. støtdempingen i landingene er maksimale ved barfothest( uten skoene som låser fast hovveggen) Hesten vil i større grad kunne beregne hvor høyt den løfter bena i forhold til bommen.
Har tidligere drevet med sprangridnig på hobbybasis og prøvd både med og uten sko. Stor forskjell!
Bare et lite tips, verd å prøve:)

Men er desverre ofte at en ikke får konkurrere om en ikke har sko, ha er dette for en regel??
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen gang prøvd å trene en hest som sliter med overoppheting pga for mye pels baroja? Mange hester tåler å trenes relativt hardt selv om de har vinterpels, mens andre ikke klarer å yte noe særlig. Hører om mange pelshester som svært tydelig viser at de har det mye bedre etter at man klipper de. Har man en hest som ikke tåler trening i "varmedress", skal man da droppe treningen helt til det blir sommerpels igjen?
(nei, jeg er ingen motstander av å la hesten få mye pels og gå ute uten dekken. Mine hårballer går ute, og viser de tegn på å være kalde får de dekken på. Men man kan vel akseptere at noen vil ha lettstelte, kortpelsede hester for det?)
Opprinnelig postet av Asbjørg

[/quote]
ja, jeg skjønner at folk vill ha mindre pels når de driver å konkurere på vinterstid. men det er jo mange som barberer hestene sine uten at de deltar i stevner. bare rir tur. det synes jeg er ganske unødvendig.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er forståelig at noen ikke ønsker at hesten skal få vinterpels hvis det er fordi man mener at hesten rett og slett ikke klarer å yte maks under trening og det blir ubehagelig for den. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan, trener man utendørs (hvis det ikke er glatt) er det vel ikke negativt med vinterpels, hesten har jo hår som kan vende og vri seg i alle retninger, for nedkjøling og oppvarming under trening også. Eller hvis man må trene innendørs, kan man da eventuelt skru ned temeperaturen. Det sier seg jo selv at det ikke er behagelig med en for varm ridehall. Vi må ikke glemme at for hesten er det naturlig med vinterpels.

Opprinnelig postet av susanne_

veldig enig.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er forståelig at noen ikke ønsker at hesten skal få vinterpels hvis det er fordi man mener at hesten rett og slett ikke klarer å yte maks under trening og det blir ubehagelig for den. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan, trener man utendørs (hvis det ikke er glatt) er det vel ikke negativt med vinterpels, hesten har jo hår som kan vende og vri seg i alle retninger, for nedkjøling og oppvarming under trening også. Eller hvis man må trene innendørs, kan man da eventuelt skru ned temeperaturen. Det sier seg jo selv at det ikke er behagelig med en for varm ridehall. Vi må ikke glemme at for hesten er det naturlig med vinterpels.

Opprinnelig postet av susanne_

veldig enig.

Opprinnelig postet av matprat

Suupert innlegg Susanne:) Har du noen erfaringer med barfot hest?
Gå til toppen av siden

susanne_

Skrevet - 20/03/2007 :  15:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, helt enig. STRIDE er et vidunder middel. Bruker det selv på min varmblods hoppe på 15 år som forebyggende og det har fungert svært bra på henne. Er veldig obs på dette, pg.a av mye spatt i hennes familie. Gå til toppen av siden

susanne_

Skrevet - 20/03/2007 :  15:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, helt enig. STRIDE er et vidunder middel. Bruker det selv på min varmblods hoppe på 15 år som forebyggende og det har fungert svært bra på henne. Er veldig obs på dette, pg.a av mye spatt i hennes familie. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare få komme med litt info om Strasser. Per i dag er kun 4 nordmenn utdannet innenfor denne form for barfotbeskjæring. Det er få som vet noe om denne form for beskjæring. Synes folk skal prøve å skaffe seg mere info om dette før de begynner å dømme! Dette sier jo litt om hvor mange som virkelig kan kalle seg Strasserskjærere, altså 4 stk!

Stå på Strasserintudiaster!
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 20/03/2007 :  16:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er det mulig å være så trangsynt,og å lite tolerant ovenfor andres syn? Er det virkelig ikke mulig at en hest kan ha det bra uten deres nyfrelste filosofi om strasser og naturlig hestehold?
For vi må alle innrømme at vi gjør det VI mener er best for våre hester. Men sannheten er at våre hester kan få det minst like bra hos en annen eier,som har hest på en helt annen måte enn oss selv.

Når det er sagt kjenner jeg ei som har mye hest,og trimmer etter strassermetoden.Hestene der har hatt ett smertefullt år,under oppbygging av dette.Sårbeinte,og halte. Ikke alle hetser der har hatt like mye smerte,men sårbeinte har alle vært i korte eller lengre perioder.Man så at hestene hadde det vondt.Nå er de ikke halte lenger,så jeg håper det har stabilisert seg og at de ikke har det vondt lenger.
I mosettning har man på en rideskole her en hest som er 33 år,og som fortsatt blir brukt forsiktig. Han har hatt sko i alle år,dekken både ute og inne,vært barbert,stått inne hver natt og blitt brukt som konkurranse/skole-hest i alle år. Så om dekken,sko og stall forkorter levetiden til hester,tror jeg man skal være glad for det for hesten sin del For tenk så gammel hesten ville blitt da?

Synd at man ikke kan respektere andres måte å ha hest på,uten å si at "bare min metode er riktig"
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  18:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har på dekken for hesten sin skyld- den skal ikke få pels!! Hun satte feks bamsepels på beite sist sommer, og hun pintes da jeg begynte å trene henne igjen. Jeg rir ikke i oppvarmet ridehus, og utebanen har elendige forhold å trene på, og da foretrekker jeg det gode underlaget i ridehuset. Jeg tvinger heller ikke hesten min til å hoppe eller utføre dressurøvelser- det gjør den fint selv med stor lyst! Jeg skriver ikke dette for å "beskytte" meg selv, det har jeg ingen grunn til, for hesten min har det bra og det kommer den til å fortsette å ha. Jeg prøver bare å fortelle at hester kan være likså friske og lykkelige på stall, med dekken og sko!

Når det er sagt- jeg gir opp denne debatten snart.. Det er ingen debatt, men 3-4 personer som tror de er bedre enn alle andre. Makan på arrogante og tåpelige utsagn har jeg aldri hørt.
En ting kan vi iallefall være enige om- vi kommer aldri til å bli enige!

Hege Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  18:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når det er sagt kjenner jeg ei som har mye hest,og trimmer etter strassermetoden.Hestene der har hatt ett smertefullt år,under oppbygging av dette.Sårbeinte,og halte. Ikke alle hetser der har hatt like mye smerte,men sårbeinte har alle vært i korte eller lengre perioder.Man så at hestene hadde det vondt.Nå er de ikke halte lenger,så jeg håper det har stabilisert seg og at de ikke har det vondt lenger.
I mosettning har man på en rideskole her en hest som er 33 år,og som fortsatt blir brukt forsiktig. Han har hatt sko i alle år,dekken både ute og inne,vært barbert,stått inne hver natt og blitt brukt som konkurranse/skole-hest i alle år. Så om dekken,sko og stall forkorter levetiden til hester,tror jeg man skal være glad for det for hesten sin del For tenk så gammel hesten ville blitt da?

Synd at man ikke kan respektere andres måte å ha hest på,uten å si at "bare min metode er riktig"

Opprinnelig postet av kirakira

hvis det er sant det du sier at hesten har vært sårbeinte ett helt år. må hun som har beskjært etter strasser ha skjært HELT feil. det strasser gjør er at for å få en hest som har gått med sko hele livet skjærer man mye med en gang, sånn at man får de riktige vinklene og at blodsirkulasjonen skal komme igang ordentlig med en gang. da blir hesten litt sårbeint før den får hardere høver. og for å få det må den gå på hardt underlag for at høvene skal bli herda. men det er veldig viktig at man tar dette gradvis hvis ikke vill hesten bli sårbeint. hvis du begynner å bruke en hest som nettopp har tatt av skoen for første gang og gallopere på grusvei å forsetter med dette de neste ukene vill den være sårbeint.. men hvis du tar det gradvis vill hesten etter hvert få veldig harde og fine høver hvis du beskjærer riktig, + nok vann eksponering,
jeg vet godt at det finnes noen hester som står på stall, med dekken, og sko som bli 30, men det er SVÆRT få!!!!!! jeg har drevet med hest i 10 år og jeg har bare kjent EN annen hest som har stått med sko, dekken og stall som har blitt 30år.
de hadde en annalyse i tyskland og da hadde de funnet ut at fleste parten av hestene ikke runnet 14år. 89% av tillfellene var pga hestenes bevegelses systemet.. det vill si bein og hov.
har sett bilder av/hørt om mange skrekk tillfeller der at eiere ikke beskjærer eller skor hestene sine på et år. det er ikke særlig rart at hestene blir forfagne da, eller får andre hovplager. hun anne som beskjærer baroja har fortalt at hun hadde fått i oppdrag å beskjære en hest, og mens hun beskjærte hadde hun funnet en sko.. som man ikke kunne se hvis man bare så på hoven.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.