hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 20/03/2007 :  20:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg vet godt at det finnes noen hester som står på stall, med dekken, og sko som bli 30, men det er SVÆRT få!!!!!! jeg har drevet med hest i 10 år og jeg har bare kjent EN annen hest som har stått med sko, dekken og stall som har blitt 30år.

Opprinnelig postet av baroja.

Jeg har holdt med hest dobbelt så lenge som deg, og de hestene jeg har sett som har blitt 30 har både hatt på sko og dekken. De "gamle" har faktisk verken gått barfot eller stått på utegang.
Bruk av dekken reduserer virkelig ikke leveårene til en hest!

Det er absolutt ingen her som er uenig med deg i at riktig hovpleie er veldig viktig, og jeg skulle absolutt ønsket at flere var mer kritiske i valg av smed/barfottrimmer. Men alle hesteeiere besitter ikke nok kunnskap selv til å bedømme dette, og legger sin lit til fagfolk (natrulig nok)
En hest som konstant blir feilskjært kontra en hest som blir korrekt skodd, hva foretrekker du?

Og hva er egentlig målet vårt med å ha hest, er det at de skal bli så gamle som mulig, eller er det at de ska leve et best mulig liv?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  20:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hva er egentlig målet vårt med å ha hest, er det at de skal bli så gamle som mulig, eller er det at de ska leve et best mulig liv?

Jeg spør om det samme...!
Nå får dere slutte å være så tåpelige her, dere vet godt at korrekt skoing, dekken og stall nattestid ikke reduserer levealderen på en hest. Unntaket må være hester med astma og luftveisplager, de har det nok best på utegang. Når det er sagt så tror jeg at de fleste hester har det best på utegang, astma eller ei. Men det finnes unntak der også, og det har med trivsel og rang å gjøre. I tillegg er tilgangen på velfungerende uteganger alt for liten i forhold til antall hester her i landet-dessverre.
Egentlig fatter jeg ikke hvorfor jeg sitter her og krangler. Jeg snakker jo for døve ører uansett, som hører kun det de vil høre.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  20:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Du Baroja, seriøst.... den der analysen i Tyskland, hvem foretok den a, og når, og på hvem sine hester? Hitler sine under krigen? Drøyt bra at de fleste ikke runder 14 år en gang... den går jeg ikke på. Kanskje du bør være litt kritisk til det du leser. Ikke tro på alt du ser på film, vettø. Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:16:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du Baroja, seriøst.... den der analysen i Tyskland, hvem foretok den a, og når, og på hvem sine hester? Hitler sine under krigen? Drøyt bra at de fleste ikke runder 14 år en gang... den går jeg ikke på. Kanskje du bør være litt kritisk til det du leser. Ikke tro på alt du ser på film, vettø.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

nei, den analysen ble desverre tatt i tyskland i 1994, og etter hva jeg har hørt har prognosen bare blitt dårligere og dårligere. å ja sorry jeg skrev feil når jeg skrev at gjennomsnits alderen til hestene i tyskland i 1994 var 14 år, gjennom snitts alderen til hestene i Tyskland i 1994 var 7 år. det er IKKE mye å skryte av. det er ganske sjokerende.
jeg har IKKE fått denne informasjonen fra film, så dom er jeg ikke. jeg fikk høre det av læreren min.
målet mitt med hester er hvertfall at de skal ha best mulig liv og få leve så lenge de det går ann:) jeg har også hold hest på den "vanelige" måten, med dekken, stall og sko,. da var det jo en selfølge at hesten skulle stå inne om natta ha på dekken når det var kaldt og skos regelmessig. men jeg ser jo nå at hestene trives bedre med ett naturlig hestehold,. så da vill jeg sefølgelig forsette med det:)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om vi skal begynne å snakke om år her- Jeg har holdt på med hest i 20 år (også rusket, og sikkert flere her også), og blant annet
T. Boysen nevnte at hun har holdt på med hest i 37 år. I tilegg har jeg snart en mastergrad, og jeg har mye kunnskap om forskning. Jeg stoler ikke på et enkelt forskningsprosjekt, og jeg vil gjerne lese den forskningen og se hvilke metoder som er brukt og hva som ligger til grunn for resultatet. Det er noe som heter forskningsjuks og det finnes også utrolig mye dårlig forksning, av ulike årsaker.

Litt barnslig å "brife" med antall år (men det er jo en del av denne debatten). Poenget mitt er at å stole på den forskningen som blir nevnt her, blir det samme som å stole på den latterlige "forskningen" som feks VG legger fram. Kan være feks forskning som er utført på en veldig overfaldisk måte og/eller av ukvalifiserte og/eller av inhabile forskere som kun ser det de vil se.
Jeg har vært borti en utrolig mange gamle hester (over 20 år), som har vært frisk og rask, og som bruker dekken, står i stall, har sko på osv osv. Vi har flere av de på stallen. Videre er de beste konkurransehestene gjerne rundt 15-16 år, og blant annet ble bestefar til hesten min, Libero H, 25 år. Denne hesten vant blant annet World Cup, og gikk store internasjonale klasser i sprang. Hennes andre bestefar, Henzo, lever også i beste velgående i en alder av 18. Og dette er bare to av utrolig mange eksempler. Sorry, men påstandene stemmer desverre ikke.

Men jeg må bare spørre dere om noe (jeg sier dere, fordi det er tydelig hvem det gjelder!). Hva vil dere egentlig oppnå med det dere skriver her?
Det er greit å ha sterke meninger, men ser dere ikke at dere virker veldig arrogant?

Hege
Redigert av - Hege J den 20/03/2007 21:32:52 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  21:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]jeg har IKKE fått denne informasjonen fra film, så dom er jeg ikke. jeg fikk høre det av læreren min.
målet mitt med hester er hvertfall at de skal ha best mulig liv og få leve så lenge de det går ann:) jeg har også hold hest på den "vanelige" måten, med dekken, stall og sko,. da var det jo en selfølge at hesten skulle stå inne om natta ha på dekken når det var kaldt og skos regelmessig. men jeg ser jo nå at hestene trives bedre med ett naturlig hestehold,. så da vill jeg sefølgelig forsette med det:)

Opprinnelig postet av baroja.

Får jeg spørre hvem som er læreren din, og hvor læreren din har dette fra?

Det siste du sier her, synes jeg er fornuftig sagt. Du ser at hestene trives med naturlig hestehold, og derfor vil du fortsette med det. Og det er jo kjempe flott! Men jeg ser at hesten min trives med stall og dekken, og derfor vil jeg fortsette med det;)

Hege Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  21:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
sant det, levealderen til ridehester er sørgelig lav, gjennomsnittelig. Men det går på andre ting enn det du nevner.

Kopi av melding:
jeg vet godt at det finnes noen hester som står på stall, med dekken, og sko som bli 30, men det er SVÆRT få!!!!!!

hmmm... på sånn øyeblikkelig varsel kan jeg komme på 6 , og hvis jeg får litt tid til å tenke meg om, skal jeg nok klare å komme på mange flere . jeg kjenner blandtannet en herremann som er like gammel som meg, dvs 34 år, som har gått som traver , til han var 15. Han lever i beste velgående han, og han har atpåtil stått på spilt siden han var tolv!!! Vet også om en 31 år tidligere spranghest som står på boks med dekken og sko, og som fortsatt er i bruk.

Faktisk er de eneste virkelig gamle hestene jeg vet om som ikke har sko og dekken, og som har blitt gamle, shetlandsponnier. Alle de andre har hatt boks, sko og dekken, og de levde atpåtil aktivt på den tiden som utegang ikke avr sså påklrevd og prioritert som nå, og de sto MYE på boks, var kanksje ute bare to-4 timer om dagen ....

Det som avgjør om en hest blir gammel er generell helse, om den er heldig og ikke skader seg eller blir alvorlig syk. OG at dens behov etter som de melder seg blir tatt godt vare på. At foring etc er korrekt og at hovstell og tannstell etc blir gjort på en god måte.

Pussig at det finnes endel konkurransehester der ute, som har både sko og dekken og boks, som har konkurrert hardt og aktivt, men passet på å bli holdt varme etc ... som fortsatt er i aktivt bruk over 30 år gamle ???

det er MYE gamle hester der ute faktisk, som aldri har satt sine tær på utegang.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om vi skal begynne å snakke om år her- Jeg har holdt på med hest i 20 år (også rusket, og sikkert flere her også), og blant annet
T. Boysen nevnte at hun har holdt på med hest i 37 år. I tilegg har jeg snart en mastergrad, og jeg har mye kunnskap om forskning. Jeg stoler ikke på et enkelt forskningsprosjekt, og jeg vil gjerne lese den forskningen og se hvilke metoder som er brukt og hva som ligger til grunn for resultatet. Det er noe som heter forskningsjuks og det finnes også utrolig mye dårlig forksning, av ulike årsaker.

Litt barnslig å "brife" med antall år (men det er jo en del av denne debatten). Poenget mitt er at å stole på den forskningen som blir nevnt her, blir det samme som å stole på den latterlige "forskningen" som feks VG legger fram. Kan være feks forskning som er utført på en veldig overfaldisk måte og/eller av ukvalifiserte og/eller av inhabile forskere som kun ser det de vil se.
Jeg har vært borti en utrolig mange gamle hester (over 20 år), som har vært frisk og rask, og som bruker dekken, står i stall, har sko på osv osv. Vi har flere av de på stallen. Videre er de beste konkurransehestene gjerne rundt 15-16 år, og blant annet ble bestefar til hesten min, Libero H, 25 år. Denne hesten vant blant annet World Cup, og gikk store internasjonale klasser i sprang. Hennes andre bestefar, Henzo, lever også i beste velgående i en alder av 18. Og dette er bare to av utrolig mange eksempler. Sorry, men påstandene stemmer desverre ikke.

Men jeg må bare spørre dere om noe (jeg sier dere, fordi det er tydelig hvem det gjelder!). Hva vil dere egentlig oppnå med det dere skriver her?
Det er greit å ha sterke meninger, men ser dere ikke at dere virker veldig arrogant?

Opprinnelig postet av Hege J

18 og 25 år er ingen alder for en hest. min gammle for hest "gikk" tilbake til ungdommen på sine 22år.. han ble bare sprekere å sprekere. vi har også en 25 åring på gammle stallen som er mer enn villig med på en sprek tur, uten noen problem, og hun er en fullblods som går uten sko, uten dekken og på ute gang. læreren min er anne aamodt, hun er en av de få i norge som er utdannet som strasser hovpleie spesialist i sverige, utdannet hestemassør, hestetemmer og horsemanship through feel instruktør. så er veldig sikker på at hun vet hva hun snakker om.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  22:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden dere (baroja&co) absolutt skal bruke høy alder som et argument for propagandaen deres, kan dere vennligst forklare hvorfor skoing (korrekt sådan) og dekkenbruk skulle sette ned levealderen på en hest?
Dere har jo tydeligvis ikke noen konkrete kilder å vise til.

Redigert av - Polaris79 den 20/03/2007 22:03:18 Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 20/03/2007 :  22:03:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baroja: jeg vet ikke hvem som har skjært eller hvordan de har gjort det.Jeg bare vet de bruker Strasser-metoden og det imponerte ikke meg iallefall. De fleste hester var sårbeinte i noen uker/ett par mnd så gikk det seg til litt for dem.Men noen av hestene slet i opptill ett helt år ja

Og jeg kjenner MANGE hester som er blitt over 20 år ja,så den undersøkelsen om levealdre i Tyskland stiller jeg meg litt tvilende til.Om det ikke var mange andre momenter i den undersøkelsen som du ikke trekker frem her.
Jeg har drevet med hest siden 1978( altså 29 år snart) og jeg kjenner to hester som døde før de var 10 år. De andre som er avlivet ble gamle eller de døde som følge av ulykker. Og jeg kjenner faktisk ingen hest som har stått barfot eller uten dekken på utegang.Stort sett alle jeg har vært borti har levd ett vanlig liv på stall.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/03/2007 :  22:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at hun er utdannet som strasser hovpleier og kan strasser, betyr jo på ingen måte at hun er hestenes guru av den grunn Baroja.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  22:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
baroja: de to på 18 og 25 er KUN to eksempler!!! Den på 18 lever enda, og poenget var at det ble nevnt konkurransehester her, og Libero H var en av verdens beste spranghest en periode og en hest som gikk HARDT i mange mange år. Sko, stall og dekken har INGENTING å si på alder. Hester avlives av andre årsaker.. Jeg har som kirakira vært borti hester stort sett hester med et vanlig liv på stall, og de som har dødd i ung alder har blitt avlivd på grunn av feks ulykker.

At en person sier en ting, betyr ikke at det stemmer. Be om forskningsraporter og les gjennom. Skal forskningen være god nok, bør det finnes flere rapporter der feks samme metode/prosjekt etterprøves av andre. Videre må man alltid være kritiske til metodene som brukes. At et prosjekt sier en ting, betyr ikke at det er sant. Blir litt det samme som å tro på julenissen. Og vi som diskuterer her, har vel kommet litt lengere enn det? ;)

Hege Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  01:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer i denne "fanatiske" - og lite fruktbare "debatt".

Men får en "assosiajon" til den HØYST urealistiske serien - fra ca. 30-tallet eller så - om "Mr. Ed" - hesten som kunne snakke! (Hehh - ja det var vel rene dyreplageriet å få denne hesten til å bevege leppene, så det så ut som den snakket...)

Men altså, det jeg vil frem til: LÆR dere å "lese" og "forstå" deres EGEN hest - gi den et så godt liv som mulig, ut fra dens rase eller type, hva den skal brukes til, og hvordan dere fungerer sammen.

Når DET er "optimalt", kan dere kritisere og "fordømme" alle andre som ikke gjør AKKURAT det samme som DEG.....

Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  02:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, litt trivia om Me.Ed :

Bamboo Harvester var det eigentlige namnet på "Mr.Ed", han var ein amrikansk sadlebreed palomino av farge.
Han vart avlivd som 19åring i 1970 grunna eit knekt bakbein.

Myter har versert heilt siden den gang om korleis dei fekk hesten til å bevege "leppene", alt fra peanøtt-smør, nylontråda og elektrosjokk har vorte foreslått, men ingen andre enn trenaren veit den heile og fulle sannhet..

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  07:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Så lenge enkelte er så fanatiske at kun det de gjør selv er riktig, så kommer man vel ikke videre i en slik debatt. Mange av oss har forskjellig måte å holde hest på, vi bruker også hestene veldig forskjellig.

Ang alder, så er det bare svada at hester som står på stall med sko og dekken ikke kan bli gamle. At gjennomsnittsalderen på enkelte "ridehest"-raser er lav, er nok pga av andre faktorer.

Jeg ser stadig vekk hester som konkurerer Grand Prix i sprang eller dressur (f eks World Cup) som er 18 år og eldre. Det er flott å se så smidige, veltrente og velstelte eldre hester.
Så det å få en hest gammel har lite med utegang og ikke dekken/sko å gjøre. Det har noe med sunt hestehold, og vettig trening/fôring.

Jeg er ikke imot utegang, men jeg er imot de som kun har holdt på med hest i få år, som er helt fanatiske for utegang og barfot (for de to tingene henger gjerne sammen hos slike "nyfrelste"). Joa, hestene klarer seg nok fint ute de. Men har noen noengang sett en veltrent, godt muskelsatt og gjennomridd hest under slike forhold? Altså en hest som brukes til mer enn turridning og hobby? For det har ikke jeg.

Ser stadig vekk rundt omkring hester som står i møkkete uteganger, svært dårlig muskelsatte, står og henger og har liten energi. Eierne er gjerne slike som ikke har hatt hest i så mange år, og som er helt overbeviste om at deres hestehold er det eneste riktige. De klarer ikke å se at mange av hestene deres er i dårlig forfatning, for det krever faktisk litt mer kunnskap enn man kan lese seg til. Det blir samme nivå som de som har lest eller blitt fortalt at barfot er det eneste riktige, og som ikke ser at deres egen hest har store smerter. SNAKK om skremmende...
Og tenker ikke her på de som KAN bruke utegang/barfot riktig. De som kan dette, og innehar mye kunnskap om hest, vil aldri være så bastante som enkelte er i denne debatten. For kunnskap kommer gjennom erfaring, og har man erfaring har man lært at man må tilpasse seg hver enkelt hest, og at ikke noe er bare sort/hvitt. Det finnes mange nyanser, og ofte må man gå litt på tvers av det man selv tror er best, for å gjøre det beste for hesten.

Og ja, jeg har hest som står med dekken hele året utenom sommeren, han har sko på og blir trent. Han får topp fôr, tilpasset slik at hans kropp fungerer best mulig. Og han er en svært harmonisk hest, som trives svært godt, ser svært godt ut, og som fungerer helt ypperlig ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.