hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  09:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her har du mange gode poeng gitt!!! Bra skrevet Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 21/03/2007 :  10:07:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, litt trivia om Me.Ed :

Bamboo Harvester var det eigentlige namnet på "Mr.Ed", han var ein amrikansk sadlebreed palomino av farge.
Han vart avlivd som 19åring i 1970 grunna eit knekt bakbein.

Myter har versert heilt siden den gang om korleis dei fekk hesten til å bevege "leppene", alt fra peanøtt-smør, nylontråda og elektrosjokk har vorte foreslått, men ingen andre enn trenaren veit den heile og fulle sannhet..

Opprinnelig postet av CarpeNox

"A horse is a horse, offcourse, offcourse, and no one can talk like a horse offcourse!"

Sitter som spikra den strofa, men melodi og alt Mye rart man fyller opp hjernen sin med

Og det ble nevnt å tro på julenissen i et innlegg "oppi" her.... jeg har julaften hver dag jeg nå, gleder meg som en unge til å åpne denne tråden å lese dagens innlegg mye hårreisende innlegg, men j...... mye usaklig underholdning også (jeg er lett å glede...) (bare håper ikke de yngre "hestejentene" suger til seg alt dette tullet)

Edit for justering av svær trykkleif.

Redigert av - Nedre_Kjønås_Gård den 21/03/2007 10:08:58 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  10:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha, små gleder kjønås
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  10:44:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange av oss som har hatt hester i mage år. Blit provosert nå dere bare kommer inn her å nekter på at ting jeg mener faktisk kan være noe i.
Har drevet hestehold som dere tidligere, men med dålig erfaringer. Har trossalt hatt hest i 9 år. Håper at dere forstår at jeg faktisk vet hva jeg snakker om her, snakker av erfaringer, noe jeg vet at andre som støtter min sak også gjør.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  10:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Å ha drevet med hest i 9-år er vel ikke lenge? Syns ikke du skal bruke det som argument på at du er veldig flink. Det kommer jo helt ann på hva/hvem du har lært av i disse 9 årene. Mange som f eks har ridd i rideskole i 9-år som ikke kan annet enn det helt grunnleggende.

For meg blir det hele egentlig ganske komisk, for ingen som er flinke med hester, og som virkelig forstår seg på dem, er så bastante og overbeviste om at det kun er én vei til Rom

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  10:52:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er det mulig å være så trangsynt,og å lite tolerant ovenfor andres syn? Er det virkelig ikke mulig at en hest kan ha det bra uten deres nyfrelste filosofi om strasser og naturlig hestehold?
For vi må alle innrømme at vi gjør det VI mener er best for våre hester. Men sannheten er at våre hester kan få det minst like bra hos en annen eier,som har hest på en helt annen måte enn oss selv.

Når det er sagt kjenner jeg ei som har mye hest,og trimmer etter strassermetoden.Hestene der har hatt ett smertefullt år,under oppbygging av dette.Sårbeinte,og halte. Ikke alle hetser der har hatt like mye smerte,men sårbeinte har alle vært i korte eller lengre perioder.Man så at hestene hadde det vondt.Nå er de ikke halte lenger,så jeg håper det har stabilisert seg og at de ikke har det vondt lenger.
I mosettning har man på en rideskole her en hest som er 33 år,og som fortsatt blir brukt forsiktig. Han har hatt sko i alle år,dekken både ute og inne,vært barbert,stått inne hver natt og blitt brukt som konkurranse/skole-hest i alle år. Så om dekken,sko og stall forkorter levetiden til hester,tror jeg man skal være glad for det for hesten sin del For tenk så gammel hesten ville blitt da?

Synd at man ikke kan respektere andres måte å ha hest på,uten å si at "bare min metode er riktig"

Opprinnelig postet av kirakira

Jeg mener ikke at bare min metode er den eneste, men ja, jeg mener at det er slik en vil få hetens trivsel til å stige!
Grunnen til at hestene ble hallte var nok dette med at blodsirkulasjonen kom ordentlig tilbake. Dette er smertefullt! Men etter en stund kan jeg love deg forbedring i hovkvalitet!

Hvem er denne Strasserskjæreren? Har hun gått på hovpleier skolen i Sverige?

Interressant om du kunne skrive om hvordan utviklingen til disse hestene går:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  11:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa, det er ingen her som sier at ditt hestehold er dårlig eller at du ikke vet hva du snakker om når det gjelder f.eks strasser. De vi sier og reagerer på, er ditt svart-hvitt syn på ting, at det er "my way or the high way", og du/dere har en skremmende fanatisk oppfatning av hvordan et hestehold skal være for at man skal være verdige hesteeiere.

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  11:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om vi skal begynne å snakke om år her- Jeg har holdt på med hest i 20 år (også rusket, og sikkert flere her også), og blant annet
T. Boysen nevnte at hun har holdt på med hest i 37 år. I tilegg har jeg snart en mastergrad, og jeg har mye kunnskap om forskning. Jeg stoler ikke på et enkelt forskningsprosjekt, og jeg vil gjerne lese den forskningen og se hvilke metoder som er brukt og hva som ligger til grunn for resultatet. Det er noe som heter forskningsjuks og det finnes også utrolig mye dårlig forksning, av ulike årsaker.

Litt barnslig å "brife" med antall år (men det er jo en del av denne debatten). Poenget mitt er at å stole på den forskningen som blir nevnt her, blir det samme som å stole på den latterlige "forskningen" som feks VG legger fram. Kan være feks forskning som er utført på en veldig overfaldisk måte og/eller av ukvalifiserte og/eller av inhabile forskere som kun ser det de vil se.
Jeg har vært borti en utrolig mange gamle hester (over 20 år), som har vært frisk og rask, og som bruker dekken, står i stall, har sko på osv osv. Vi har flere av de på stallen. Videre er de beste konkurransehestene gjerne rundt 15-16 år, og blant annet ble bestefar til hesten min, Libero H, 25 år. Denne hesten vant blant annet World Cup, og gikk store internasjonale klasser i sprang. Hennes andre bestefar, Henzo, lever også i beste velgående i en alder av 18. Og dette er bare to av utrolig mange eksempler. Sorry, men påstandene stemmer desverre ikke.

Men jeg må bare spørre dere om noe (jeg sier dere, fordi det er tydelig hvem det gjelder!). Hva vil dere egentlig oppnå med det dere skriver her?
Det er greit å ha sterke meninger, men ser dere ikke at dere virker veldig arrogant?

Opprinnelig postet av Hege J

"Jeg har holdt på med hest i 20 år" ganske barnslig å holde på slik synes nå jeg! En kan faktisk ha lært mer over feks 5 år enn en annen har på 10 år!

Lurer nå egentli på hvem som er mest hard på sine meninger her? Er det dere el jeg? Hesten MÅ ha sko, Hesten liker å gå med dekken, Hesten blir ikke sykere av å stå i stall.... Heten MÅ ha sitt daglige kraftfor, Hesten har godt ut av å ligge å puste inn støv fra sagmugg.. Hetens høver har godt ut av å gå med sko!
Alt dette er dere jo urikkelige på! Hvem er det som er harde på sine meninger?

Å neij, jeg er ikke "nyfrelst"!
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  11:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er ei kunnskaprsfontene av slik usakelig informasjon NedreKjønås :-D

Dessuten er mitt usakelige inlegg om Mr.Ed omtrent like relevant som mykje anna tull som har vorte skreve i denne "debatten" desverre...

Enkelte ser ut til å tru det at poenget med ein debatt er å vinne...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  11:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

jeg vet godt at det finnes noen hester som står på stall, med dekken, og sko som bli 30, men det er SVÆRT få!!!!!! jeg har drevet med hest i 10 år og jeg har bare kjent EN annen hest som har stått med sko, dekken og stall som har blitt 30år.

Opprinnelig postet av baroja.

Jeg har holdt med hest dobbelt så lenge som deg, og de hestene jeg har sett som har blitt 30 har både hatt på sko og dekken. De "gamle" har faktisk verken gått barfot eller stått på utegang.
Bruk av dekken reduserer virkelig ikke leveårene til en hest!

Det er absolutt ingen her som er uenig med deg i at riktig hovpleie er veldig viktig, og jeg skulle absolutt ønsket at flere var mer kritiske i valg av smed/barfottrimmer. Men alle hesteeiere besitter ikke nok kunnskap selv til å bedømme dette, og legger sin lit til fagfolk (natrulig nok)
En hest som konstant blir feilskjært kontra en hest som blir korrekt skodd, hva foretrekker du?

Og hva er egentlig målet vårt med å ha hest, er det at de skal bli så gamle som mulig, eller er det at de ska leve et best mulig liv?

Opprinnelig postet av rusket

Er enig i at det ofte er dålige hovskjærere ute og går! Men jeg ville aldi ha satt en sko på en av hestene mine en gang til. Sko er jeg ferdig med, slet med hovspekker og andre småting under skotiden. Folk som sier de er feks Strasserskjærere uten den nødvendige kunnskapen er jeg fullt i mot! Det er faktisk en 2 årig utdannelse å kunne kalde seg dette.

En vil jo helst at en hest skal få både et godt liv og en lang levealder.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  11:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å ha drevet med hest i 9-år er vel ikke lenge? Syns ikke du skal bruke det som argument på at du er veldig flink. Det kommer jo helt ann på hva/hvem du har lært av i disse 9 årene. Mange som f eks har ridd i rideskole i 9-år som ikke kan annet enn det helt grunnleggende.

For meg blir det hele egentlig ganske komisk, for ingen som er flinke med hester, og som virkelig forstår seg på dem, er så bastante og overbeviste om at det kun er én vei til Rom

Opprinnelig postet av Irene A

Drevet med hest hele livet, men har hatt hest i snart 10 år. Ha r foresten dårlig erfaringer med rideskoler også. Mye dålig undrevisning mange steder.
Liker ikke denne nedlatende tonen dere viser meg, helt ælig! Har erfaringer jeg også!

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  11:15:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Så altså, om man tar alle hestene ut av stallene, tar av de dekken, sko og slenger dem ut og lar de klare seg selv, så vil alle få bedre trivsel?

Men siden det beste tydeligvis er å la hestene leve slik de gjorde før – hva med naturlig seleksjon, og at den sterkeste overlever? For det er vel ikke slik at dere bare velger ut det dere synes høres flott ut, og glemmer resten? Det var nok ikke bare fryd og gammen for hestene før, de måtte virkelig slite for å holde seg i live. Og de fleste ble vel heller ikke særlig gamle, siden de da ikke tålte kulden så godt og strevet etter å finne mat i kulda? For ikke å snakke om lederhingsten, som stadig måtte sloss med yngre utfordrere. Hvor godt hadde den det når den ble gammel og nedkjempet?

Før hadde vi alle hestene på skogsbeite om sommeren, unghester, eldre og føll. De gikk selvfølgelig uten sko, noe annet ville være uforsvarlig der. Området var nærmest ubegrenset, de hadde frihet til å vandre mange mil alle retninger, i variert terreng. Normalt hadde hestene en fast runde, men i perioder kunne det gå 1-2 uker uten at vi fant dem. Hestene måtte finne mat og vann selv. Kaldblodsene, dølahestene og andre solide raser stortrivdes! Det var nesten så de smilte når bjellene ble tatt fram på våren. Også min egen krysningshoppe (fullblods/connemara/holsteiner) stortrivdes og ble rund og go.
Derimot var det ikke særlig vellykket å slippe varmblodstravere og spede ridehester der. De ble for det første sårbeinte. Dette gjorde at de hadde problemer med å holde følge med flokken, noe som igjen ga de mindre tid til å spise og de ble tynne. De var heller ikke rustet til å gå i slikt terreng, og fikk riper og småsår over hele kroppen.
Dette var ikke bare rase-betinget, men man kunne lett se et "svakt" individ blant flokken. Noen klarte rett og slett ikke å gå der.
Å la slike hester gå der, er etter min mening uforsvarlig. At de andre hestene hadde det bedre i skogen enn på de vanlige kulturbeitene er jeg ikke i tvil om, de ble hardføre og sterke, og høvene ble veldig bra. Men man må klare å skille hva som er bra for noen, og ikke bra for andre.
Jeg vil tro at 99% av hestene ble litt sårbeinte etter noen dager. Deretter ble høvene herdet, eller hva dere kaller det, og hestene kunne bevege seg som før. For noen hester tar denne såkalte herdingen så lang tid, at det etter min mening er dyremishandling å la hestene gå slik.

Hestene er i dag spesial-avlet for hvert sitt bruksområde. Mange av disse rasene vil ikke ha det særlig godt ved å bli sendt tilbake til "gamle dager".
Det er her jeg syns det er så skremmende at "nye" hestefolk tror at noe er best for alle.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  11:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøs, du skal være den siste her inne som bør klage på en dårlig tone her inne, ta en titt på dine tidlige innlegg så håper jeg du forstår hva jeg mener.

Og igjen; vi sier ikke at hesten MÅ ha sko eller MÅ ha dekken just for the hell of it.
Jeg skal ikke snakke for alle andre, men som jeg har sagt før så har faktisk jeg prøvd hesten min barfot før, og det fungerte ikke. Min smed er barfotskjærer og har alle sine hester barfot, men støttet meg fullt ut at hesten min måtte skoes - i vinterhalvåret.

Det vi så inderlig forsøker å få deg til å forstå, er at barfot ikke fungerer for alle, men at det er FLOTT for de det faktisk fungerer for. Vi prøver også å si at man MÅ ikke ha hesten barfot, dekkenløs og på utegang for at den skal leve lenge og være lykkelig, og viktigst av alt forsøker vi å si at det finnes hester med forskjellige behov i forhold til helse, miljø og bruksområde, og det er DE behovene man må ta hensyn til, ikke se seg blind på en retning.

Forstår du?

kirakira

Skrevet - 21/03/2007 :  11:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa:
jeg vet ikke navnet på den som beskjærte hestene til å begynne med. Etter hva jeg skjønte var det noen som hadde erfaring med dette,men hva slags utdannelse den personen hadde skal ikke jeg begi meg inn på å spekulere i. For jeg vet faktisk ikke. Vet bare at de benyttet Strasser-metoden.
De fleste hestene der er fortsatt barfot,og ikke halte/sårbeinte lenger. Noen måtte få på sko igjen,for smertene var såpass store over lang tid,at de valgte å sko dem igjen. Fordi det fungerte best på DE hestene
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  12:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa: hvis du leser innlegget mitt godt, ser du at jeg skriver at det er barnslig å "brife" med antall år!

Jeg synes du "skjærer mange over en kam". Jeg har vært på mange staller og rideskole oppgjennom årene, og jeg har selvsagt sett mye rart og mange som ikke burde hatt hest. Men jeg har stort sett friske og velfungerende hester, og jeg har hatt utrolig mange dyktige trenere. At du har opplevd et hestehold som du ikke syntes noe om, er din erfaring og oppfatning. Det vil ikke nødvendigvis si at det er slik for alle andre! Greit at vi har ulike oppfatninger og er uenige, men det er rimelig arrogant å "rakke ned" på andres hestehold og mene at sitt eget er det virkelige gode for hesten.

Hadde det vært snakk om hestehold der hestene står inne 23 timer i døgnet, nedlesset i dekken, ikke blitt stelt og fått riktig foring osv. Og på den andre siden- hester ute hele døgnet uten mulighet for leskur, aldri tilsyn, ingen hovpleie osv- da hadde det vært noe helt annet...

Ellers er jeg enig med rusket sitt siste innlegg. Det er vel ingen her som mener at hestene MÅ stå på stall, og med dekken og sko. Men poenget er at de kan ha det like godt og leve like lenge på "denne" måten"!

Hege
Redigert av - Hege J den 21/03/2007 13:08:15 Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.