hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  14:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irene A. Enig med deg.
Når du snakker om naturlig seleksjon, så plukker faktisk den ville naturen ut hester med unormale og skjeve beinstillinger. Disse hestene avler vi på i dagens avl. i tillegg vil vi at de skal gå barfot, kun for barfotens ideologi. Vi skal også kunne bruke dem til sprang, dressur og tilogmed løp. Det står så fint beskrevet om hester som fullfører distanseritt barfot. Og de har ikke vondt nei, og de trenes på samme måte som skodde hester. Jeg lurer litt på hva som var grunnen til at man i det heletatt startet å sko hester jeg.. var det fordi de fungerte flott barfot under arbeid det da eller? Du har et godt poeng der med at hester er avlet for sitt bruksområde. Det ville vært vannvidd for mange fullblodshester med tynne såler, og små dårlige hover å la de gå barfot. Mange hester fungerer bra barfot - ja. Men ikke alle for en hver pris, og til hvilket som helst bruksområde. Jeg blir skremt når jeg leser at man kaster skoene en gang for alltid, og skal aldri ha dem på igjen. Hvor er denne ideologien forankret? hvor er fornuften her? Her synes jeg at man beynner å bli vel fanatisk. Hvis man er opptatt av naturlig hestehold, bittløst, sal og bomløst, sko løst osv, så får man tenke på at hesten faktisk ikke er avlet for å bli ridd på i det hele tatt, og det er vel naturlig vel? vill hestene tilpasser hovene etter hvor de vokser opp. Denne muligheten har ikke hester i fangenskap. De må tilpasse seg alt slags underlag og bruk, og oss mennesker. Jeg kan ikke forstå hvorfor hester skal gå uten sko for enhver pris? Jeg er også bekymret for alle urutinerte hesteeiere som leser disse innleggene, og tror på fanatismen. Hadde det vert opp til hesten så hadde den stått stille å spist og sovet hele døgnet. Løpe gjør den stort sett bare ved flukt. Den har derfor ikke det helt store behovet for sko. Vi mennesker krever litt mer enn som så av hesten. Mange hester går nok desverre rundt og har vondt, ved at hovene skal såkalt herdes.. Her er det i mange tilfeller snakk og dyremisshandling på høyt plan.

Redigert av - windus den 21/03/2007 14:18:35 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  14:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
så sant som det er sagt ørten ganger før i debatten windus, men vi taler dessverre for døve ører.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  15:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Irene A. Enig med deg.
Når du snakker om naturlig seleksjon, så plukker faktisk den ville naturen ut hester med unormale og skjeve beinstillinger. Disse hestene avler vi på i dagens avl. i tillegg vil vi at de skal gå barfot, kun for barfotens ideologi. Vi skal også kunne bruke dem til sprang, dressur og tilogmed løp. Det står så fint beskrevet om hester som fullfører distanseritt barfot. Og de har ikke vondt nei, og de trenes på samme måte som skodde hester. Jeg lurer litt på hva som var grunnen til at man i det heletatt startet å sko hester jeg.. var det fordi de fungerte flott barfot under arbeid det da eller? Du har et godt poeng der med at hester er avlet for sitt bruksområde. Det ville vært vannvidd for mange fullblodshester med tynne såler, og små dårlige hover å la de gå barfot. Mange hester fungerer bra barfot - ja. Men ikke alle for en hver pris, og til hvilket som helst bruksområde. Jeg blir skremt når jeg leser at man kaster skoene en gang for alltid, og skal aldri ha dem på igjen. Hvor er denne ideologien forankret? hvor er fornuften her? Her synes jeg at man beynner å bli vel fanatisk. Hvis man er opptatt av naturlig hestehold, bittløst, sal og bomløst, sko løst osv, så får man tenke på at hesten faktisk ikke er avlet for å bli ridd på i det hele tatt, og det er vel naturlig vel? vill hestene tilpasser hovene etter hvor de vokser opp. Denne muligheten har ikke hester i fangenskap. De må tilpasse seg alt slags underlag og bruk, og oss mennesker. Jeg kan ikke forstå hvorfor hester skal gå uten sko for enhver pris? Jeg er også bekymret for alle urutinerte hesteeiere som leser disse innleggene, og tror på fanatismen. Hadde det vert opp til hesten så hadde den stått stille å spist og sovet hele døgnet. Løpe gjør den stort sett bare ved flukt. Den har derfor ikke det helt store behovet for sko. Vi mennesker krever litt mer enn som så av hesten. Mange hester går nok desverre rundt og har vondt, ved at hovene skal såkalt herdes.. Her er det i mange tilfeller snakk og dyremisshandling på høyt plan.

Opprinnelig postet av windus

Først vil jeg bare få si noe som jeg har nevnt før, hester uten sko har mer føling av høvene. Over et hinder feks har da hesten mer peiling på hvor den er i forhold til bommen.
Hvorfor ser ingen fornuften i å faktisk kunne ta av hetene skoene? Hvor har dere gjort av formuften?
Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  15:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det en veldig bra bok som kan hjelpe der mye når d gjelder hester..
men det med å ikke bruke sko, bitt, piske elr tvang med tøylene er veldig bra og jeg for min del trives med det;)
Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  15:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først vil jeg bare få si noe som jeg har nevnt før, hester uten sko har mer føling av høvene. Over et hinder feks har da hesten mer peiling på hvor den er i forhold til bommen.
Hvorfor ser ingen fornuften i å faktisk kunne ta av hetene skoene? Hvor har dere gjort av formuften?

Fordi fanatisme er farlig. Den går på bekostning av sunn fornuft. Det er ofte snakk om dyreplageri! Det kan på meg se ut som om mange tar skoene av hestene for å selv kunne verke og raspe hovene. Det blir vel rimeligere da enn å betale en utdannet hovslager.

Redigert av - windus den 21/03/2007 15:53:19 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  15:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Baroja: jeg vet ikke hvem som har skjært eller hvordan de har gjort det.Jeg bare vet de bruker Strasser-metoden og det imponerte ikke meg iallefall. De fleste hester var sårbeinte i noen uker/ett par mnd så gikk det seg til litt for dem.Men noen av hestene slet i opptill ett helt år ja

Og jeg kjenner MANGE hester som er blitt over 20 år ja,så den undersøkelsen om levealdre i Tyskland stiller jeg meg litt tvilende til.Om det ikke var mange andre momenter i den undersøkelsen som du ikke trekker frem her.
Jeg har drevet med hest siden 1978( altså 29 år snart) og jeg kjenner to hester som døde før de var 10 år. De andre som er avlivet ble gamle eller de døde som følge av ulykker. Og jeg kjenner faktisk ingen hest som har stått barfot eller uten dekken på utegang.Stort sett alle jeg har vært borti har levd ett vanlig liv på stall.

Opprinnelig postet av kirakira

det har ingenting med om at en hest kan bli over 20 år og forsatt være i kjempe god form. sefølgelig kan hester på stall det, det er ikke noe problem, men jeg mener at det er skjeldent at hester blir 30 eller mer.
den undersøkelsen VAR i tyskland, den har ingen ting med norge å gjøre, så skjønner ikke hvorfor du begynner å dra frem norge, når undersøkelsen gjaldt tyskland i 1994.
du skriver at du har liten eller ingen erfaring med hester på utegang som som vi holder hesten så du vet ikke om det er bedre for hesten din eller ikke.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  15:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sløstøsa

Herregud, jeg blir bare sliten av deg sløstøsa, gidder du i det hele tatt lese innleggene??
Det er INGEN her som sier at det ikke er fornuftig å ta av skoene!! Du er jo stokke døv og hører bare det du vil høre!
Våg ikke å komme her og kalle oss andre ufornuftig fordi vi ikke vil ha barfothest for enhver pris, våg ikke!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  15:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa: Det er ikke slik her at ingen har vurdert de ulike meningene og/eller har kunnskapen til å vurdere hva som er best for hesten. Og du spør hvor vi har gjort av fornuften??! Usaklig og frekt sagt!!

Og angående det med hinder- sko eller ikke sko har INGEN verdens ting å si for om hesten har "peiling" på hvordan den er i forhold til bommen! Det er det dummeste argumentet jeg har hørt på lenge! Jeg har holdt på med sprangridning i snart 17 år, og det er andre faktorer enn sko som avgjør om hesten treffer riktig på hinderet, trekker opp beina osv.

Hege Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  16:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he riktig Hege Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  16:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
baroja: de to på 18 og 25 er KUN to eksempler!!! Den på 18 lever enda, og poenget var at det ble nevnt konkurransehester her, og Libero H var en av verdens beste spranghest en periode og en hest som gikk HARDT i mange mange år. Sko, stall og dekken har INGENTING å si på alder. Hester avlives av andre årsaker.. Jeg har som kirakira vært borti hester stort sett hester med et vanlig liv på stall, og de som har dødd i ung alder har blitt avlivd på grunn av feks ulykker.

At en person sier en ting, betyr ikke at det stemmer. Be om forskningsraporter og les gjennom. Skal forskningen være god nok, bør det finnes flere rapporter der feks samme metode/prosjekt etterprøves av andre. Videre må man alltid være kritiske til metodene som brukes. At et prosjekt sier en ting, betyr ikke at det er sant. Blir litt det samme som å tro på julenissen. Og vi som diskuterer her, har vel kommet litt lengere enn det? ;)
Opprinnelig postet av Hege J

ja jeg skjønner godt at det bare var to eksempler, men hvis du hadde kommet på fler hadde du da skrevet det ned, det sier da seg selv.
og det med at de såkaldte gammle hestene som du nevnte hadde blitt brukt så hardt og likevell var gammle. det finnes mange andre "vanelige" ridehester som sikkert har hatt ett mye vanskeligere liv.. som foreksempel gammle forhesten min, han gikk trav løp mens han var ung, og samtidig ble han misshandlet så ille at han i en alder av 22år er LIV redd for alt som heter vogner, sylkier og pisker. når vi møter på vogner på tur, prøver han å løpe det forteste han kan forbe vognene. etter trav karieren blir han sprang hest for en ung jente noen år,. også blir han solgt ett utalje ganger før hun som kjøpte han nå fikk han. han blir den dag i dag brukt til små sprang og dresur stevner, han har godt med sko hele livet, men nå i vinterferien ble han plutselig halt, og vi har noen på gammle stallen som driver med naturtrim og hun ambefalte eieren å ta av han skoene å beskjære han riktig, og det gjorde hun, å hesten ble haltfri med en gang.. merkelig?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  16:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min gikk barfot og var dønn ulykkelig. fikk på sko, ble fri for vondt og ble glad igjen. Merkelig?

SLUTT å dra inn enkelttilfeller og se i den store sammenheng!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  16:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
baroja: skal jeg virkelig begynne å skrive ned alle hestene jeg har møtte i løpet av 20 år? Det blir for dumt... Argumentene dine henger ikke på greip, og du bør begynne å lese innlegge skikkelig før du svarer.
Og at en hest blir haltfri fordi de tok av skoene. Ja for denne hesten kan det vært at det var grunnen, MEN det finnes også mange andre faktorer som kan virke inn. Har du tenkt på det? Det finnes feks dårlige hovslagere, hester blir friske med tiden, man har skiftet sal, hesten har fått behandling av equieterapaut osv osv.
Hvordan helsen og livskvaliteten til en hest er, henger sammen av så utrolig mange ulike faktorer, at det finnes ingen entydige svar i hesteverden. Den er ikke svart/hvitt...

Hege Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  16:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt riktig! Hege. ingen har vel sagt at alle hovslagere er flinke! når man vet at det bare finnes rundt 40 med fagbrev. Og en hel haug er selvlærte. Start ivertfall med å finne en med kompetanse da! Neste punkt blir å sette seg inn i hva riktig skoing er.. også kanskje komme med krav og innspill til hovslageren. Kanskje ting etterhvert retter seg allikevel. Det eneste saliggjørende er nok ikke å ta av skoene skal du se!! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  16:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
SKJERP DEG, SLØSTØSA!!
Jeg synes jaggu at måten dere legger fram ting på beynner å ligne religiøs fanatisme. Det er da for pokker ingen her som er i mot barfot og utegang, mange praktiserer det selv eller har gjort det tidligere.
Leser du i hele tatt hva vi skriver? Eller er du så hjernevasket av ditt eget opplegg at du blokkerer ut all informasjon som ikke passer inn i din egen verden? Du har i hvert fall ettertrykkelig bevist at du ikke er i stand til å se nyanser.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  16:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
utegang og ikke dekken/sko å gjøre. Det har noe med sunt hestehold, og vettig trening/fôring.
Jeg er ikke imot utegang, men jeg er imot de som kun har holdt på med hest i få år, som er helt fanatiske for utegang og barfot (for de to tingene henger gjerne sammen hos slike "nyfrelste"). Joa, hestene klarer seg nok fint ute de. Men har noen noengang sett en veltrent, godt muskelsatt og gjennomridd hest under slike forhold? Altså en hest som brukes til mer enn turridning og hobby? For det har ikke jeg.

Ser stadig vekk rundt omkring hester som står i møkkete uteganger, svært dårlig muskelsatte, står og henger og har liten energi. Eierne er gjerne slike som ikke har hatt hest i så mange år, og som er helt overbeviste om at deres hestehold er det eneste riktige. De klarer ikke å se at mange av hestene deres er i dårlig forfatning, for det krever faktisk litt mer kunnskap enn man kan lese seg til. Det blir samme nivå som de som har lest eller blitt fortalt at barfot er det eneste riktige, og som ikke ser at deres egen hest har store smerter. SNAKK om skremmende...
Og tenker ikke her på de som KAN bruke utegang/barfot riktig. De som kan dette, og innehar mye kunnskap om hest, vil aldri være så bastante som enkelte er i denne debatten. For kunnskap kommer gjennom erfaring, og har man erfaring har man lært at man må tilpasse seg hver enkelt hest, og at ikke noe er bare sort/hvitt. Det finnes mange nyanser, og ofte må man gå litt på tvers av det man selv tror er best, for å gjøre det beste for hesten.
Opprinnelig postet av Irene A

det er sånne innlegg som dette her jeg blir j....... iritert av. det er DU som ser hesteholdet i svart/hvit, jeg har faktisk prøvd det vanelige hesteholdet i mange år. så jeg vet VELDIG godt hva det går ut på. dessuten har jeg ikke holdt på med hest i bare noen få år. hvis du tror det. det er jo du som bare tror at din metode funker når du snakker dritt om vår metode uten å ha prøv den. det er mange her som snakker dritt om vår metode uten i det hele tatt å kjenne en eneste hest som står på utegang uten,dekken og sko. du skiver at du aldri har sett en hest som er topp trent å står på ute gang! men det var da svært da.. det er jo bare å trene hesten som står på utegang som du trener en vanelig hest, ser appsolutt ikke problemet!.
jeg har hverken lest eller blitt fortalt at barfot, ikke dekken og uten sko er det eneste riktige, det er noe jeg har sett og erfart selv.
jeg har møtt på jævelig mange ulærte småunger som har fått sin første hest, og de har apsolutt fått printa inn i hodet at de må ha på flere dekken, sko og apsolutt stall for hesten kan jo ikke gå ute om natta. de ser jeg på som folk som kan mindre,.
hvordan i kan du se at vi ikke er flinke med hester i det lille du har sett av vi skriver?? bare fordi vi er bastante og har faktisk en menig om det.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.