hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Itsrik

Skrevet - 21/03/2007 :  16:30:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snufs - jeg hadde hatt så lyst til å slippe mine små på sogen litt i sommer... Men her er det bjørn og hestene mine er knapt større enn en sau, så jeg tør ikke.... Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  16:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rull inn, baroja. Dersom du hadde lest innleggene her skikkelig så ville du sett at de fleste har prøvd både barfot og utegang, så det argumentet der holder bare ikke.
Det som provoserer er den nedlatende måten dere skriver på, det at dere tror at deres hestehold er den eneste riktige veien å gå. Flott at det fungerer for dere, men legg av dere den uspiselige og arrogante "våre hester har det mye bedre enn deres"-holdningen, er dere snille.

Merete
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  16:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min gikk barfot og var dønn ulykkelig. fikk på sko, ble fri for vondt og ble glad igjen. Merkelig?

SLUTT å dra inn enkelttilfeller og se i den store sammenheng!

Opprinnelig postet av rusket

nei det er sefølgelig ikke noe merkelig i det hele tatt, for det du gjør når du tar på sko, er at hesten ikke skjenner at den har vondt lengere.. det vill si at du velger den enkleste måten,fks du tenker ikke på flere muligheter om hvorfor hesten din er litt sårbeint uten sko.. når hesten har vondt i hoven tar du på sko for da er liksom hesten ikke halt lengere. men den feilen på hoven villl forsatt være der! det er det som er skummelt. det er sånn mange hovslagere gjør med forfagne hester også, de tar på sko for da vill ikke hesten skjenne smerten, og eieren vill ha fortgang i forbedringen til hesten hvis ikke vill eieren sprake den hovslagere, etter en stund vill skaden i hoven være mye verre, anntageligvis ville hovbeinet også begynt å rotert. og da vill det ta mye lengere tid før hesten er frisk igjen og mange velger å avlive hesten sin for det har faktisk godt så langt uten at man har gjort noe.. så i terorien bruker de faktisk en forfangen hest til de vanelige gjøremålene, de tror hesten er frisk fordi hesten ikke kjenner smerten pga skoen,.er det noen som er SKUMMELT så er det dette!!!!!!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Irene A. Enig med deg.
Når du snakker om naturlig seleksjon, så plukker faktisk den ville naturen ut hester med unormale og skjeve beinstillinger. Disse hestene avler vi på i dagens avl. i tillegg vil vi at de skal gå barfot, kun for barfotens ideologi. Vi skal også kunne bruke dem til sprang, dressur og tilogmed løp. Det står så fint beskrevet om hester som fullfører distanseritt barfot. Og de har ikke vondt nei, og de trenes på samme måte som skodde hester. Jeg lurer litt på hva som var grunnen til at man i det heletatt startet å sko hester jeg.. var det fordi de fungerte flott barfot under arbeid det da eller? Du har et godt poeng der med at hester er avlet for sitt bruksområde. Det ville vært vannvidd for mange fullblodshester med tynne såler, og små dårlige hover å la de gå barfot. Mange hester fungerer bra barfot - ja. Men ikke alle for en hver pris, og til hvilket som helst bruksområde. Jeg blir skremt når jeg leser at man kaster skoene en gang for alltid, og skal aldri ha dem på igjen. Hvor er denne ideologien forankret? hvor er fornuften her? Her synes jeg at man beynner å bli vel fanatisk. Hvis man er opptatt av naturlig hestehold, bittløst, sal og bomløst, sko løst osv, så får man tenke på at hesten faktisk ikke er avlet for å bli ridd på i det hele tatt, og det er vel naturlig vel? vill hestene tilpasser hovene etter hvor de vokser opp. Denne muligheten har ikke hester i fangenskap. De må tilpasse seg alt slags underlag og bruk, og oss mennesker. Jeg kan ikke forstå hvorfor hester skal gå uten sko for enhver pris? Jeg er også bekymret for alle urutinerte hesteeiere som leser disse innleggene, og tror på fanatismen. Hadde det vert opp til hesten så hadde den stått stille å spist og sovet hele døgnet. Løpe gjør den stort sett bare ved flukt. Den har derfor ikke det helt store behovet for sko. Vi mennesker krever litt mer enn som så av hesten. Mange hester går nok desverre rundt og har vondt, ved at hovene skal såkalt herdes.. Her er det i mange tilfeller snakk og dyremisshandling på høyt plan.

Opprinnelig postet av windus

Svarer gjærne på innlegget ditt:)
Ja naturlig seleksjon foregår så absolutt i det naturlige og ville hestelivet. Men mange hester som blir født med sjevebenstillinger, kan med nok bevegelse, bli utrolig mye bedre. I vill tilstand må føllene følge etter moren over lange stekninger. Men det er selvfølgelig mange som ikke overlever. Å avle på hester i dagens avel er unaturlig, men ingen av hestene er blitt så dålige til nå at de naturlige fungsjonene er borte.
En hest skal ikke gå barfot bare for barfotens ideologi, men fordi hoven er en følsom og meget innviklet del av hesten som ikke bør tukles med. Daglig og nesten overalt bruker vi sko på hestene våre.
Har som sagt brukt sko selv, det fungerte helt greit. Men hovkvaliteten er en helt annen uten sko, blanke, sterke og fine. Første gang jeg så en ordentlig barfothest stod jeg nesten bare å måpet, syntes den så så utrolig sterk og flott ut:)
Med skoene ødelegger vi den fine støtdempingen hoven i seg selv faktisk har. ( Kan forklare dette nermere om det er interesse for det? Mer om høver i det hele tatt..) Rir vi på asfalt med sko sendes det enorme viberasjoner inn i hovens indre. Dette gir hovkapselen og ellers det som er rundt hovbeinet store påkjenninger.
Litt om historien bak skoing:
«Helt fra romertiden har hestene vært skodd. Det var hær det hele begynnte. Hærene red gjevnlig på brosten og annen hard underflate rundt i borgene sine. Før skoene hadde sett dagens lys hadde romerne begynnt å sette hestene inn i stall. Stallene, ble som i dag også, fyllt med urin og avføring som ødela proteinet i høvene. For å forsterke de etterhvert så svake og opptærede høvene begynnte kongenes hærer å sko hestene sine. Dette ble etterhvert en mote, og bøndene begynnte tilslutt og sko de også...»
Hester er til en viss grad avlet for sitt bruksområde, men de er ikke bortavlet. Jeg er sikker på at om du hadde gitt denne fullblodsheten tid og gode besjæringer ville høvene vært friske og fine uten sko. Fullblodshesten har ikke i teorien tynnere såle enn andre hester.
Hoven blir tilpasset underlaget hesten til daglig går på. Er hesten opprinnelig en mykhovet hest, vil høvene bli hardere om den da står på mykt underlag med fuktighet. Høvene har god tilpassingsdyktighet!
Du får det til å høres farlig ut for hester å gå uten sko. Og hvorfor blir du skremt av tanken på å aldri sko di hest igjen? Hvorfor skal de på når hesten fungerer uten? Må alikevel legge til at mange hester (de som er skodd lengst og med dåligst vinkel) trenger en god tilvenningsperiode før den fungerer opptimalt som barfothest.. Men denne prioden er verdt å vente:)

Det er ikke fanatisk å tenke slik at en på best mulig måte, skal tilpasse seg selv etter hestens naturlige behov.. Når det kommer til stykke er det jo VI som har fanget hesten, og gitt den et liv i fangenskap. Å bruke bitt, pisk og sko er jo ærligtalt ikke nødvendig! Har du en hest som har fått mye bakkearbeid og god innridning kan du godt ri den med uten noe som helst. Dette krever jo selvfølgelig en del mer trening og tolmodighet. Selv rir jeg heten min med taugrime. Fungerer helt topp! Men jeg måtte begynne på nytt med mye bakkearbeid, slik at hun skulle forstå den nye og mye mildere styremetoden.
Er enig i at hesten ikke er beregnet på å bli ridd, men hesten tåler denne formen for belstning. Selvsakt skal man være obs på hvor balansepunktet til hesten ligger, slik at en kan bruke en sal som ligger best mulig over punktet. (Punktet ligger rett bak manken, altså der burde tyngdepunktet av rytteren ligge)
Men om du tenker på om vi i det hele tatt da skulle ha ridd disse fantastiske dyerne? Jeg mener ja! Hestene tåler myke vektforandringer over tid, dette er også naturlrlig for dem (vinter vs. sommer). Men tenk på hoppa som går drektig, med føll i magen blir hun svært tung. Etter at hun har fått føllet er vekttapet stort. Dette tåler de bare høvene, sjelettet og resten av kroppen. Men en må selvsakt se ann hesten. Kan ikke sette en persom på 150 kg på en liten ponni, men det sier seg selv.

En hest som du sier et dyr som beveger seg kjappest i fluktsituasjoner. Men jeg kjøper ikke teorien at hesten er lat, noe som er gammel rideskole teori. Den sparer energien til nettop en eventuell fluktsitusjon.
I det ville liv beveger hesten seg over lange distanser hele døgnet. Feks mustangen i USA har mye hardt cannyon underlag å gå på (steinete og hardt). Har selv vært dær, og kjenner til underlaget. Også villhestene i Mongolia lever på hardt underlag. Disse høvene har en mye større belastning enn ridehestene vi rir på bane eller på myke skogsstier. Disse bruker ikke sko. Alt vi mennesker krever så mye, det gjør vi vel, men belastningen vi utsetter bare høver for under ridning er bare en liten del av den belastningen heter i det ville blir utsatt for!

Tror ikke jeg glemte å svare på noe her.. Men om d var noe, si i fra:)
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
baroja: skal jeg virkelig begynne å skrive ned alle hestene jeg har møtte i løpet av 20 år? Det blir for dumt... Argumentene dine henger ikke på greip, og du bør begynne å lese innlegge skikkelig før du svarer.
Og at en hest blir haltfri fordi de tok av skoene. Ja for denne hesten kan det vært at det var grunnen, MEN det finnes også mange andre faktorer som kan virke inn. Har du tenkt på det? Det finnes feks dårlige hovslagere, hester blir friske med tiden, man har skiftet sal, hesten har fått behandling av equieterapaut osv osv.
Hvordan helsen og livskvaliteten til en hest er, henger sammen av så utrolig mange ulike faktorer, at det finnes ingen entydige svar i hesteverden. Den er ikke svart/hvitt...

Opprinnelig postet av Hege J

du jeg har kjent denne hesten i en del år nå, hesten har fått samme sko i en år rekke av samme person, så neppe det er noe galt i det, tviler på at tiden har noen med saken å gjøre, her er det snakk om 1-2 dager før hesten ble halt fri etter at han tok av skoen. han har hatt samme sal i mange år, og det har ikke skjedd noe drastisk med vekten hans. og han har veldig god helse og livskvalitet!. og for siste gang jeg ser ikke verden i svart hvit! og jeg er heller ikke nyfrelst, har drevet med hest halve livet. etter min menig er det du som ser det i svart/hvit, jeg vet godt hvordan det hesteholdet dere driver fungere og jeg vet godt hvordan dette hesteholdet fungere... så det er faktisk du som ser det i svart hvit du aner ikke hvordan vårt hestehold fungere, du vet bare hvordan DITT hestehold fungere, så ikke kom til meg med dette svart/hvitt tullet.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Snufs - jeg hadde hatt så lyst til å slippe mine små på sogen litt i sommer... Men her er det bjørn og hestene mine er knapt større enn en sau, så jeg tør ikke....

Opprinnelig postet av Itsrik

Trist at rovdyr skal være en trussel for å ha hestene stående ute:( Føler med deg!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
utegang og ikke dekken/sko å gjøre. Det har noe med sunt hestehold, og vettig trening/fôring.
Jeg er ikke imot utegang, men jeg er imot de som kun har holdt på med hest i få år, som er helt fanatiske for utegang og barfot (for de to tingene henger gjerne sammen hos slike "nyfrelste"). Joa, hestene klarer seg nok fint ute de. Men har noen noengang sett en veltrent, godt muskelsatt og gjennomridd hest under slike forhold? Altså en hest som brukes til mer enn turridning og hobby? For det har ikke jeg.

Ser stadig vekk rundt omkring hester som står i møkkete uteganger, svært dårlig muskelsatte, står og henger og har liten energi. Eierne er gjerne slike som ikke har hatt hest i så mange år, og som er helt overbeviste om at deres hestehold er det eneste riktige. De klarer ikke å se at mange av hestene deres er i dårlig forfatning, for det krever faktisk litt mer kunnskap enn man kan lese seg til. Det blir samme nivå som de som har lest eller blitt fortalt at barfot er det eneste riktige, og som ikke ser at deres egen hest har store smerter. SNAKK om skremmende...
Og tenker ikke her på de som KAN bruke utegang/barfot riktig. De som kan dette, og innehar mye kunnskap om hest, vil aldri være så bastante som enkelte er i denne debatten. For kunnskap kommer gjennom erfaring, og har man erfaring har man lært at man må tilpasse seg hver enkelt hest, og at ikke noe er bare sort/hvitt. Det finnes mange nyanser, og ofte må man gå litt på tvers av det man selv tror er best, for å gjøre det beste for hesten.
Opprinnelig postet av Irene A

det er sånne innlegg som dette her jeg blir j....... iritert av. det er DU som ser hesteholdet i svart/hvit, jeg har faktisk prøvd det vanelige hesteholdet i mange år. så jeg vet VELDIG godt hva det går ut på. dessuten har jeg ikke holdt på med hest i bare noen få år. hvis du tror det. det er jo du som bare tror at din metode funker når du snakker dritt om vår metode uten å ha prøv den. det er mange her som snakker dritt om vår metode uten i det hele tatt å kjenne en eneste hest som står på utegang uten,dekken og sko. du skiver at du aldri har sett en hest som er topp trent å står på ute gang! men det var da svært da.. det er jo bare å trene hesten som står på utegang som du trener en vanelig hest, ser appsolutt ikke problemet!.
jeg har hverken lest eller blitt fortalt at barfot, ikke dekken og uten sko er det eneste riktige, det er noe jeg har sett og erfart selv.
jeg har møtt på jævelig mange ulærte småunger som har fått sin første hest, og de har apsolutt fått printa inn i hodet at de må ha på flere dekken, sko og apsolutt stall for hesten kan jo ikke gå ute om natta. de ser jeg på som folk som kan mindre,.
hvordan i kan du se at vi ikke er flinke med hester i det lille du har sett av vi skriver?? bare fordi vi er bastante og har faktisk en menig om det.

Opprinnelig postet av baroja.

Helt enig med Baroja her. Greit vi tviholder ved vår teori, men tror ikke bare det er fra vår side det står fast! Føler dere står halvveis nedi myra...
Vi har tross alt prøvd begge metodene. Vet mange av dere også har prøvd barfot, men det er ikke alle typer barfor besjæringer som fungerer like bra, det er stoor forskjell, liksom det er forskjell i skoing! Noe å tenke på...
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt riktig! Hege. ingen har vel sagt at alle hovslagere er flinke! når man vet at det bare finnes rundt 40 med fagbrev. Og en hel haug er selvlærte. Start ivertfall med å finne en med kompetanse da! Neste punkt blir å sette seg inn i hva riktig skoing er.. også kanskje komme med krav og innspill til hovslageren. Kanskje ting etterhvert retter seg allikevel. Det eneste saliggjørende er nok ikke å ta av skoene skal du se!!

nå snakker du til meg relatift nedlatende. du hesten har hatt samme smed i mange år. så det har neppe noe med smeden å gjøre. og eieren har hatt hesten i ca7år.
utrolig men sant for dere, hester kan ha det suuuupert uten sko!
jeg er VELDIG enig med sløstøsa på det at dere er like bestandte som oss på meningene deres!!! dere må ha,stall, sko og dekken, ikke snakk om noe annet. det er derfor denne diskusjonen har blitt så opphetet at alle er like stanhaftige på meningene sine. men dere ser det tydeligvis ikke selv.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Irene A. Enig med deg.
Når du snakker om naturlig seleksjon, så plukker faktisk den ville naturen ut hester med unormale og skjeve beinstillinger. Disse hestene avler vi på i dagens avl. i tillegg vil vi at de skal gå barfot, kun for barfotens ideologi. Vi skal også kunne bruke dem til sprang, dressur og tilogmed løp. Det står så fint beskrevet om hester som fullfører distanseritt barfot. Og de har ikke vondt nei, og de trenes på samme måte som skodde hester. Jeg lurer litt på hva som var grunnen til at man i det heletatt startet å sko hester jeg.. var det fordi de fungerte flott barfot under arbeid det da eller? Du har et godt poeng der med at hester er avlet for sitt bruksområde. Det ville vært vannvidd for mange fullblodshester med tynne såler, og små dårlige hover å la de gå barfot. Mange hester fungerer bra barfot - ja. Men ikke alle for en hver pris, og til hvilket som helst bruksområde. Jeg blir skremt når jeg leser at man kaster skoene en gang for alltid, og skal aldri ha dem på igjen. Hvor er denne ideologien forankret? hvor er fornuften her? Her synes jeg at man beynner å bli vel fanatisk. Hvis man er opptatt av naturlig hestehold, bittløst, sal og bomløst, sko løst osv, så får man tenke på at hesten faktisk ikke er avlet for å bli ridd på i det hele tatt, og det er vel naturlig vel? vill hestene tilpasser hovene etter hvor de vokser opp. Denne muligheten har ikke hester i fangenskap. De må tilpasse seg alt slags underlag og bruk, og oss mennesker. Jeg kan ikke forstå hvorfor hester skal gå uten sko for enhver pris? Jeg er også bekymret for alle urutinerte hesteeiere som leser disse innleggene, og tror på fanatismen. Hadde det vert opp til hesten så hadde den stått stille å spist og sovet hele døgnet. Løpe gjør den stort sett bare ved flukt. Den har derfor ikke det helt store behovet for sko. Vi mennesker krever litt mer enn som så av hesten. Mange hester går nok desverre rundt og har vondt, ved at hovene skal såkalt herdes.. Her er det i mange tilfeller snakk og dyremisshandling på høyt plan.

Svarer gjærne på innlegget ditt:)
Ja naturlig seleksjon foregår så absolutt i det naturlige og ville hestelivet. Men mange hester som blir født med sjevebenstillinger, kan med nok bevegelse, bli utrolig mye bedre. I vill tilstand må føllene følge etter moren over lange stekninger. Men det er selvfølgelig mange som ikke overlever. Å avle på hester i dagens avel er unaturlig, men ingen av hestene er blitt så dålige til nå at de naturlige fungsjonene er borte.
En hest skal ikke gå barfot bare for barfotens ideologi, men fordi hoven er en følsom og meget innviklet del av hesten som ikke bør tukles med. Daglig og nesten overalt bruker vi sko på hestene våre.
Har som sagt brukt sko selv, det fungerte helt greit. Men hovkvaliteten er en helt annen uten sko, blanke, sterke og fine. Første gang jeg så en ordentlig barfothest stod jeg nesten bare å måpet, syntes hoven så så utrolig sterk og flott ut:) Det er den også.
Med skoene ødelegger vi den fine støtdempingen hoven i seg selv faktisk har. ( Kan forklare dette nermere om det er interesse for det? Mer om høver i det hele tatt..) Rir vi på asfalt med sko sendes det enorme viberasjoner inn i hovens indre. Dette gir hovkapselen og ellers det som er rundt hovbeinet store påkjenninger.
Litt om historien bak skoing:
«Helt fra romertiden har hestene vært skodd. Det var hær det hele begynnte. Hærene red gjevnlig på brosten og annen hard underflate rundt i borgene sine. Før skoene hadde sett dagens lys hadde romerne begynnt å sette hestene inn i stall. Stallene, ble som i dag også, fyllt med urin og avføring som ødela proteinet i høvene. For å forsterke de etterhvert så svake og opptærede høvene begynnte kongenes hærer å sko hestene sine. Dette ble etterhvert en mote, og bøndene begynnte tilslutt og sko de også...»
Hester er til en viss grad avlet for sitt bruksområde, men de er ikke bortavlet. Jeg er sikker på at om du hadde gitt denne fullblodsheten tid og gode besjæringer ville høvene vært friske og fine uten sko. Fullblodshesten har ikke i teorien tynnere såle enn andre hester.
Hoven blir tilpasset underlaget hesten til daglig går på. Er hesten opprinnelig en mykhovet hest, vil høvene bli hardere om den da står på mykt underlag med fuktighet. Høvene har god tilpassingsdyktighet!
Du får det til å høres farlig ut for hester å gå uten sko. Og hvorfor blir du skremt av tanken på å aldri sko di hest igjen? Hvorfor skal de på når hesten fungerer uten? Må alikevel legge til at mange hester (de som er skodd lengst og med dåligst vinkel) trenger en god tilvenningsperiode før den fungerer opptimalt som barfothest.. Men denne prioden er verdt å vente:)

Det er ikke fanatisk å tenke slik at en på best mulig måte, skal tilpasse seg selv etter hestens naturlige behov.. Når det kommer til stykke er det jo VI som har fanget hesten, og gitt den et liv i fangenskap. Å bruke bitt, pisk og sko er jo ærligtalt ikke nødvendig! Har du en hest som har fått mye bakkearbeid og god innridning kan du godt ri den med uten noe som helst. Dette krever jo selvfølgelig en del mer trening og tolmodighet. Selv rir jeg heten min med taugrime. Fungerer helt topp! Men jeg måtte begynne på nytt med mye bakkearbeid, slik at hun skulle forstå den nye og mye mildere styremetoden.
Er enig i at hesten ikke er beregnet på å bli ridd, men hesten tåler denne formen for belstning. Selvsakt skal man være obs på hvor balansepunktet til hesten ligger, slik at en kan bruke en sal som ligger best mulig over punktet. (Punktet ligger rett bak manken, altså der burde tyngdepunktet av rytteren ligge)
Men om du tenker på om vi i det hele tatt da skulle ha ridd disse fantastiske dyerne? Jeg mener ja! Hestene tåler myke vektforandringer over tid, dette er også naturlrlig for dem (vinter vs. sommer). Men tenk på hoppa som går drektig, med føll i magen blir hun svært tung. Etter at hun har fått føllet er vekttapet stort. Dette tåler de bare høvene, sjelettet og resten av kroppen. Men en må selvsakt se ann hesten. Kan ikke sette en persom på 150 kg på en liten ponni, men det sier seg selv.

En hest som du sier et dyr som beveger seg kjappest i fluktsituasjoner. Men jeg kjøper ikke teorien at hesten er lat, noe som er gammel rideskole teori. Den sparer energien til nettop en eventuell fluktsitusjon.
I det ville liv beveger hesten seg over lange distanser hele døgnet. Feks mustangen i USA har mye hardt cannyon underlag å gå på (steinete og hardt). Har selv vært dær, og kjenner til underlaget. Også villhestene i Mongolia lever på hardt underlag. Disse høvene har en mye større belastning enn ridehestene vi rir på bane eller på myke skogsstier. Disse bruker ikke sko. Alt vi mennesker krever så mye, det gjør vi vel, men belastningen vi utsetter bare høver for under ridning er bare en liten del av den belastningen heter i det ville blir utsatt for!

Tror ikke jeg glemte å svare på noe her.. Men om d var noe, si i fra:)

Opprinnelig postet av sløstøsa

Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 21/03/2007 :  18:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Snufs - jeg hadde hatt så lyst til å slippe mine små på sogen litt i sommer... Men her er det bjørn og hestene mine er knapt større enn en sau, så jeg tør ikke....

Opprinnelig postet av Itsrik

Trist at rovdyr skal være en trussel for å ha hestene stående ute:( Føler med deg!

Opprinnelig postet av sløstøsa

He he - datt litt ut av sammenhengen den da, kom jo ørti' innlegg imellom, og dessuten skulle det jo være skogen og ikke sogen.....

De går på utedrift da, men bare rett i nærheten av husa ....

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  19:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir bare opp denne debatten, jeg ligger heller i bakrus og hører på Frp og SV diskutere.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  19:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg gir bare opp denne debatten, jeg ligger heller i bakrus og hører på Frp og SV diskutere.

Hehe, du får det sagt, rusket! Skjønner deg godt, jeg!
Har ikke giddet å komme med noen innlegg i denne debatten før, da, har sittet og lest og irritert meg, dog. Men jeg har heller snakket til veggen bak PC'n, jeg, den er mye mer open minded og villig til å se gråsonene i verden enn enkelte som har foreviget sine meninger her...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  19:45:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa.
Når jeg sier at de blir avlet med skjeve benstillinger så betyr ikke det at de er avlet slik at de naturlige funksjoner er borte... Det betyr at vi må forebygge belastninger, skader. Skjevbelastninger av hover og derav ledd, sener, ligamenter muskler skjellett osv. Hester med skjeve beinstillinger som belaster skjevt, derav balleforskyvninger, skjevhet i hover i forhold til hovbeinet.. Bør etter min mening skos for å rette opp skjevbelastningene. Her snakker vi om avvik i bevegelsesmønsteret.Hester er eksperter i å skjule smerte, samt avlaste områder med smerte. Dette ender ofte i usymetriske hover, eller skader. Hovkapselen, strålen, den elsatiske pute og draktbrusken, er i seg selv en støt demper for hesten. Hvis hesten er normalskodd, og i balanse med god plass til hovspillet så forsnevrer ikke skoen støtdempingen og hovspillet. Du må gjerne dokumentere din påstand om vibrasjoner i hovbeinet. Med dokumentasjon mener jeg forskningsresultater foretatt på flere nivåer, og dokumentert av fagfolk som vet hvordan forskning foregår og dokumenteres. Ikke selvoppnevnte altvitere. Det er din påstand at hover ser dårligere ut skodd, enn ikke skodd. Dette har du ikke dokumentasjon for, og er basert på synsing. Når det gjelder fullblodshesten så er det nok slik at den ikke er avlet på hover, men fart. Den har nok desverre tynn såle, om der også ikke alle! Det henger gjerne litt fanatisme til dette med naturig hestehold. Jeg mener at hesten kan ris. Det er et mål i seg selv at hesten skal gå uten sko, bitt osv hos enkelte, det er da jeg stiller spørsmål ved om de i det heletatt skal ris.. Og nok en gang; poenget her er at ikke alle hester kan gå barfot. Denne ideologien tar hos enkelte helt overhånd. Alt må tilpasses hvert enkelt individ, og bruk. At mustangene i Grand kanyon kan leve på hardt underlag, kommer av at de er født og oppvokst der. De har utviklet harde hover som tåler underlaget. Spør hesteflokken hvor mange med skjeve hover og bein som overlever.. og hvor mange ridetimer de har i uka..
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  19:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vil nå si at dette er en ganske hefti diskusjon, med mange ulikheter. mener selv jeg holder en saklig tone.. slenger bare fakta på bordet:)

Om dere da ikke er for naturlig hestehold, hvorfor er dere da inne på denne sia?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan jo være for naturlig hestehold, eller, som i mitt tilfelle, MEST MULIG naturlig hestehold, uten at man er fanatisk så til de grader.
Så jeg for min del er inne på denne sida fordi jeg interesserer meg faktisk for barfot og å gi hesten et så naturlig og godt liv som mulig. Grunnen til at jeg personlig ikke gidder å blande meg inn i debatten er at jeg orker ikke å snakke til folk som overhode ikke VIL forstå noen andres side av saken enn sin egen, og som mener at alt de andre gjør er feil, og at det DE gjør er løsningen på alt... Jeg gjør som jeg vil, lar andre gjøre som de vil, og er stort sett ganske mettet på hele den der diskusjonen.
Men jeg synes fortsatt det er morsomt å høre andres meninger, og når en debatt blir såpass heftig som denne her, så er det jo unektelig temmelig underholdende... Så jeg tar meg den frihet å lese uten å delta, håper det er i orden for dere alle. (Hvis ikke, så synd, da...)

Og litt usaklighet vil det alltid bli. Både fra den ene og den andre parten. Også i denne debatten.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.