hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sløstøsa.
Når jeg sier at de blir avlet med skjeve benstillinger så betyr ikke det at de er avlet slik at de naturlige funksjoner er borte... Det betyr at vi må forebygge belastninger, skader. Skjevbelastninger av hover og derav ledd, sener, ligamenter muskler skjellett osv. Hester med skjeve beinstillinger som belaster skjevt, derav balleforskyvninger, skjevhet i hover i forhold til hovbeinet.. Bør etter min mening skos for å rette opp skjevbelastningene. Her snakker vi om avvik i bevegelsesmønsteret.Hester er eksperter i å skjule smerte, samt avlaste områder med smerte. Dette ender ofte i usymetriske hover, eller skader. Hovkapselen, strålen, den elsatiske pute og draktbrusken, er i seg selv en støt demper for hesten. Hvis hesten er normalskodd, og i balanse med god plass til hovspillet så forsnevrer ikke skoen støtdempingen og hovspillet. Du må gjerne dokumentere din påstand om vibrasjoner i hovbeinet. Med dokumentasjon mener jeg forskningsresultater foretatt på flere nivåer, og dokumentert av fagfolk som vet hvordan forskning foregår og dokumenteres. Ikke selvoppnevnte altvitere. Det er din påstand at hover ser dårligere ut skodd, enn ikke skodd. Dette har du ikke dokumentasjon for, og er basert på synsing. Når det gjelder fullblodshesten så er det nok slik at den ikke er avlet på hover, men fart. Den har nok desverre tynn såle, om der også ikke alle! Det henger gjerne litt fanatisme til dette med naturig hestehold. Jeg mener at hesten kan ris. Det er et mål i seg selv at hesten skal gå uten sko, bitt osv hos enkelte, det er da jeg stiller spørsmål ved om de i det heletatt skal ris.. Og nok en gang; poenget her er at ikke alle hester kan gå barfot. Denne ideologien tar hos enkelte helt overhånd. Alt må tilpasses hvert enkelt individ, og bruk. At mustangene i Grand kanyon kan leve på hardt underlag, kommer av at de er født og oppvokst der. De har utviklet harde hover som tåler underlaget. Spør hesteflokken hvor mange med skjeve hover og bein som overlever.. og hvor mange ridetimer de har i uka..

Opprinnelig postet av windus

Villhestene i USA er ikke det man kaller ekte villhester. Det er store flokker med hester som tidligere har vært skodd, men som gjennom årenes løp har samlet seg, mistet skoen og utviklet høvene sine gjennom naturlig slitasje. Disse hestene er like som de hesten vi har nå...
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  20:51:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
utegang og ikke dekken/sko å gjøre. Det har noe med sunt hestehold, og vettig trening/fôring.
Jeg er ikke imot utegang, men jeg er imot de som kun har holdt på med hest i få år, som er helt fanatiske for utegang og barfot (for de to tingene henger gjerne sammen hos slike "nyfrelste"). Joa, hestene klarer seg nok fint ute de. Men har noen noengang sett en veltrent, godt muskelsatt og gjennomridd hest under slike forhold? Altså en hest som brukes til mer enn turridning og hobby? For det har ikke jeg.

Ser stadig vekk rundt omkring hester som står i møkkete uteganger, svært dårlig muskelsatte, står og henger og har liten energi. Eierne er gjerne slike som ikke har hatt hest i så mange år, og som er helt overbeviste om at deres hestehold er det eneste riktige. De klarer ikke å se at mange av hestene deres er i dårlig forfatning, for det krever faktisk litt mer kunnskap enn man kan lese seg til. Det blir samme nivå som de som har lest eller blitt fortalt at barfot er det eneste riktige, og som ikke ser at deres egen hest har store smerter. SNAKK om skremmende...
Og tenker ikke her på de som KAN bruke utegang/barfot riktig. De som kan dette, og innehar mye kunnskap om hest, vil aldri være så bastante som enkelte er i denne debatten. For kunnskap kommer gjennom erfaring, og har man erfaring har man lært at man må tilpasse seg hver enkelt hest, og at ikke noe er bare sort/hvitt. Det finnes mange nyanser, og ofte må man gå litt på tvers av det man selv tror er best, for å gjøre det beste for hesten.
Opprinnelig postet av Irene A

det er sånne innlegg som dette her jeg blir j....... iritert av. det er DU som ser hesteholdet i svart/hvit, jeg har faktisk prøvd det vanelige hesteholdet i mange år. så jeg vet VELDIG godt hva det går ut på. dessuten har jeg ikke holdt på med hest i bare noen få år. hvis du tror det. det er jo du som bare tror at din metode funker når du snakker dritt om vår metode uten å ha prøv den. det er mange her som snakker dritt om vår metode uten i det hele tatt å kjenne en eneste hest som står på utegang uten,dekken og sko. du skiver at du aldri har sett en hest som er topp trent å står på ute gang! men det var da svært da.. det er jo bare å trene hesten som står på utegang som du trener en vanelig hest, ser appsolutt ikke problemet!.
jeg har hverken lest eller blitt fortalt at barfot, ikke dekken og uten sko er det eneste riktige, det er noe jeg har sett og erfart selv.
jeg har møtt på jævelig mange ulærte småunger som har fått sin første hest, og de har apsolutt fått printa inn i hodet at de må ha på flere dekken, sko og apsolutt stall for hesten kan jo ikke gå ute om natta. de ser jeg på som folk som kan mindre,.
hvordan i kan du se at vi ikke er flinke med hester i det lille du har sett av vi skriver?? bare fordi vi er bastante og har faktisk en menig om det.

Opprinnelig postet av baroja.

Jeg er ikke svart/hvitt i det hele tatt jeg Baroja, og du vet ingenting om hva jeg har prøvd av utegang og barfot, eller om mine nåværende hester går mye ute eller med eller uten sko.
Til din informasjon har jeg en 3-åring som går ute døgnet rundt i flokk, og er minimalt håndtert av mennesker. Høvene hans slites på underlaget, han får riktignok mat av mennesker, men thats it. Med unntak av brennemerking som åring og vaksinering blir han ikke tatt i.
Min andre hest er vel i deres øyne nesten utsatt for dyremishandling, for han står inne hver natt, bruker dekken og er korthåret hele året.
Jeg har hatt hester lenge nok til å vite at det er mange måter å ha et godt hestehold på, og ja, jeg mener at slike "jeg vet best" holdninger som enkelte her har, med tanke på at utegang er det beste for alle hester osv, bare vitner om liten erfaring med flere forskjellige raser, individer, bruksområder osv.

Om hesten har et godt liv eller ikke, har mer med hvilken erfaring de som eier hesten har, enn hvorvidt den går mye ute eller ikke. En hests trivsel kan ikke måles i antall timer ute.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hesten min gikk barfot og var dønn ulykkelig. fikk på sko, ble fri for vondt og ble glad igjen. Merkelig?

SLUTT å dra inn enkelttilfeller og se i den store sammenheng!

Opprinnelig postet av rusket

nei det er sefølgelig ikke noe merkelig i det hele tatt, for det du gjør når du tar på sko, er at hesten ikke skjenner at den har vondt lengere.. det vill si at du velger den enkleste måten,fks du tenker ikke på flere muligheter om hvorfor hesten din er litt sårbeint uten sko.. når hesten har vondt i hoven tar du på sko for da er liksom hesten ikke halt lengere. men den feilen på hoven villl forsatt være der! det er det som er skummelt. det er sånn mange hovslagere gjør med forfagne hester også, de tar på sko for da vill ikke hesten skjenne smerten, og eieren vill ha fortgang i forbedringen til hesten hvis ikke vill eieren sprake den hovslagere, etter en stund vill skaden i hoven være mye verre, anntageligvis ville hovbeinet også begynt å rotert. og da vill det ta mye lengere tid før hesten er frisk igjen og mange velger å avlive hesten sin for det har faktisk godt så langt uten at man har gjort noe.. så i terorien bruker de faktisk en forfangen hest til de vanelige gjøremålene, de tror hesten er frisk fordi hesten ikke kjenner smerten pga skoen,.er det noen som er SKUMMELT så er det dette!!!!!!

Litt om hvordan høvene skades av sko:
Hoven har en konisk form og skoen settes på den største delen av konen. Ettersom hoven vokser skal den naturlig bli større, men skoen hindrer dette. Hoven vil da skyves framover istedenfor å vokse nedover og hesten får det som kalles underskutte hæler. Hælene skal ideelt sett vær 90 % mot bakken. Mens på mange skodde hester kan du se en vinkel på nærmere 45 %. Skoen vil også føre til at kråken innsnevres og blir smalere. Dette gir nedsatt støtdempning og sirkulasjon i hoven, og dermed dåliger hornkvalitet.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  20:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe en dag i ski bakken og mappa har doblet sidetallet! Trivelig at så mange engasjerer seg. Ser også at vo har noen nye i debatten, vekommen til dere:) Har skummet gjennom de siste sidene og kan ikke dy meg for å komme med noen innspill sånn på kveldinga. Liker særlig digresjonene med "den snakkende hesten" uten atjeg skal bygge noe særlig videre på det.

MÅ bare få sagt(d var snakk om dette tidligere men jeg glemte å svare), jeg kommer ikke å vaksinere mine barn før de er 4 år. Jeg fikk selv ikke alle vaksinene og har ikke ahtt noen av sykdommene heller. De fleste sykdommene vi vaksineres mot kan behandles. men det er en helt annen ska så skal ikke rive mer opp i det.

Over til temaet som har brent her på de siste sidene. Hover, Sko osv osv

Syns det er så fasinerende å lese om folk som er for skoing. SOm er for å spiikre en jern sko fast i protein.. merkelig. Som sagt av Sløstøsa tidligere startet sko-bølgen med borgene som ble bygge i middelalderen, masse brostein og oppstalling gav behov for sko. Dette for å løfte hoven opp fra amoniakken og for å hindre slitasje av hoven på steinene, (noe som den sikkert funket bra mot) Men på denne tiden var hesten folkets "bil", de reiste alnd og strand med dyrene og var avhengig av de i kriger. I vårt århundre er hesten byttet ut med saab 95 og stridsvogner. Hesten er ikek lengre et arbidsdyr i marka, men et luksus dyr at et kjærledyr. Det skulle dermed ikke vært nødvendig å holde hesten på samme måte som de måtte gjøre i middelaldreren... VI har mulighet til å gi hesten et naturlig liv så hvorfor ikke gjøre det!

Hører mye snakk om raser og hvor de hører hjemme hen. At hesten er et individ som reagerer forskjellig på utegang og barfor, er veldig enig. Men er ikke engi i at det er rasebetinget. Vet om en islandshest med ledd plager (mer som leddgikt). Hun slet når det var kaldt. Mange ehr nevner akkurat det, hester som sliter når det er kaldt. Men i stede for å legge på henne dekken og holde henne mer inne, ble hun solgt til et litt tørrere og varmere klima der hun den dag i dag trives kjempe godt. Eierene hadde ikke tro påa t hun ville få et bra liv med dekken og stall pga selv om den ikke plages med selve gikta hadde de en teori om at hesten "kjente" det sure, råe være rett gjennom både stoff og stallvegg. Dere har vel hørt gamle folk sitte inne i godstolen å fortelle dere morgendagesn vær gjennom gikta i hofta? Litt usaklig, men allikevel relevant.

Lurer på hvordan noen måler trivsels faktoren på hesten sin her? Hesten er jo fra tidenes morgen skapt for å være ute i flokk, hvor kommer en enslig stund i stallen inn i hestens trivselsmiljø? Greit at noen må ha hestene en stund inne, men tror dere det er det den selv ville foretrekt? det håper jeg så inderlig ikke..

Ikke hers ned på andres opplysninger ang forskning bare fordi dere er tomme for andre argumenter! Vi8lle ikke vist til forskning eller statestikk jeg ikek var sikker på!

Herlig å lese om de som "prøvde" barfor, men hesten fikk smerter. Tok på sko og hesten ble "gla". Smertefri ble den sikkert, hehe tviler ikke siden nervene i hoven mest sannsynelig ikke får blod. En smertefri hest trenger ikke nødvendigvis å være en frisk hest. Skoen "skjuler" som sagt mange plager, emn det ser det ikke ut som noen her får med seg (VIL få med seg). Mange som går rundt ehr med døve ører skal jeg si dere!

En sko gjør uendelig skade selv om vinklene på hestens hov er korrekte. Undersøkelsen med sko på asfalt trenger man ikke papir på, det sier seg for guds skyld helt selv?! En gjernsko gir ingen fjæring, og ikek fortell emg at en hest som har sko klarer å utvide hoven på riktig måte, det er fysisk umulig så lenge skoen er laget av jern og er spikret fast, KLar er det en viss bevewgelse (helt bakerst ved ballene) men dette er på langt nær ikke nok. Og det er lamelene i hovveggen som er som fjærer og skal gi støt dempning, ikek kom her å si at disse fungerer når de er dekt for ikke å si trykket sammen av en jernsko? En hest som skritter på asfatlt med sko, får like mye vibrasjoner som en barfothest får ved trav på samme underlag... Korrekt skoing er på ingen måte bra nok! Vær så snill å ikke men det..... En skodd hest kan ikke sette ned hoven å rulle over på en natrulig måte. Dette kan sammenlignes med gangen et menneske har med stive sko.

Har noen her sett et varmebilde tatt av en hest emd sko? det er skremmende. Dette sier jeg særlig siden det er så amnge som skor om vinteren, jern trekker til seg varme, trenger jeg å si mer....?

En av Sveriges beste og mest ettertraktede hovslagere i Sverige starter alltid sine hovslager foredrag med: "det verste du kan gjøre mot en hest er å sko den"... dette er en person som selv skor hest, hvorfor? fordi det er penger å tjene... Men han hadde nok kunnskap og selvrespekt at han torde starte foredraget sitt slik... fasinerende...

Fullblods tynne såler? hvor har du det fra Windus?? hoven er ikke genetisk i den grad, vi ahr harhovede og mykhovede hester, dette har mer med hvor trang hoven er, og hvor mye, ikek tykkelsen. Og hvis du i tillegg sier at dne ahr små hover vil ejg tørre å påstå"at det heller er en ahrhoved hest og at den vil kunne trives veldig godt som barfot! Pga "tykkere" såle. Det er hester emd harde/trangere hover som er skapt for fart, ikke mykhovede hester, (fjording døla osv)... dette skjønte jeg ikke helt. gjerne forklar hvis jeg missforstod deg. Når det ersagt kan en mykhova hest bli "hardhova" ved tilpassning, og dermed tåle både mykt og hardt underlag like godt.
Tror ikek det er mye liv nede i gan kanyon... er det ikk e der det er så varmt? Uansett, villhestene flytter seg over enorme områder, et føll ført oppe i fjellene på stein grunn, vil tilvenne seg de myke gressmattene også, hoven er eksteremt tilpassningsdyktig og er ikke blindt styrt mot et type underlag. Slik kan vi får velgungerende barfot hester på alt slags underlag her i Norge også...

Hinfer og sko: Heste HAR bedre følelse av hoven utenh sko, en hest kan "sparke" en annen hest men allikevel stoppe hoven milimetre før sparket treffer sidemannen, den ahr syk kontroll over hvor den ahr hovdene sine, se for deg en hest med noen gram jern på hver hov, hesten skal "advare" en annen hest og "later som den parker den" den hadde planer om å stoppe hoven, men de ekstra grammene (som ikke var innregnet i regnestykket) blir som et drag og den kan ikek stoppe hoven. Dette gir hesten mindre kontroll over føttene sine, det samme vil kunne skje i et løft over en bom o.l Og støtdempingen etter et fall ville jo vært mye større uten sko.

Hester født emd eks kalvbein stilling eller hjulbeint kamn rettes opp med riktig beskjæring og bevegelse! sett det skje!

Windus hvorfor ikke skjære for å rette opp istede for å sko? ville du skodd ved forfangenhet?

lurer på om noen her har opplevd d?

KUnne godt tenkt meg en mer naturlig seleksjon, emnd ette ville vært horibelt, mye heste slakt. men jeg kunne hvertfall tenkt meg at hingsten fikkv elge si merr, de velger i naturen den med best gener... Spatt har blitt et stort problem innen islandshestene som avles pga det avles på syke merrer...

matprat
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  21:19:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

KUnne godt tenkt meg en mer naturlig seleksjon, emnd ette ville vært horibelt, mye heste slakt. men jeg kunne hvertfall tenkt meg at hingsten fikkv elge si merr, de velger i naturen den med best gener... Spatt har blitt et stort problem innen islandshestene som avles pga det avles på syke merrer...
matprat
Opprinnelig postet av matprat

*lol* skulle gjerne sett den hingsten som ble slipt ut til en brunstig hoppe og takket nei, pga feil gener
Tror nok de tar det som byr seg fram jeg ass

Det er vel heller slik at hoppeflokken helst vil la seg bedekke av den sterkeste hingsten som tar lederskapet, fordi det er pga gener. Men hingstene? nei, de tar nok det de får Har riktig nok hørt om noen hingster som er mindre glad i hopper av enkelte farger, men de bedekker alikevel.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:26:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i det d sier hær på en så lett å leken måte matprat! Mange fine opplysninger du kommer med, mye har jeg hørt om før men flott at du nevner dette hær! Du nevner også sko mot asfalt, supert at du også er oppdatert:)

Sløstøsa
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  21:30:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hoven vil da skyves framover istedenfor å vokse nedover og hesten får det som kalles underskutte hæler. Hælene skal ideelt sett vær 90 % mot bakken. Mens på mange skodde hester kan du se en vinkel på nærmere 45 %. Skoen vil også føre til at kråken innsnevres og blir smalere. Dette gir nedsatt støtdempning og sirkulasjon i hoven, og dermed dåliger hornkvalitet.

Hvis hoven blir innsnevret, får underskutte hæler og innsnevret smal stråle ved skoing, da er grunnarbeidet elendig.

En godt skodd hov, er en hov som trimmes etter barfotprinsipper, og med sko oppå der. Jeg har som sagt hatt min egen hest med sko, deretter uten sko, og med sko. Hun har aldri hatt noen av de nevnte tingene overhodet, men jeg er også over smeden konstant når han trimmer. Blir de ovenfornevnte tingene synlig, er hoven dårlig trimmet, og skoen feiltilpasset, kort og godt. Dette kommer av TRIMMINGEN; ikke av skoen som sitter på.

Du ser barfothester også med akkurat samme problematikk. Og igjen, de er dårlig trimmet.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
/quote]
det er sånne innlegg som dette her jeg blir j....... iritert av. det er DU som ser hesteholdet i svart/hvit, jeg har faktisk prøvd det vanelige hesteholdet i mange år. så jeg vet VELDIG godt hva det går ut på. dessuten har jeg ikke holdt på med hest i bare noen få år. hvis du tror det. det er jo du som bare tror at din metode funker når du snakker dritt om vår metode uten å ha prøv den. det er mange her som snakker dritt om vår metode uten i det hele tatt å kjenne en eneste hest som står på utegang uten,dekken og sko. du skiver at du aldri har sett en hest som er topp trent å står på ute gang! men det var da svært da.. det er jo bare å trene hesten som står på utegang som du trener en vanelig hest, ser appsolutt ikke problemet!.
jeg har hverken lest eller blitt fortalt at barfot, ikke dekken og uten sko er det eneste riktige, det er noe jeg har sett og erfart selv.
jeg har møtt på jævelig mange ulærte småunger som har fått sin første hest, og de har apsolutt fått printa inn i hodet at de må ha på flere dekken, sko og apsolutt stall for hesten kan jo ikke gå ute om natta. de ser jeg på som folk som kan mindre,.
hvordan i kan du se at vi ikke er flinke med hester i det lille du har sett av vi skriver?? bare fordi vi er bastante og har faktisk en menig om det.

[/quote]

Jeg er ikke svart/hvitt i det hele tatt jeg Baroja, og du vet ingenting om hva jeg har prøvd av utegang og barfot, eller om mine nåværende hester går mye ute eller med eller uten sko.
Til din informasjon har jeg en 3-åring som går ute døgnet rundt i flokk, og er minimalt håndtert av mennesker. Høvene hans slites på underlaget, han får riktignok mat av mennesker, men thats it. Med unntak av brennemerking som åring og vaksinering blir han ikke tatt i.
Min andre hest er vel i deres øyne nesten utsatt for dyremishandling, for han står inne hver natt, bruker dekken og er korthåret hele året.
Jeg har hatt hester lenge nok til å vite at det er mange måter å ha et godt hestehold på, og ja, jeg mener at slike "jeg vet best" holdninger som enkelte her har, med tanke på at utegang er det beste for alle hester osv, bare vitner om liten erfaring med flere forskjellige raser, individer, bruksområder osv.

Om hesten har et godt liv eller ikke, har mer med hvilken erfaring de som eier hesten har, enn hvorvidt den går mye ute eller ikke. En hests trivsel kan ikke måles i antall timer ute.

Opprinnelig postet av Irene A

[/quote]
jo jeg husker da utmerket godt at du skrev at du ikke kjente en eneste hest som gikk barfot,uten dekken og på ute gang. da tillsier det at du ikke har så mye kjennskap til det hesteholdet vi holder på med, og du er jo ikke for det uten å vite hva det egentlig går ut på. det er en veldig jeg vet best holdning du har. det er så oppstarnasi skrevet det du skriver her det med at du ser at vi har så liten erfaring bare fordi vi er standhaftige og iverige på det vi skriver...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  21:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
baroja: skal jeg virkelig begynne å skrive ned alle hestene jeg har møtte i løpet av 20 år? Det blir for dumt... Argumentene dine henger ikke på greip, og du bør begynne å lese innlegge skikkelig før du svarer.
Og at en hest blir haltfri fordi de tok av skoene. Ja for denne hesten kan det vært at det var grunnen, MEN det finnes også mange andre faktorer som kan virke inn. Har du tenkt på det? Det finnes feks dårlige hovslagere, hester blir friske med tiden, man har skiftet sal, hesten har fått behandling av equieterapaut osv osv.
Hvordan helsen og livskvaliteten til en hest er, henger sammen av så utrolig mange ulike faktorer, at det finnes ingen entydige svar i hesteverden. Den er ikke svart/hvitt...

Opprinnelig postet av Hege J

du jeg har kjent denne hesten i en del år nå, hesten har fått samme sko i en år rekke av samme person, så neppe det er noe galt i det, tviler på at tiden har noen med saken å gjøre, her er det snakk om 1-2 dager før hesten ble halt fri etter at han tok av skoen. han har hatt samme sal i mange år, og det har ikke skjedd noe drastisk med vekten hans. og han har veldig god helse og livskvalitet!. og for siste gang jeg ser ikke verden i svart hvit! og jeg er heller ikke nyfrelst, har drevet med hest halve livet. etter min menig er det du som ser det i svart/hvit, jeg vet godt hvordan det hesteholdet dere driver fungere og jeg vet godt hvordan dette hesteholdet fungere... så det er faktisk du som ser det i svart hvit du aner ikke hvordan vårt hestehold fungere, du vet bare hvordan DITT hestehold fungere, så ikke kom til meg med dette svart/hvitt tullet.

Du leser jo aldri hva jeg skriver, og det er veldig mye av det jeg har skrevet som ikke blir tatt i betraktning en gang. Hvis du leser innlegget mitt som du sikter til her en gang til, ser du at jeg skriver å ta av skoen kan være grunnen til at DENNE hesten ble haltfri, men det trenger ikke gjelde alle hester. Verden er ikke så enkel... DU MÅ LESE HVA JEG SKRIVER!!

Jeg vet hvordan utegang, barfor osv fungerer jeg, vet om mange som driver et naturlig hestehold (blant annet hovslageren min som før var aktiv sprangrytter) og for "ente" gang så har jeg overhode ingen problemer med å respektere det. Er jo kjempe flott at man kan holde hester på den måten. Jeg har aldri kalt deg nyfrest heller forresten. Men det ER svart/hvitt å kalle sitt hestehold for det eneste beste. Jeg sier ikke at mitt hestehold er det beste, jeg sier bare at hesten min har det bra og at jeg gjør alt for at den skal fortsette å ha det slik. Å ha hest på utegang, uten sko osv, er en annen type hestehold, som er like bra.

Jeg nevnte tidligere at jeg diskuterer dette gjevnlig med alle slags hestefolk- veterinærer, equieterapuat, trenere, folk som har et hestehold med utegang og barfot osv osv. INGEN har noen sinne kommet med slike uttaleser som kommer her. Jeg er rett og slett sjokkert over arrogansen og den lille selvinsikteten i denne debatten... Om bare hestefolk kunne ha samarbeidet i stedet for å tråkke på hverandre...

Hege Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  21:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat matprat ;Fullblods tynne såler? hvor har du det fra Windus?? hoven er ikke genetisk i den grad, vi ahr harhovede og mykhovede hester, dette har mer med hvor trang hoven er, og hvor mye, ikek tykkelsen. Og hvis du i tillegg sier at dne ahr små hover vil ejg tørre å påstå"at det heller er en ahrhoved hest og at den vil kunne trives veldig godt som barfot! Pga "tykkere" såle. Det er hester emd harde/trangere hover som er skapt for fart, ikke mykhovede hester, (fjording døla osv)... dette skjønte jeg ikke helt. gjerne forklar hvis jeg missforstod deg. Når det ersagt kan en mykhova hest bli "hardhova" ved tilpassning, og dermed tåle både mykt og hardt underlag like godt.
Tror ikek det er mye liv nede i gan kanyon... er det ikk e der det er så varmt? Uansett, villhestene flytter seg over enorme områder, et føll ført oppe i fjellene på stein grunn, vil tilvenne seg de myke gressmattene også, hoven er eksteremt tilpassningsdyktig og er ikke blindt styrt mot et type underlag. Slik kan vi får velgungerende barfot hester på alt slags underlag her i Norge også." sitat slutt.
Hovens hardhet har ikke noe med små eller store hover å gjøre. Det har med protein bindinger å gjøre. En hest som er født og oppvokst et sted med hardt underlag vil ha harde hover for å tåle påkjenningene. En slik hest vil dukke under hvis den blir flyttet til områder som er våte. Men jeg forstår at det er en del iherdige fanatister her. Det er disse påstandene og måtene å behandle hest på som gjør barfot ideologien så farlig. Alle hester skal tross alle skjeve benstillinger og hover, Underlag og bruk gå uten sko i sin naturlige flokk med gjørme opp over øra. end of discusion for min del.
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 21/03/2007 :  22:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Baroja: jeg vet ikke hvem som har skjært eller hvordan de har gjort det.Jeg bare vet de bruker Strasser-metoden og det imponerte ikke meg iallefall. De fleste hester var sårbeinte i noen uker/ett par mnd så gikk det seg til litt for dem.Men noen av hestene slet i opptill ett helt år ja

Og jeg kjenner MANGE hester som er blitt over 20 år ja,så den undersøkelsen om levealdre i Tyskland stiller jeg meg litt tvilende til.Om det ikke var mange andre momenter i den undersøkelsen som du ikke trekker frem her.
Jeg har drevet med hest siden 1978( altså 29 år snart) og jeg kjenner to hester som døde før de var 10 år. De andre som er avlivet ble gamle eller de døde som følge av ulykker. Og jeg kjenner faktisk ingen hest som har stått barfot eller uten dekken på utegang.Stort sett alle jeg har vært borti har levd ett vanlig liv på stall.

Opprinnelig postet av kirakira

det har ingenting med om at en hest kan bli over 20 år og forsatt være i kjempe god form. sefølgelig kan hester på stall det, det er ikke noe problem, men jeg mener at det er skjeldent at hester blir 30 eller mer.
den undersøkelsen VAR i tyskland, den har ingen ting med norge å gjøre, så skjønner ikke hvorfor du begynner å dra frem norge, når undersøkelsen gjaldt tyskland i 1994.
du skriver at du har liten eller ingen erfaring med hester på utegang som som vi holder hesten så du vet ikke om det er bedre for hesten din eller ikke.

Det jeg mente her var at jeg ikke kjenner noen hester som BARE har stått på utegang. De hester jeg kjenner har stått på utegang og blitt tatt inn,eller vært inne og satt på utegang.Ingen har stått på utegang hele livet,av de hester jeg kjenner.Men de har det godt sånn de har dte nå,om de står inne eller ute.Beklager,min feil som formulerte meg litt "rart"

Ellers må jeg si at jeg har erfaring med utegang ja.Min egen hest har stått på utegang i flere år,men han vil ikke det lenger. Nå vil han inn når kvelden kommer,og være inne på natta.Han er barfot og trives med det. Men utegangshest vil han IKKE være lenger.Så derfor.....nettopp fordi han sier/viser det selv....får han være inne på natta.
Så derfor vet jeg at det er det beste for min hest ja
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  22:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  23:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Note to self: dra ikke avsted i nesten tre dager uten tilgang til internett når det diskuteres naturlig hestehold på mix'en ;-)

Jeg klarer liksom ikke å slutte å la meg fascinere heller jeg da, av at de som er mest opptatt av hvor svart/hvit alle vi som ikke tror hester dør av sko alene, eller dekken er kanskje er de som er mest "sånn erre bare, erru tjukk i hue eller?". Jaja, nok om det.

Nå har jeg lest/skummet igjennom og jeg syns det er mange gode poenger både her og der, men gjennomgående er dette med hvor egoistiske alle vi som ikke ukritisk hiver hesten vi eier ut på utegang er. Og da funderer jeg: hvorfor har man hest?
Personlig holder jeg på med hest fordi jeg syns det er gøy, det gir en enorm mestringsfølelse når vi samme løser en oppgave, jeg og min firbente venn. Og ikke minst gjør det mitt sentimentale hjerte varmt når Uzzi står helt stille og puster i nakken min. Eller når hun stoler på meg når hun egentlig er livredd kumlokket, men går over det fordi jeg har sagt at det trygt. Da kjenner jeg at jeg blir litt stolt, og veldig glad, og ikke minst mister jeg enda en liten bit av hjertet mitt til disse fantastiske dyrene.

Og det er jo det som burde være saken for oss alle sammen, vi har tross alt mistet hjerte vårt til de samme dyrene. Og hvordan vi behandler dem, ja det tror jeg faktisk kommer mest av hvilke individer vi har møtt. Fordi jeg har grått mine modige tårer, kjeftet, bannet, og sovet dårlig fordi jeg -visste- at hesten jeg var hestepasser for frøs når det snødde og var som værst kaldt ser jeg etter tegn på at de fryser. Han -frøs- (hvordan jeg kan være sikker på det? Han sto med rumpa mot vinden, pelsen var løftet *næmmen* og han spiste, spiste, spiste og spiste enda litt til. Han sluttet å skjelve når jeg puttet på dekken. Han sluttet å ha vondt i ryggen også...Også tok vi av dekkenet når det ble litt varmere i været), derfor ser jeg etter tegn på at hester fryser. Venninna mi sin barfote treåring nektet nesten å gå ut av stallen når det ble litt hålke. Hun har fått sko for en periode, og hesten er glad, løper rundt ute og holder seg i mye mer aktivitet. Jeg er ganske sikker på at hennes pelsball får av skoene når underlaget tillater det.

Takket være Hege ;-) Har jeg møtt flere damer med vilje, derfor gir jeg ingenting ved dørene lenger. Har jeg sagt at det er -der- grensa går, ja da gjør den det -alltid-, det er aldri noen tvil om hva man har lov til eller ikke hos meg. Fordi jeg -vet- at hester kan ta både lillefingeren og hele armen og gjerne både deg og familien om de får lov. Men har du aldri hatt en slik hest, ja, hvorfor skal du da gidde å engasjere deg i å ha strikte grenser hele tiden?

Har du aldri møtt en hest som har fått vondt i ryggen av å fryse, eller en som er blitt bedre av å være barfot. hvorfor skal du da tro at det er noen nytte? Jo, det skal jeg si dere, fordi noen andre har opplevd det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at vi som ikke nødvendigvis tilbyr hesten vår 24/7 ute, uten dekken, uten sko, uten tilsyn (for alt jeg vet) og gjerne uten særlig med trening også elsker hester i sin generellhet.

Jeg ler ikke og peker når jeg ser en pelsball, jeg mobber ikke stallens kaldblodspelsball, han er nemlig kjempeskjønn han også :-) Når jeg ser på hester så ser jeg ikke sko, jeg ser ikke lang pels vs. kort pels. Det jeg ser etter er hester med øyne som sier at de har det ok, med muskler som spiller når de jobber (du ser muskler, selv under pels, men det er lettere å ikke se om hesten er tynn eller tykk kanskje). Lite er så digg som å på en kald dag stappe hånda inn i laaang kaldblodsvinterpels, og legge hodet mot en pelskledd rygg. Og lite er så udigg som å puste, spise og leve hestehår en måned på våren når de røyter *pyyy*. Vel, det ene følger det andre, har jeg muligheten tror jeg at jeg kommer til å velge det likevel :-) Men hvis det betyr at jeg bare kan skritte på tur hele vinteren, nei da kommer jeg til å la egoismen råde, for tross alt, det er ego det vi holder på med, samme hvem av oss som snakker, da mister hesten pelsen.

Hvis noen kan tilby meg utegang, ridehus, hyggelig miljø, gode turmuligheter og mulighet for fôring på en ustressende måte skal du ikke se bort ifra at jeg prøver det også :-)
Jeg prøver akademisk dressur også jeg, artig er det :-) Og vel, det beviser for meg mest av alt at dyktige hestemennesker finner en vei til Rom som passer dem, og hesten de sitter på :-)

Nei, nå har jeg vært off-topic lenge nok :-) Men jeg syns det er litt viktig å innse for alle parter at vi tross alt er her inne og diskuterer fordi vi elsker hester. Kanskje vi kan prøve å lære litt av hverandre (eh, ja, det gjelder faktisk matprat, sløstøsa og baroja også ja, det kan nemlig hende at vi har noe å bidra med vi andre også).

Forresten så syns jeg Irene bør slippe sin nykårede Infante *grattis enda en gang* sammen med isisene til matprat :-D Så ser vi hva som skjer dere *hihi*
Hva sier du Irene??

Nei, nå må jeg legge meg...

Guro
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 21/03/2007 :  23:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

Opprinnelig postet av sandipandi

Unnskyld meg,men var den til meg?
For om du faktisk mener det du skriver,at jeg burde lese en bok om naturlig hestehold,bli mere dyrevennlig og slutte å mishandle hesten min....... Ja da har du trådd over en magisk grense. For å ta imot beskyldninger om at jeg mishandler hesten min,det finner jeg meg ikke i.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  23:36:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis jeg får unger, og får høre at de interesserer seg i strassers filosofi, da blir det husarrest!!! Sånne unger som de som driver intens misjonering og drittslenging her inne for tiden, det vil hvertfall ikke jeg ha Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.