hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Guro
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  23:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis jeg får unger, og får høre at de interesserer seg i strassers filosofi, da blir det husarrest!!! Sånne unger som de som driver intens misjonering og drittslenging her inne for tiden, det vil hvertfall ikke jeg ha

Opprinnelig postet av Asbjørg

Sorry at jeg ler Asbjørg, men det var en kul måte å si det på ;-)
Ser nå for meg at du får barn som gjør tenåringsopprør ved å støtte Strassertrim (du naturtrimmer gjør du ikke??)

Guro
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  00:30:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

Opprinnelig postet av sandipandi

Hahahahaha, jeg ler meg fillete! Dere lærte ikke litt argumentasjonsteknikk med det samme dere var i USA da?
Hohoho, dette var virkelig dagens. Det lukter ikke amoniakk av den uttalelsen der i hvert fall, det lukter nyfrelst forståsegpåer lang vei

Redigert av - Polaris79 den 22/03/2007 00:52:14 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  00:50:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis jeg får unger, og får høre at de interesserer seg i strassers filosofi, da blir det husarrest!!! Sånne unger som de som driver intens misjonering og drittslenging her inne for tiden, det vil hvertfall ikke jeg ha

Ser nå for meg at du får barn som gjør tenåringsopprør ved å støtte Strassertrim (du naturtrimmer gjør du ikke??)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Ja, prøver så godt jeg kan å "naturtrimme" hvertfall Skulle gjerne lært litt mer om denne strassertrimmen for å vite mer hva det er. Men det ser ut til å være mer som en slags religion enn en fornuftig måte å trimme høver på. Har lest boka også, men et så bastante negativt syn på sko, dekken, stall osv gjør at den mista litt av troverdigheten. Så jeg holder meg til naturtrim jeg
Gå til toppen av siden

+Kjerstin+

Skrevet - 22/03/2007 :  01:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sent, og jeg har lest hele debatten. Det tok tid. Jeg er tilhenger av naturlig hestehold, men dette ble sterk kost selv for meg. Det er kjempebra at dere 3 - 4 som kommer med meninger her driver med naturlig hestehold, men det skader nok ikke å utvide horsisonten litt på noen områder. Jeg tror jeg vet hvordan dere føler det. dere har funnet et hestehold som dere har fått veldig sansen for og vil at andre også skal oppdage dette. Her ligger det et kjempeproblem. de fleste som har hest har en klar oppfatning av hva som er det beste for den, og svelger ikke alle nye perspektiver rått. Spesielt ikke når meningene kommer fra personer som aldri har sett den aktuelle hesten, og som har mindre erfaring enn dem selv. Tenk om noen kom og sa at det dere gjør med dere egen hest kan skade og drepe den. Hvis noen som aldri hadde sett hesten eller hesteholdet hadde sagt dette, hadde dere tatt det alvorlig? Hadde dere blitt takknomlig for opplysningen, eller kanskje litt sint? Hvis det var meg hadde jeg nok blitt sint.
Norsk lov påbyr dessverre ingen å ha hesten sin ute mer enn 2 timer i døgnet. Sko er akseptert og ofte sett på som nødvendig. Dekken og barbering er vanlig, og de fleste som har hest driver med hestesport. Ser dere ikke at dette er et dårlig utgangspunkt for en revolusjon i strassers navn? Personlig hadde jeg blitt veldig glad hvis alle hester plutselig fikk et godt naturlig hesteliv, men jeg tror ikke det er realistisk. Derimot tror jeg at blant annet det hiltrud strasser skriver om i boken sin kan være nyttig å vite for mange. Selv om ikke alle legger om hele hesteholdet sitt kan nok mange hester få det bedre ved små justeringer og mer kunnskap hos eierne. Etter det jeg husker å ha lest er det ikke noen som har skrevet her som har et hestehold uten utegang eller med hester som er skodd forfangen. De fleste har hestene mye ute og mange har barfothest. Det er kjempebra at så mange klarer og har vilje til å ha hestene på denne måten. Dette er folk som kan være stolte av hesteholdet sitt selv om de ikke har sluppet hesten sin løs ut på prærien. Mange av dem driver med en form for hestesport, og hvis de skal gjøre det er det faktisk ikke alltid forsvarlig å ha hestene gående med 10 cm lang pels i all slags vær.
Jeg har utsatt å kjøpe meg hest selv fordi jeg ikke vil ha hest under slike forhold det er her jeg bor nå. De stallene i området som jeg kjenner til er ikke bra nok. Derfor har jeg valgt å ikke ha hest. Grunnen er hovedsakelig dårlige muligheter for utegang. Jeg vil ikke ha hesten på stall, og vil ikke at den skal stå i en liten jørmete luftegård uten kompiser. Nå har jeg planer om å flytte til et sted med gode muligheter, og da kommer jeg til å kjøpe ny hest. Det er mange som velger å ha hest selv om forholdene ikke er optimale. Dette respekterer jeg selvfølgelig! Det fins hester som har det godt selv om ikke alt er 100 % naturlig. I bunn og grunn er respekt et nøkkelord her. Dere må forstå at folk ikke er dyreplagere selv om de ikke gjør alt likt som dere. Dere har sikkert også et forbedringspotensial. Å lære kun fra en eller noen få personer gjør oss ensporet. Det er ikke så bra. Jeg vet at jeg har uendelig mye mer å lære om hester. Jo mer jeg lærer desto mer forstår jeg hvor lite jeg vet. Det er hestene som er fasiten, og alle vi som vil bli flinke må lære oss å lese hesten. Hvis en viss type hov trim forårsaker at hesten ikke kan gå så vil jeg velge å ta hesyn til det. (Dette er bare et eksempel og ikke noe som trenger å blåses opp.)
Selv mener jeg at det beste vi kan gjøre for å skape positiv interesse for naturlig hestehold er å bidra med noe positivt til egne hester og ha en åpen og ikke- fordømmende holdning til andre. Jeg har venner som driver med hestesport og har hesten på stall, og også venner som ikke engang har gjerde rundt hestene. De koser seg i fjellet uten sko og blir ellers horsemanshiptrent. Puuhh..tror jeg har sagt alt jeg skulle si nå. Lykke til alle sammen.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  03:03:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kjerstin, velkommen til MIX og takk for et saklig innlegg (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  03:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pjuhhh! Kan nå "noen" holde kjeft!??

Tror at maange ville se dette hjertesukket som "siste innlegg" kjærkomment......

Det ER noe som heter "å tie ihjel".....
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  09:44:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg skriver bare mine egene erfaringer anngående naturlig hetehold. Stassers "filosofi" er det veldig få i Norge som egentlig vet noe om. 4 utdannede hovpleiere i Norge den dag i dag. Altså 4 som får skjære for penger!

Synes drittslenginga kommer fra en annen kant... Trist at det skal bli slik, det var ikke dette som var hensikten med siden...
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  09:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Ja, prøver så godt jeg kan å "naturtrimme" hvertfall Skulle gjerne lært litt mer om denne strassertrimmen for å vite mer hva det er. Men det ser ut til å være mer som en slags religion enn en fornuftig måte å trimme høver på. Har lest boka også, men et så bastante negativt syn på sko, dekken, stall osv gjør at den mista litt av troverdigheten. Så jeg holder meg til naturtrim jeg

Sjøl om Strassers syn på sko og dekken er negativt, er d jo ikke sikkert at naturtrimmen er bedre barfot løsning...?
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  10:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er sent, og jeg har lest hele debatten. Det tok tid. Jeg er tilhenger av naturlig hestehold, men dette ble sterk kost selv for meg. Det er kjempebra at dere 3 - 4 som kommer med meninger her driver med naturlig hestehold, men det skader nok ikke å utvide horsisonten litt på noen områder. Jeg tror jeg vet hvordan dere føler det. dere har funnet et hestehold som dere har fått veldig sansen for og vil at andre også skal oppdage dette. Her ligger det et kjempeproblem. de fleste som har hest har en klar oppfatning av hva som er det beste for den, og svelger ikke alle nye perspektiver rått. Spesielt ikke når meningene kommer fra personer som aldri har sett den aktuelle hesten, og som har mindre erfaring enn dem selv. Tenk om noen kom og sa at det dere gjør med dere egen hest kan skade og drepe den. Hvis noen som aldri hadde sett hesten eller hesteholdet hadde sagt dette, hadde dere tatt det alvorlig? Hadde dere blitt takknomlig for opplysningen, eller kanskje litt sint? Hvis det var meg hadde jeg nok blitt sint.
Norsk lov påbyr dessverre ingen å ha hesten sin ute mer enn 2 timer i døgnet. Sko er akseptert og ofte sett på som nødvendig. Dekken og barbering er vanlig, og de fleste som har hest driver med hestesport. Ser dere ikke at dette er et dårlig utgangspunkt for en revolusjon i strassers navn? Personlig hadde jeg blitt veldig glad hvis alle hester plutselig fikk et godt naturlig hesteliv, men jeg tror ikke det er realistisk. Derimot tror jeg at blant annet det hiltrud strasser skriver om i boken sin kan være nyttig å vite for mange. Selv om ikke alle legger om hele hesteholdet sitt kan nok mange hester få det bedre ved små justeringer og mer kunnskap hos eierne. Etter det jeg husker å ha lest er det ikke noen som har skrevet her som har et hestehold uten utegang eller med hester som er skodd forfangen. De fleste har hestene mye ute og mange har barfothest. Det er kjempebra at så mange klarer og har vilje til å ha hestene på denne måten. Dette er folk som kan være stolte av hesteholdet sitt selv om de ikke har sluppet hesten sin løs ut på prærien. Mange av dem driver med en form for hestesport, og hvis de skal gjøre det er det faktisk ikke alltid forsvarlig å ha hestene gående med 10 cm lang pels i all slags vær.
Jeg har utsatt å kjøpe meg hest selv fordi jeg ikke vil ha hest under slike forhold det er her jeg bor nå. De stallene i området som jeg kjenner til er ikke bra nok. Derfor har jeg valgt å ikke ha hest. Grunnen er hovedsakelig dårlige muligheter for utegang. Jeg vil ikke ha hesten på stall, og vil ikke at den skal stå i en liten jørmete luftegård uten kompiser. Nå har jeg planer om å flytte til et sted med gode muligheter, og da kommer jeg til å kjøpe ny hest. Det er mange som velger å ha hest selv om forholdene ikke er optimale. Dette respekterer jeg selvfølgelig! Det fins hester som har det godt selv om ikke alt er 100 % naturlig. I bunn og grunn er respekt et nøkkelord her. Dere må forstå at folk ikke er dyreplagere selv om de ikke gjør alt likt som dere. Dere har sikkert også et forbedringspotensial. Å lære kun fra en eller noen få personer gjør oss ensporet. Det er ikke så bra. Jeg vet at jeg har uendelig mye mer å lære om hester. Jo mer jeg lærer desto mer forstår jeg hvor lite jeg vet. Det er hestene som er fasiten, og alle vi som vil bli flinke må lære oss å lese hesten. Hvis en viss type hov trim forårsaker at hesten ikke kan gå så vil jeg velge å ta hesyn til det. (Dette er bare et eksempel og ikke noe som trenger å blåses opp.)
Selv mener jeg at det beste vi kan gjøre for å skape positiv interesse for naturlig hestehold er å bidra med noe positivt til egne hester og ha en åpen og ikke- fordømmende holdning til andre. Jeg har venner som driver med hestesport og har hesten på stall, og også venner som ikke engang har gjerde rundt hestene. De koser seg i fjellet uten sko og blir ellers horsemanshiptrent. Puuhh..tror jeg har sagt alt jeg skulle si nå. Lykke til alle sammen.

Opprinnelig postet av +Kjerstin+

Dette inlegget ga meg noe. Godt å kjenne at noen i allefall har litt kjennskap til forskjellige måter å holde hest på:)
Men alikavel litt til det du nevnte om en viss type hovtrim som gjorde at hesten ikke kunne gå... Dette blir litt feil. Ingen trim som bevisst ønsker å gjøre en hest sårbeint! Har nevnt årsaker til hvorfor dette skjer før.
En ting til, hvorfor sier dere heletiden at "vi" er nyfrelst. Jeg har holdt på med dette i flere år. Først nå jeg har kommet meg innpå her og sett hvor mange som egentlig er imot.

Fint innlegg:)
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 22/03/2007 :  10:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eg er ei kunnskaprsfontene av slik usakelig informasjon NedreKjønås :-D

Dessuten er mitt usakelige inlegg om Mr.Ed omtrent like relevant som mykje anna tull som har vorte skreve i denne "debatten" desverre...

Enkelte ser ut til å tru det at poenget med ein debatt er å vinne...

Opprinnelig postet av CarpeNox

P.s. Håper du ikke tror jeg mente at ditt innlegg var usaklig, det var en del andre innlegg jeg siktet til. Ditt innlegg var reint fornuftig, og jeg husker enda sangen til serien. Moro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  10:57:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

Hahahahaha, jeg ler meg fillete! Dere lærte ikke litt argumentasjonsteknikk med det samme dere var i USA da?
Hohoho, dette var virkelig dagens. Det lukter ikke amoniakk av den uttalelsen der i hvert fall, det lukter nyfrelst forståsegpåer lang vei

Opprinnelig postet av Polaris79

Tenkte akkurat det samme da jeg leste dette!

Har alle dere som er så bastante gått på Høgtun, siden alle nevner Montana? Ser at det er en studietur der til Montana. Litt tilfeldig at alle er "opplært" på samme sted...

Hege Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  10:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke svart/hvitt i det hele tatt jeg Baroja, og du vet ingenting om hva jeg har prøvd av utegang og barfot, eller om mine nåværende hester går mye ute eller med eller uten sko.
Til din informasjon har jeg en 3-åring som går ute døgnet rundt i flokk, og er minimalt håndtert av mennesker. Høvene hans slites på underlaget, han får riktignok mat av mennesker, men thats it. Med unntak av brennemerking som åring og vaksinering blir han ikke tatt i.
Min andre hest er vel i deres øyne nesten utsatt for dyremishandling, for han står inne hver natt, bruker dekken og er korthåret hele året.
Jeg har hatt hester lenge nok til å vite at det er mange måter å ha et godt hestehold på, og ja, jeg mener at slike "jeg vet best" holdninger som enkelte her har, med tanke på at utegang er det beste for alle hester osv, bare vitner om liten erfaring med flere forskjellige raser, individer, bruksområder osv.

Om hesten har et godt liv eller ikke, har mer med hvilken erfaring de som eier hesten har, enn hvorvidt den går mye ute eller ikke. En hests trivsel kan ikke måles i antall timer ute.

Opprinnelig postet av Irene A

jo jeg husker da utmerket godt at du skrev at du ikke kjente en eneste hest som gikk barfot,uten dekken og på ute gang. da tillsier det at du ikke har så mye kjennskap til det hesteholdet vi holder på med, og du er jo ikke for det uten å vite hva det egentlig går ut på. det er en veldig jeg vet best holdning du har. det er så oppstarnasi skrevet det du skriver her det med at du ser at vi har så liten erfaring bare fordi vi er standhaftige og iverige på det vi skriver...

Opprinnelig postet av baroja.

[/quote]

hehehe, begynner å skjønne hva enkelte mener med å snakke for døve ører her altså. Leser du i det hele tatt innleggene Baroja? For da vil du se at jeg har en egen hest som går på utegang og ikke har sko på

Jeg har nok ikke sagt at jeg aldri har hatt/sett barfothester på utegang. Det vil du oppdage om du leser innleggene mine ordentlig

Men nå har jeg sagt mitt her i denne debatten Underholdene lesning da, så kikker nok innom regelmessig

Og forresten, Infante visket til meg i går at han gjerne er testkanin på hvorvidt hingstene velger ut de beste hoppene for bedekning Ikke gratis selvfølgelig, han har for gode gener til det

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 22/03/2007 :  11:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ingen her som driver med ekte villhester, er det vel Er det "Hvordan holde villhest" boka du sikter til?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  11:32:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Unnskyld, jeg klarer ikke å la være, selvom jeg sikkert burde la debatten dø ut ;-)

Sløstøsa: Jeg skjønner at Kjerstin åpenbart ordlegger seg på en måte du forstår, mens eksempelvis jeg ikke gjør det. Du har en klar mening om at for å ha prøvd "forskjellig hestehold" så må man altså ha hatt hest på tradisnjonell måten, med stall og bokstilværelse på natten og kanskje bruk av dekken, så må man ha puttet hesten på utegang og funnet ut at det er "den einaste riktige vegen mot himmelen".

Kunne du feks ta deg tid til å svare på hvorfor du har hest? Det har jeg nemlig spurt om i generelle ordelag, og jeg har samtidig lagt hodet på hoggstabben ved å fortelle at jeg holder på med hest fordi jeg syns det er artig (blant annet), og det er faktisk ganske egoistisk...men jeg har til gode å finne noen som har hest for uegoistiske grunner, så jeg vil gjerne vite de om du har noen :-)

Guro
-som antar at noen slår til på Irene og Infantes tilbud *hihi*

Redigert av - Guro den 22/03/2007 13:13:51 Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  12:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Eg er ei kunnskaprsfontene av slik usakelig informasjon NedreKjønås :-D

Dessuten er mitt usakelige inlegg om Mr.Ed omtrent like relevant som mykje anna tull som har vorte skreve i denne "debatten" desverre...

Enkelte ser ut til å tru det at poenget med ein debatt er å vinne...

Opprinnelig postet av CarpeNox

P.s. Håper du ikke tror jeg mente at ditt innlegg var usaklig, det var en del andre innlegg jeg siktet til. Ditt innlegg var reint fornuftig, og jeg husker enda sangen til serien. Moro

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Det var ikkje det eg trudde i det heile tatt, det var meir meint som eit hjertesukk over nivået på debatten til tider...

Ellers så vil nok hingsten min og kunne tenke seg å vere med på å finne ut av det der med gode gener på hoppene, faktisk så er han tilbøyelig til å bedekke alle hestar uavhengig av kjønn - det må med andre ord vere mange hestar med gode gener i området...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.