hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  12:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med sløsatøsa om det hun sier:P Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  12:38:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
guro?!?! du spør hvorfor sløstøsa har hest..
jeg syntest de var ltt frekt skrevet, man har ikke hest for å sette på den dekke, sko osv....
de er mange som har hest, selv om de ikke rir hesten.(vet om ei som sitter i rullestol som har frieser som driver NHMS).
sløstøsa har sikkert hest for att de kan vere hennes hobby å hennes lidenskap. å d har sikkert du...
men har man hest, so har man hest.. de blir d samme att jeg spør deg om hvorfor akkurat DU har hest.
noen har hest kun for hobby, og noen har hest som driver med hestesport og som kun driver med show.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  13:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
guro?!?! du spør hvorfor sløstøsa har hest..
jeg syntest de var ltt frekt skrevet, man har ikke hest for å sette på den dekke, sko osv....

Opprinnelig postet av queeen

Beklager om jeg er frekk nå også; men har du lest hele debatten?

Jeg spør hvorfor Sløstøsa har hest fordi hun mener at alle vi som syns det er ok å ha hest stallet opp om natta har hester "av egoistiske hensyn" eller noe i den duren. Jeg lurer da på hvilke uselviske grunner hun har hest for :-)
Jeg holder på med hest fordi det er gøy jeg....og jeg tror det er mer gøy for meg enn det er for hesten altså.

Guro
-som ikke klarer å se hvor hun var frekk.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  13:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, la oss snu dette litt. Hva om jeg hadde være i den "andre enden"- sagt at slik hester er avlet og slik som vi bruker dem nå, tilsier at de har det aller best inne i stallen, foruten den ene timen de blir ridd. Tenk at jeg virkelig har ment at hester bør stå inne i stallen 23 timer i døgnet (for å slappe av), med minimum to dekken på vinter og minimum ett dekken på sommeren. Videre hadde jeg ment at man må ri med sterke bitt, pisk, sporer, beinbelegg osv osv for å beskytte hesten og for å ha kontroll over den. Videre hadde jeg ment at barfot hadde vært dyremishandling, og at utegang hadde vært farlig for hester i bruk.
Tilslutt hadde min konklusjon vært at dette hesteholdet var det eneste som var bra for hesten, og alt annet ville være dyremisshandling.

Hadde ikke en slik uttalelse vært arrogant og preget av veldig lite kunnskap?

Dette var KUN et eksempel på det man kan kalle det "andre" ytterpunktet. Altså et hestehold som jeg regner med at de aller fleste vil være veldig uenig i (men som desverre forekommer..).
Jeg begynner virkelig å lure på hva jeg skal si for å få dere til å skjønne hva det vil si å være arrogant.. Jeg har ingen intensjon om å være frekk i denne debatten (selv om enkelte ting er så latterlige, at man bare må komme med usakligheter tilbake!). Denne debatten handler ikke lengere om tema, men om hvem som har rett og ikke.

Hege Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  13:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
jeg har lest en god del av debatten, men ikke alt.
å hast på stall er greit for meg, jeg respekterere d.men jeg vil ikke ha hest i stall. jeg setter inn hesten min av og til, for att hun skal kunne legge på seg. når hun ikke har tak over hode ute, å de regner, så blir maten hennes våt, og hun eter ikke.

noen mener sikkert de er egoistisk. men men.. vil ikke blande meg so mye inn i akkurat de der.

å ja, de drit gøy å hålle på med hest. å vi synest garantert att de er mer gøy enn hesten. sånn kommer d vel alltid til å bli.

men du må ta en titt på youtube der du ser att hesten synest de er drit gøy=)

http://youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&mode=related&search=
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  13:23:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
http://www.hauteecole.ru/en/ Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  13:24:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
ps.. å legge ned hesten kan faktisk knekke psyken på den. jeg ville ikke ha gjort de.. Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  13:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
sløsatøsa?? ka kan du anbefale mej visst ej skulle ha skaffa mej hest på for no?? ka burde ei spørr eieren om da? Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  13:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner ikke helt hva du mener moni87? Hva lurer du på? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  14:00:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis jeg får unger, og får høre at de interesserer seg i strassers filosofi, da blir det husarrest!!! Sånne unger som de som driver intens misjonering og drittslenging her inne for tiden, det vil hvertfall ikke jeg ha

Opprinnelig postet av Asbjørg

jeg skriver bare mine egene erfaringer anngående naturlig hetehold. Stassers "filosofi" er det veldig få i Norge som egentlig vet noe om. 4 utdannede hovpleiere i Norge den dag i dag. Altså 4 som får skjære for penger!

Synes drittslenginga kommer fra en annen kant... Trist at det skal bli slik, det var ikke dette som var hensikten med siden...

Opprinnelig postet av sløstøsa

Beklager usakligheten i forrige innlegg. Har lest debatten her de siste dagene, og er vel mer oppgitt enn irritert på dere som snakker så varmt om strasser-ideologien. Jeg er enig i dere i mye, men i mer moderate former kanskje. Har selv skoløse hester på utegang, og tror aldri jeg kommer til å få samvittighet til å ha bur-hest i 20 timer i døgnet.
De aller fleste hester kunne med fordel fått være mer ute, og det er mange som overdriver bruken av dekken, belegg osv, og . Men det betyr ikke dermed at all bruk av dekken er feil! Det er like galt å bruke for mye dekken, som å la hesten stå ute å fryse.
Angående sko så er det svært mange som har et temmelig bevisstløst forhold til det. Snakker ikke nødvendigvis om folk her inne. Veldig mange lever i den tro at så snart hesten skal brukes, så MÅ den ha sko. Det er ponnitravere som får på sko mens de fremdeles er bare to år, og skos ikke om så altfor ofte ser det ut til Mange lever utrolig nok i den tro at sko er BRA for høvene, og vet ikke noenting om hovspill og virkningen at høvene blir lange og trange. Høver som skos korrekt og ofte nok har det naturligvis bedre enn de som blir dårlig og/eller for sjelden skodd. Men uansett så vil hovspillet hemmes av en jerndings fastspikra til hoven, støtdempinga reduseres, og man mister muligheten til å holde hoven kontinuerlig like lang. Kom også en kommentar lenger her oppe om at hovkvaliteten er avla bort og dagens hester dermed må skoes, mens hester ikke er avla for å bli ridd på. Nja...er ikke helt med på den jeg da Man avler ikke bevisst på dårlige høver, men gode egenskaper som ridehest blir framelsket.
Mange velger å sko selv om de er fullt klar over at sko i seg selv ikke er sunt for hoven. Men de er flere faktorer enn hovspill og støtdemping som spiller inn, og i mange tilfeller så er fordelene med å sko større enn ulempene, enten på grunn av hesten selv, treningen, leveforholdene, eller eiers interesse. Men alt dette er skrevet side opp og side ned om før....

Har skjønt at dere brenner kraftig for dette med naturlig hestehold, og det er i utgangspunktet flott det Det er måten dere skal overbevise folk på som irriterer mest tror jeg. Ingen liker å få slengt i trynet at de ikke tar godt nok vare på hesten sin. Man er nemlig glad i hesten sin, selv om den er klippet, skodd, påkledd, får 3 markkurer i året og er oppstallet! Å få høre at det man gjør med hesten nærmest dreper den faller naturligvis ikke i god jord. (Og ja, det er litt begge veier her inne) Skal man få folk til å innse at naturlig hestehold er bra, så mener jeg at den beste måten er å vise at det faktisk fungerer! Bedre å kunne vise fram flotte, sunne og velfungerende hester enn å fortelle at "det du gjør er helt feil, mens jeg derimot..."
Det er bortkasta tid å energi å fortelle innbarka travfolk at det vil gå så mye bedre hvis man bare lot hesten bli barfot hest. Man blir i beste fall oppfatta som velmenende men litt fantaserende. Men å stille i løp med en feiende flott uteganger og barfothest, og raske med seg førtepremien noen ganger, det kunne kanskje gjort at mange fikk øynene opp for at muligheten er der

Redigert av - Asbjørg den 22/03/2007 14:10:50 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  14:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
sitat windus
Hovens hardhet har ikke noe med små eller store hover å gjøre. Det har med protein bindinger å gjøre. En hest som er født og oppvokst et sted med hardt underlag vil ha harde hover for å tåle påkjenningene. En slik hest vil dukke under hvis den blir flyttet til områder som er våte. Men jeg forstår at det er en del iherdige fanatister her. Det er disse påstandene og måtene å behandle hest på som gjør barfot ideologien så farlig. Alle hester skal tross alle skjeve benstillinger og hover, Underlag og bruk gå uten sko i sin naturlige flokk med gjørme opp over øra. end of discusion for min del.

Opprinnelig postet av windus

[/quote]

et føll som blir født oppe i fjellene i montana vil være som du sier født på ahrdt underlag, men disse villhestene vil senere traske ned til dy myke gressmarkene for å gresse, her vil underlaget være helt annerledes. En hov kan være tilpasset seg et underlag som stadig forrandrer seg, at en slik hest vil bukke under på mykt underlag kjøper jeg bare ikke. Hoven er tilpassnings dyktig. Størrelsen på hoven har som du selv sier nødvendigvis ikke "minde" hover. Men en Hard hov vil ha tykkere såle og også være trangere enn en mykhov. Dette pga mulighet for utvidelse ved tråkk på veldig ahrdt underlag. Hva menes med proteinbindingen? har en fullblodst svakere bindinger? Hoven er laget av protein og den vil bli sertkere ved maksimal hovfunksjon, uansett uansett kvalitet fra fødsel av.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  14:28:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Asbjørg: Du understerker ditt eget poeng svært godt med et flott innlegg. Det er lett å bli positiv til å prøve ting når du ikke bare ser feil ved det hesteholdet mange andre alt har :-)

Sånn generellt: Fanatisme er ikke noe stas samme hvilken vei man bedriver den. Det er neppe kjekt med folk som har den meningen Hege framstiller (men ikke har) i et innlegg lenger opp på denne siden. Det hjelper ikke meg at dere forteller at så og så mange hster dør av den og den grunnen (forresten (hvis den virker) er søkefunksjonen en fin ting, vi som har vært innom her i flere år har diskutert Strasser og naturlig hestehold før vi altså :-)).

Hvis jeg en dag får råd til å kjøpe hest så kommer jeg til å jobbe for å få forholdende slik jeg ønsker meg for den. Men jeg ofrer ikke alle treningsmuligheter for å ha hesten utendørs 24/7, men så ofrer jeg heller ikke all utegang for å ha ridehus (ble det forståelig denne gangen).

Jeg liker å tro at jeg er en rimelig dynamisk person, i stadig utvikling. Og det har jo vist seg etterhvert som det har poppet opp flere barfothester etc. at det ikke er bare problemfritt det heller. Og for enkelte har det vært tungt å svelge, men de har skodd igjen, fordi de ikke har fått -sin- hest til å virke så optimalt som de har ønsket. Klart så ville den vel virket om de ikke red den, men da er det brått prat om lovelig dyr plenpryd igjen ;-)

Jeg syns faktisk at vi må prøve å være litt positive, det er tross alt (etter min erfaring) en økende fokus på utegang, på at frisk luft og bevegelse er bra for hestene. Så vidt jeg vet er det også mange som ønsker å endre KR (om det ikke er blitt gjort?) slik at man kan ri med bomløs sal, som da "er en dressursal" i stedet for at man skal måtte ri med engelsk sal. Sakte men sikkert blir også molbonasjonen Norge en hestenasjon :-) Vi kan bare hjelpe til denne utviklinga med å tilegne oss erfaringer, og holde et åpent sinn :-) Jeg lærer noe nytt hver eneste dag, og jeg tør ikke tenke på hvor jeg hadde vært i dag hadde jeg ikke hatt muligheten til å tilegne meg kunnskap gjennom internett. Men samtidig setter det et større krav til kildekritikk og kritisk tankevirksomhet på generell basis. Heller ikke naturligheten kan få ta overhånd. Noen ganger må vi hjelpe til litt, være seg om det er ved å benytte ormekur innimellom, eller legge på et dekken når pelsballen fryser :-)

Ofte hjelper det (som jeg har nevnt før;-)) å ikke hyle så høyt også. Samtidig: når man har lest noe, og det er rene tall feks er det veldig kjekt om man har en kilde. Jeg foretrekker å få vite hvor dataene kommer fra, slik at jeg selv kan ta en kildekritikk inni mitt hode, og se om det ernoe jeg ønsker å forfølge.

Forøvrig tror jeg det er andre ting enn sko og dekken i seg selv som tar livet av hester i Tyskland. Jeg tror blant annet at man må ta med det store "det er innmari mange hester der" punktet. At man kanskje mister noen ekstra fordi noen slakter i stedet for å selge osv. Hvis gjennomsnittsalderen er, si 8 år da, så vil det si at for hvert føll som dør må en hest bli 16 år. Det syns jeg også er skremmende lavt. Det skal jeg innrømme. Men jeg vil gjerne vite hvordan man har kommet fram til denne konklusjonen, hadde jo vært fint om hester levde litt lenger. Men jeg er da en av de som ikke er for å holde noe dyr i livet for å holde det i livet. I det øyeblikket vi tar på oss ansvaret for et annet liv har vi også tatt på oss ansvaret for å avslutte det livet hvis det blir nødvendig.

Nei, nå føler jeg at jeg gjentar meg selv her. Men jeg syns det er trist at man skal tråkke på såvidt gode ideer som det er å holde hest så naturlig som mulig gjennom å oppføre seg som en gjeng med bedrevitende bødler, klare til å ta alle oss som ikke er enige.

Guro
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  14:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis jeg får unger, og får høre at de interesserer seg i strassers filosofi, da blir det husarrest!!! Sånne unger som de som driver intens misjonering og drittslenging her inne for tiden, det vil hvertfall ikke jeg ha

Sorry at jeg ler Asbjørg, men det var en kul måte å si det på ;-)
Ser nå for meg at du får barn som gjør tenåringsopprør ved å støtte Strassertrim (du naturtrimmer gjør du ikke??)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Ja, prøver så godt jeg kan å "naturtrimme" hvertfall Skulle gjerne lært litt mer om denne strassertrimmen for å vite mer hva det er. Men det ser ut til å være mer som en slags religion enn en fornuftig måte å trimme høver på. Har lest boka også, men et så bastante negativt syn på sko, dekken, stall osv gjør at den mista litt av troverdigheten. Så jeg holder meg til naturtrim jeg

spørr gjerne om strasser trim hvis det er noe du setter spørsmålstegn til:) det er alt annet en en religion, det er samfunnet som har gjort det til det og det er synd...
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:12:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

KUnne godt tenkt meg en mer naturlig seleksjon, emnd ette ville vært horibelt, mye heste slakt. men jeg kunne hvertfall tenkt meg at hingsten fikkv elge si merr, de velger i naturen den med best gener... Spatt har blitt et stort problem innen islandshestene som avles pga det avles på syke merrer...
matprat
Opprinnelig postet av matprat

*lol* skulle gjerne sett den hingsten som ble slipt ut til en brunstig hoppe og takket nei, pga feil gener
Tror nok de tar det som byr seg fram jeg ass

Det er vel heller slik at hoppeflokken helst vil la seg bedekke av den sterkeste hingsten som tar lederskapet, fordi det er pga gener. Men hingstene? nei, de tar nok det de får Har riktig nok hørt om noen hingster som er mindre glad i hopper av enkelte farger, men de bedekker alikevel.

Opprinnelig postet av Irene A

da får vi heller la hoppene velge gode hingster. Min menging var at det blir avlet på syke hopper og at dette ikke er bra.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en merkelig vri denne diskusjonen har tatt. Plutselig snakker folk om ting langt utenom sammenhengen... blir helt oppgitt over overfloden av usaklige innlegg som ahr vært her i det siste, og mer oppgitt når jeg ser alderen på de som har skrevet de.. hehe festlig... :P

det er så mye snakk om døve ører og skylapper, det virker ikke som så mye av det jeg sier gårinn noen plass heller... Så kjenner til følelsen. Jeg snakker om naturlighestehold nettopp fordi flertallet som ahr hest i Norge holde r hest på en mer tradisjonell måte, det er dermed ikke nok etterspørsel etter utegangs muligheter og det blir bygget nye staller på det sam kunne vært fantastiske beite områder. Det hjelper ikke at en sier "jeg er for utegang men ahr ikke muligheten til å ha hesten ute hele tiden, så da syns jeg dere må respektere at jeg ahr den inne også", her ligger jo hele greie, folk må VILLE ha hest på utegang for at det skal bli mer utegangsstaller, ikke bastant holde på sin gamle måte hvis de innerst inne vil ha en hest ute hele døgnet! (nå er jo ikke det sikker, utrolig nok...)

og en siste ting, dekken dreper ingen, det har ingen i denne debatten påstått, men bruk av dekken er i hovedsak ikke nødvendig (med midre det er ekstreme uhelbredelige sykdommer... som jeg har blitt proppet full med her inne) (synd at så mange sliter med syke hester...) Men dekken i seg selv "kveler" ikke hesten, men det kveler hestens naturlige måte å fungere på:)

Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.