hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Royal-X

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor er det bare 4 strassertrimmere da? er det fordi denne metoden ikke er "helt god"? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  15:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg setter inn hesten min av og til, for att hun skal kunne legge på seg. når hun ikke har tak over hode ute, å de regner, så blir maten hennes våt, og hun eter ikke.

Du må sette inn hesten fordi den blir for tynn når den står ute ??????????

Og alikevel mener du denne hesten har det best ute hele døgnet ?????

Hvorfor har ikke hesten tak over hodet ute ? Det er lovpålagt mht utegang......
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  16:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor er det bare 4 strassertrimmere da? er det fordi denne metoden ikke er "helt god"?

Opprinnelig postet av Royal-X

hehe nei helt enkelt fordi metoden er NY i Norge, skolen som er i sverige har ikke holdt på så lenge og interessen i trege norge har ikke vært tilstede. Heldigvis holder dette på å snu og vi vil få flere som blir utdannet, man kan til og med ta praksis i norge snart!
Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  18:04:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten blir ikke tynn av å gå ute,
den har godt av å stå ute sammens med flokken slik den ble født en gang. for i boksen så samler dej sej mange bakterier hesten ikke skal ha i d hele tatt...
og det går an å ha en plass der hesten kan stå under om den selv vil d.. hesten har ikke godt av å stå inne for da får den ikke vere ute i d fri og bevege sej slik som den vil og få ut all nødvedig energi:)
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  18:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager usakligheten i forrige innlegg. Har lest debatten her de siste dagene, og er vel mer oppgitt enn irritert på dere som snakker så varmt om strasser-ideologien. Jeg er enig i dere i mye, men i mer moderate former kanskje. Har selv skoløse hester på utegang, og tror aldri jeg kommer til å få samvittighet til å ha bur-hest i 20 timer i døgnet.
De aller fleste hester kunne med fordel fått være mer ute, og det er mange som overdriver bruken av dekken, belegg osv, og . Men det betyr ikke dermed at all bruk av dekken er feil! Det er like galt å bruke for mye dekken, som å la hesten stå ute å fryse.
Angående sko så er det svært mange som har et temmelig bevisstløst forhold til det. Snakker ikke nødvendigvis om folk her inne. Veldig mange lever i den tro at så snart hesten skal brukes, så MÅ den ha sko. Det er ponnitravere som får på sko mens de fremdeles er bare to år, og skos ikke om så altfor ofte ser det ut til Mange lever utrolig nok i den tro at sko er BRA for høvene, og vet ikke noenting om hovspill og virkningen at høvene blir lange og trange. Høver som skos korrekt og ofte nok har det naturligvis bedre enn de som blir dårlig og/eller for sjelden skodd. Men uansett så vil hovspillet hemmes av en jerndings fastspikra til hoven, støtdempinga reduseres, og man mister muligheten til å holde hoven kontinuerlig like lang. Kom også en kommentar lenger her oppe om at hovkvaliteten er avla bort og dagens hester dermed må skoes, mens hester ikke er avla for å bli ridd på. Nja...er ikke helt med på den jeg da Man avler ikke bevisst på dårlige høver, men gode egenskaper som ridehest blir framelsket.
Mange velger å sko selv om de er fullt klar over at sko i seg selv ikke er sunt for hoven. Men de er flere faktorer enn hovspill og støtdemping som spiller inn, og i mange tilfeller så er fordelene med å sko større enn ulempene, enten på grunn av hesten selv, treningen, leveforholdene, eller eiers interesse. Men alt dette er skrevet side opp og side ned om før....
Opprinnelig postet av Asbjørg

[/quote]
jeg er faktisk enig i mye av det du skriver:) det var et bra sakelig innlegg.
det hadde vært kjempe bra om noen klarte å dukke opp på et sprang/trav løp med en perfekt barfot trimma hest som slår lett de hesten med sko:) hadde vært helt topp
er enig at det er veldig domt at det er få som vet om skadene skoen kan påføre hesten.
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  18:16:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding

Du må sette inn hesten fordi den blir for tynn når den står ute ??????????

Og alikevel mener du denne hesten har det best ute hele døgnet ?????

Hvorfor har ikke hesten tak over hodet ute ? Det er lovpålagt mht utegang......

Opprinnelig postet av summer

[/quote]
jeg sette inn hesten min fordi den var tynn når jeg kjpøte den. å når den står i flokk med andre får hun ikkje komme til maten. derfor har hun sin egen innhegning ved siden av di andre hestene.
og villhesten har jo ikke tak over hode. har den??
hesten min kan søke ly bak veggen vist hun føler for de, men de er sjeldent jeg ser henne gjør de.
og jeg setter ikke inn hesten min fordi den BLIR tynn når den står ute. kun vist de blir so grusomt vær att fore blir så vått att hun ikke spiser de, å da setter jeg henne inn.
å hvorfor skal hun ha tek over hode da??
når du slipper hestene dine ut på sommeren da, å en dag so regner de ute. har hestene tak over hode akkurat da?
hester tåler faktisk de.. hesten har faktisk PELS og ikke minst fettlag som gjør att pelsen ikke suger til seg vannet. og når hesten står og skjelver ute, er de for att hesten vil holde varmen..
så jeg mener att hesten har de best ute døgne rundt så lenge den har selskap å ett passlig område å vandre på.=)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  18:36:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
[quote]Asbjørg: Du understerker ditt eget poeng svært godt med et flott innlegg. Det er lett å bli positiv til å prøve ting når du ikke bare ser feil ved det hesteholdet mange andre alt har :-)

Sånn generellt: Fanatisme er ikke noe stas samme hvilken vei man bedriver den. Det er neppe kjekt med folk som har den meningen Hege framstiller (men ikke har) i et innlegg lenger opp på denne siden. Det hjelper ikke meg at dere forteller at så og så mange hster dør av den og den grunnen (forresten (hvis den virker) er søkefunksjonen en fin ting, vi som har vært innom her i flere år har diskutert Strasser og naturlig hestehold før vi altså :-)).

Hvis jeg en dag får råd til å kjøpe hest så kommer jeg til å jobbe for å få forholdende slik jeg ønsker meg for den. Men jeg ofrer ikke alle treningsmuligheter for å ha hesten utendørs 24/7, men så ofrer jeg heller ikke all utegang for å ha ridehus (ble det forståelig denne gangen).

Jeg liker å tro at jeg er en rimelig dynamisk person, i stadig utvikling. Og det har jo vist seg etterhvert som det har poppet opp flere barfothester etc. at det ikke er bare problemfritt det heller. Og for enkelte har det vært tungt å svelge, men de har skodd igjen, fordi de ikke har fått -sin- hest til å virke så optimalt som de har ønsket. Klart så ville den vel virket om de ikke red den, men da er det brått prat om lovelig dyr plenpryd igjen ;-)

Jeg syns faktisk at vi må prøve å være litt positive, det er tross alt (etter min erfaring) en økende fokus på utegang, på at frisk luft og bevegelse er bra for hestene. Så vidt jeg vet er det også mange som ønsker å endre KR (om det ikke er blitt gjort?) slik at man kan ri med bomløs sal, som da "er en dressursal" i stedet for at man skal måtte ri med engelsk sal. Sakte men sikkert blir også molbonasjonen Norge en hestenasjon :-) Vi kan bare hjelpe til denne utviklinga med å tilegne oss erfaringer, og holde et åpent sinn :-) Jeg lærer noe nytt hver eneste dag, og jeg tør ikke tenke på hvor jeg hadde vært i dag hadde jeg ikke hatt muligheten til å tilegne meg kunnskap gjennom internett. Men samtidig setter det et større krav til kildekritikk og kritisk tankevirksomhet på generell basis. Heller ikke naturligheten kan få ta overhånd. Noen ganger må vi hjelpe til litt, være seg om det er ved å benytte ormekur innimellom, eller legge på et dekken når pelsballen fryser :-)

Ofte hjelper det (som jeg har nevnt før;-)) å ikke hyle så høyt også. Samtidig: når man har lest noe, og det er rene tall feks er det veldig kjekt om man har en kilde. Jeg foretrekker å få vite hvor dataene kommer fra, slik at jeg selv kan ta en kildekritikk inni mitt hode, og se om det ernoe jeg ønsker å forfølge.

Forøvrig tror jeg det er andre ting enn sko og dekken i seg selv som tar livet av hester i Tyskland. Jeg tror blant annet at man må ta med det store "det er innmari mange hester der" punktet. At man kanskje mister noen ekstra fordi noen slakter i stedet for å selge osv. Hvis gjennomsnittsalderen er, si 8 år da, så vil det si at for hvert føll som dør må en hest bli 16 år. Det syns jeg også er skremmende lavt. Det skal jeg innrømme. Men jeg vil gjerne vite hvordan man har kommet fram til denne konklusjonen, hadde jo vært fint om hester levde litt lenger. Men jeg er da en av de som ikke er for å holde noe dyr i livet for å holde det i livet. I det øyeblikket vi tar på oss ansvaret for et annet liv har vi også tatt på oss ansvaret for å avslutte det livet hvis det blir nødvendig.

Nei, nå føler jeg at jeg gjentar meg selv her. Men jeg syns det er trist at man skal tråkke på såvidt gode ideer som det er å holde hest så naturlig som mulig gjennom å oppføre seg som en gjeng med bedrevitende bødler, klare til å ta alle oss som ikke er enige.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

fint de du skriver Guro. vi kommer nåkk aldri til å bli enig her inne. men de er jo litt moro å diskutere litt å høre på andre sine meninger å lære av hverandre. de skader jo ikke.=)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  18:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Queen, det er IKKE LOV å hest på utegang uten tilgang på skjul/skur/ly med 3 vegger og tak og dertil passende underlag.

Dette er helt uavhengig av hva du eller andre måtte SYNES om saken, det er revnende likegyldig.
Det er grunn for å anmelde og meget betenkelig om dere er mange som holder hestene slik, du referer til "flokk"...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  19:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, se det på denne måten da (satt på spissen): en mann har flokken med hester gående ute hele døgnet barfot. Hestene er fulle av mugg, våteksem og lignende, og høvene er lange. Det finnes ingen leeskur på området, noe som er i mot loven. Er det naturlig hestehold? Skal det virkelig være slik, bare fordi en person eller en bok sier at det er det beste?

Å sammeligne med villhester er forøvrig på barneskolenivå. Er det ingen som har fått med seg at hester i fangenskap ikke er villhester?! Villhester ries blant annet ikke på- stor forkjell! En hest er ikke en hest. 1+1 er ikke nødvendigvis to i hesteverden;)

Hege Gå til toppen av siden

+Kjerstin+

Skrevet - 22/03/2007 :  19:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[Dette inlegget ga meg noe. Godt å kjenne at noen i allefall har litt kjennskap til forskjellige måter å holde hest på:)
Men alikavel litt til det du nevnte om en viss type hovtrim som gjorde at hesten ikke kunne gå... Dette blir litt feil. Ingen trim som bevisst ønsker å gjøre en hest sårbeint! Har nevnt årsaker til hvorfor dette skjer før.
En ting til, hvorfor sier dere heletiden at "vi" er nyfrelst. Jeg har holdt på med dette i flere år. Først nå jeg har kommet meg innpå her og sett hvor mange som egentlig er imot.

Fint innlegg:)

Opprinnelig postet av sløstøsa

Jeg skrev ikke noe om å være nyfrelst. Beklager hvis noe jeg skriver virker nedlatende. Det var ikke ment slik. Jeg er 21 år og derfor begrenser erfaringen min seg i forhold til folk som har hatt hest eller drevet / jobbet med hester i 20 - 30 år. Selv om antall år eller alder i utgangspunktet ikke har noe å si har de som har holdt på lenger enn jeg har levd ganske mye erfaring. Ser at dere er yngre enn meg, og da vil dere også ha begrenset erfaring. Så det jeg skrev om at andre har mer erfaring enn dere skyldes bare et enkelt regnestykke, ikke antagelser om at du er uerfaren eller nyfrelst.
Når det er sagt kan en som har hatt hest i 1 år ha et langt mer fornuftig og bra hestehold enn en som har hatt hest i 30 år. Det avhenger av mange andre faktorer.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  19:45:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Baroja og Quenn, og fler, det er litt forvirrende når dere kopierer inn andres innlegg uten å quote skikkelig. Teksten dere quoter skal stå mellom de to kodene i klammeparantes dere får opp når "sett inn sitat"-knappen brukes
Redigert av - Asbjørg den 22/03/2007 19:47:40 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  19:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Okei, se det på denne måten da (satt på spissen): en mann har flokken med hester gående ute hele døgnet barfot. Hestene er fulle av mugg, våteksem og lignende, og høvene er lange. Det finnes ingen leeskur på området, noe som er i mot loven. Er det naturlig hestehold? Skal det virkelig være slik, bare fordi en person eller en bok sier at det er det beste?

Å sammeligne med villhester er forøvrig på barneskolenivå. Er det ingen som har fått med seg at hester i fangenskap ikke er villhester?! Villhester ries blant annet ikke på- stor forkjell! En hest er ikke en hest. 1+1 er ikke nødvendigvis to i hesteverden;)

Opprinnelig postet av Hege J

det er et av de mest usaklige innleggene jeg har lest i løpet av denne debatten. Snakk om digresjon og urelevant argument. Ingen her har noen gang snakket om den type utegen,. ingen ahr nevnt at de driver den type utegang. Begynner å lure på om du skriver det i mangel på andre arumenter..

hester i fangenskap er ikke villhester, men fysisk og psykisk er de fortsatt det. Villhestene i Montana er i mange tilfeller tamhester osm har rømt.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor er det bare 4 strassertrimmere da? er det fordi denne metoden ikke er "helt god"?

Opprinnelig postet av Royal-X

Grunnen til at det bare er 4 Strassertrimere, er pga at denne metoden er svært ny hær i skandinavia. Skolen som utdanner Strassertrimere (hovpleiere) ligger i Sverige. Utdannelsen er på 2 år. Jeg vet at det er noen norske som snart er ferdig på denne skolen, så det blir flere fagutdannede etterhvert:)
Så du må ikke bekymre deg!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  20:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er bare så utrolig lei alle dårlige argumenter fra "dere", at jeg tenke det var på tide å prøve å "åpne øynene" deres! Mesteparten av det som har blitt skrevet her, har ikke engang blitt lest skikkelig, og det eneste dere svarer på, er utsagn som kan vendes og vris om til det ugjenkjennelige!

Jeg skrev SATT PÅ SPISSEN. LES HVA JEG SKRIVER!!!! Og det var et eksempel, som forøvrig er noe som har skjedd i virkeligheten. Poenget var (dumt av meg å ikke presisere det i innlegget) at det er farlig at dere trumfer fram med at et slikt hestehold er det eneste som kan kalles bra for hester.

Villhester er fremdeles ikke hester i fangenskap. Men det er vel egentlig ikke så mye vits i fortelle deg det....

Men som tidligere sagt- vi kommer aldri til å bli enige uansett:) Jeg håper bare dere ikke snakker sånn til andre hesteeiere eller folk som vil kjøpe seg hest. Det vil ødelegge veldig mye...

Hege Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:10:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[Dette inlegget ga meg noe. Godt å kjenne at noen i allefall har litt kjennskap til forskjellige måter å holde hest på:)
Men alikavel litt til det du nevnte om en viss type hovtrim som gjorde at hesten ikke kunne gå... Dette blir litt feil. Ingen trim som bevisst ønsker å gjøre en hest sårbeint! Har nevnt årsaker til hvorfor dette skjer før.
En ting til, hvorfor sier dere heletiden at "vi" er nyfrelst. Jeg har holdt på med dette i flere år. Først nå jeg har kommet meg innpå her og sett hvor mange som egentlig er imot.

Fint innlegg:)

Opprinnelig postet av sløstøsa

Jeg skrev ikke noe om å være nyfrelst. Beklager hvis noe jeg skriver virker nedlatende. Det var ikke ment slik. Jeg er 21 år og derfor begrenser erfaringen min seg i forhold til folk som har hatt hest eller drevet / jobbet med hester i 20 - 30 år. Selv om antall år eller alder i utgangspunktet ikke har noe å si har de som har holdt på lenger enn jeg har levd ganske mye erfaring. Ser at dere er yngre enn meg, og da vil dere også ha begrenset erfaring. Så det jeg skrev om at andre har mer erfaring enn dere skyldes bare et enkelt regnestykke, ikke antagelser om at du er uerfaren eller nyfrelst.
Når det er sagt kan en som har hatt hest i 1 år ha et langt mer fornuftig og bra hestehold enn en som har hatt hest i 30 år. Det avhenger av mange andre faktorer.

Opprinnelig postet av +Kjerstin+

Jeg mener en også kan leve seg til mange dålige uvaner, sette seg fast i ett spor. Eller en vei til Rom som så mange nevner her.
Jeg er bare 20 år, å har kanskje ikke like mange års erfaring med hester som alle andre her. Tiltross for dette fikk jeg den første hesten da jeg var 11 år, etter mye masing på mine stakkars foreldre:)
Jeg ridde mye på rideskole i begynnelsen, å var med på mangt et rideleir. Skodde hestene mine i mange år. Brukte stall og boks i en periode.
Begynte med utegang og der har jeg blitt... Viktig for meg å faktisk få si at det er erfaringer som ligger bak mine valg

Fine innlegg du skriver!
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.