hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  20:10:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Harneshaug!!!! har hestene dine tak over hode når du skifter fra beite til beite da??
og vist du vil anmelde meg, så bare gjør d..............................
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er bare så utrolig lei alle dårlige argumenter fra "dere", at jeg tenke det var på tide å prøve å "åpne øynene" deres! Mesteparten av det som har blitt skrevet her, har ikke engang blitt lest skikkelig, og det eneste dere svarer på, er utsagn som kan vendes og vris om til det ugjenkjennelige!

Jeg skrev SATT PÅ SPISSEN. LES HVA JEG SKRIVER!!!! Og det var et eksempel, som forøvrig er noe som har skjedd i virkeligheten. Poenget var (dumt av meg å ikke presisere det i innlegget) at det er farlig at dere trumfer fram med at et slikt hestehold er det eneste som kan kalles bra for hester.

Villhester er fremdeles ikke hester i fangenskap. Men det er vel egentlig ikke så mye vits i fortelle deg det....

Men som tidligere sagt- vi kommer aldri til å bli enige uansett:) Jeg håper bare dere ikke snakker sånn til andre hesteeiere eller folk som vil kjøpe seg hest. Det vil ødelegge veldig mye...

Opprinnelig postet av Hege J

nei, jeg skal ikke si et dugg om ute gang og naturlig hestehold. tror jeg skal si: ja, dekken må du ha på hesten gjerne to stk, ha den inne på natten, ikke finnpå å ha den ute!! for all del. Sko må den hvertfall ha, husk den kan ikke gå uten, så tar du å ikke rir noe særlig ute, kjøp en skikkelig pisk og et kraftig bitt og lykke til med hesteholde ditt (satt på spissen)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Harneshaug!!!! har hestene dine tak over hode når du skifter fra beite til beite da??
og vist du vil anmelde meg, så bare gjør d..............................

Opprinnelig postet av queeen

Queeen, jeg har heller ikke noe tak over hode til hestene mine. Men de har et variert og godt utegangsbeite med både skog, gjorde og en fjellknaus. Het har de sitt lille paradis med område for bevegelse og ly. Det mest sannsynelige er jo at hesten søker ly i skogen, ikke i et tillaget skur.

Skjønner deg godt:)

Sue me:p
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  20:33:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Utdrag fra forskrift om velferd for hest:

§ 25. Driftsformer med utegang og leskur

Ved driftsformer med utegang og leskur skal bestemmelsene i Kapittel II og III være oppfylt så langt de passer.

Hest skal vennes gradvis til utegang. Hest på utegang skal ha tilgang til liggeplass som gir tilstrekkelig beskyttelse mot vind og nedbør.

Minimumskravet for liggeplass er 3 vindtette vegger og tak. Liggeplassen skal være dekket av halm eller lignende materiale som holder underlaget tørt. Liggeplassen skal være drenert, og vann må ikke kunne renne inn fra områdene rundt. Liggeplassen skal være stor nok til at alle hestene kan ligge samtidig og utformet slik at alle hestene får adgang.

Det skal avsettes særskilt plass for hester som trenger spesielt tilsyn. I den kalde årstiden skal isolert, trekkfritt rom som kan oppvarmes etter behov, være tilgjengelig for slik hest, i rimelig nærhet til de andre hestene.

For å sikre god helse og godt renhold skal grunnen under fôringsplasser og andre belastede områder være hardgjort og drenert. Fôringsplassen skal holdes fri for gjødsel.

Utendørs fôringsplass bør være overbygget med tak hvis fôret blir liggende utover et døgn. Det skal tas hensyn til sammensetningen i gruppen slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

I rimelig nærhet til utegang skal det være egnede forhold hvor personell kan skifte klær, vaske seg og reingjøre utstyr. Det skal være mulig å fremskaffe varmt og kaldt vann.

Kravene i denne paragrafen gjelder ikke hester på beite i vanlig beiteperiode.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:42:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er bare så utrolig lei alle dårlige argumenter fra "dere", at jeg tenke det var på tide å prøve å "åpne øynene" deres! Mesteparten av det som har blitt skrevet her, har ikke engang blitt lest skikkelig, og det eneste dere svarer på, er utsagn som kan vendes og vris om til det ugjenkjennelige!

Jeg skrev SATT PÅ SPISSEN. LES HVA JEG SKRIVER!!!! Og det var et eksempel, som forøvrig er noe som har skjedd i virkeligheten. Poenget var (dumt av meg å ikke presisere det i innlegget) at det er farlig at dere trumfer fram med at et slikt hestehold er det eneste som kan kalles bra for hester.

Villhester er fremdeles ikke hester i fangenskap. Men det er vel egentlig ikke så mye vits i fortelle deg det....

Men som tidligere sagt- vi kommer aldri til å bli enige uansett:) Jeg håper bare dere ikke snakker sånn til andre hesteeiere eller folk som vil kjøpe seg hest. Det vil ødelegge veldig mye...

Opprinnelig postet av Hege J

det vill jo ikke ødelegge for folk som vill kjøpe seg hest,. det beste er at de får argumenter fra alle parter når det gjelder hestehold. sefølgelig vill vi jo ikke ødelegge for andre heste eiere. det mene er jeg at vi apsolutt ikke gjør-
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  20:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
jeg er fullt klar over att hesteloven er slik. (noe helt idiotisk)
så snart jeg får flytter hesten min til garen vår, så får den faktisk tilgang til å gå inn..
å når utegangen er BYGD ferdig så er de faktisk gummimatter også.
dessuten så er de bare noen uker siden jeg har kjøpt denne hesten. derfor står den på medlertidig stallgang.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  20:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
......

Det kommer bare fram flere og flere sjokkerende informasjoner her ...

Hester på utegang vinterstid uten tørre områder å legge seg ned på , hester som ikke får mat, pga resten av flokken, osv osv ...

Dere kan argumentere dere grønne jenter, men man kan jo diskutere hva som faktisk er til det beste for hesten.

Hester SKAL ha tilgang til leskjul, hvor alle kan komme inn og legge seg ned.

Dere kan mene hva dere vil om det er nødvendig, men det er faktisk slik loven for utegang er. det dere gjør, er faktisk etter loven dyreplageri, ikke bare etter enkeltes meninger.

Å argumentere på beite om sommeren holder bare ikke. Det e snakk om utegang døgnet rund,t og på vinteren SKAL hestene ha mulighet til å komme inn. det har ingenting med hvorvidt de er vanntett eller ikke å gjøre ....

Skjønner godt dere mener hestene ikke velger å gå inn, når ikke de har mulighet til det.

Nei, der fosvant siste rest av respekt for hesteholdet deres . Jeg er åpen for det meste, men der går faktisk grensen. Og hadde jeg visst hvem dere var i virkelig verden, hadde dere faktisk fått mattilsynet på døren, og blitt pålagt og sette opp en form for løsdriftsrom for dyrene.

Dere kaller den ene etter andre her inne for dyreplager, noe som er en temmelig tøff påstand, men jeg må si jeg håper enda mer enn tidligere , at ikke en hest med spesielle behov kommer i deres hender.
Gå til toppen av siden

susanne_

Skrevet - 22/03/2007 :  20:56:25  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dette er faktisk en side der man bør få si sine meninger enten folk liker det eller ikke. Det er faktisk et diskusjons forum mange kan dra nytte av. Så synes ikke det skal bli negativt at folk sier det de mener.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis det er så fantastisk å hesten inne i boks og spilt.
så hvorfor er det en lov i år som sier at det ikke er lov til å ha kuer/okser på spilt lengere, men det er pålagt fra i år av med bare løsdrift fjøs. det er jo kjempe fint:)
men hester må stå i spilt,.. hva er det for noe? hva er det som gjør at det kommer lov mot at kuer ikke skal stå i spilt lengere.-..men med gjør det jo ingen ting at hester står i spilt. det synes jeg er en feil vurdering!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  20:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg er fullt klar over att hesteloven er slik. (noe helt idiotisk)
så snart jeg får flytter hesten min til garen vår, så får den faktisk tilgang til å gå inn..
å når utegangen er BYGD ferdig så er de faktisk gummimatter også.
dessuten så er de bare noen uker siden jeg har kjøpt denne hesten. derfor står den på medlertidig stallgang.

Opprinnelig postet av queeen

Synes også denne loven er helt på trynet. Selvfølgelig setter en ikke ut en hest som er vant med å stå på stall hele døgnet ut på vintern, helt uten tilvending dette sier seg selv. Varmblodshester legger faktisk også vinterpels, velsågodt som kalblod.

Denne regelen er bare laget av mattilsynet, pga dålig kunnskap angående hestehold.
Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er sant så sant d sløsatøsa.. må si mej enige med dej ja... Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine, som har både skog og fjellknauser å gjemme seg bak, står heller med rompa mot vinden og uværet enn å gå inn i skogen for å søke ly. Dette er naturlig for dem. Så det var nevnt hær for en tid tilbake av en ller annen, er trivselstemperaturen for en hest med vinterpels va på 20 minus. Altså i denne temperaturen trives de best!

For all del kle på dere hesten deres, slik at den kan tro den er varm, å slutte oppvarmings mekanismen... Ben, hals og hode er det ikke så falig om blir kaldt...
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  21:08:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
for d første so har jeg ALDRI kalt noen for dyreplagere. har jeg de???????
å ja jeg vet att hesten skal ha ly, å jeg jobber med saken.
å jeg sier ikke att hester velger ikke å gå inn når den ikke har plass til å gå inn, de har jeg heller ikke sakt.. der hvor jeg har stall står hester på utegang og tilgang til for døgnet rund.. å når jeg er i stallen i de verste vær, ser jag faktisk hester stå ute som har valge om å gå inn, men som IKKE gjør d, fordi d velger å stå ute..
å jeg kunne ønske jeg viste hvmen du var så du kunne annmelde meg. tror ikke du hadde komt so langt me den akkurat. har faktisk hatt besøk av mattilsynet i januar, å der hadde de ingenting å si.. å de har jeg faktisk bevis på og. (om du vill se de)
Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
sant d ja.. og pelsen vender sej jo etter vindrettninga... Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Asbjørg.
Og for å sjekke at dere har fått til sitering etc. rett så er det bare å trykke "forhåndsvis" før dere poster!

Queen: takk for det :-) Jeg er forøvrig enig om at det er gøy å diskutere ;-) Hvorfor tror du jeg er her *smiler* Men da må vi også klare å diskutere med hverandre, det er så dumt når det i stedet blir skyttergravskrig. Enige behøver vi ikke å bli, det handler ikke om at du skal vinne eller at jeg skal vinne, det handler om at vi begge skal utvide horisonten littegrannet :-)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.