hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 22/03/2007 :  21:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Synes også denne loven er helt på trynet.
Denne regelen er bare laget av mattilsynet, pga dålig kunnskap angående hestehold.

Opprinnelig postet av sløstøsa

can someone please help this woman!!!!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo veldig viktigt å kunne diskutere med hverandre slik at d går an å bli enige om ting.. for det er mye nytt som kan læres om man selv vil d... for naturlig hestehold er en veldig bra ting om du spørr mej.. jeg blei positivt overrasket da jeg fikk lære om det og slik vil jeg fortsett å gjøre det så lenge jeg holder på med heste generelt sett;) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  21:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis det er så fantastisk å hesten inne i boks og spilt.
så hvorfor er det en lov i år som sier at det ikke er lov til å ha kuer/okser på spilt lengere, men det er pålagt fra i år av med bare løsdrift fjøs. det er jo kjempe fint:)
men hester må stå i spilt,.. hva er det for noe? hva er det som gjør at det kommer lov mot at kuer ikke skal stå i spilt lengere.-..men med gjør det jo ingen ting at hester står i spilt. det synes jeg er en feil vurdering!

eeeeh... fordi hester går ute store deler av ddagen, mens kyr står inne hele vinteren ??? Kanksje ??? Hester blir trimmet og får være løse ute i havn. Det gjør ikke kyrne på vinterstid.

Kopi av melding:
Hestene mine, som har både skog og fjellknauser å gjemme seg bak, står heller med rompa mot vinden og uværet enn å gå inn i skogen for å søke ly. Dette er naturlig for dem.

.... Du vet at hester ikke står i skogen spesielt på natten fordi de føler det utrygt ? De har ingen oversikt over rovdyr, og foretrekker å opholde seg på åpne og oversiktelige områder. Skog som dere beskriver er derfor ikke godt nok som le for hestene. det er også derfor leskur skal plasseres på et område hvor hestene greier å ha oversitk ....
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  21:22:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Guro: fint du smiler, for d gjør jeg å. hehe.. her blir d masse diskusjoner å til og med krangling.. noe så usakli.. her truer vi med å anmelde til oss til mattilsyn og dyreverne, som du sikkert har fått me deg.. jeg blir rett og slett forbanna på slike folk. men men..jeg holder meg her enda å er ikke redd. jeg står på mitt å de jeg mener å d JEG mener er de beste for hesten min. å jeg jobber med saken for å gjøre de enda bedre tenk. Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  21:26:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
rusket: hvorfor være så frekk???
Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 22/03/2007 :  21:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har mattilsynet også lite greie på hest? synd de ikke ansatte deg da sløstøsa. Neste gang jeg lurer på noe håper jeg at jeg kan spørre deg :O)
Redigert av - windus den 22/03/2007 21:36:15 Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  21:31:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
summer: har hester som velger å stå i leskur åversikt om hva som er bak dem da?? nei de har di faktisk ikke.
å tror alle her inne vet att hester foretrekke å stå på åpne sletter hvor de kan lett rømme fra rovdyr(noe som vi menneske og er) men d går faktisk inn i skogen også...

(skulle egentli skrevet alt i ett da men)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  21:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
summer: har hester som velger å stå i leskur åversikt om hva som er bak dem da?? nei de har di faktisk ikke.
å tror alle her inne vet att hester foretrekke å stå på åpne sletter hvor de kan lett rømme fra rovdyr(noe som vi menneske og er) men d går faktisk inn i skogen også...

Hvorfor velger mange hester å gå inn i leskur da, men vil ikke oppholde seg i skog om natten ?

Jeg har skjønt det er noe dere ikke opplever, men på velfungerende utegang, så er det faktisk vanlig at hestene velger å bruke leskjul når være et sånn, elle varmen er slik .... Når hestene ALDRI er inne i leskjulet sitt, er noe galt. Ofte er det for lite, har for små innganger, er plassert feil, det er ikke plass til alle der, pga dominerende hester etc etc. men ALLE hester jeg vet om som går på velfungerende utegang, de bruker leplassen sin innimellom. Der ligger de tørt i gjørmeperioder, der har de tak over hodet når det sludder for j...., og der har de skygge for sol.

Hestene mine er i skogen på dagtid, men veldig sjelden på kvelden. Når det er mørkt, står de heller midt i blåsten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/03/2007 :  21:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
rusket: hvorfor være så frekk???

Opprinnelig postet av queeen

hvis du leser alle innlegg så kanskje du forstår. glem det, ut med frustrasjon.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Rusket: jeg forstår deg, og jeg forstår frustrasjonen!!
Så da trekker vi pusten dypt i kor, og tenker "dette går bra" ;-)

Også er vi alle enige om at det beste ville være om vi alle bestrebet oss etter å jgøre vårt hestehold så optimalt som mulig. Kanskje har dere som er mest "naturtro" i denne debatten litt å lære om trening av alle som er mindre naturtro (jeg kan jo feks skilte med lite, men særs god erfaring med lange tøyler, og det tror -jeg- at mange hester har godt av å holde på med, fordi de får samlet seg uten å måtte bære vekt, og uten den slitasjen feks gjentatt longering vil ha på beina dens...supert for rygg og hode mao), også kan vi som er minst naturtro ta til oss litt av lærdommen om at hesten overlever utendørs, bare man har de rette forutsetninger, slikt som leskur, stort område, og helst litt lyst til å spre maten utover :-)

Guro
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  21:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flere her har nå til de grader bevist at de overhodet ikke vet hva de snakker om, og jeg håpre alle unge og uerfarne som leser dette, også leser argumentene mot dem. Det er mye gode argumenter begge veier. Les disse, og prøv å se igjennom fanatismen.

Utegang er flott MED LESKJUL OG TØRRE OMRÅDER!!!!! FOR SKAL LIGGE TØRT!!!!!

BArfot er flott! Så lenge det fungerer optimalt.

dekkenløst er flott !!! SÅ lenge hesten er frisk og fungerer uten.

Men vær åpne for at det er mange måter å holde hester på , som trives og har det bra .
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan dere begynne å lese HVA JEG SKRIVER!! Matprat: Jeg sa IKKE at man ikke skal snakke om naturlig hestehold. Jeg skrev at jeg håper at dere ikke snakker sånn til andre hesteeierem jenter som vil kjøpe seg hest osv. Med det mente jeg slik som dere snakker i denne debatten. Folk vil jo tro de er dyremisshandlere, og uvitende kan ta valg som gjør vondt verre for hestene sine. Poenget var- å være bastant og tro at sin måte er den eneste beste- det fungerer rett og slett ikke!!
Helt enig med deg barjoa at man må få innspill fra alle hold, men denne debatten er en enveiskjøring, og det er skummelt for folk som ikke vet bedre.

Jeg har prøvd å holde meg saklig gjennom denne debatten, men det er sannlig ikke lett, så noen slurvete kommentarer har det blitt her og der. Men jeg presiserer gjerne når det er en spøkete undertone. Så om dere lesere igjennom hele debtatten en gang til, så vil dere se at i bunn og grunn er vi ikke så uenige om hestehold. Det vi er uenige her er først og fremst måten å uttrykke seg selv på:) Selvsagt er det endel andre uenigheter her også, men ingen her vil noen annet enn hesten sitt beste.

Personlig prøver jeg mitt beste jeg med å diskutere så godt som mulig. Men jeg må ærlig talt si at jeg blir veldig skuffet når jeg bare får slurvete kommentarer tilbake... Jeg har aldri vært borti en slik arroganse og dårlig selvinnsikt som det vises her. Skremmende... Ikke rart det er krig i verden, hehe:)

Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flere her har nå til de grader bevist at de overhodet ikke vet hva de snakker om, og jeg håpre alle unge og uerfarne som leser dette, også leser argumentene mot dem. Det er mye gode argumenter begge veier. Les disse, og prøv å se igjennom fanatismen.

Utegang er flott MED LESKJUL OG TØRRE OMRÅDER!!!!! FOR SKAL LIGGE TØRT!!!!!

BArfot er flott! Så lenge det fungerer optimalt.

dekkenløst er flott !!! SÅ lenge hesten er frisk og fungerer uten.

Men vær åpne for at det er mange måter å holde hester på , som trives og har det bra .

Opprinnelig postet av summer

Skriver under dette. Og ingen med vettet i behold kan da være uenig i dette?

Hege Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud! Er det mulig? Nei nå har jeg ligget vedlig lavt i terrenget og bare lest de siste "100" sidene og takk og pris for det.
Å argumentere for noe som helst her inne med denne gjengen av imbisile *******

Jeg har 4 velfungerende barforhester.
Jeg har verket høver selv i mange år.
Jeg har 300 mål som jeg eier hvor hestene går.
Jeg setter de på stall om natten vinterstid, ellers har de skur sommerhalvåret.
Jeg har på dekken om de fryser, mine skal ikke stå å skjelve.

Så får dere gjøre hva svarte dere vil. Slik mangel på forståelse for både hest og menneske har jeg aldri opplevd, hverken her inne på MIX eller i virkeligheten. (heldigvis)

At mattilsynet og de som lager dyrevernloven ikke har greie på hest...
At det ikke er nødvendig med skur for DU/DERE synes ikke det er nødvendig! Magen vrenger seg når man møter slik uforstand..

True med å melde deg QUEEN? Om du ikke er ordblind kan du gjerne vise meg hvor jeg skrev det?
JA, at man ikke har forskriftsmessig tilrettelagt for utegang ER grunnlag for å anmelde.
Vite hvem jeg er? Jeg har en VIP som de fleste andre her med masse info på om du vil lese. (selv om den er lite oppdatert..)

Dere som ser så ned på alle som holder "egentlig-er-de-ville-innerst-inne"-hester, etter de lovmessige forskrifter, får trøste dere med at deres glade budskap er spredd over andre nettsider enn her.
For å si det slik tror jeg ikke deres sak skaper større tilhengerskare av dette.
Takk for meg! (for være måte på hva man skal bruke tid på)

(red. pga masse leifer og at jeg formulerte meg lite pedagogisk i sinne her...)

Så må jeg få tilføye at det er en stor trøst at her er en drøss med gode motargument og fornuftige hestefolk her inne som tross alt prøver å forstå andre sitt hestehold...
(Hege JEG leser hva du skriver, Guro og Svalegård osv)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 22/03/2007 23:08:21 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 22/03/2007 :  23:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hvorfor velger mange hester å gå inn i leskur da, men vil ikke oppholde seg i skog om natten ?

Jeg har skjønt det er noe dere ikke opplever, men på velfungerende utegang, så er det faktisk vanlig at hestene velger å bruke leskjul når være et sånn, elle varmen er slik .... Når hestene ALDRI er inne i leskjulet sitt, er noe galt. Ofte er det for lite, har for små innganger, er plassert feil, det er ikke plass til alle der, pga dominerende hester etc etc. men ALLE hester jeg vet om som går på velfungerende utegang, de bruker leplassen sin innimellom. Der ligger de tørt i gjørmeperioder, der har de tak over hodet når det sludder for j...., og der har de skygge for sol.

Hestene mine er i skogen på dagtid, men veldig sjelden på kvelden. Når det er mørkt, står de heller midt i blåsten.

Opprinnelig postet av summer

Våre hester er svært glad i innemulighetene på sin utegang. Og det er et par av dem som støtt ligger inne i flisa og snorker. Ikke alltid de reiser seg når vi kommer inn en gang. De koser seg inne rett og slett. Og det betyr også at disse hestene føler seg 100% komfortable og trygge med hele situasjonen. Jeg har et rom til dem i enden av driftsbygning. Det er kun vanlig døråpning som inngang, men inne har vi en "rundkjøring" slik at hestene aldri vil bli sperret inne/ute eller være i veien for hverandre (vanskelig å forklare). Tror også dette gjør at de føler "rommet" sitt som godt å være. Mens en tredje hest her foretrekker å ligge ute i høyet. Sjelden han ligger inne. Ja, så det er forskjell på hva enkeltindivid foretrekker, men maange trives godt inne i leet sitt om det er tilrettelagt for trivsel.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.