hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  12:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekken eller ikke dekken...?
Jeg er helt i mot dekken, mener at alle hesteraser er rustet for å stå ute i all slags vær! Men på ny kan vi som mennesker faktisk ødelegge disse fine små forsvarsmekanismene til vår egen hest.
Et føll som blir født i en stall og blir i denne boksen i flere dager etterpå, får ikke startet den naturlige prosessen med lufttemperering. I det ville liv kan et føll bli født i en snøskavel uten å ta skade av dette.
Pelsen trenger "trening" i å bevege seg. Rundt hårsekkene ligger det muskler som reiser, senker eller vender håret, for å holde på temperaturen eller å kjøle ned kroppen. Disse musklene trnger trening!
Det er nok derfor hestene deres fryser, fordi disse musklene har nedsatt fungsjon!

Tenk dere om før dere ødelegger denne fine pelsen hesten faktisk har, de er ikkke naken!!
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 17/03/2007 :  12:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må jeg si at det var endel innlegg her,med spydig og nedlatende tone til de som har andre meninger.
Hvor voksne er man når man mener at "bare min" metode er riktig da? Man må være voksen nok til å innse at det finnes flere måter og holde hest på,og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre.
Hva som funker for "min" hest trenger IKKE fungere for "din" hest. Og er man så trangsynt at man ikke ser det,har man ett problem.

Jeg har tre hester på stallen jeg.
Et araber på 10mnd,som bare går der og er "naturlig" ennå,hehe.
Så har jeg en gammel islandshest.Han er barfot og det fungerer bra. Bortsett fra at jeg ikke får ridd ham jevnlig på vinteren pga glatt føre. Men han trives med det. Tidligere har jeg aldri brukt dekken på ham,men jeg ser at nå som han har blitt gammel står han ute og fryser.Derfor har jeg innimellom brukt dekken på ham i vinter.Nettopp fordi jeg ser at han fryser og ikke har det bra uten dekken. Tidligere villa han ikke inn på natta,og fikk gå ute på utegang. Det vil han ikke lenger.Nå ber han om å få komme inn om natta,og jeg ser at han trives best med det.
Min tredje hest er ei araberhoppe. Godt voksen dame det også.Hun har sko,for det er det som fungerer best for henne. Og "gud forby" men hun bruker dekken. Har hatt krysslammelse tidligere,og kan ikke stå uten dekken og bli kald.Blir hun kald ser du at hun ikke har det godt,og det går iallefall IKKE å ri henne de dager.

Så det er liksom snakk om å bruke litt sunn fornuft og ta vare på hesten på best mulig måte. Og i de fleste tilfeller vet jo eieren hva som er best for nettopp "sin" hest. Og da er det synd at det finnes "bedrevitere" som skal fortelle dem at de ikke tar vare på hesten sin,og at den ikke har det bra.
Synd at det finnes så trangsynte mennesker
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/03/2007 :  13:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quoteEt araber på 10mnd,som bare går der og er "naturlig" ennå,hehe.
Så har jeg en gammel islandshest.Han er barfot og det fungerer bra. Bortsett fra at jeg ikke får ridd ham jevnlig på vinteren pga glatt føre. Men han trives med det. Tidligere har jeg aldri brukt dekken på ham,men jeg ser at nå som han har blitt gammel står han ute og fryser.Derfor har jeg innimellom brukt dekken på ham i vinter.Nettopp fordi jeg ser at han fryser og ikke har det bra uten dekken. Tidligere villa han ikke inn på natta,og fikk gå ute på utegang. Det vil han ikke lenger.Nå ber han om å få komme inn om natta,og jeg ser at han trives best med det.
Min tredje hest er ei araberhoppe. Godt voksen dame det også.Hun har sko,for det er det som fungerer best for henne. Og "gud forby" men hun bruker dekken. Har hatt krysslammelse tidligere,og kan ikke stå uten dekken og bli kald.Blir hun kald ser du at hun ikke har det godt,og det går iallefall IKKE å ri henne de dager.
]

dette er hva jeg kaller bra hestehold. Her har man tre hester, som i utgangsounktet har forskjelligebehov, og behovene har også forandret seg. Det er tre froskjellige hester, og alle tre får sine egne behov oppfylt. Akkurat slik skal det være. Islandshesten skal ikke tvinges til å være ute om han tydelig ønsker å slappe av inne, og araberhoppa skal virkelig ikke risikere helsen sin bare fordi hun fint skal tåle å stå uten klær.

Kopi av melding:
Jeg er helt i mot dekken, mener at alle hesteraser er rustet for å stå ute i all slags vær! Men på ny kan vi som mennesker faktisk ødelegge disse fine små forsvarsmekanismene til vår egen hest.
[/quote]

Jeg er helt enig i at alle raser kan gå uten dekken. Det jeg ikke er enigi , er at alle individer kan gå uten dekken. Pga skader i ryggen foreksempel.

Sløstøsa : Hva gjør DU om hesten din får en skade eller forkalkning eller et eller annet som tilsier at hesten din får vondt om den ikke holdes varm? LAr den få vondt ? Slakter den, fordi den ikke er i stand til å leve et naturlig liv ? Eller hva ? For det kan faktisk skje den beste hest! Kanskje blir den gammel og får forkalkninger i ryggen ? Type *gikt*. GIkt slår ut på rått vær, jeg har jobbet med, og har familie med slike forkalkninger, som kan skrive under på at det gjør vanvittig vondt, men varme hjelper veldig.

HVa gjør du, med din hest, om den skulle komme i den situasjonen. Og ikke fortelle at det aldri vil skje, for hester er også utsatt for skader og forkalkninger, enten akutt, pga alderdom etc.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  16:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fullt klar over at hester kan få forkalkninger, noe et vært individ kan få. Men forkalkninger kommer av slitasjeskader. Hvorfor får hestene slitasjeskader? Finnes ikke mye forkaltking blandt villhester. Kontenuelig og myk bevegelse er et nøkkelord i denne saken. Bevegelse på både mykt, stenet og bratt underlag, med bare høver som gir godt grep og maksimal bevegelsesfrihet. Får en hest som står stille på stallen denne form for liv, som også innebærer god blodsirkulasjon? Tenk litt på dette... Hvor mange unaturlige kroppspositurer driver vi vel ikke hestene våre inn i. Ved "samling" av hesten, sprangridning og andre former for konkurranseridning. Med skarpe bitt tvinger vi dem inn i unatuligheten.

På gården hvor jeg jobber har vi en hest på 26 år som fortsatt er i god fysisk form. Ingen tegn til stive ledd eller smerter i rygg der i gården, men denne hesten har vært så heldig å være utedrifts hest store deler av sitt liv. Ingen av de 40 hestene på gården går noen gang med dekken. Kanskje er detten mer en motesak enn et virkelig behov?
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  16:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
det finnes en haug av gode homeopat medisiner for hester (og hunder) som forebygger eller stopper forkalkning. skal finne navnet på middelet, det begynner på "s-" mulig flere har hørt om det... dekken lindrer nok smerten, men hva med å forhindre problemet i stede:) Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  17:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
vet at ikke alle har mulighet til å gi hesten sin opptimale forhold for utegang hele døgnet (eller året) men jeg tørr å være så bastant og si at det kunne man tenkt på før man skaffet seg hest.. vet mange vil nok være VELDIG uenig med meg her,

Jeg forstår at du er brenner for saken og er ”nyfrelst”, men naturlig hestehold har det alltid vært folk som har drevet, så det er ikke noe nytt, Xenophon som var veterinær skrev om dette for 23 århundre siden.

Ja, mange er nok uenig med deg og jeg er en av dem, ikke i naturlig hestehold, men spesielt måten du ordlegger deg på, og tro meg når jeg sier det, du og dine likesinnet ødelegge utrolig mye for oss som har holdt på med naturlig hestehold i mange år.

Naturlig hestehold kan være kombinasjoner av mange varianter.

Skal du frelse folk her på nettet er det nettopp formuleringene som er viktig.
Det er ingen vits å ha ett kjempe godt poeng i en bok om den er skrevet så dårlig at ingen gidder å lese den.

Kopi av melding:
men jeg tørr å være så bastant og si at det kunne man tenkt på før man skaffet seg hest

Denne setningen er noe av det bastant dårligste jeg har lest, og poenget oppfattet jeg ikke, skal jeg sende hestene våre til slakt?
Det dette får meg til å tenke på når jeg leser slike ting er at kattunger ikke ser den virkelige verden før etter en uke.

Hva med travsporten da, skal den legges ned etter din mening?
Det blir for naivt å si at alle skal følge din nyfrelste visjon.
Skaff deg en hest, ha ansvaret for den 24 timer i døgnet, bevis at det går an å få en traver som vinner store løp.
Å vise at ting fungerer i praksis er eneste måten til at kanskje noen ser at det er alternativer som kan fungere.

En hobbyhest er i utgangspunktet veldig enkelt å få til å fungere etter slike prinsipper.
Vi har hestene barfot, bruker ikke dekken og har de ute mest mulig, og vi holder på å trene med målsetning om at hestene skal i travløp og helst vinne.
Overgangen til å ha velfungerende hobbyhester til velfungerende travhester kan jeg love deg har mange og mye større utfordringer enn det høres ut som du er klar over.

Jeg har lært mye av tradisjonelle travfolk og andre hesteeiere som er verd å ta med seg videre i fortsettelsen mot å få våre hester til å fungere i trav. Til og med svært mange travhester har det veldig godt, og det beste, disse hestene elsker å konkurrere.

Den mest positive måten jeg har erfart å få andre til å se på eller oppdage at måten vi gjør ting på, er når de ser at ting fungerer og at de får respekt for det vi står for.
Du vil aldri oppnå respekt ved å kritisere og snakke nedlatende om andre og bare prøve å fremheve deg selv og dine meninger.

Så for saken, vår og din del, håper jeg du tenker litt over ting, spesielt hvordan andre oppfatter det du skriver.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Du begynner å sammenlikne meg med en kattunge?? Hva skjer egentlig her?

Dette får MEG til å tenke på eldre som har lukkrt øynene for for ny teknologi!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/03/2007 :  17:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men når det er sagt er jeg så inderlig enig i det du å guro sier om varmen og luften i stallen.. helt ufattelig når vi mennesker noene ganger kan tusle rundt i stallen i abre genseren en kald vinterdag.. DET er kanskje et av mine sterkeste argumneter mot stalll (untatt av hesten blir sående i ro osv osv men det har jeg sagt før).. det er en grunn til at6 forkjølelse og kverke ikke er å finne blant hester som går på utegang (og som har blitt gradvis tilvent det)

Opprinnelig postet av matprat

Jammen dette gjelder ikke ALLE staller!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  17:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

men når det er sagt er jeg så inderlig enig i det du å guro sier om varmen og luften i stallen.. helt ufattelig når vi mennesker noene ganger kan tusle rundt i stallen i abre genseren en kald vinterdag.. DET er kanskje et av mine sterkeste argumneter mot stalll (untatt av hesten blir sående i ro osv osv men det har jeg sagt før).. det er en grunn til at6 forkjølelse og kverke ikke er å finne blant hester som går på utegang (og som har blitt gradvis tilvent det)

Opprinnelig postet av rusket

men selv god ventilasjon er ikke bra nok... amn må se på alt fra amoniakk nivå i boksen, fôr høyde, mulighet for kontakt med andre hester, oversikt, kjdesomhet, og ikke minst, mangel på bevegelse.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/03/2007 :  17:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er fullt klar over at hester kan få forkalkninger, noe et vært individ kan få. Men forkalkninger kommer av slitasjeskader. Hvorfor får hestene slitasjeskader? Finnes ikke mye forkaltking blandt villhester.

Opprinnelig postet av sløstøsa

Jeg har vært borti hester som knapt har vært i bruk som har vært forkalket, og hester som har vært brukt hardt hardt hele livet, uten snev av forkalkning. Forklakning må aboslutt ikke komme av slitasjeskader (selv om det er en hyppig årsak)Atter en gang, hester er INDIVIDER.

Hvordan vet du at det ikke finnes særlig forkalkning blandt villhester? Villhester har ikke for vane å dukke opp på Bjerke for en liten røntgenundersøkelse. Så med mindre folk har røntgensyn så er det umulig for oss å vite.

Dekkendiskusjonen gidder jeg ikke ta igjen.

Hvis man skal begynne å gå inn på hva som faktisk er naturlig for en hest, så syns jeg all hestesport skal legges ned og ingen hest skal noensinne ries mer. (jeg håper alle leser sarkasmen her)

rusket

Skrevet - 17/03/2007 :  17:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det finnes en haug av gode homeopat medisiner for hester (og hunder) som forebygger eller stopper forkalkning. skal finne navnet på middelet, det begynner på "s-" mulig flere har hørt om det... dekken lindrer nok smerten, men hva med å forhindre problemet i stede:)

Merkelig at ikke veterinærer er klar over at det finnes medisiner som stopper forkalkninger?

Dekken lindrer ikke smerrte som i "parasett lindrer hodepine". Det er faktisk motsatt, dekken brukes av meg for å forhindre problemet. Bruker jeg det ikke, så blir det x antall timer hos equiterapeut for å fikse stivhet og knuter.
Du snakker om dekkenbruk som om det skulle vært mishandling og at vi ødelegger hesten. Forstå at folk bruker dekken av forskjellige årsaker, det finnes oss som bruker det fordi vi HJELPER hesten. Jeg driter i om hesten min ser ut som moskus, han kan sette så mye pels han bare vil. Det er IKKE en moteting for min del.

rusket

Skrevet - 17/03/2007 :  17:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av rusket

men selv god ventilasjon er ikke bra nok... amn må se på alt fra amoniakk nivå i boksen, fôr høyde, mulighet for kontakt med andre hester, oversikt, kjdesomhet, og ikke minst, mangel på bevegelse.

Hvis folk rengjør boksene sine på en skikkelig måte så går det greit. Joda, det er optimalt med utegang (så lenge den er forsvarlig), men husk at det er ikke alle som kan tilby hesten sin dette. Det tar ikke livet av en hest å stå på boks om natta

Hva hadde skjedd med hesten din hvis veterinær/klinikk foreskrev 1 mnd på boks etter f.eks operasjon? Hadde du satt den ut likevel?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  18:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje noen kan forklare meg hvorfor hesten min har det bra (er frisk og alltid i godt humør osv), når hun står i en stall, blir brukt til sprang, har dekken og sko på?
Jeg kan visst ingenting om hest jeg, og størsteparten av hesteierene her i landet er også utrolig uvitnede...

Nei, la oss heller slippe hestene våre løs i skogen og aldri legge en hånd på de igjen- det er det mest naturlige...

Hege Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/03/2007 :  19:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og Baroja, du som er så i mot alt som ikke er naturlig for hesten, hvorfor rir du da hesten din med bitt, og ikke sidepull?

summer

Skrevet - 17/03/2007 :  19:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Javel. Dere vil ikke forstå dere.

Forkalkninger, det kommer av mange ting. BLAndt annet en skade, som det kan sette seg forkalkning i. En låsning i ryggen, kan komme av en litt feil bevegelse, når hesten foreksempel ruller seg. I en låsning, kan det skje at det setter seg en forkalkning. Forkalkning kommer ikke bare av skader. Det kommer også noen ganger naturlig med alder.

Og som et annet eksempel jeg nevnte, reumatisme. Det kommer heller ikke av slitasje.

ALt her i verden kan vi ikke unngå. Hester som har utegang og aldri blitt brukt kan også få forkalkninger og skader .

Men . Dere VIL ikke forstå , at det finnes hester med disse behovene.

Hva med gamle løpshester og konkurransehester, der er det snakk om slitasje, men skal man da la være å kjøpe hesten da , siden den ant blir nødt til å holdes varm på sine gamle dager. Er virkelig slakt bedre enn et liv med dekken ? greit med forebygging,men hva med alt som alikevel er der ?

jeg gir meg. Dere vil ikke forstå dere. Og jeg håper virkelig at ingen hest med slike behov kommer i deres hender noen gang. Det vil være en hest som virkelig lider og har det vondt. MEn ... samme det ... det er jo naturlig .

Lykke til med hesteholdet deres. Jeg håper for deres skyld at dere blir litt mer åpne for livet rundt dere i framtiden.

Takk for meg .
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  22:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk klart å lese gjennom hele tråden!
Det meste er sagt og som summer sier, jeg sitter igjen med inntrykk av at noen ikke VIL forstå.
Hvorfor blir det sammenlignet med villhester hele tiden?
Hesten min har et sterkt behov for dekken pga helsa og ryggen, og jeg må ærlig si jeg er glad hun ikke havnet hos noen som er fanatisk opptatt av at alt skal være "naturlig" og lar være å bruke dekken fordi "hesten -skal- klare seg uten".

Ingen som rir hesten sin gir den et 100% naturlig liv, og selv om jeg er enig i at man skal gjøre det beste ut av det, så må det da være lov å bruke hodet??

Konklusjon: Jeg mishandler hesten min, enda jeg følger instrukser fra veterinær og equiterapeut.
Og stallen er for øvrig sjekket og godkjent av mattilsynet uten anmerkninger.
Jeg skulle nok ikke hatt hest.
Bare synd hesten hadde kommet til å fått så store lidelser at hun måtte blitt avlivet om hun hadde kommet til noen som hadde satt henne på utgang uten dekken...

Jo mer jeg skriver, jo mer gjentar jeg andre så jeg skal gi meg. Begynner dessuten å grense til usakelig.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.