hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Guro
» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  22:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan jeg få ønske meg bare -en- liten ting?
kan dere ta vare på siste linja i "quoten" deres, som viser hvem som har skrevet det dere siterer Da hadde jeg blitt kjempeglad

Trygve: jeg er redd jeg må skuffe deg med at svært mange ganske nyfrelste mennesker syns nok at sporten din skulle vært nedlagt....og da hjelper det ikke hva du skriver om at travsporten gir hestenæringa penger, at det er travsporten som bidrar til forskning osv. (og det gjør den virkelig, hvis vi tror at pengene ligger hos oss i ridehestmiljøet tar vi forsvinnende feil). Slikt biter ikke er jeg redd

Guro
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  22:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det dette får meg til å tenke på når jeg leser slike ting er at kattunger ikke ser den virkelige verden før etter en uke.

Det må jeg si var en treffende måte å si det på

Opprinnelig postet av Asbjørg

Ha ha ha ha ha.... Asbjørg, bare heeeelt genialt!!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 15/03/2007 :  00:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Blitt nevnt i flere innlegg her at man skal bare la hesten gå uten dekken så setter den god pels uten forbehold. Jeg har jo ikke erfaring med all verdens hestetyper, men tror dere ALLE hester vil utvikle bra nok pels til å gå på utegang? Jeg hadde en fransk varmblods på utegang, men hans pels forble forholdsvis tynn den(han gikk ute over tid ja.). Så på enkelte dager var det tydelig at han frøs. Da fikk han dekken over ryggen, og virket fornøyd med det. Mens min am.varmblods setter god vinterpels og bruker sjelden dekken. Jeg mener bestemt at det er forskjell på pelskvalitet og at ikke alle hester egner seg til utegang basert på kun pels som dekken til alle tider. Andre erfaringer? Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  09:19:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener bestemt at det er forskjell på pelskvalitet og at ikke alle hester egner seg til utegang basert på kun pels som dekken til alle tider. Andre erfaringer?

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Med fare for å bli beskyldt for menneskeliggjøring nå så opplever ejg at de er akkurat som oss: noen har "mye hår på kroppen" og noen har "lite hår på kroppen". Værre er det ikke. Enkelte hester kan man fôre så riktig man vil, og likevel kommer de ikke til å sette all verden med pels. Mens andre igjen lager seg riktig så masse fluffy pels :-)

Og ikke minst: hvis hesten kommer byksende (overdrivelse) når man kommer med et dekken er det sikkert fordi den syns det er greit å få det på. Om den løper sin vei når vi kommer med et behøver vi kanskje ikke å prøve å sette det på den

Nei, det finnes individuelle forskjeller, og vi skylder hestene våre å se dem

Guro
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/03/2007 :  10:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er itnr at araber er rasen som blir trukket fram med at alle hester tåler å stå uten dekken. Araber er ørkenhest. den tåler ekstrem varme og ekstrme kulde. det er veldig kalde netter i ørkenen. Araber er vel den rasen som best tåler temperaturforskjeller ;) Så at en araber tåler å stå ute på vinteren uten dekken er jo en selvfølge, så sant den er frisk.

Varmblodsrtavere også er hester som gjerne setter en voldsom pels. Har ahtt en slik teddybjørn selv.

Men endel fullblods og varmbldos ridehester er ikke like tilpasset klimaet her i nord. man må tenke på at det er mye inport av raser, som aldri har satt sine ben i snø. De er som rase ikke nødvendigvis tilpasset å stå med isvann på ryggen som det rasene som har vært i norge i lange tider har .....

Men i utgangspunktet kan alle raser stå nakne på utegang. Men man må forstå at det er individuelle tilfeller. Og man må også forstå at endel hester blir faktisk stive i ryggmuskulaturen, det er ikke noe farlig, de blir bare stive,fordi det er kaldt å stå med sludd som ligger oppå ryggen i evigheter.... og disse hestene har best av å ha på seg dekken ved nedbør, HVIS de skal trenes.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 15/03/2007 :  16:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Fint, da er det flere som er enige om at ikke alle hester egner seg til alle tider på utegang. Jeg tenkte det samme som summer ang. araberen, det er en nøysom og hardfør hest, og dertil er dårlig eksempel Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/03/2007 :  00:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og...selvom mange nekter å tro det ... noen hester fryser faktisk. Ikke når det er 25 kalde og tørt og fint ... men når det er rå luft , fuktige forhold, sludd og noen få kuldegrader og vind . Alle hester er heller ikke like flinke til å bevege seg, og en hest som steller seg opp og spenner seg opp, den fryser fort .... Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  19:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og...selvom mange nekter å tro det ... noen hester fryser faktisk. Ikke når det er 25 kalde og tørt og fint ... men når det er rå luft , fuktige forhold, sludd og noen få kuldegrader og vind . Alle hester er heller ikke like flinke til å bevege seg, og en hest som steller seg opp og spenner seg opp, den fryser fort ....

Opprinnelig postet av summer

men hvorfor mener du at hesten fryser når det er fuktige forhold, sludd og noen få kuldegrader? og ikke når det er 25minus og kaldt. du vet vell at hesten har vann tett pels?
du skriver at det ikke er alle hester som er like flinke til å bevege seg når det er kald. men hvis hester står stille å fryser, kan hesten holde tempraturen oppe ved å stå å "skelve" det ser ut som han står å skjelver fordi han fryser, men det er for å holde tempraturen på et naturlig nivå,
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  20:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men matprat, mener du at hvis man ikke har mulighet til å ha hest på utegang og ha den barfot, så bør man også la være å ha hest? Da ville det blitt mange hesteløse folk!

Når det gjelder dekken, som vi har forsøkt å si før, det finnes hester som av helsemessige årsaker trenger det. Den der er forklart opp og ned i mente i tidligere innlegg av flere, og trenger ikke gjentas.

Godt poeng med temperaturforskjell, for det er nok en grunn til at vinteren er høysesong for f.eks bronkitt. Folk tenker med hjertet fremfor hernen og kler opp hestene inne, tenker ikke på at 10 hester avgir veldig mye varme. Vinduer blir spikret igjen for å holde på varmen i stallen, ja noen setter også på ovner. Livsfarlig, men gir også en veldig dårlig luft i stallen.

Da jeg hadde hest på boks stod den naken inne, men jeg syns virkelig ikke det er opp til meg å fortelle andre folk hvorvidt de skalha på hesten sin dekken eller ikke.

Opprinnelig postet av rusket

jeg mener at det er mine viktigste prinsipper, jeg mener det er rikitg, og kun da vil jeg ha hest, måtte andre ha andre ting de tenker på ang hesteholde sitt...

men når det er sagt er jeg så inderlig enig i det du å guro sier om varmen og luften i stallen.. helt ufattelig når vi mennesker noene ganger kan tusle rundt i stallen i abre genseren en kald vinterdag.. DET er kanskje et av mine sterkeste argumneter mot stalll (untatt av hesten blir sående i ro osv osv men det har jeg sagt før).. det er en grunn til at6 forkjølelse og kverke ikke er å finne blant hester som går på utegang (og som har blitt gradvis tilvent det)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/03/2007 :  20:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hvorfor mener du at hesten fryser når det er fuktige forhold, sludd og noen få kuldegrader? og ikke når det er 25minus og kaldt. du vet vell at hesten har vann tett pels?

Jeg sier ikke at hesten fryser. Hesten min fryser ikke så lett. Jeg sier at noen hester, med tynn pels, faktisk fryser. MAn kan ikek si at hester fryser ikke. det er en og annen hest som faktisk gjør det , av forskjellige årsaker. Og det er det som er så skummelt, når man henger seg opp i at hester ikke fryser, da glemmer man bort, og feilbehandler det ene lille individet som ikke passer inn i målestokken. Ja jeg vet at hester er vanntette. Men tørr kulde, og vått sludd virker helt forskjellig på en kropp. Og når det ligger et tykt vått islag oppå hele hesten hele dagen, og atpåtil stormer rundt hesten, og hesten av en eller annen grunn er litt frossen av seg, og atpåtil tynnpelset, så kan den fryse. Det er mye kaldere enn tørr kulde. De fleste gjør det ikke. men den kan gjøre det. Og da må man ta hensyn til det . Hele poenget mitt er at: Hester, er som alle andre, individer. Det er ALLTID en eller annen som er unntaket som bekrefter regelen. Og skal man være en god hesteperson, må man klare å se også denne hestens behov. Det er skummelt og tro at ikke det finnes hester som ikke kan stå uten dekken, og at hester ikke kan fryse .. da risikerer man veldig og gjøre en eller annen hest en stor urett.

Det er ikke uvanlig at hester bli stive i ryggmuskulaturen heller i slikt vær. MAnge blir det ikke, men endel. De har ikke vondt, det er ikke farlig, men de er kalde om stive, kanskje også noe ømme. I mine øyne er det galt å sette seg opp på den ryggen. Det er ikke forsvarlig, og kan være utslagsgivende for en skade. Da må man i tilfelle få varmet og myketopp ryggen før man setter seg på .

Vi har et ansvar overfor dyrene våre, og tilpasse hverdagen deres best mulig både med tanke på at de skal ha et naturligst mulig liv ... og tilpasset hvert enkelt individ. Og det er ikke alltid enkelt .

Å sette hester på fri tilgang på grovfor på utegang er ikke naturlig. Hester i vill tilstans står ikke stille og stapper i seg store mengder kraftig for i times vis. De går rundt og leter etter maten, og bruker mye energi på å finne den i perioder.

Kopi av melding:
du skriver at det ikke er alle hester som er like flinke til å bevege seg når det er kald. men hvis hester står stille å fryser, kan hesten holde tempraturen oppe ved å stå å "skelve" det ser ut som han står å skjelver fordi han fryser, men det er for å holde tempraturen på et naturlig nivå,

Ja det er sant,. Men det er ikke dermed sagt at en hest ikke kan fryse.

Alle raser er ikke tilpasset norge, og vi importerer flere og flere raser fra sydligere strøk. Noen tilpasser seg veldig bra, andre ikke fullt så bra ....

Hvis man går på et svært jorde med veldig mange hester, som har stått ute et døgn i tett sludd og reg og kuldegrader. Så kan man begynne å kjenne på pelsen, studere den nøye. De aller aller felste hestene vil være gjennomvåte ... men tørre innerst. Men du vil også finne den ene , eller de to hestene, som faktisk er våte inn til skinnet. Og de er kalde, stive, og de fryser ganske så ofte. Det er stor forskjell på hvordan vinterpels en hest setter. alle pelser isolerer ikke like godt. faktisk.

Redigert av - summer den 16/03/2007 20:12:56 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  20:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg forstår at du er brenner for saken og er ”nyfrelst”, men naturlig hestehold har det alltid vært folk som har drevet, så det er ikke noe nytt, Xenophon som var veterinær skrev om dette for 23 århundre siden.

Naturlig hestehold kan være kombinasjoner av mange varianter.

Skal du frelse folk her på nettet er det nettopp formuleringene som er viktig.
Det er ingen vits å ha ett kjempe godt poeng i en bok om den er skrevet så dårlig at ingen gidder å lese den.

Kopi av melding:
men jeg tørr å være så bastant og si at det kunne man tenkt på før man skaffet seg hest

Denne setningen er noe av det bastant dårligste jeg har lest, og poenget oppfattet jeg ikke, skal jeg sende hestene våre til slakt?
Det dette får meg til å tenke på når jeg leser slike ting er at kattunger ikke ser den virkelige verden før etter en uke.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Jeg ble veldig gla da jeg leste side 6 og så at diskusjonen hadde tatt en herlig saklig venning, men så kom jeg over et par innlegg på side 7 der jeg skjønte at ikke alle var med på den fronten...

trygve barfot, mulig du mener jeg er nyfrelst, men som du sier er ikke naturlig hesthold noe nytt fenomen. jeg kan kanskje virke nyfrelst fordi jeg brenner så enormt for det jeg tror på, men man kan være gammel kristen selv om man har en sterk tro! Jeg har ikke alltid hatt så interesse for hest, men mine tanker om dyrehold har alltid vært at man bør gjøre det mest likt naturen. så nyfrelst og nyfrelst kall d hva du vil. men et ønske om et naturlighestehold har jeg alltid hatt siden jeg første gang la øyne på en hest. dette vakre flokkdyret med så mange kvaliteter og som har hulpet og fortsatt hjelper mennesket på så amnge måter fortjener en liv tilnærmet det de er skapt for.

som guro sier ville "nyfrelste" mene at travsport skal nedlegges, og i den setningen kan jeg vel kalde meg en smule nyfrelst, men det gjelder all form med hester og sport... kalll meg fanatisk, men det er bare en mening jeg ahr. sier ikke noe annet enn at jeg ikke kunne tenkt meg det. ahr full forståelse for at dette er folks levebrød, og at de både hester og ryttere leker det de gjør sammen. håper ingen slakter meg her, sier bare min mening uten at jeg ser ned på noen andre, for jeg fårstår morroa med det:) så absolutt!

i mine øyne driver man et bra, men ikke naturlig hestehold hvis man innimellom bruker dekken og setter ehstene inne om natten. det sier jo seg selv....

herlig sammenligning med kattungene, men da bør du lese det jeg skrev en gang til, FØR man skaffer seg hest må man være sikker på at man har det man selv mener er optimaleforhold for hesten, ikke etterpå......

når det er sagt:
skjønner at du driver en eriøs travstall og at hestene er der for å kunkurrere og vinne, er gla for å høre at du klarer å ha et så tilnærmet naturlighestehold som du har:)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  20:40:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Naturlig hestehold er vel og bra det, og de aller fleste hester tåler mer utegang og mindre dekkenbruk enn hva de får. Bruker ikke så ofte dekken på mine utegangere. Men står de og skjelver og spenner seg av kulde så synst jeg de burde fått et varmt dekken forlengst, selv om de overlever utmerket uten. Har lest Strasser sin teori om at musklene som styrer hårstråene mister funksjonen ved dekkenbruk. Som det meste av det som står i boken, lukter det stramt av sterk fanatisme. Å legge et dekken på hesten for å skåne den de verste dagene tror jeg ikke ødelegger pelsens funksjon. Ser ikke sånn ut på mine hvertfall
Jeg tror heller ikke på at hesten ikke fryser når den skjelver. Naturen har lagd oss levende skapninger slik at vi føler ubehag av det som kan ta livet av oss, om det nå gjelder kulde, sult, smerter fra skader osv. Hvordan skulle vi ellers hatt vett til å berge livet?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/03/2007 :  20:42:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvordan kan man ha et virkelig naturlig hestehold, når man har gjerder, gir hesten mat etter eget hode og ikke hestens hode ... og man rir den, kjører dne, har på grimer og tau og leier den... på en eller annen måte tilpasser man jo uansett hesten vår verden. Jeg også prøver å strebe etter å gi hesten de behovene som den trenger... men skal hesten ha et naturlig hestehold i fangenskap, da må vi i prinsippet slippe den løs uten gjerder og slutte å trene den. Alt utover det er en eller annen form for overgrep overfor hestens natur. Uansett hvordan vi vrir og vender på det.

Kopi av melding:
Jeg tror heller ikke på at hesten ikke fryser når den skjelver. Naturen har lagd oss levende skapninger slik at vi føler ubehag av det som kan ta livet av oss, om det nå gjelder kulde, sult, smerter fra skader osv. Hvordan skulle vi ellers hatt vett til å berge livet?

eni i grunn. greia med skjelving er, at når kroppen når en viss temperatur, så begynner den å skjelve. For å få varmen opp igjen. Det er en atuomatisk refleks, og vi mennesker har den også.

Å si at hesten ikke fryser når den skjelver, er litt rart, for den begynner å skjelve, når kroppstemperaturen går ned. Dvs, hesten er kaldere enn den skal være. For å få kroppstemperaturen opp igjen, skjelver kroppen.

SÅ et individ som skjelver, er i utgangspunktet kaldt. VI mennesker gjør også det samme, når kroppen blir for kald, skjelver den, for å varme den opp. er kroppen god og varm, så skjelver vi ikke. Og det gjør ikke hesten heller.

Redigert av - summer den 16/03/2007 22:30:17 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  22:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Baroja, hva mener du egentlig her? Når hesten fryser, trekker musklene seg sammen for å produsere varme til kroppen. Akkurat som du gjør når du fryser. Aldri i verden om jeg lar hesten min stå og skjelve! Da legger jeg heller på et dekken. Og ja - vind, sludd og regn er mye kaldere å stå ute i enn ti speik og sol.
Når hesten min en sjelden gang fryser, klemmer hun halen mellom beina og skyter opp ryggen. Hun blir stiv og stakkato både i rygg og gange. Halen blir ikke "myk" igjen før hun har blitt varm over ryggen.

Redigert av - Polaris79 den 16/03/2007 22:04:54 Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  23:43:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Altså, jeg gadd ikke lese hele "greia", men nå må vi huske på at ikke alle(men såklart noen) raser er tilpassa, det kalde været(da tenker jeg vinterværet) her i Norge. Man kan faktisk se på hesten om den fryser også, og da er faktisk det beste for hesten at du legger på den et dekken. Det siste vi vil ha er hester som mistrives, fryser, eller blir sjuke. Er det ikke det da?
(Et annet eksempel er jo det varme været sør. Tenk å være hest å ha DEN tjukke pelsen der, fordi rasen din er tilpassa et kaldere klima.. Står å svetter så den blir blaut som bare det. Da MÅ MAN nesten barbere den veit du. Gjør man ikke det, kalles det dyreplageri)

-Tine. Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.