hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:50:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva gjør du hvis hesten blir sterkt angrepet av sopp da baroja?

Opprinnelig postet av rusket

man må jo sefølgelig gjøre det man kan for å bekjempe soppen.
det jeg skrev innebar også sopp! hun har ALDRI hatt tillfeller av sopp heller.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:56:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser ikke de såkalte kompromissene jeg har i mitt hestehold som noe negativt. Hesten min har det kjempefint (men kunne helt sikkert hatt det bedre, bare for å presisere).
(..)
Hvis hesten skulle få spesielle problemer vurderer jeg om det er best å gjøre flere tiltak for at han skal ha det bra. Men for en frisk og rask hest mener jeg det beste er å være ute så mye som mulig sammen med andre. Vi har ikke bortavlet hestens instinkter, slikt tar (heldigvis) veldig lang tid.

Opprinnelig postet av gladhest

Først og fremst: det var ikke meningen at du skulle mene at dine kompromisser var forferdelige :-) På ingen måte. Jeg tenkte bare at de fleste av oss klarer jo ikke å ha et optimalt hestehold (nå er jeg fôrrytter, men du skjønner hva jeg mener :-)), og dermed lurte jeg på hva du mente var "ikke helt optimalt" med det du måtte gjøre :-) Og vel, du har nevnt blant annet dekken. Dette er jo noe de fleste som er veldig, veldig entusiastiske ikke liker, men noe jeg syns er helt fint ved behov :-)

Du nevner forresten ingenting om din ridning, eller hva du holder på med på den fronten (være seg om det er ridning type engelsk, klassisk dressur, western, eller kjøring, eller turridning, eller travhest for den del :-) Det syns jeg alltid er artig å vite iallfall)

Forresten har vi vel ikke bortavlet alt av instinkter og slikt, det var ikke helt hva jeg mente. Men eksempelvis -tåler- jo hester i dag å få sin matrasjon med kraftfôr tre ganger til dagen, det blir ganske masse næring (jaja, selvsagt litt individuelt) ganske konsentrert :-)

En ting jeg forresten syns har kommet seg i heste-Norge de siste årene er fokuset på grovfôr, og ikke minst mengde og tilgang :-) *klappe*

Guro
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jo, jeg kan gi deg noen svar lille venn.
Vi har hestene på en stall der det ikke er tilrettelagt for utegang i henhold til ”forskrift om velferd for hest”, derfor blir hestene tatt inn om kvelden.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050602-0505.htm

Hestene våre tørker opp på boksen i løpet av natten, spesielt når det regner og siden vi ikke bruker dekken, det blir da også mindre risiko for mugg, sopp, rainscall mm.

Det er andre hester på stallen som blir tatt inn om kvelden, og om hestene våre kunne svart, er jeg helt sikker på at de ville inn til de andre om natten, siden de er flokkdyr.
Når vi kommer og skal ta de inn om kvelden, noen timer senere enn de andre, hopper og spretter de av glede for at de får komme inn, den gleden har jeg ikke tenkt å ta fra de.

Det er så bløtt og sølete at hovene har veldig godt av å tørke opp litt, det snakkes mye om at hovene trenger fuktighet, men et av vårt største problem er at hovene er alt for myke på grunn av for mye fuktighet.
Tar gjerne mot gode råd som gjør at hovene holder 2 mil på grus og asfalt pr. dag, uten boots.

Det er mye enklere å fore hver hest med rett mengde kraftfor, mineraler, salt mm, i tilleg til grovfor, når de er på en boks om natten.
Noen hester er i knalltrening og noen er avlshest og bare vedlikeholdstrening, og skal ha og trenger forskjellige mengder "mat".
På grunn av rangordning kan du ikke med sikkerhet si at alle hester får nok mat ved 24 timers utegang?

Argumenter med at hesten ser like godt om natten er vel og bra om vi er helt sikker på det?
Men tenker vi litt helhet her også, må vi ikke glemme hørselen, som er mye viktigere for hesten enn synet.
Om natten sover de fleste mennesker og natten er ofte veldig stille, dermed vil hesten oppfatte alle eventuelle lyder mye bedre og kan bli mer urolige ute, spesielt i små flokker.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

vet at ikke alle har mulighet til å gi hesten sin opptimale forhold for utegang hele døgnet (eller året) men jeg tørr å være så bastant og si at det kunne man tenkt på før man skaffet seg hest.. vet mange vil nok være VELDIG uenig med meg her, emn jeg skal hvertfall ikke skaffe meg hest før jeg ahr funnet en plass som innfrir de viktigste kravene mine, slik at hesten skal få et mest mulig tilpasset naturlig liv selv om den er tam.

min erfaring med såkaldt (la hestene stå inne om natten for å tørke opp) er følgende: før (på gården jeg rir) var hestene inne om natten og ute om dage. får å såkalt å tørke opp, da hadde samtlige av hestene mugg, vi trodde d var pga gjørmete beite og var hvertfall bestemt på at de skulle inn å tørke om natten. SIden hestene ble satt på utegang døgnet rundt vinteren igjennom , har ikke en eneste av hesten (over 40 stk) vært plaget med mugg.det er en erfaring jeg gjerne vil dele, og ellers, gjørme er ikke skadelig for hovene, hovene kan ikke treekke inn uendelig mengder fuktig het. Hestene her stod ute i gjørme i flere månder før jul og det eneste vi merket som et problem var avslitt pels på føttene, hovene var kjempe bra. gjørme er selvsakt ikke det idielle, men heller ingen grunn til å ikke ha de ute.

klart hestene vil inn når de vet at kraftforet er å få inn + at resten av flokken er der....!

enig i at det er enklere å fôre hver enkelt hest, men de kan da slippes ut etterpå.
samme gjelder for hester som ikke får i seg nok mat på beite osv.

bråk om natten.. hmm det kan da bråke like mye i en stal, ting som faller, dører som smeller, katter som svinser rundt, men ingen mulighet for flykt, det kan vel også skape uroligjheter.

sånn på tamtyen til spm ang dekken fra noen før her, dekken forstyrrer fettlaget i pelsen, muskelen til hårene blir ""uteavform" og de kan ikke reise seg når det blir kaldt, = bruker man dekken må amnfortsette med det....hestene naturlige varmeregulering blir fortyrret...
de fleste hesteraser kan utvikle en god vinterpels hvis de får tilvendt seg utegang fra sommeren av.

et spm, ingne som lurer på om det kanskje er litt varmt for hesten i stallen om vinteren, det blir ofte veldig overgang fra kaldt oig varmt, ved at de slippes inn og taees ut hele tiden blir det ikke? jeg lurer på hvor bra det egentlig kan være for varmeregulering osv..
og et spm til folk her.

skulle så gjerne ønske alle ahdde samme opptimale forhold for utegang, mend et nå en gang slik. enig men glahest, la oss bruke erfaringene til å hjelep hveranbdre! det er d jeg har prøvd på tro d eller ei. jeg vil bare vise at det går!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Beklager to innlegg litt etter hverandre her...men hvorfor i all verden skal man trekke fram Araber når man skal trekke fram hest som behøver klær etc? Araberen er jo i det minste egnet for å klare store variasjoner i temperatur.

Jeg har opplevd hest som har brukt nesten alle kreftene sine på å holde seg varm, og selvom man pøste på med fôr så hjalp det ikke nok. Han fikk dekken på når det var kaldt han :-) Og det virker ikke som han døde av det heller ;-)

Guro
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 13/03/2007 :  22:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Jeg rir mest på tur. Baserer meg på horsemanship, det innebærer for min del også en del momenter fra akademisk og western. Ingen konkurranser eller noe sånt. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/03/2007 :  22:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva gjør du hvis hesten blir sterkt angrepet av sopp da baroja?

man må jo sefølgelig gjøre det man kan for å bekjempe soppen.
det jeg skrev innebar også sopp! hun har ALDRI hatt tillfeller av sopp heller.

Opprinnelig postet av baroja.

Men hva når hesten først har blitt hardt angrepet av sopp, mener du at det beste at den står ute på gjørmete beite 24 timer i døgnet?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  22:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

vet at ikke alle har mulighet til å gi hesten sin opptimale forhold for utegang hele døgnet (eller året) men jeg tørr å være så bastant og si at det kunne man tenkt på før man skaffet seg hest.. vet mange vil nok være VELDIG uenig med meg her, emn jeg skal hvertfall ikke skaffe meg hest før jeg ahr funnet en plass som innfrir de viktigste kravene mine, slik at hesten skal få et mest mulig tilpasset naturlig liv selv om den er tam.

Opprinnelig postet av matprat

Du, jeg tror faktisk ikke at noen er uenig med det du skriver her. Jeg ville heller ikke kjøpe meg hest før mine -viktigste- krav var oppfylt. Men mellom der og det som er optimalt er det nok mange steg. Og ikke minst er det mange meninger, og mange grader for de forskjellige menneskene. Noen vil feks mene at det å ha godt turterreng, og en dyktig stallmester til å hjelpe seg er viktigst. Mens andre vil ikke mene at det viktigste er dekt opp før de har 24 timer utegang, gruset område (iom at de har barfothest), tilgang til barfotverker/hovslager mm. og da vil det jo logisk nok bli stor forskjell i når man kan kjøpe seg hest :-)

Det som også er ting å ta med i regnestykket er at vi bor i forskjellige deler av et rimelig langstrakt land. Hvis alle skulle leve opp til å ha utdannet personell til å kikke på tenner (noe som uten tvil kan regnes som en fordel), og ha jevnlig tilgang på equiterapaut så er jeg redd at Nord-Trøndelag omtrent er det nordligste fylket som burde få ha hest. Og det ville jo blitt hur trist som helst.

Samtidig er også klimaet veldig forskjellig fra et sted til et annet i Norge. Jeg kommer fra snøvinter på innlandet til is og gjørme i Trøndelag. Ikke et morsomt bytte når det kommer til hest men noe man lærer seg å leve med. Her er det jo ifølge meg "storm i kastene" rett som det er ;) Ifølge de som har bodd her litt lenger er det nok ikke så ille. Men jeg tror jeg hadde valgt sprengkulde om vinteren "anytime" framfor den vinden som er her. For jeg -tror- det er lettere for hesten å holde tempereaturen stabil når det bare er kaldt, framfor når det blåser noe helt innmari. Det setter nok iallfall helt andre krav til isolasjon osv. i forhold til le på beiter.

Det er så mange sider ved et hestehold. Og så mange tanker å gjøre seg. Jeg setter stor pris på internett, fordi jeg vet at jeg aldri ville vært der ejg er i dag, om jeg bare skulle lært fra bøker og mitt lokale stallmiljø. Men samtidig åpner det jo også for at vi må være mer åpne for at forskjellige klima/miljø/områder krever forskjellige løsninger :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  22:46:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ang dårlig stallluft om vinteren: Hvorfor kan ikke folk skjønne forskjellen på bra luft og trekk sier bare jeg. *oppgitt*

Jeg syns skikkelig lufting er -viktig-viktig-viktig- i et hvert stallmiljø. Men derimot syns jeg trekk er noe sabla drit ;) Men ja, folk har det vel varmt inne i stallen fordi det skal være bekvemt for en selv. Akkurat der er jeg vel -ille- god på å bli fantatisk selv *rødme stort* (altså på at jeg syns det kan være så varmt at vannet ikke fryser, men varmere behøver det strengt tatt ikke å være, men det behøver ikke å -trekke- heller)

Guro
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/03/2007 :  22:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men matprat, mener du at hvis man ikke har mulighet til å ha hest på utegang og ha den barfot, så bør man også la være å ha hest? Da ville det blitt mange hesteløse folk!

Når det gjelder dekken, som vi har forsøkt å si før, det finnes hester som av helsemessige årsaker trenger det. Den der er forklart opp og ned i mente i tidligere innlegg av flere, og trenger ikke gjentas.

Godt poeng med temperaturforskjell, for det er nok en grunn til at vinteren er høysesong for f.eks bronkitt. Folk tenker med hjertet fremfor hernen og kler opp hestene inne, tenker ikke på at 10 hester avgir veldig mye varme. Vinduer blir spikret igjen for å holde på varmen i stallen, ja noen setter også på ovner. Livsfarlig, men gir også en veldig dårlig luft i stallen.

Da jeg hadde hest på boks stod den naken inne, men jeg syns virkelig ikke det er opp til meg å fortelle andre folk hvorvidt de skalha på hesten sin dekken eller ikke.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  23:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder min stall, så har vi et svært godt ventilasjonsanlegg, og det er slett ikke varmt inne. Gradestokken tippet faktisk over på blåsiden under den verste kuldeperioden i vinter. Så vi tobeinte kler oss godt, og trekker inn på varmerommet om nødvendig.
Men jeg vet at det finnes et klart forbedringspoteniale her. Det finnes hester rundt om i landet som står med dyne i 15 plussgrader.

Ellers synes jeg Guro sa mye fornuftig i et av sine innlegg her.
Riktig hovstell av dyktig hovslager/barfottrimmer er viktigere enn hvorvidt hesten har sko eller ikke. Og enhver hesteeier bør kunne begrunne sine valg og bestrebe seg på å lære mer, fremfor å følge en trend. Det gjelder alle typer hestehold.

Merete

Redigert av - Polaris79 den 13/03/2007 23:55:51 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/03/2007 :  00:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
et spm, ingne som lurer på om det kanskje er litt varmt for hesten i stallen om vinteren, det blir ofte veldig overgang fra kaldt oig varmt, ved at de slippes inn og taees ut hele tiden blir det ikke? jeg lurer på hvor bra det egentlig kan være for varmeregulering osv..

kaldstall. En stall med 15-20 grader inne på vinteren er galskap. Når det er 10 grader ute, fryser vannet inne i vannbøttene mine. Å slippe hester ut fra 20 avrme og ut i 10-20 kalde er overhodet ikke bra. Det er jeg helt enig i. staller skal ikek være superisolerte, men tørre og kalde.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  03:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta en titt på mitt siste innlegg under "barfor om vinteren" - der står litt av hva jeg mener om enkelte innlegg på alle disse "barfot-trådene".

"Fanatisme er noe fanteri!" - behøver jeg si mer....

(Og til de som tror at jeg er "fanatisk" når det gjelder å ikke bruke dekken - så er jeg ikke det. Jeg er bare så heldig å nå ha en hest som ikke trenger det.)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 14/03/2007 :  06:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
så lenge diskusjonen foregår saklig slik den ser ut til å gjøre nå, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan fortsette å diskutere?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  10:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så lenge diskusjonen foregår saklig slik den ser ut til å gjøre nå, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan fortsette å diskutere?

Helt enig. Er enkelte her som jeg synes rett og slett ser ned på andres hestehold.. Nytter ikke å diskutere når noen har "jeg er bedre enn deg" holdninger.. Det blir litt for dumt når vi som feks bruker sko, dekken og stall til hestene våre blir sett på som kunnskapsløse. Jeg er sjokkert!

Men bare til det med dekken- skjønner at hester uten dekken får pels, og at de (fleste) derfor klarer seg helt fint uten dekken. Jeg er ikke dum! Det er derfor de fleste som trener og konkurrerer aktivt, som barberer sine hester og vil holde pelsen nede, bruker dekken for å erstatte pelsen. Å sette en barbert hest ut i 15 minus uten et dekken, vil jeg si er dyreplageri.

Hege Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  22:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det dette får meg til å tenke på når jeg leser slike ting er at kattunger ikke ser den virkelige verden før etter en uke.

Det må jeg si var en treffende måte å si det på

Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.