hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  01:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer Trygve Barfot her. Jeg holder mine hester på akkurat samme måte. Kaldblodsen min går 4-5 mil på grus/asfalt og fjell. Det hadde han ikke klart om han ikke hadde fått tørket høvene på natten.
Ærlig talt tror jeg det eneste de høvene får nok av er vann og fukt!
Samme med at hestene er margtrøtte om natta etter en hel dag ute, de ruller seg og sover som en stein på boksen. I dag da jeg kom var det 2 av de som bare gryntet og la seg ned igjen da de syntes det var for tidlig å gå ut i regnet (igjen...)

Jeg må bare få si at jeg er kjempepositivt overrasket over mange svar her i debatten, her er tydeligvis mange folk som tar utrolig godt vare på hestene sine og gir dem masse utetid, godt stell og omtanke!!
Personlig synes jeg det er himmelsk å lese at de fleste som har svart her har mulighet å gi hestene 12-16t utegang i døgnet og om vi har på et dekken burde være enkelte revnende likegyldig og kanskje et hint til å finne andre/værre hestehold å misjonere for.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  03:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - har vi "arvet" den laaaange og meeeeget usakelige "debatten" som foregikk på Hest.no - før de endret hele sitt opplegg, og alle de gamle debattsidene forsvant som dugg for solen.

På et eneste emne - ja, husker ikke hva det het nå, var det side opp og side ned med mer (helst) og mindre saklige innlegg om det med at "alle hester som har sko, bitt, dekken, pisk, sal, og står inne noen timer i døgnet - ja det er hestemishandling på sitt verste...."

Det var en nesten syklig fanatisme i disse innleggene, som til slutt gjorde at den "stakkars" eieren av denne stallen måtte gå ut og dementere - i forhold til sine "disipler" - som altså gjorde mer skade enn gavn i å "forfekte den ENESTE måten å holde hest på" - rene Al Quaida-indokterinerte "selvmordsbombere" på vegne av "hesten..... Man kan mang en gang få en kvalm følelse i magen av fanatisme - enten det gjelder religion eller hestehold....

Synes liksom jeg kjenner igjen "stilen" til noen av disse fanatiske forfekterne av "det eneste rette" - så kanskje noen har funnet frem til Hestemarked, nå som deres forum på Hest.no ble nedlagt Og mange ganger forsøkt stoppet av web.master pga. utidig innhold.

Har et forslag: SLUTT å svare på disse trådene - her og nå. "Tørk dem ut".

Evt. vent og se om det gir seg, og så kan kanskje seriøse og kunnskapstørste folk begynne å prate hyggeig sammen på nye tråder.

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 13/03/2007 :  09:06:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
harrharr

Fant en "til salgs" annonse i "Langtvekkistan`s Blad"! Kjære matprat, tøsa og
baroja, da måtte jeg tenke på dere.

-Hus på prærien selges. Ensomt, tilbaketrukket, karrig og tørt. Steppehest m/ flokk er inkludert og de kan betraktes når som helst på døgnet. God kondis er anbefalt.-
Gå til toppen av siden

trine87

Skrevet - 13/03/2007 :  09:07:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
tihi, jo det med at hesten går naken var en spøk =P hesten har jo pels...dah!
men kan ikke dere slappe av litt? dere krangler jo så fillene fyker! Jeg synes at alle skal leve i harmoni jeg. Mennesker og dyr, side om side
Jeg er forresten enig med Polaris. Hesten har det godt inne i stallen. Gøril, hesten min, er inne om natta, noe jeg tror er godt for henne. Det er ikke alle hester som er like hardbarka. Noen har mindre pels enn andre, mens noen har mer. Men det betyr ikke at ikke alle hester skal få sjansen til å være inne i varmen. Da kan man kalle det forskjellsbehandling, eller kanskje raseskille om man kan dra den litt lengre ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  16:37:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg applauderer Trygvebarfots innlegg :)
(også syns jeg NedreKjønås sitt forslag var litt bra ;-))

Guro

edit fordi noen må lære seg hva andre folk sitt nick er ;-)

Redigert av - Guro den 13/03/2007 16:39:09 Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  17:28:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Ja jøss. Dra av min 16 år gamle fullblods av skoa, riv av dekkenet, sett den ut om natta - det er best for hesten. At han ømmer uten sko, er stiv i leddene etter 10 år i full løpstrening, og vi bodde i et område der fulle ungdommer raver rundt innhegningen på nattestid er ikke så farlig - Så lenge hesten lever NATURLIG.
Egentlig ville det vært best om jeg slapp han løs på et uinngjerdet område og aldri besøkte han, da ville han levd som urhestene og hatt det best. For det at vi rir dem er slett ikke naturlig.
Jeg har hest for min egen del, ikke hestens.

(For at folk ikke skal misforstå går hesten min ute hele dagen, sammen med lekekompis, tilnærmet fri tilgang på grovfor og på stort område - han er blank og fin i pelsen, er blid og glad hele tiden, frisk og sprek, leker mye og har god appetitt.)

*helene* Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 13/03/2007 :  18:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget med tråden er vel at noen vil diskutere naturlig hestehold? Må det være nødvendig å kritisere andre eller forsvare seg? Ærlig talt. Hadde vært fint hvis det var mulig å diskutere tanker rundt naturlig hestehold uten at folk går helt av skaftet. Her er det jo bare en vill blanding av fanatiske meninger, som svares på av sårede og provoserte personer som prøver å forsvare hesteholdet sitt.

Går det ikke an å få en seriøs diskusjon av dette? Det er jo et interessant tema. Kanskje folk kan komme med sine erfaringer når det gjelder utegang, utstyr og barfot? For eksempel hva som er egnet terreng og underlag, godt grovfor, riktig leskur, god hovpleie, osv.

Det burde ikke være så vanskelig å lytte til andres erfaringer uten å flisespikke hesteholdet deres så til de grader. Hvis ingen kan ytre meningene sine og komme med fakta om sitt eget hestehold uten at folk skal kritisere kan ikke dette kalles en diskusjon en gang. Det blir bare dumt.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  18:47:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget med tråden var å diskutere naturlig hestehold, ja. Samtidig sparker trådstarter beina unna alle som har sko, dekken og stall, og da må det da vel være lov å forsvare seg? Selvfølgelig er det et sårt tema, alle vil da det beste for sin hest. Men enkelte av debattantene her gjør langt mer skade enn gagn for saken sin. Jeg er ikke imot et naturlig hestehold, langt derifra, men fanatisme kommer man ingen vei med. Jeg vil gjerne være med å diskutere naturlig hestehold, men jeg vil ha meg frabedt slike tullete angrep som har fremkommet hittil i denne debatten.

Merete
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  20:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er gladhest og sløstøsa samme bruker? For jeg føler ikke at det er åpent for en diskusjon uten ømme tær etter hovedinnlegget her i denne debatten...

Men, hvis man nå skal gjøre et forsøk på å diskutere uten å ta utgangspunkt i hovedinnlegget, men heller i naturlig hestehold på generell basis, så vil jeg si at jeg torr de fleste av oss strekker seg langt, og kanskje enda litt lenger for å gjøre det så naturlig som mulig. Innenfor de rammer vi har hva angår pris, beliggenhet, og ikke minst egne krav og behov.

De fleste hester trives i flokk, men det setter også krav. Krav om at flokken til en viss grad er stabil, at ikke mange individer byttes ut til enhver tid. Og for egen del kommer jeg ikke ukritisk til å sette hest i flokk. Jeg har opplevd flokk der jeg har hentet hest hver eneste dag med nye sår. Hvor rangen -aldri- ble ordentlig satt fordi det var mange rangsterke som sto mot hverandre, og helt klart for dårlig tilrettelegging. Greit så var det iflg eier naturlig. Men for meg var det frustrasjon, sinne, og ikke minst en hest som var overlykkelig hver gang jeg hentet han inn. Fordi han hadde ingen ro der han var. Etter en tid med intens påvirkning ble flokken splittet. Hesten roet seg :-) Og verdien av flokk kom vel mer fram :-) *piuh*

I en stall hvor hester flytter ut og inn tror jeg ikke jeg hadde orket å prøve å opprettholde noen stor flokk iallfall. Men så klart, det -er- bedre for hesten å være ute med en kompis enn alene :-) Tross alt er de flokkdyr :-)

Problemet mitt er at jeg gjerne vil ha hest på en naturlig og grei måte, men samtidig vil jeg gjerne ha treningsmuligheter, jeg vil ha muligheter til å gjøre ting litt på min måte. Og jeg skulle gladlig latt hesten gå uten sko også (som (u)kjent så kommer jeg ikke til å ha det travelt med å sette på sko om jeg kommer over en barfoting, men jeg tar heller ikke ukritisk av sko om jeg kjøper hest med sko :-)), om noen kunne hjelpe meg med det :-) (også tror jeg kanskje at det kan være greit å flytte fra Byåsen først, der er det sannelig mye av to ting: gjørme, og speilhålke, gjerne alternerende...*sukk*)
Jeg tror i grunnen at riktig hovstell, dyktig hovslager/barfottrimmer er mye viktigere enn om hesten har på eller ikke har på sko :-)

Og jeg tror også helt personlig at det er mye viktigere å ha et kritisk forhold til sitt eget hestehold, og alltid bestrebe seg etter å lære mer, framfor å bare følge en "trend". Med det mener jeg at det er ingen automatikk i å ta av sko, ta av dekken og hive hesten på utegang og det å være en god hesteeier.

Jeg syns det viktigste en hesteeier kan gi sin hest er at man er ydmyk for det hesten sier. Har man en hest som kommer jumpende ved det minste vindkast kan det hende det er fordelaktig å kle på den litt. Samtidig kan man kanskje la vær om hesten løper sin vei når man kommer med et dekken ;) (da har den kanskje ikke bruk for det *s*) Det finnes hester som fungerer barfot, og det finnes hester som er veldig vanskelig å få til å være barfot. Og jeg syns det er veldig fornuftig om man prøver å se litt på det. Tross alt er det vel mye bedre å ha hesten barfot om sommeren og med sko om vinteren enn å ha den barfot hele året hvis det betyr at den går og spenner seg i 3 mnd hver vinter fordi det er speilhålke.

Noen ganger funderer jeg på om jeg klarer å finne Hesten og ikke minst Stallen den dagen jeg har råd til å kjøpe hest. Jeg ønsker meg så mange ting, som for øyeblikket ikke ser ut til å gå opp i et regnestykke...*sukk*

Guro
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 13/03/2007 :  20:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er gladhest og sløstøsa samme bruker? For jeg føler ikke at det er åpent for en diskusjon uten ømme tær etter hovedinnlegget her i denne debatten...
Opprinnelig postet av Guro

Nei jeg har bare en bruker. Vet ikke hvor du har den ideen fra.. Hovedinnlegget gjør ikke mine tær ømme i hvert fall. Det står mye der som er riktig, og jeg føler meg ikke truffet.
Fint å høre om dine erfaringer om hestehold, Guro. Du har rett i at det ikke bare en type hestehold som er riktig. Og alle individer er forskjellige, både hester og mennesker.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  20:42:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
hehe, jeg leser muligens med det motsatte av rosa briller om dagen ;-)
Og jeg fikk ideen min fra deg, iom at du mente å vite hva man ønsket å diskutere :-) (når alle andre mente at man ønsket å disktuere noe annet)

Mine tær ble vel heller ikke ømme. Litt dårlig valg av ord. Men jeg kjenner at jeg blir oppgitt når jeg blir beskyldt for å glemme hva hester egentlig -var- (og ja, jeg skriver var, det er mange ting som er bortavlet hos dagens hester tror jeg..) (merk: TROR) hele tiden. At man bare ønsker å se det negative i andre folks hestehold. At man kanskje ikke lar tvilen komme tiltalte til gode på noe punkt.

Nå stiller jeg muligens et spørsmål som også gjør tær ømme, uten at det er intensjonen: hvilke kompromisser har du måttet inngå da gladhest? I forhold til ditt hestehold, eller dine ambisjoner med ditt hestehold? Jeg har nesten vondt for å se for meg at man ikke har måttet inngå noen, men jeg vil gjerne høre om det også jeg :-)

Guro
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 13/03/2007 :  21:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg svarte vel mer på det JEG ønsker å diskutere - ut fra det som står i det første innlegget fra tråstarter. Det er mulig tråstarter er mest interessert i å kritisere andre, men det er altså ikke jeg som jeg skev i tidligere innlegg har jeg selv hatt hest oppstallet på ridesenter, men har utegang nå.

Tærene mine har det helt fint fremdeles. Jeg ser ikke de såkalte kompromissene jeg har i mitt hestehold som noe negativt. Hesten min har det kjempefint (men kunne helt sikkert hatt det bedre, bare for å presisere). Han går i flokk på et stort område. Alle hestene fungerer godt sammen og går ute hele døgnet hele året. De har selvfølgelig leskur - dette kunne sikkert vært bedre utformet, men har to store utganger og står øverst på beitet. Det er plass til alle der inne, men de er der mest om sommeren når det er varmt og insekter. De har sin faste hvileplass utenfor leskuret. De har fri tilgang på grovfor og fores på to forskjellige områder, hestene tas "inn" for å få kraftfor og vitaminer hver dag. Et annet kompromiss er at jeg har brukt regndekken på hesten i perioder med mye regn for å unngå våteksem. Han får dessverre lett det.
Dette fungerer fint for meg, jeg har hatt hestemassør til ham og han hadde ikke spesielle problemer med kroppen sin. Ellers så tar jeg hensyn og rir ikke hesten søkksvett hvis det er kaldt ute.

Hvis hesten skulle få spesielle problemer vurderer jeg om det er best å gjøre flere tiltak for at han skal ha det bra. Men for en frisk og rask hest mener jeg det beste er å være ute så mye som mulig sammen med andre. Vi har ikke bortavlet hestens instinkter, slikt tar (heldigvis) veldig lang tid.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Signerer Trygve Barfot her. Jeg holder mine hester på akkurat samme måte. Kaldblodsen min går 4-5 mil på grus/asfalt og fjell. Det hadde han ikke klart om han ikke hadde fått tørket høvene på natten.
Ærlig talt tror jeg det eneste de høvene får nok av er vann og fukt!
Samme med at hestene er margtrøtte om natta etter en hel dag ute, de ruller seg og sover som en stein på boksen. I dag da jeg kom var det 2 av de som bare gryntet og la seg ned igjen da de syntes det var for tidlig å gå ut i regnet (igjen...
Opprinnelig postet av Harneshaug

høvene stopper selv vannintaket når høvene ikke trenger mer. de blir heller ikke porøse. er du klar over hvor mange prosent vann hoven består av?
det med mugg , det som anne har opplevd hvertfall er at når hestene står i gjørme hele dagen på jordet og skal inn i stallen om natta får hestene i mange tilfeller mugg, men hvis hestene faktisk står ute hele døgnet i gjørne, har de ALDRI fått mugg.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/03/2007 :  21:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør du hvis hesten blir sterkt angrepet av sopp da baroja?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tihi, jo det med at hesten går naken var en spøk =P hesten har jo pels...dah!
men kan ikke dere slappe av litt? dere krangler jo så fillene fyker! Jeg synes at alle skal leve i harmoni jeg. Mennesker og dyr, side om side
Jeg er forresten enig med Polaris. Hesten har det godt inne i stallen. Gøril, hesten min, er inne om natta, noe jeg tror er godt for henne. Det er ikke alle hester som er like hardbarka. Noen har mindre pels enn andre, mens noen har mer. Men det betyr ikke at ikke alle hester skal få sjansen til å være inne i varmen. Da kan man kalle det forskjellsbehandling, eller kanskje raseskille om man kan dra den litt lengre ;)

Opprinnelig postet av trine87

hvilken rase er hesten din Gøril? det du sier om at noen hester har mindre pels enn andre kan du gjøre noe med,. hvis du lar hesten din gå ute hele året uten dekken, vill pelsen vokse i takt med årstiden og tempraturen, og hvis hesten fryser,når den står stille, hvert hårstår i pelsen har muskler som beveger hårståret sånn at hesten enten får mest mulig avkjøing, lufting, eller at hårstrået ligger seg ien spesiell retning for å holde hesten varm. disse musklene kommer ut av trening når du legger et dekken på.
og du hesten er varm ute selv om du fryser. hesten din er antageligvis mye mer robust enn du tror!" for min del er det ikke noe rase skille, jeg ser like godt for meg en araber som står på ute gang hele året sammen foreksempel en kaldblods. dere er dere som lager dette såkaldet raseskillet, for dere klarer ikke å se for dere at foreksempel at varmblodsene deres kan stå ute i ruskevær. og tviler på at hestene hadde stått i kø for å komme inn i stallen hvis de ikke hadde fått mat der. du skriver at det ikke er alle hester som for sjansen til å komme inn i varmen. jeg ville heller ha sagt at det er ikke alle hester som har sjansen til å få være ute hele døgnet.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.