hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

susanne_

Skrevet - 12/03/2007 :  16:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, okei Matprat. Har lest en del av innleggene din og det virker som du er en person som kan det du prater om og virkelig ønsker hestens beste. Det er flott!
Jeg var kanskje litt for raske i vendingene.
Jeg har selv en araber som går barfot og den går på utedrift. Det fungerer veldig bra for meg.
Du har veldig mye rett i det du skriver!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  16:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje 19? ^ (jf: brukernavnet)

En ting i forhold til at hesten er på stall om natta. Med mindre man kan tilby sin hest optimale forhold så syns jeg det er fullt ut forstandig av eier å sette hesten inn (jf Harneshaugs uttalelser lenger opp her). Ikke bare fordi de skal få tørke opp osv. heller. Men fordi mange har hest i rimelig bebygde strøk. Man har naboer, man har veier hvor det kjører biler etc. Og hesten -kan- bryte seg ut. Klart de kan gjøre det på dagtid også. Men da vises de i det minste :)

Det med naboene var rett og slett i forhold til at jeg har hørt mer enn en gang om hester som er blitt plaget av mennesker på vei til eller fra fest. Og det er ikke noe jeg vil utsette et dyr for :-( Trist at man skal behøve å ta slike hensyn, men det må enkelte faktisk :-)

Siden det her referers til en bok alene blir jeg skeptisk. Har man lest denne boka, og funnet sin bibel? Har man nylig lest den og enda ikke fått sett at verden er full av grå nyanser? Jeg er opptatt av at hester sakl ha det bra jeg også :-) Og jeg gjør forsøk på å tilegne meg kunnskap i mange situasjoner. Resultatet er at jeg innimellom tenker "neida, optimalt er det kanskje ikke, men hvis jeg ofrer det så får vi det tilbake". Slik tror jeg de -aller- fleste som holder på med hest har det.

Og ikke minst, en ting som aldri kommer fram i slike debatter, jeg syns den som ikke har hest for sin egen skyld, men utelukkende for hestens skyld skal få kaste den første stenen mot alle som har "et egoistisk" hestehold jeg ;-)
Selvom man bestreber seg etter å ha hest mest mulig naturlig er det ikke til å komme fra at vi alle gjør det med et egoistisk utgangspunkt :-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Det er synn at det skal være slike som skal ødelegger for hestene på natterstid, men jeg må bare få fastslå at liknenede ting også skjer med hester på stall. Så dette er desværre ikke til å unngå. Inne i en stall har hesten heller ingen steder å flykte.
Har også lest andre bøker, men boka Naturlig hestehold er den som passet mine meninger best. Det er derfor jeg nevnte den.

Selvsakt har vi hestereiere et egoistisk hestehold. Men blir hesteholdet da bedre av å itilleg til fangenskapet vi selvsakt påfører dem, sette dem inne på stall i 20 pluss en vinterdag. En dag de heller skulle ha sått ute i minsusgrader og pustet inn frisk luft. Minusgrader dreper bakterier som du vet. Stallen er full av støv,bakterier og gasser som virker ødeleggende både på høver og hestens slimhinner.

Hvordan kan du vite ar hesten vil stå i stall?
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  16:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg synes hesten skal få lov til å være inne i stallen sin jeg. Hvorfor kan vi ikke ta ekstra godt vare på disse dyrene som vi liker så godt? Vi har da katter, hunder, fugler og krypdyr inne selv om det ikke er "100% naturlig". De har det godt inne. De lever et bedre liv enn om vi bare hadde sendt dem ut på gata. Inne i stallen har de det lunt og godt. Mye høy og selskap av andre hester. Dette må da være godt for dem. Og så tar vi dem ut på tur om dagene så de får frisk luft. Hesten min, Gøril, trivest svært godt slik! Det har hun gjort tydelige uttrykk for

En annen ting: det er da klart at hesten skal ha dekken! Hvordan hadde du likt å gått rundt naken? Det er ydmykende for hesten.

Opprinnelig postet av trine87

Er dette skrevet bare for å provosere? Hvis ikke: hvor gammel er du?

Opprinnelig postet av gladhest

Uten dekken, ydmykende for hesten?
hmm, håper virkelig dette er en dålig spøk... hehe!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  16:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
og abre så det er klart for alle, abserer ikke meningene mine på ên bok! det ville vært for dumt. kun ren logikk kommer man også langt med.

hester er ikke mennesker for gudsskyld
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  16:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]og abre så det er klart for alle, abserer ikke meningene mine på ên bok! det ville vært for dumt. kun ren logikk kommer man også langt med.

hester er ikke mennesker for gudsskyld

Opprinnelig postet av matprat

[/quote
Helt enig me deg matprat!!!
Stolt av å ha så mange som støtter min sak.

Mitt motto: det er forsj\kjell på dyr og mennesker, vi har forskjellige behov!!!

Takk:)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  16:51:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mitt motto: det er forsj\kjell på dyr og mennesker, vi har forskjellige behov!!!

Det er ingen her som behandler hestene sine som mennesker. Og det er heller ingen logikk i å hive hesten ut om natten i regnet uten dekken når den trives helt fint inne om natten og med dekken ut, bare fordi det er mer naturlig. Vet du noe annet som er naturlig? Død. Hester i naturlig tilstand utsettes for utrolig mye stress; ekstreme værforhold, mye fuktighet og kulde, lite mat i vinterhalvåret, lite vann, redsel for fiender er alle ting som villhester utsettes for. Når vi har temmet hestene er det vårt ansvar å kunne beskytte hestene mot disse farene. Og selv om hesten helt fint kan stå ute hele vinteren, velger noen å gi hesten den luksusen å stå inne i en god og varm stall og spise maten sin. Heldigen de hestene, hurra. Selvfølgelig får de litt mindre frihet i akkurat de timene den står inne, men det overlever den faktisk helt fint, fordi dagens hest er ikke noen villhest, men en temmet hest som ikke har det samme behovet for fluktmuligheter som sine forfedre ;)

Kopi av melding:
Stolt av å ha så mange som støtter min sak.

Din sak? Hva er det som er din sak? Naturlig hestehold kjenner de aller fleste til og praktiserer, det du sier er at alle andre måter enn den du beskriver er feil. Finfint for deg at noe fungerer for din hest og det er bra at du oppfordrer til mer utegang og mindre hysteri, men det går være måte på. Veldig mange som har svart i denne tråden har hestehold som er 99% likt ditt, men noen velger å ha sko på beina til hesten, eller ta den inn om kvelden, og vet du, det har de lov til og ingen lider! Kan du ikke ha forståelse for at noen velger andre løsninger, som er like bra?

Virker som om alle som ikke springer deg i møte og gir deg en klem og sier "du har så rett i alt du sier sløstøsa, nå skal jeg bare hive min egen sunn fornuft ut vinduet og gjøre alt du sier for det passer min hest og mitt hestehold akkurat like perfekt som ditt!" ikke er verd å høre på.

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  16:59:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare i denne debatten, men nå klarer jeg ikke å sitte på fingrene lengre. Matprat og dere to andre; ser dere ikke hvor frekke og nedlatende dere er mot alle dem som ikke deler deres oppfatning 100% ?

De fleste som har svart dere her har faktisk hestene sine uten sko, og hvis ikke så har de forsøkt. De aller fleste som deltar i debatten gir hestene sine fri tilgang på grovfôr. Omtrent samtlige forteller at de har hestene sine ute i over 12 timer på vinterhalvåret og døgnet rundt på sommerhalvåret. Er dette virkelig den rette målgruppen for korstoget deres? Burde dere ikke frelse noe som ikke hverken har hørt om eller erfart det å ha hest på utegang og uten sko?

Jeg óg har lest Strasserboken, og den står pent i bokhyllen min. Det betyr allikevel ikke at jeg svelger alt som står i den. Strasser er én veterinær. Ett menneske. En person sine meninger alene hverken kan eller skal få farge mitt hestehold. Det er bortimot livsfarlig å støtte seg blindt på ett menneske sine uttalelser. Man må undersøke, lese flere bøker, diskutere med andre og lære av andres erfaringer. Selv om Strasser får ting til å fungere på sin klinikk i Tyskland, så er ikke det ensbetydende med at vi kan kopiere hennes holdninger og erfaringer til en vanlig liten stall her i Norge. Slike ting er regelrett farlig og kan ende med syke og skadede hester. Dersom dere kan titte litt opp fra Strasserboken og se hva Pete Ramey og Jaime Jackson har skrevet, så vil dere kanskje få et litt mer nyanser syn på saker og ting. Ja, man kan fint ha hesten sin på utegang og uten sko her i Norge også, men hesteholdet må tilpasses miljø og klima.

I likhet med oss mennesker så er hestene forskjellige. Det er ulike individer som trenger tilpasset oppfølging og stell. Selv om de fleste hester kan gå skoløs og dekkenløs og gud-vet-hva-løs, så betyr ikke det at dette gjelder for allehesteriheleverden. Dersom Summer sin hest trenger dekken for ikke å stivne i ryggen – ja, så trenger den dekken. Det er da revnende likegyldig hva det er som gjør at hestens muskulatur blir fort kald. Dere kan da ikke forlange at hun nok en gang skal ta av skoene på hesten og la den hinkepinke avgårde, når hesten tydelig forteller at hun ikke er komfortabel med sin sko- og dekkenløse tilværelse? En hest som er skodd korrekt og som får tilstrekkelig mengde bevegelse lider absolutt ingen nød. En hest som står stille, uten sko, og som fryser (!) uten dekken – den lider faktisk. Uansett hvordan dere vrir og vender på det.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  18:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette har utviklet seg til en latterlig debatt. Jeg skjønner tankegangen, men det blir bare så feil å være så nedlatende, påstå at man selv har helt rett og andre tar feil...

Det blir blant annet spurt om vi som sier at hesten trives inne om natten har snakket med hesten. Hva slags tåpelig spørsmål er det da?! Tilbake kan jo vi spørre om dere har spurt hestene om de virkelig trives ute i kulda døgnet rundt uten dekken... Det høres litt tåpelig ut, ikke sant?

Jeg driver selv med forskning, og for at en teori skal være så "sann" som mulig, skal det mer enn et forskingsprosjekt til... Man må også se en sak fra flere sider. Og som jeg nenvte tidligere- hesten min har jeg på en måte dere sikkert er helt i mot, og jeg er sikkert en "forferdelig" og lat hesteeier, men den har det faktisk utrolig bra! Hvordan kan dere forklare det? ;)

Litt ironiknapp her, og jeg prøver mitt beste til å opprettholde underholdningsverdien i denne debatten ;)

Hege Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/03/2007 :  18:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lest alle innleggene, men har erfaring med å ha hesten min på flere staller og flere typer utegang.
Hesten min sier tydelig ifra med humør og matlyst at hun mistrives veldig med å stå for mye inne. 10 timer pr døgn går greit har jeg nå funnet ut, men ikke mer. Mange hester med helseproblemer, dårlig oppførsel og uvaner hadde nok hatt godt av mere utetid.
For at utegang skal være et godt alternativ må det være tilrettelagt. Man må bli kvitt møkka etter hestene og unngå gjørme. Foringsplassen skal være ren og tørr. Det må være en vanningsautomat som ikke fryser til om vinteren og helst gir lunkent vann Det skal være variert terreng, stor plass og gjerne litt skog i tillegg til skur for at hestene kan velge den typen ly de ønsker.
Om hesten står i en flat paddock med masse gammel hestemøkk uten dekken og masse høy som blir våt og gjørmete i regnvær - så vil jeg heller ha hesten min på stall om natten! Skal man ha utegang må det gjøres skikkelig. Villhester har tilgang på ly uansett hvor vinden kommer fra. De står ikke i sin egen møkk og maten deres er ikke i gjørme. De er motiverte til å bevege seg, og det blir ikke hester som står i en flat firkantet inngjerding.
Det sier seg selv at ikke alle har mulighet til å designe sin egen drømme-utegangsstall. Men sakte vil tilbude bli bedre om etterspørselen er der. Når man leter etter stallplass; legger man vekt på varmerom, vaskespilt og innendørs ridebane? Eller store inngjerdinger med variert terreng og ly og rutiner der hestene er ute minst 12 timer pr døgn. Hva ville du valg? Hva ville hesten din valgt?

Det er ingen grunn til å ha så bastante meninger om dekken. Vanligvis er det helt unødvendig, men om jeg oppdager at hesten min skjelver så har jeg bommet og tar på dekken neste gang forholdene er like. Hun tar ikke skade av å skjelve litt, men det er unødvending og jeg vil unngå det. Så lenge skjelving er grensen for når jeg synes hun trenger dekken så blir det svært sjelden, kanskje regndekken 10 - 15 dager i løpet av en høst, og svette dekken 4-5 ganger i løpet av vinteren. Andre hester vil kanskje ha andre behov, bare pass på at det er hestens behov, og ikke eierens... Noen ganger går det mote i staller i forhold til dekken og pels...

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  18:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
håper de som bruker dekker her, har hesten i stall og bruker sko er FULT og helt klar over skadene disse "hjelpe"- midlene pådrar hesten. Hvis man etter FULL kunskap om disse skadene fortsatt vil ha hest på "gamle"-måten så er det hver og enkelts valg. Men tingene r at jeg føler det er så utrolig mange som ikke eier den kunnskapen...

Dette er vel et fint eksempel på en kommentar som ikke holder mål.. Begynner nesten å lure på om du tuller!

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  18:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
håper de som bruker dekker her, har hesten i stall og bruker sko er FULT og helt klar over skadene disse "hjelpe"- midlene pådrar hesten. Hvis man etter FULL kunskap om disse skadene fortsatt vil ha hest på "gamle"-måten så er det hver og enkelts valg. Men tingene r at jeg føler det er så utrolig mange som ikke eier den kunnskapen...

Dette er vel et fint eksempel på en kommentar som ikke holder mål.. Begynner nesten å lure på om du tuller!

Opprinnelig postet av Hege J

svar meg da heller, det var fult og helt seriøst ment. vet du hva dekkenet gjør med hestens pels, og hva som skjer emd hest i stall?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  19:16:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har en aldeles perfekt pels:) Både veterinærer og mange andre hestefolk kommenterer det stadig vekk.

Personlig ville jeg aldri i livet påført hesten min skader. Jeg har hatt 3 egne hester nå, og flere på for, og jeg har holdt på med hest i over 20 år. Jeg har lest mange bøker, gått på kurs, vært på mange ulike staller, møtt masse forskjellig hestefolk, vært på flere diskusjonsforum osv. Jeg har god kontakt med veterinærer, equieterapauter, hovslagere, barfottrimmere osv, og snakker ofte med dem om disse temaene. Og jeg har derfor valgt det hesteholdet jeg har, med meget god samvittighet.

Det er flott at du taler for din sak, men vend deg heller mot de som pakker på hesten sin 4+ dekken, lar den stå inne 23 timer i døgnet fordi den trenger å hvile osv.
Men gjerne si dine argumenter om dekken, stall osv.

baroja.

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  19:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har et par spørsmål til matprat og baroja (Mulig siste navn er feil skrevet ) :

HAr dere egen hest ?

Hvor lenge har dere hatt den hesten?

Forer dere alle måltider, gjør alt arbeid rundt hesten selv ?

Opprinnelig postet av summer

[/quote]

ja, jeg har egen hest.,hun er en kaldblodshoppe. har hatt henne snart ett år.
hun har konstant tilgang på mat HELE døgnet, hun står på ute gang hele året, og trives veldig godt med det:) gjør alt arbeidet rundt henne selv ja, hvorfor lurer du på det? hun er også barfothest, tok av skoene på henne i august, hun virker veldig bra som barfot hest:)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/03/2007 :  20:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Jeg, må bare svare på noen av argumentene du la inn hær. Spørr du matprat og hun andre har hest... Er du liksom den eneste som har erfaring med hest?

Det var da voldsomt til hissighet. Hvis du faktisk leste gjennom alt je gskrev, så så du at de spørsmålene var rettet til to spesifikke personer , og ditt navn var ikke nevnt der. Så nei, jeg har ikke anklaget deg for noe som helst.
Nei je ger ikke den eneste som har erfaring med hest .Men når folk nekter å tro på hva jeg sier er tilfelle med MIN HEST, så lurer jeg på om de noen gang har fulgt en enkelt hest , over tid.

Kopi av melding:
At du sier at jeg har låst meg i ei bok frustrerer meg, dette vil jo bare si at du ikke har bedre å si i mot.

Nå er du regelrett barnslig. Jeg har fortsatt ikke skrevet ditt navn noe sted.

MITT poeng var at mange uteganger er nettopp gjørmete, og det ble også påpekt av en av de jeg siktet innlegget til. Kanskje slutte å hisse deg opp over noe som ikke er skrevet til deg ?

Kopi av melding:
Å ærlig talt får hesten din vondt i ryggen av å stå ute uten dekken så må jo denne ryggonden komme et sted fra! DU MÅ JO FINNE ÅRSAKEN TIL PROBLEMET, ikke bare kaste på et dekken fordi at da vet du hesten slipper dette. Tenke lengre

Og det er nettopp SLIKE TING SO MDET HER jeg prøver å påpeke. Dere angriper regelrett, uten å vite noe som helst. Jeg har skrevet flere ganger at hesten har ryggproblemer etter en skade, hun er friskmeldt, men takler ikke vintervær, her på kysten på østlandet, hvor det sludder og blåser , lenger. Jeg har også påpekt at hadde vi bodd innenlands med tørr kulde og tørr snø, hadde hun kanskje ikke trengt dekken. Men vi bor nå ikke der. Vi bor et sted med stadig 5 kalde og isvann fra himmelen. Noe som igjen også er grunnen til at hun lekte bambi på isen hele vinteren. Jeg vil ha meg frabedt og bli kalt en som ikke gidder å undersøke hesten min, når jeg har brukt flere år, enorme mengder summer, og for å få henne på beina igjen. Flere jeg kjenner har sagt at de hadde gitt opp for lenge siden. Å når å sette på et dekken er den ene tingen som er avgjørende for hvorvidt hun fortsatt kan leve og ha det bra, da ser jeg pokker ikke noen grunn til at andre skal kalle meg dyremishandler og en som ikke bryr seg. Jeg VET grunnen. Hørt om forkalkninger i gammel skade ? Hørt om reumatisme ? Hesten er under kontinuerlig ettersyn at en meget dyktig dyrlege som er spesialisert på¨hest, på tenner og på kiropraktikk. Neste gang du anklager folk for å gi blaffen, og JA!! Nå snakker jeg til deg sløstøsa, så gidd på en høflig måte å spørre om årsaken først.

Kopi av melding:
Har du foresten skjekket at du har riktige vinkler i høvene feks? At høvene er riktig vedlikeholdt er viktig for en generelt frisk hest, men d vet du jo...

Kopi av melding:
og en siste ting... får ikke villlhester stiv rygg? kan det være andre årsaker til stiv rygg? kulde... hmm får ikke det til å høres veldig logisk ut for meg, men jeg er ingen ekspert.. men kan det være at hesten ikke får beveget seg nok?

Det gjør de helt sikkert. Og det er revnende ligegyldig, for de skal ikke ha en rytter ie n sal på ryggen.

Nei Det høres ikke logisk ut for degg at kulde kan gjøre en gammel skade vondt. Mne da bør du kanskje også bevege deg litt vekk fra høvenes verden, og naturlig hesteholds sin verden, og supplere med litt anatomi og fysioligi. Det er sletter sikke unaturlig at enkelte former for tin gsom skjer i kroppen, trengs og holdes varmt. Hesten min beveger seg konstant. Hu ner en av de få hestene jeg vet om som omtrent aldri står stille, Hun er alltid ute og undersøker og jakter på mat , Og hele vinteren står hun i kupert område. Kald vind gir hesten stiv rygg, våt kald nedbør gir hesten regelrett vondt rygg.

Men at dere nekter å tro på det , er elt opp til dere. Om du ikke mener å være frekk elelr gå til angrep, bør du lese igjennom innleggene dine en ekstra gang før du poster .

Siden det er helt umulig og få folk til å lese hva jeg faktisk skriver, og eneste responsen er angrep til min stakkars hest som ikke blir utredet , men bare slengt på dekken, stall og sko, så trekker jeg meg med dette ut av diskusjonen. Gidder rett og slett ikke måtte forsvare noe jeg anser som et ansvarlig og gjennomtenkt hestehold over og over igjen til folk som ikke gidder å høre.

edit for å legge til :
Kopi av melding:
Tror egentlig du ikke har studert hester i slik grad som du påstår når du kan komme hit å si at hester trives inne om natten. Har du snakket med hestene dine eller?

Så jeg kan ikke ha studert hestene mine, bare fordi jeg ikke kommer til samme svar som deg ? det var jo en kjekk på stand ... Ja, jeg kommuniserer med hestene mine. Je ser hvilke signaler de gir meg i de forskjellige situasjoner. Og jeg ser igjen hvilken adferd de gir når jeg gir de svar på disse signalene. det er mange måter å snakke med dyrene på, og å kjenne de godt og høre på hva de faktisk prøver å fortelle deg ... kanskje du skal prøve det på hesten din en gang ? Utrolig mange beskjeder man får om man bare ønsker å høre på dem. Og nei, jeg snakker ikke om hestehvisking. Je snakker om kroppspråk, kommunikasjon, lære seg og forstå.

Kommunikasjon med hestene skulle vel være en stor del av naturlig hestehold skulle man tro ? Men det krever endel åpenhet da .... og det er jo ikke alltid så enkelt, når man helst vil at ting skal være anderledes ikke sant ?

Redigert av - summer den 12/03/2007 21:40:06 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  22:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hva skjer egentlig med hester som står på stall om natta? Det har ikke skjedd noe spesielt med mine, hvert fall. Jeg har aldri observert dem hele natta, men jeg vil tro at de sover og eter. Høy har de tilgang på hele tiden. De ligger nok et par ganger i løpet av de 10 timene de står inne også, de er i hvert fall fulle av flis i pels og man/hale hver morgen. Så vil jeg tro at de klør litt på hverandre (har åpent "vindu" mellom boksveggene). Skal jeg ha dårlig samvittighet for dette, så er det jaggu for lite å bekymre seg for her i verden!

Så var det spørsmålet om hva som skjer med hester som har dekken. For å være helt ærlig, så har det ikke skjedd noe spesielt med dem når de har brukt det, heller. Jo, forresten. Stella var plaga med stivt kryss. Akupunktør og equiterapeut sa at jeg måtte passe på å holde ryggen hennes varm. Så hun bruker dekken i vinterhalvåret, fordi jeg (i min enfoldighet) ikke kan komme på andre måter å holde ryggen varm på. Jeg har i hvert fall en kattemjuk hest i dag. Hun setter fra naturens side lite pels, og fryser lett ved nedbør og vind. Tørt, kaldt vintervær er derimot intet problem.

Var det noe mer dere lurte på?
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.