hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  23:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og jeg synes ærlig talt ikke det er så rart at de føler seg angrepet heller. Her setter man på seg skylapper, kjører dampveivals over andres meninger og turer fram med sitt åkke som. Så lenge man krisemaksimerer alt som har med sko, bitt, dekken og annen "styggedom" å gjøre, så kan man aldri bli profet i eget land.
Jeg har for øvrig lest boka til Strasser, uten å bli imponert.

Merete
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  00:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja må si meg enig her og jeg har BARE barfothester.
De står derimot inne på natten i stallen hvor høvene får tørke opp etter en dag i gjørmebad og hestene kan ligge i boksen og slappe av. De står ute fra 10-02 og er så trøtte som bare det når de kommer inn.
Jeg bruker også dekken, når det er vind og regn, for ene varmblodshoppa mi har vært veldig plaget med krysslammelse. Kunne ikke falt meg inn å la henne stå ute og bli stiv.
Jeg har gård på 300 mål, de går på beiter á 40 mål, men likevel vil de inn om natten.
Jeg har kun halvvegger i stallen, de koser og klør manke over veggen, eller de krangler litt.... (-:

Likevel er jeg voksen nok til å innse at det er ikke alle som har mulighet til å gi hesten akkurat det de selv synes er optimale forhold, men det er LANGT derifra og til å si at hesten ikke har det bra.
Hester er tilpasningsdyktige, akkurat som mennesker, og når det i tillegg presteres å dra inn økonomiske aspekter i dette....
Hva det har kostet meg i drenering, grusing, tilrettelegging av forplasser ute, kniver, hovutstyr....
DET skal jeg ikke si høyt engang!

Her er jo kommet en liten ivrig gjeng med nyfrelste forståsegpåere og hurra for det! Det var akkurat det vi trengte for å få en mer nyansert, begrunnet og saklig debatt....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  02:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - nå har vel de fleste fått "blåst av seg"......

Greit at det skal være en "diskusjonsforum" her - og da menes ikke "bombastiske og fanatiske meningers forum".

Jeg har jo ikke latt være å svare hvis noen spør om noe, søker råd, vil høre andres erfaringer osv. - men forventer ikke at mine evt. råd blir fulgt. Men noen vil kanskje tenke over det og prøve.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/03/2007 :  08:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke sikkert alt er ment i verste mening, og det kan være nyttig å tenke litt over spørsmål som blir stilt av andre f. eks. "hvorfor bruker hesten din dekken?" Hvis dere synes at de som mener noe annet ikke har peiling har dere jo full rett til å ikke ta hensyn til det de andre her inne sier

Helt sant det. Men nå man forklarer hvorfor og får stadige spørsmål tilbake om , jammen hvorfor ha på dekken? hvorfor ha på sko? når du klart forklarer hvorfor, og folk i andre enden helt tydelig nekter å tro på det du sier, da føler du bra at du prater til en vegg altså. .....

Jeg har et par spørsmål til matprat og baroja (Mulig siste navn er feil skrevet ) :

HAr dere egen hest ?

Hvor lenge har dere hatt den hesten?

Forer dere alle måltider, gjør alt arbeid rundt hesten selv ?

Min nåværende eldste hest har jeg hatt i 13 år. Dvs jeg har kjent henne hele hennes liv. I tillegg til den hesten, har jeg hatt foskjellige andre hester på for/eid i 18 år. Jeg har hatt to hester omtrent hele tiden.

Spesielt med min nåværende eldste hest som jeg har hatt så lenge, har jeg gjort omtrent alt selv . Med unntak av noen få år, har jeg sluppet ut, tatt inn, foret hele tiden selv. Dvs , jeg ser alle aspekter ved hesteholdet hennes, hele tidne.

Jeg har i tillegg stor interesse av å studere hest, og lære de best mulig og kjenne. Man kan være opptatt av hestens velvære og hvordan den virker selvom man ikke låser seg helt i strasser sin bok. ... Jeg har lest et utall med bra bøker, blandt annet den dere mener vi skal lese, jeg har lært mye av disse bøkene. Men det jeg har lært mest av, er å studere hesten, og kommunisere med den. Kommuniserer man med hestene og gir de svar når de sier noe, så får man hester som er veldig tydelige i hverdagen sin. Jeg har en hest som i følge alle som møter henne, kommuniserer enormt. I tillegg, siden je gdaglig har hatt omtrent all håndtering , OG er itnr i hvordan hun har det og hva hun mener, og har latt henne ha meninger, så kjenner jeg den hesten VELDIG godt. Hun vet at om hun sier noe til meg, så hører jeg på henne. Hun vet også at om jeg ikke forstår hva hun mener, så gir jeg meg ikke før jeg finner det ut .

Når en hest ikke er hundre prosent frisk, så har den kansjke også spesielle behov. Som dekken. Det er ikke dermed sagt hun står med det tykkeste vinterdekkenet fra behovet melder seg og fram til sommeren. Dekken tykkelse blir daglig vurdert etter vær og vind, og evt stivhet i ryggen.

En hest lider ikke selvom ikke den får utegang og dekkenfrihet. faktisk. Det er ikke dermed sagt den står inne 23 timer i døgnet med 4 tepper på seg. Prøv å se mellomtingen.

dere som nevner at hestene står i gjørme dag ut og dag inn på utegang , og som ikke bruker leskjulene sine. Flere og flere oppdager at hestene ikke bruker leskurene sine, fordi de ikke tør å være der inne, de føler seg utrygge. Bruker hestene deres leskjul på sommeren ? HVis ikke ville jeg vært bekymret. Det er nemlig ofte da de blir mest brukt, når insekter og sol er på det værste. Det er veldig viktig HVOR leskjul er plassert , og hvordan det er utformet. Det hjelper ikke med skjul om hesten ikke trives der. Her jeg bor er det alltid enormt med vind, og hestene trives ikke nede i skogen på natten, for det føler de utrygt. De står dermed midt i blåsten. Og på de værste dagene er det helt tydelig at de synes det er godt å komme inn og slippe vinden i ørene litt.

Og ang gjørme, så er ikke det bra og gå i i evigheter. Det finnes utegangsstaller hvor hesten bor i gjørme i mnds vis, og det er hverken bra for høver eller bein eller noe annet. Om de ikke går inn i skjulet og også bare har gjørme, så må de også sove i gjørma. De fleste seriøse barfotfolk , setter under de forholdene inn hestene noen timer hver dag for å få tørket opp beina. Konstant fuktighet er faktisk ikke bra for barfot høver, og sopp og separasjoner og annen skit florerer.

det er fordeler og ulemper med begge sider, og greia er å faktis kvære litt åpen og se det. Å se at andre hester kanskje har andre behov enn deres. en hest skal ikke stå ute for enhver pris, og heller ikke stå inne for enhver pris.

I stedet for å angripe hestehold dere ikke har sett i virkelig verden, og heller ikke har spurt hvordan er, Prøv å være litt åpne for hva folk faktisk sier, og ikke heng dere opp i enkelte setninger som at de bruker dekken , stall sko osv. man lærer ingenting av å lese en bok og låse seg i den. Man lærer av å være åpen for hva andre med sin erfaring sier, og plukke ut de tingene som passer for dere.

Dere argumenterer ikke for saken deres. Dere plukker bare ut ting folk sier og angriper det. Som matprat når je sier at hesten min får vondt i ryggen av å stå på vinteren uten dekken, i stedet for å godta det, eller spørre hva so mer galt med hesten, kommer det et * HVorfor iallverden får hesten vondt i ryggen av å stå uten dekken ????* ... som om jeg var komplett idiot som trodde noe så teit. Jeg har fått bevist det. gang på gang, og har kastet in håndkleet og innsett at jeg har fått en dekkenhest. Jeg har også forklart deg hva som feiler henne før. ALikevel nekter du tydelig og tro på det. SAmme med barfot. Vi måtte gjennom en god del angrep og forsvar før du ---kanskje iallfall???--- forsto at alt var faktisk prøvd, det fungerer ikke. Jeg innesitter en stor del kunnskap om hestehøver og barfot, og jeg forklarte ganske tydelig hvor lenge vi har prøvd- Noen av oss har kanskje prøvd å være der dere sitter fast nå, og gått videre. tenkt på det ? Dere sitter ikke der og preker nye ting som ingen har hørt om. Når NH, og deretter barfot, seilte innover landet krydde det av predikanter akkurat som dere. Men guess what ... aller flesteparten av de har moderert både seg og sitt syn, og funnet ut at selvom de er nyfrelste, så er det ikke akkurat nye ting det er snakk om ... og verden er ikke så sort og hvit som de først trodde. faktisk så er dere bare etterslengere av disse. Det er blitt gjort allerede :)

Noen gange må man bare innse at det man ønsker , slik man ønsker å ha det, det går bare ikke. Det er levende vesener vi driver med her, og de har tanker, meninger, kropper og slikt de også.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/03/2007 :  09:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig godt skrevet summer!
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  10:57:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke lest gjennom alt nøye, men det var da voldsomt til nedrakking!!
Hesten min har sko, dekken, står i boks over natta fra 19-7, bruker bitt, beinbelegg osv osv. Men vet dere hva- hun er frisk som en fisk, har sterke høver, har så blank pels at folk tror jeg bruker flere timer på å børste, hun er blid som en sol døgnet rundt, står å koser med naboene i luftegården, elsker treningene i ridehuset osv.
Hvordan er dette mulig? Hun skulle jo ha lidd!

Jeg gidder ikke å forsvare meg, for hvorfor skal jeg forsvare at hesten min har det bra? :)
Om hesten skal ha det så naturlig som mange snakker om, så slipp den løs i det fri, det er det mest naturlige for den. Blir bare litt kjipt etterhvert med alle de løse villhestene som tråkker rundtomkring;)

Hege Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:17:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Syns dere burde lese boken som heter Naturlig hestehold. Kan sikkert lånes på biblioteket. Der står det bårde fordeler og ulemper med alt + en hel del andre ting, som litt fakta på kraftfôrtyper, utstyr, ++

Opprinnelig postet av Amante_del_caballo

Jeg holder på å lese den boken, hvis du mener den boken som er skrevet av dr strasser?
Vi har den boken som pensum på hestelinja på høgtun.

Nei, den som er skrevet av Jo Bird
Opprinnelig postet av baroja.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

trine87

Skrevet - 12/03/2007 :  12:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes hesten skal få lov til å være inne i stallen sin jeg. Hvorfor kan vi ikke ta ekstra godt vare på disse dyrene som vi liker så godt? Vi har da katter, hunder, fugler og krypdyr inne selv om det ikke er "100% naturlig". De har det godt inne. De lever et bedre liv enn om vi bare hadde sendt dem ut på gata. Inne i stallen har de det lunt og godt. Mye høy og selskap av andre hester. Dette må da være godt for dem. Og så tar vi dem ut på tur om dagene så de får frisk luft. Hesten min, Gøril, trivest svært godt slik! Det har hun gjort tydelige uttrykk for

En annen ting: det er da klart at hesten skal ha dekken! Hvordan hadde du likt å gått rundt naken? Det er ydmykende for hesten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/03/2007 :  12:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En annen ting: det er da klart at hesten skal ha dekken! Hvordan hadde du likt å gått rundt naken? Det er ydmykende for hesten.

Opprinnelig postet av trine87

????????????????????

rusket

Skrevet - 12/03/2007 :  12:38:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg synes hesten skal få lov til å være inne i stallen sin jeg. Hvorfor kan vi ikke ta ekstra godt vare på disse dyrene som vi liker så godt? Vi har da katter, hunder, fugler og krypdyr inne selv om det ikke er "100% naturlig". De har det godt inne. De lever et bedre liv enn om vi bare hadde sendt dem ut på gata. Inne i stallen har de det lunt og godt. Mye høy og selskap av andre hester. Dette må da være godt for dem. Og så tar vi dem ut på tur om dagene så de får frisk luft. Hesten min, Gøril, trivest svært godt slik! Det har hun gjort tydelige uttrykk for

jeg håper for guds skyld at hesten din får gå ute mer enn når den blir ridd på. Det er en stor misforståelse at en hest har det best med å stå på boks 22 timer i døgnet. En hest trenger bevegelse og aktivitet, for å ikke snakke om frisk luft!

gladhest

Skrevet - 12/03/2007 :  13:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er dette skrevet bare for å provosere? Hvis ikke: hvor gammel er du?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  13:57:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kanskje 19? ^ (jf: brukernavnet)

En ting i forhold til at hesten er på stall om natta. Med mindre man kan tilby sin hest optimale forhold så syns jeg det er fullt ut forstandig av eier å sette hesten inn (jf Harneshaugs uttalelser lenger opp her). Ikke bare fordi de skal få tørke opp osv. heller. Men fordi mange har hest i rimelig bebygde strøk. Man har naboer, man har veier hvor det kjører biler etc. Og hesten -kan- bryte seg ut. Klart de kan gjøre det på dagtid også. Men da vises de i det minste :)

Det med naboene var rett og slett i forhold til at jeg har hørt mer enn en gang om hester som er blitt plaget av mennesker på vei til eller fra fest. Og det er ikke noe jeg vil utsette et dyr for :-( Trist at man skal behøve å ta slike hensyn, men det må enkelte faktisk :-)

Siden det her referers til en bok alene blir jeg skeptisk. Har man lest denne boka, og funnet sin bibel? Har man nylig lest den og enda ikke fått sett at verden er full av grå nyanser? Jeg er opptatt av at hester sakl ha det bra jeg også :-) Og jeg gjør forsøk på å tilegne meg kunnskap i mange situasjoner. Resultatet er at jeg innimellom tenker "neida, optimalt er det kanskje ikke, men hvis jeg ofrer det så får vi det tilbake". Slik tror jeg de -aller- fleste som holder på med hest har det.

Og ikke minst, en ting som aldri kommer fram i slike debatter, jeg syns den som ikke har hest for sin egen skyld, men utelukkende for hestens skyld skal få kaste den første stenen mot alle som har "et egoistisk" hestehold jeg ;-)
Selvom man bestreber seg etter å ha hest mest mulig naturlig er det ikke til å komme fra at vi alle gjør det med et egoistisk utgangspunkt :-)

Guro
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  15:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er ikke sikkert alt er ment i verste mening, og det kan være nyttig å tenke litt over spørsmål som blir stilt av andre f. eks. "hvorfor bruker hesten din dekken?" Hvis dere synes at de som mener noe annet ikke har peiling har dere jo full rett til å ikke ta hensyn til det de andre her inne sier

Helt sant det. Men nå man forklarer hvorfor og får stadige spørsmål tilbake om , jammen hvorfor ha på dekken? hvorfor ha på sko? når du klart forklarer hvorfor, og folk i andre enden helt tydelig nekter å tro på det du sier, da føler du bra at du prater til en vegg altså. .....

Jeg har et par spørsmål til matprat og baroja (Mulig siste navn er feil skrevet ) :

HAr dere egen hest ?

Hvor lenge har dere hatt den hesten?

Forer dere alle måltider, gjør alt arbeid rundt hesten selv ?

Min nåværende eldste hest har jeg hatt i 13 år. Dvs jeg har kjent henne hele hennes liv. I tillegg til den hesten, har jeg hatt foskjellige andre hester på for/eid i 18 år. Jeg har hatt to hester omtrent hele tiden.

Spesielt med min nåværende eldste hest som jeg har hatt så lenge, har jeg gjort omtrent alt selv . Med unntak av noen få år, har jeg sluppet ut, tatt inn, foret hele tiden selv. Dvs , jeg ser alle aspekter ved hesteholdet hennes, hele tidne.

Jeg har i tillegg stor interesse av å studere hest, og lære de best mulig og kjenne. Man kan være opptatt av hestens velvære og hvordan den virker selvom man ikke låser seg helt i strasser sin bok. ... Jeg har lest et utall med bra bøker, blandt annet den dere mener vi skal lese, jeg har lært mye av disse bøkene. Men det jeg har lært mest av, er å studere hesten, og kommunisere med den. Kommuniserer man med hestene og gir de svar når de sier noe, så får man hester som er veldig tydelige i hverdagen sin. Jeg har en hest som i følge alle som møter henne, kommuniserer enormt. I tillegg, siden je gdaglig har hatt omtrent all håndtering , OG er itnr i hvordan hun har det og hva hun mener, og har latt henne ha meninger, så kjenner jeg den hesten VELDIG godt. Hun vet at om hun sier noe til meg, så hører jeg på henne. Hun vet også at om jeg ikke forstår hva hun mener, så gir jeg meg ikke før jeg finner det ut .

Når en hest ikke er hundre prosent frisk, så har den kansjke også spesielle behov. Som dekken. Det er ikke dermed sagt hun står med det tykkeste vinterdekkenet fra behovet melder seg og fram til sommeren. Dekken tykkelse blir daglig vurdert etter vær og vind, og evt stivhet i ryggen.

En hest lider ikke selvom ikke den får utegang og dekkenfrihet. faktisk. Det er ikke dermed sagt den står inne 23 timer i døgnet med 4 tepper på seg. Prøv å se mellomtingen.

dere som nevner at hestene står i gjørme dag ut og dag inn på utegang , og som ikke bruker leskjulene sine. Flere og flere oppdager at hestene ikke bruker leskurene sine, fordi de ikke tør å være der inne, de føler seg utrygge. Bruker hestene deres leskjul på sommeren ? HVis ikke ville jeg vært bekymret. Det er nemlig ofte da de blir mest brukt, når insekter og sol er på det værste. Det er veldig viktig HVOR leskjul er plassert , og hvordan det er utformet. Det hjelper ikke med skjul om hesten ikke trives der. Her jeg bor er det alltid enormt med vind, og hestene trives ikke nede i skogen på natten, for det føler de utrygt. De står dermed midt i blåsten. Og på de værste dagene er det helt tydelig at de synes det er godt å komme inn og slippe vinden i ørene litt.

Og ang gjørme, så er ikke det bra og gå i i evigheter. Det finnes utegangsstaller hvor hesten bor i gjørme i mnds vis, og det er hverken bra for høver eller bein eller noe annet. Om de ikke går inn i skjulet og også bare har gjørme, så må de også sove i gjørma. De fleste seriøse barfotfolk , setter under de forholdene inn hestene noen timer hver dag for å få tørket opp beina. Konstant fuktighet er faktisk ikke bra for barfot høver, og sopp og separasjoner og annen skit florerer.

det er fordeler og ulemper med begge sider, og greia er å faktis kvære litt åpen og se det. Å se at andre hester kanskje har andre behov enn deres. en hest skal ikke stå ute for enhver pris, og heller ikke stå inne for enhver pris.

I stedet for å angripe hestehold dere ikke har sett i virkelig verden, og heller ikke har spurt hvordan er, Prøv å være litt åpne for hva folk faktisk sier, og ikke heng dere opp i enkelte setninger som at de bruker dekken , stall sko osv. man lærer ingenting av å lese en bok og låse seg i den. Man lærer av å være åpen for hva andre med sin erfaring sier, og plukke ut de tingene som passer for dere.

Dere argumenterer ikke for saken deres. Dere plukker bare ut ting folk sier og angriper det. Som matprat når je sier at hesten min får vondt i ryggen av å stå på vinteren uten dekken, i stedet for å godta det, eller spørre hva so mer galt med hesten, kommer det et * HVorfor iallverden får hesten vondt i ryggen av å stå uten dekken ????* ... som om jeg var komplett idiot som trodde noe så teit. Jeg har fått bevist det. gang på gang, og har kastet in håndkleet og innsett at jeg har fått en dekkenhest. Jeg har også forklart deg hva som feiler henne før. ALikevel nekter du tydelig og tro på det. SAmme med barfot. Vi måtte gjennom en god del angrep og forsvar før du ---kanskje iallfall???--- forsto at alt var faktisk prøvd, det fungerer ikke. Jeg innesitter en stor del kunnskap om hestehøver og barfot, og jeg forklarte ganske tydelig hvor lenge vi har prøvd- Noen av oss har kanskje prøvd å være der dere sitter fast nå, og gått videre. tenkt på det ? Dere sitter ikke der og preker nye ting som ingen har hørt om. Når NH, og deretter barfot, seilte innover landet krydde det av predikanter akkurat som dere. Men guess what ... aller flesteparten av de har moderert både seg og sitt syn, og funnet ut at selvom de er nyfrelste, så er det ikke akkurat nye ting det er snakk om ... og verden er ikke så sort og hvit som de først trodde. faktisk så er dere bare etterslengere av disse. Det er blitt gjort allerede :)

Noen gange må man bare innse at det man ønsker , slik man ønsker å ha det, det går bare ikke. Det er levende vesener vi driver med her, og de har tanker, meninger, kropper og slikt de også.

Opprinnelig postet av summer

Jeg, må bare svare på noen av argumentene du la inn hær. Spørr du matprat og hun andre har hest... Er du liksom den eneste som har erfaring med hest? har selv hatt hest i 6 år og gjort alt arbeidet selv, alt fra innhøsting av høy til daglige rutiner.
Jeg vet godt hva jeg snakker om når jeg snakker om utedrift. Hestene mine har store områder med både fjellknauser, skog og beitemark. Det er slik utedrift skal være, IKKE et jørmehull slik du beskriver!
At du sier at jeg har låst meg i ei bok frustrerer meg, dette vil jo bare si at du ikke har bedre å si i mot. Har hatt utedrift som hestehold lenge før jeg leste boka. Å ærlig talt får hesten din vondt i ryggen av å stå ute uten dekken så må jo denne ryggonden komme et sted fra! DU MÅ JO FINNE ÅRSAKEN TIL PROBLEMET, ikke bare kaste på et dekken fordi at da vet du hesten slipper dette. Tenke lengre! Har du foresten skjekket at du har riktige vinkler i høvene feks? At høvene er riktig vedlikeholdt er viktig for en generelt frisk hest, men d vet du jo...
Blir provosert når du sier at vi sim er for denne saken ikke argumenterer for saken vår? Det var jo jeg som starta hele greia, nettop fordi det er dette jeg brenner for og synes er riktig.. Jeg driter i om at det har vært folk som har villet diskutere dette før.. Men det som egentlig provoserer meg mest er at det er ingen som er oppvokst etter den gamle skolen (hesten skal stå i stallen om natta, skal ha sko osv) egentlig prøver å forstå en gang! Vil at flere skal få øynene opp for denne flotte måten å drive hestehold. Naturlighestehold!

Tror egentlig du ikke har studert hester i slik grad som du påstår når du kan komme hit å si at hester trives inne om natten. Har du snakket med hestene dine eller?
Selvsakt vil hesten inn i stallen når den vet at det er dær dn får mat.. det må du jo selv innse som logisk!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  15:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morsomt at så mange engasjerer seg! arti at folk tror vi abre er noen bedrevitende som er her forå frelse... tingen er at jeg bare ønsker at hesteeierene i Norge i dag kan begynne å stille seg noen spm når det gjelder sin hest og hestehold. Hest har blitt et luksus dyr, og min mening (som jeg alltid vil holde fast ved) er at kan man ikke legge folrholdene til rette å gi hesten de mest optimale (i mine øyne NATURLIGE) forholdene skal man ikke skaffe seg hest i det hele tatt. Blir mye usaklig her fra amnge sider, men jeg førler det er mange som prøver å bedre samvittigheten sin litt her... håper de som bruker dekker her, har hesten i stall og bruker sko er FULT og helt klar over skadene disse "hjelpe"- midlene pådrar hesten. Hvis man etter FULL kunskap om disse skadene fortsatt vil ha hest på "gamle"-måten så er det hver og enkelts valg. Men tingene r at jeg føler det er så utrolig mange som ikke eier den kunnskapen...

Jeg har ikke hest, men både Baroja og slostosa har hest.

hestene jeg rir står ute hele døgnet hele året gjennom, det er sunne friske islandshester. De blir fôret en gang dagleig med halm og litt høy. De har noe å gomle på hele døgnet som er det viktigste for hestens mage.(hestens imunforsvar sitter i magen). ikke hvor mange måltider. De har ikke behov for kraftfro, og skulle behovet komme får de litt havre. ingen har noene gang blitt stjelt eller forgiftet..

de har et lesjul, og et stoooort rom med flis som de ahr tilgfang til alltid, og de er der ikke fordi de ikke tørr!, de går rett og slett inn og rulle seg for så å tusle ut igjen. om sommeren ahr de tilgang til tettskog.

regn og vind er ikek farlig,.,,

vet at ingenting av det vi ahr nevnt her er noe nytt, men man skulle ensten tror det ettersom så amnge gjør det annerledes fortsatt. det kommer nok til å ta lang tid før naturlig hestehold er i overkant i dette landet, kanskje like lang tid som det tok å kristne Norge:-Pja, jeg ahr funnet min bibel i Strassers bok om naturlig hestehold, men man vet ikke alt om religion av den grunn. Jeg har jobbet med hester siden jeg kunne gå og har sett utvikling i begge retninger, jeg har valgt et naturlig hestehold fordi jeg mener det er det rettferidge for hesten.

Lurer på en litenting bare, det er så mange som sier at hestene "sier" dem at de vil inn? hvordan sier de d? ren nygferrighet.

Har mang gjørmete beiter ahr jeg et tips dere sikkert har hørt før: ta bort litt av gjørma, kaste på lpanker eller grus, halm for å gjevne gjørma, å ta de inn er en (i mine øyne) lettvint løsning...

og en siste ting... får ikke villlhester stiv rygg? kan det være andre årsaker til stiv rygg? kulde... hmm får ikke det til å høres veldig logisk ut for meg, men jeg er ingen ekspert.. men kan det være at hesten ikke får beveget seg nok?

enig i at dette kan høres ut som angrep, men de kommer av ren nygerrig het og er ikke ment for å verken provosere eller høres frekk ut. Vil bare høre HVORFOR folk gjør som de gjør,
Gå til toppen av siden

susanne_

Skrevet - 12/03/2007 :  16:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare et lite spørsmål til summer. Hva er årsaken til at hesten din blir stiv i ryggen?
Kulde? Synes bare det høres svært rart ut at en hest ikke tåler og stå ute i all slags vær, siden den alltid har gjort det. Hvorfor skal ikke "nymotens" hester tåle det? Vi, menneskene er ikke akkurat årsaken til at hesten har overlevd i flere millioner av år.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.