hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

carambee

Skrevet - 23/03/2007 :  23:21:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Queen: Du snakker jo som rett fra en lærebok jo. Som i at du lister opp teorien, men klarer ikke sette det i sammenheng med praksis.

Når det gjelder din påstand om mugg. Hvorfor har jeg da sett mugg på hest (uten sko for den saks skyld) som har gått ute hele døgnet, men med mye gørme på beitet. Og det var ille og. Mye verre tilfelle enn på den jeg steller. Og hun står inne om natten stakkars (slik at beina tørker opp i løpet av natten, og muggen får dårligere grunnlag for å leve).

Skal vi se, hva mer rart var det du skrev? At hesten ikke får vondt i ryggen pga nedkjøling, men pga salen?
Hva med den andre stellehesten min som sto ute uten dekken og ble våt i snøværet. Hun har ikke hatt sal (eller rytter) på ryggen på nesten to måneder. Hun var så kaldt på ryggen at jeg kunne ikke legge hånda der. Var det mangel på ly, dekken, eller pga sal som ikke passer?
Var kanskje dumt av meg å ta henne inn og la henne tørke med et varmt ulldekken på. Hadde vel vært mer naturlig for henne å bli stående ute i iskaldt slaps og vind.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  23:49:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Queen: Du snakker jo som rett fra en lærebok jo. Som i at du lister opp teorien, men klarer ikke sette det i sammenheng med praksis.

Når det gjelder din påstand om mugg. Hvorfor har jeg da sett mugg på hest (uten sko for den saks skyld) som har gått ute hele døgnet, men med mye gørme på beitet. Og det var ille og. Mye verre tilfelle enn på den jeg steller. Og hun står inne om natten stakkars (slik at beina tørker opp i løpet av natten, og muggen får dårligere grunnlag for å leve).

Skal vi se, hva mer rart var det du skrev? At hesten ikke får vondt i ryggen pga nedkjøling, men pga salen?
Hva med den andre stellehesten min som sto ute uten dekken og ble våt i snøværet. Hun har ikke hatt sal (eller rytter) på ryggen på nesten to måneder. Hun var så kaldt på ryggen at jeg kunne ikke legge hånda der. Var det mangel på ly, dekken, eller pga sal som ikke passer?
Var kanskje dumt av meg å ta henne inn og la henne tørke med et varmt ulldekken på. Hadde vel vært mer naturlig for henne å bli stående ute i iskaldt slaps og vind.

Opprinnelig postet av carambee

hadde du vert her hvor jeg sitter nå, så hadde ikke du sett noe lærebok. jeg bare fortelle ut av mine erfaringer, å de jeg vet..tror vertfall..

de med mugg har jeg ikke so go erfaring med.. men når en hest går i gjørme å de setter seg på bena så vill de gjerne falle av etter vært. husker ikke helt hva de het, men jeg tror ikke de var mugg.. å mugg dessuten stinker veldig vist den har de veldig mye + att de sprer seg videre opp etter bena på hesten.

de har jeg ikke skrevet, å vertfall ikke de jeg mente.. å de er faktisk mange tilfeller att hesten får vodt i syggen til slutt av salen. fordi den rett og slett ikke passer hesten.

og jeg vet ikke hva som er gale med din stellehest, er ingen ekspert, men prøver bare å fortelle de jeg har lært. har du noe i mot de?? kanskje hesten din kan ha en gammel skade som ligger å verker. hvem vet? å ikke jeg.. men kansje oppsøke en utdannet hestemasør da vel. de kan vel finne svare om di ser på hesten din..
men ryggproblemer kan faktisk ha mange årsaker til hva som plager den.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  23:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående mugg- hvorfor ser og hører man stadig om hester på utegang med mugg? (Sier ikke at alle hester på utegang har det).
Mens i løpet av de årene jeg har holdt på med hest, så har jeg ERFART (ikke egen hester) at riktig behandling og et relativt tørt innemiljø tar knekken på muggen for godt?
Og nå vet jeg ikke hvordan andre gjør det, men hesten min står for det meste ute, og jeg flir boksen hennes NØYE og tar inn ny spon hver dag.

Jeg er "egoistisk", og vil trene og konkurrere med hesten min. Hun synes det er gøy å bli brukt og være med rundt å reise på konkurranser, ellers ville jeg aldri gjort det. Hun fikk feks bamsepels på beite forrige sommer, og hun pintes da jeg red henne. Av den grunn vil jeg holde pelsen hennes kort, og derfor bruker jeg dekken, nettopp fordi jeg må erstatte pelsen. Det blir snakket mye om her at dekken ødelegger pelsens naturlige funksjoner, men jeg vil jo ødelegge den med vilje, og dermed er det uforsvarlig å ikke erstatte den:)

Alle her er jo enige om at hestene ikke skal ha det vondt og pines? Eller tar jeg feil?

Hege Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/03/2007 :  00:06:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av carambee

hadde du vert her hvor jeg sitter nå, så hadde ikke du sett noe lærebok. jeg bare fortelle ut av mine erfaringer, å de jeg vet..tror vertfall..

de med mugg har jeg ikke so go erfaring med.. men når en hest går i gjørme å de setter seg på bena så vill de gjerne falle av etter vært. husker ikke helt hva de het, men jeg tror ikke de var mugg.. å mugg dessuten stinker veldig vist den har de veldig mye + att de sprer seg videre opp etter bena på hesten.

de har jeg ikke skrevet, å vertfall ikke de jeg mente.. å de er faktisk mange tilfeller att hesten får vodt i syggen til slutt av salen. fordi den rett og slett ikke passer hesten.

og jeg vet ikke hva som er gale med din stellehest, er ingen ekspert, men prøver bare å fortelle de jeg har lært. har du noe i mot de?? kanskje hesten din kan ha en gammel skade som ligger å verker. hvem vet? å ikke jeg.. men kansje oppsøke en utdannet hestemasør da vel. de kan vel finne svare om di ser på hesten din..
men ryggproblemer kan faktisk ha mange årsaker til hva som plager den.

Opprinnelig postet av queeen

Det jeg skrev ang kald rygg var til det du skrev om vind rygg.
Og nei, hun har ingen gammel skade. Det var akkurat den ene gang musklene var nedkjølt at hun reagerte. Aldri ellers.

Hvis du vet så lite hva mugg er, så bør du ikke uttale deg slik som du gjør. Måten du skriver høres ikke ut som meninger, men som om det er noe du vet er fakta. Du bør kanskje vurdere å si det da. At det er noe du tror.

For hvis en utegangshest står og går i mye gjørme i fuktig klima, så vil ikke gjørma tørke og falle av.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  00:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når de gjelder mugg. vet du hva som er årsaken til att hesten din får de?
når hesten får mugg er de fordi når den går ute å blir våt på beina også kommer inn igjenn i en klam og fuktig luft, der vor muggen liker seg. og når spone og ikke minst all almoniakken fester seg på beina, vil de feste seg litt og litt på beina osv. så kommer musggen..

.... så det er derfor hester får mugg .... interessant ....

1: ammoniakk fester seg ikke på beina
2: flisen fester seg ikke på beina.
3: det er ute i gjørma det er vått, ikke inne i boksen. De fleste mennesker har rene og tørre innemiljøer. Finnes ikke klam og fuktig luft i min stall i allfall. Men så har ikke hestene mine hatt mugg noen gang heller ...

Mugg kommer av fukt. Det er mye større andel av mugg på utegang hester enn hester som kommer inn på stall og tørker opp. Å stå i leire, er direkte skadelig for hesten, og de fleste seriøse barfotfolk anbefaler folk å sette hestene inn noen timer hver dag om de bor i gjørme. NEttopp for å tørke opp beina litt, hverken høver eller koder har godt av konstant gjørme.

Vær så snill og ha litt fakta på bordet før du kontant sier at sånn er ting. Mugg kommer IKKE av at hester settes inn på boks om natten. Og hvor iallverden får du at ammoniakk fester seg på beina fra ??? Jeg mener, hva slags boksehold er du vant til ????

Hestebein som aldri får tørke, er de som er utsatt for mugg.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/03/2007 :  00:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vær så snill og ha litt fakta på bordet før du kontant sier at sånn er ting. Mugg kommer IKKE av at hester settes inn på boks om natten. Og hvor iallverden får du at ammoniakk fester seg på beina fra ??? Jeg mener, hva slags boksehold er du vant til ????

Hestebein som aldri får tørke, er de som er utsatt for mugg.

Opprinnelig postet av summer

knis...
Ser for seg små ammoniakkmonster som hopper opp og biter seg fast i pelsen, hihi.
Amoniakk er jo en gass. Så litt rart at den skal klistre seg fast.
Sur stråle derimot, det kan komme av skittent underlag med mye ammoniakk (men også av å stå ute i fuktig paddock). Dette er noe helt annet, og i tillegg kommer ikke det av vanlige rengjorte bokser.

Når det gjelder hover. Gjørma gjør at de tørker ut, ikke motsatt.
Forøvrig enig med det summer skrev

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  01:58:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når de gjelder mugg. vet du hva som er årsaken til att hesten din får de?
når hesten får mugg er de fordi når den går ute å blir våt på beina også kommer inn igjenn i en klam og fuktig luft, der vor muggen liker seg. og når spone og ikke minst all almoniakken fester seg på beina, vil de feste seg litt og litt på beina osv. så kommer musggen.. skal ikke tvinge deg til å tro de, men de er vertfall de jeg har lest å lært av andre.

Da er jeg veldig interessert i å høre din forklaring på hvordan "min" utegangshest (som har vært utegangshest hele livet, afaik) gang på gang får mugg. Den har ikke satt sine potelabber i nærheten av spon eller spon med amoniakk ...

Ikke alt er fryd og gammen med utegangshest heller.
MvH Silje.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 24/03/2007 02:00:33 Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  11:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Synes også denne loven er helt på trynet.
Denne regelen er bare laget av mattilsynet, pga dålig kunnskap angående hestehold.

Opprinnelig postet av sløstøsa

can someone please help this woman!!!!

Opprinnelig postet av rusket

Ja kom å hjelp meg... Noen...??? hehe, trukke d e æ som e hjelpetrngenede...:p
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/03/2007 :  11:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Denne regelen er bare laget av mattilsynet, pga dålig kunnskap angående hestehold.

Jasså, hvorfor trenger jeg hjelp kontra deg - som mener at mattilsynet lager regler basert på mangel på kunnskap? Mattilsynet burde kanskje legges ned fordi de vet ikke hva de snakker om - for det gjør jo du?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  11:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
.... Du vet at hester ikke står i skogen spesielt på natten fordi de føler det utrygt ? De har ingen oversikt over rovdyr, og foretrekker å opholde seg på åpne og oversiktelige områder. Skog som dere beskriver er derfor ikke godt nok som le for hestene. det er også derfor leskur skal plasseres på et område hvor hestene greier å ha oversitk ....

[/quote]
Hmm... Tror du da at en hest heller ville ha gått inn i et skur, eller en hule som skuret godt kan sammenliknes med? I huler BOR rovdyr. Hester vil som du sier helst oppholde seg på sletter med god oversikt for eventuelle farer, så det er rett! Men om de skal legge seg ned foretrekker de å legge seg på fast grunn, slik at de raskt kan komme seg på bena ved flukt. De vil altså da heller ikke ha myke "senger". Dette har jeg skrevet om tidligere, om du ikke har lest det...
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  11:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utegang er flott MED LESKJUL OG TØRRE OMRÅDER!!!!! FOR SKAL LIGGE TØRT!!!!!

[/quote]
Må bare slenge inn en komentar til dette... HØVER SKAL HA GJEVNLIG KONTAKT MED VANN FOR Å FUNGERE OPTIMALT.
:)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:03:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Selv om man synst lovene er helt teit, så skal man helst følge dem da. Mange som synst det er teit at det ikke er lov å kjøre i 120km/t i boligfelt også... Det er en grunn til at lovene er som de er, og de er ikke laget av en uvitende gjeng som bare skriver noe for å skrive
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  12:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hvorfor er det bare 4 strassertrimmere da? er det fordi denne metoden ikke er "helt god"?

Opprinnelig postet av Royal-X

Grunnen til at det bare er 4 Strassertrimere, er pga at denne metoden er svært ny hær i skandinavia. Skolen som utdanner Strassertrimere (hovpleiere) ligger i Sverige. Utdannelsen er på 2 år. Jeg vet at det er noen norske som snart er ferdig på denne skolen, så det blir flere fagutdannede etterhvert:)
Så du må ikke bekymre deg!

Og vet du hva denne såkalte DOKTOR Strasser har doktorgrad i? Flatfisk!! Tarmsystemet på flatfisk for å være korrekt... Snakk om å bruke tittelen sin feil da gitt... Greit hun har doktorgrad.... Men slettes ikke på hest... Så langt derifra...

Opprinnelig postet av Irja&Freyja

Jeg vet at Stasser har doktorgrad i flatfisk. Ikke tarmsystemet men blodsystemet til flatfisk. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Hun har forsket på hestehøver i over 20 år, det er det som er viktig for meg å få fram! Er nok ingen andre her inne som har forsket på høver i den grad hun har. Vi holder henne som person utenfor denne debatten!
Nokså barnslige innlegg her spørr du meg:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/03/2007 :  12:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Selv om man synst lovene er helt teit, så skal man helst følge dem da. Mange som synst det er teit at det ikke er lov å kjøre i 120km/t i boligfelt også... Det er en grunn til at lovene er som de er, og de er ikke laget av en uvitende gjeng som bare skriver noe for å skrive

Opprinnelig postet av Asbjørg

Asbjørg, you rock

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  12:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HERREGUD!!! Hvor patetisk kan man være, helt enig med rusket, blir så provosert, jeg har sko på min hest pga dårlige hover, samt på vinteren sklir hun. Hun er mye plaget med vind rygg, men fått massør til å sjekke dette og fikk beskjed om at jeg skulle bruke dekken, noe jeg gjør, si meg når en hest skjelver og du ser tydelig at den ikke trives (har hen hest med tynn pels og ja jeg har fullgt opp med vitaminer og mineraler!!) har seff på dekken da, samt gamle hester skulle ikke ha trekk på ryggen, for da blir ryggsmertene værre, ja jeg bruker dekken vinter/vår /høst, men når varmen tilsier det så står hun uten, hesten min står ute fra 06- kansje 04 oxo til 19-20 på kvelden, da får hun fri tilgang på silo når hun er ute samt kraftfor og høy inne, men dette blir da ikke spist opp for hesten er for mett!! Flere ganger etter jeg har ridd og slipt hesten min ut at hun vil inn i gjen, i boksen, men må da tvinge henne ut... Hva sier dette dere? Vil hun stå ute? NEI man er ikke helt korka da.. Men jeg synes hun skal få stå ute hele dagen.

Gamla mi er veldig plaget med mugg, dette har blitt kronisk fra forie eier å får det ikke bort(prøvd alt) men det å være ekstra nøye når våren/høsten kommer så går dette bra, hvordan hadde det vært med henne om hun sto på utegang ? Samme hvor stort området hesten står på blir det klinette....

Så da har jeg skrevet om hvordan jeg liker å ha det til min hest, alle får ha egne meninger om ALT men ikke rakke ned på andre pga at disse ikke følger deres oppstallingsplan!!

Hilsen en argh hesteeier...

Opprinnelig postet av Asa Garsy

Hvorfor har hegetli hesten din vond rygg i utganspunktet? Kanskje grunnet feilskjærte høver og dålig balangsering av skoene?
Det nytter jo ikke å masere på en hest, om du ikke prøver å gå i dybden og prøver å finne årsaken til smerten... Enig? (kan jo også være dålig sal, feil sits og manglende stretching osv..)

Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.